Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 17:46

Oke de Bucas Smartex medium/extra
En power Turnout (extra)
Zijn nu in de race.

Zit er nog een verschil in pasvorm?

Ik heb niet een hele slanke/sierlijke/ranke Arabier.



Afbeelding
Afbeelding

Als iemand aan de hand van foto’s nog wat kan zeggen zou mooi zijn, maar dat zal wel lastig zijn

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:54

kwestie van passen. Bucas heeft een lastige pasvorm. Brede paarden passen vaak niet mooi in Bucas, dan wordt de deken te groot gekocht en daarna wordt er geklaagd dat de deken scheef zakt.
Pas een Bucas Smartex, zorg dat de deken niet te lang is (staartflap beginnen bij staartaanzet) en kijk of die dan niet te strak is. Is de enige manier om erachter te komen welke je moet hebben.

knollentuin
Berichten: 10391
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:04

Ik heb voor beide de buccas multi power, zilverkleurige deken met een onderdeken van buccas , samen hebben ze een enorme ruime range in temperaturen. Ik gebruik er de liners van rambo onder, zo kan ik m'n paarden de hele herfst , winter en begin lente met deze basis deken warm houden. De buccas is vind ik veel sterken dan de rambo s . Heb beide en de rambos gaan eerder stuk op gespen en singels dan de buccas.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:09

De pasvormen van de smartex en de power turnout zijn volgens mij gelijk.

Mijn ruin past goed in die soorten dekens (outdoor select, irish, smartex) en niet in de freedom. De halslijn is anders. Horseware past ie ook niet, dan trekt het op de schouders. Pasvorm is dus echt paardafhankelijk.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:13

Je paard moet ook maar net tegen die fleece-achtige stay dry voering kunnen.
Ken er ook die dat echt niet prettig vinden.
Voor mij alleen nog dekens met een gladde voering en dus bucas.
Als je ze vaak echt bezweer eronder wegzet wordt de voering ook snel vettig en gaat t ademend vermogen ook omlaag.
Net als paarden die veel in de modder/mest liggen met hun deken op.

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:43

ik heb al jaren bucss. zowel op dit paard als mijn vorige past deze deken prima en zij verschilde echte wel van bouw.
ben ooit van de smartex medium (toen hij na 5 seizoenen of zo versleten was) overgestapt op de smartex rain. bij temp. onder de 5 graden doe ik er nog een liner onder maar das bij dit paard zelden nodig.

Anoniem

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:48

Ik zou eerst een Bucas passen voordat je je blind staart op 2 dekens. Mijn Arabier heeft ongeveer dezelfde bouw als de jouwe en hij past Bucas met geen mogelijkheid.

Juliettex

Berichten: 783
Geregistreerd: 07-03-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:56

ik ben een beetje terug gevallen op bucas.
ik heb ook de smartex maar ik heb nu al 2 keer gehad dat mijn paard na een regenbui zeik en zeik nat was..
qua warmte vind ik hem prima, maar ze kunnen plots zo lek als een zeef worden.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:16

Hier de Smartex gehad, maar bleef voor geen meter liggen op mijn paard. Bij de minste beweging lag deze al scheef. Nu de Irish Turnout, deze ligt perfect. Alleen geen stay dry voering. Maar misschien dat dit type wel gelijk is aan de andere varianten van de Turnout. Mijn paard is overigens een redelijk smalle KWPN’er. Op basis van mijn ervaring en jouw foto’s zou ik denken dat de Smartex niet optimaal ligt. Maar ga gewoon eens passen, wie weet :)!

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:59

pluisje88 schreef:
Mijn stalgenoot had de smartex medium gekocht maar voor haar geschoren merrie was hij echt niet warm genoeg. Paard stond te rillen onder de deken dus moest ze er alsnog een deken onder doen. De pasvorm was ook niet om heel enthousiast van te worden vond ik. De stay dry voering stinkt ook snel behoorlijk. Ik was eerst jaloers dat zij die deken had en ik niet maar na een paar maand was ik er blij om. Wassen kon ook niet zomaar omdat er nog geen instructies waren vanuit bucas. Als je hem zou laten wassen dan zou de garantie vervallen. Lekker hoor. Meerdere jaren dezelfde deken zonder te wassen... Bleh. Ik zweer zelf bij horseware..


Je kan de Bucas dekens laten wassen en dan word deze geïmpregneerd volgens de Bucas garantie. Sommige wasserijen bieden dit aan.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 19:03

Nou de bucas power turnout extra 135/185 is binnen.

Ik twijfel alleen of hij past, kunnen jullie meekijken?

Mijn twijfel punten:
-te lang bij staart?
-te breed bij borst?
-te strak op de schoft/bij hals?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bilkoorden zaten niet vast op foto

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:47

Ik denk een maatje kleiner...

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:49

Nee die past niet. Is te groot. Maat kleiner gaat denk ik nog meer trekken op de schoft.
Zou een ander merk zoeken.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:55

Ik vind hem iets te lang maar de schoft zit opzich wel mooi. Misschien maatje kleiner en als die bij de schoft te klein is een big neck bestellen?

Edit: bij nader inzien lijkt het bij de schoft ook wat krap, maar kan het slecht inschatten
Laatst bijgewerkt door Safiy93 op 25-09-19 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11235
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:56

Ik vind hem ook te lang.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:56

Nee, dat trekken op de schoft hoeft niet zo te zijn bij een maat kleiner. Wat nu gebeurt is dat de deken aan de voorkant iets te ruim is, door het gewicht naar achteren gaat hangen en dan trekt op de schoft. Koop je een maat kleiner, dan is de voorkant krapper, maar ligt daardoor ook verder naar voren. Daardoor kan de deken niet naar achteren trekken.
Ik heb zo’n zelfde model deken een maat kleiner gekocht en die ligt mijn paard beter. Het grotere model ligt ongeveer vergelijkbaar als die op de foto hier.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:04

https://youtu.be/TiDhnLktlYs

Dit filmpje legt heel mooi uit wat een goede maat is en waarom een maat kleiner juist niet gaat knellen op de schoft! Handig!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:22

Is echt te groot hoor. Zo viel de mijne ook, kon hem elke dag recht trekken. Echt een drama.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 21:32

Ja te groot dus, bedankt voor bevestiging!

Maat kleiner hoeft dus niet meer op schoft te knellen, ga ik proberen want vind het allemaal wel erg fijn aanvoelen en klinken!

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:47

mooney schreef:
Voor je wensen moet je inderdaad de smartex modellen hebben.

Maar ik vraag me sterk af of je arabiertje bucas gaat passen, ze hebben een specifieke pasvorm en Arabieren vaak een wat andere bouw van veel andere rassen.
Mijn arabiertje had ik eigenlijk de hele winter onder een rambo original turnout van 200 gr. Zat hem fijn en is een prijzige deken maar heel sterk en prettige pasvorm. Maar de range 10 - -15 is natuurlijk wel groot. Ik heb eigenlijk niet hoeven wisselen, maar wij hebben wel schuilmogelijkheden en bij echt vies weer gaan de stallen ook open om helemaal beschut te staan.


Hier een arabiertje gehad die hem prima paste, een bucas smartex extra +12 tot -20, met stay dry zodat ie inderdaad nat op kan.
Deken is te koop, voor interesse pb maar, arabiertje is nl afgelopen zomer verkocht, hij was 1.59, de dekenmaat is 6.0 en nieuwe paard past hem helaas niet, dus daar een nieuwe voor gekocht.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 17:41

Ik heb nu een maat kleiner, is netjes tot staartaanzet en bij borst goed qua breedte.

Laatste twijfelpunt: hij heeft een vrij hoge schoft en als hij graast of hooi eet, dan komt er best druk op de schoft en hals.

Ik weet niet wat acceptabel is, of hoe het hoort, of wat ik er aan kan doen, want vond het verder echt DE deken die ik zoek!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11235
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:56

Mij lijkt de deken perfect passen

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:20

Voor mijn arabier (met gelijke wensen van mijn kant) heb ik de Smartex Extra. Ontzettend fijne deken. :)) Joep kan de deken een hele winter ophouden zonder dat ik hoef te stressen over het wisselen. *\o/*

Overigens is Bucas een van de weinige (of eigenlijk de enige) dekens die echt heel goed ligt. Edit: en ik zie nu dat je hem al gekocht hebt. Hij lijkt goed te liggen. :j Hopelijk blijft hij langer schoon dan die van mij. :')


Afbeelding

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 19:06

Haha Isabel_k, deken neemt de kleur aan van je paard }:0

Ik ga morgen nog een keer passen.

Heb het idee dat de deken rechter qua model is dan de bovenlijn van paardlief.
En daarom de druk op de schoft als hoofd laag is..

Maar wellicht zakt het ruggedeelte wel in na verloop van tijd dat hij wel aansluit...?

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:15

De vorm van deze deken is nou eenmaal zo recht als dit. Ik denk niet dat er veel gaat veranderen aan de pasvorm. Op basis van de filmpjes van bucas, waar ze de lengte/maat uitleggen zou deze deken nog steeds een maat te groot zijn. Ik vind ze persoonlijk vanuit bucas te klein geadviseerd waardoor ze een kale kont hebben (of maak de deken heel iets langer. Dan is tenminste alles bedekt). Voor mijn hoge schoft paarden heb ik horseware. Ken meer mensen met bucas waarbij hij behoorlijk strak trekt op de schoft