Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WiekeJarig
Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 12:45

Omdat ik door de bomen (eeuh bucas dekens) het licht niet meer zie :+


Ik ben het wisselen van dekens voor elke temperatuur behoorlijk zat aan het worden.
en als mijn paard na een ritje nat geregend is, altijd weer wachten tot hij droog is tot de deken weer op kan.

Nu wil ik 1x investeren in een GOEDE deken.
Dit moet een Bucas worden die goed ademt. Die op kan als het paard zweet of als hij nat geregend is.

Het is een arabier van 17 jaar. Kan slecht tegen de combinatie van kou met neerslag.
Droge kou gaat wel vrij goed.

Ik zou heel graag een deken willen die op kan van ongeveer +10 tot -15 (kouder zal het in ons kikkerlandje toch niet snel worden?)

Welke Bucas past goed bij mijn wensen?
Kortom:
- Moet op kunnen bij zwetend of natgeregend paard
- Paard moet juiste temperatuur hebben bij ongeveer +10 tot -15
- Pasvorm moet juist zijn
- Alles moet in 1 deken


Als ik verhalen lees moet mijn droomdeken bestaan, maar er zijn zoveel namen en soorten in de Bucas wereld :Y)


Daihyo
Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:47

Ik zou eens kijken naar de Smartex. Die heeft een voering die goed op een nat paard kan en naar buiten ademt. Maar ideaal is het natuurlijk niet, een nat paard onder een deken zetten. Beetje zweet na een rit of wat regenplekjes kan wel. Maar een volledig zeiknat geregend paard zou ik hier ook niet zomaar onder zetten en eerst wat op laten drogen tot in ieder geval de ondervacht droog is.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41532
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:47

Je moet bij de Smartex lijn zijn.

Siers83
Berichten: 7342
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:52

Ik heb de smartex medium. Die lan dacht ik van +15 tot -10. Is hier voor mn haflinger warm zat, ze heeft ook nog een schuistal waar ze in kan. Is een keer een rib uit je lijf maar ik ben er al 3 winters heel blij mee, ook idd vanwege het niet meer wisselen van dekens.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

mooney
Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:11

Voor je wensen moet je inderdaad de smartex modellen hebben.

Maar ik vraag me sterk af of je arabiertje bucas gaat passen, ze hebben een specifieke pasvorm en Arabieren vaak een wat andere bouw van veel andere rassen.
Mijn arabiertje had ik eigenlijk de hele winter onder een rambo original turnout van 200 gr. Zat hem fijn en is een prijzige deken maar heel sterk en prettige pasvorm. Maar de range 10 - -15 is natuurlijk wel groot. Ik heb eigenlijk niet hoeven wisselen, maar wij hebben wel schuilmogelijkheden en bij echt vies weer gaan de stallen ook open om helemaal beschut te staan.


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:12

Moet wel echt bij je paard passen, ik had ook eentje met een grote range (Smartex). Alleen door het rollen en dergelijke was de deken niet meer ademend en haalde ik haar er bezweet onder vandaan. Ook de pasvorm vond ik echt niet fijn en de deken trok krom. Advies was een maat kleiner, maar dan lag er over een deel van de billen geen deken.

Ik ben nu blij met het linersysteem, geen gedoe met dekens. Alleen met lichtere liners die makkelijk te hanteren zijn en zelf te wassen.

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:19

De Bucas Smartex medium! Ik ben wel tevreden over dit deken.

Don't take anything for granted

Evelyne79
Berichten: 3991
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:21

ik heb de smartex medium blue. kun je op een nat bezweet paard gooien, vocht wordt naar buiten afgevoerd en vocht van buiten uit kan niet naar binnen.
kan de hele winter door op. als het rond de 12 graden wordt gooi ik m op en als er dan net even een wat warmere dag bij zit moet ie maar even rustig aan doen hoor, blijf er niet mee bezig met op en af doen :p
pasvorm zit ook goed bij de Tinker die ik rijd. dus wel een hele andere bouw dan een arabier maar je zou het kunnen proberen of kunnen passen.

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

BertBaley
Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:22

Absoluut de smartex, ik zou nooit meer anders willen, perfect!!
Voor jouw temperatuur lijkt mij ook de medium het beste, zelf heb ik ze alle 3 van die lijn voor beiden paarden (een hele investering ja maar gaan super lang mee).

BERT bedankt voor alles... :+:
ROBBIE | mijn toppertje. :+:

WiekeJarig
Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 13:26

Lieve bokkers, wat fijn dat jullie allemaal zo snel meedenken!
Smartex Medium lijkt inderdaad wel naar mijn wensen!

De verdiepingstocht gaat verder :)

corinadrenth
Berichten: 1854
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:38

Bucas power turnout

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:40

Ik heb een power turnout sedert vorige winter, ook van bucas. Prijzige deken maar wat. een. verademing!

Zat met hetzelfde probleem: constant moeten wisselen van dekens was ik een beetje (spuug)zat en steeds maar gepieker "is het niet te warm/koud" en "gaat het wel/niet regenen". Ik had toen een 250gr outdoordeken en een 300gr outdoor met halve nek. Ene van Premiere, andere van BR. Van beide dekens heel tevreden, dat wel, maar met dan een 100gr regendeken was dat op een bepaald ogenblik constant gepuzzel: overdag de dunne, tijdens de nacht was die te fris maar de 250 te warm, als de 250 in de winter kleddernat was en smerig had ik enkel de 300 of niks ter vervanging...

Op de power turnout uitgekomen en echt... paard heeft er prinsheerlijk onder gestaan toen het -5 was, en stond er nog even prinsheerlijk onder toen de temperaturen tot rond de 15 graden gingen overdag. Ik ben fan!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41532
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:43

De power turnout is ook van de smartex lijn, toch?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:46

Eh... geen flauw idee eigenlijk :+ Dacht dat dat nog een aparte was?

ingvdh
Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:04

Je moet de dekens hebben met de stay-dry voering.

Dat is de Power Turnout en de Smartex.

Maar let wel, de deken moet wel goed passen anders heb je er nog niets aan. Mijn erving leert dat Bucas met die twee dekens een hele specifieke pasvorm heeft die niet op alle paarden goed zit. Persoonlijk heeft nog een enkel paard van mij deze dekens goed gepast. De goedkope lijn daarentegen paste weer wel.
Controleer dit dus goed, het is zonde geld als je met een dure deken zit die voor geen meter past en je paard in de weg zit.

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:55

Ik heb de smartex en de power turnout. Heb niet veel verschil gemerkt tussen de 2, enkel dat de smartex in blauw was en de andere in een lichte kleur die erg snel vuil wordt!

Don't take anything for granted

corinadrenth
Berichten: 1854
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:37

Lukasje schreef:
Ik heb de smartex en de power turnout. Heb niet veel verschil gemerkt tussen de 2, enkel dat de smartex in blauw was en de andere in een lichte kleur die erg snel vuil wordt!


Die is licht zodat het niet te warm word met zon erop

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:42

Ik heb voor mijn Arabier de power Turnout extra. Ze heeft het echt heel snel koud. Deze deken gaat van -25 tot +13 graden. Verder heb ik er nog een Bucas anniversary bij die gaat van 4 tot 16 graden, die gebruik in in de overgangsperiodes. Die stay dry is echt top! De power turnout is er ook nog in een andere variant die minder vulling heeft dus als jouw paard het niet heel snel koud heeft is die ook nog een optie:) ik ben heel blij met deze twee dekens!! En ze heeft het er altijd lekker warm, maar niet te warm onder:)

Mayflower_
Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:44


Wear a smile- One size fits all

ApplePapple
Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:49

corinadrenth schreef:
Lukasje schreef:
Ik heb de smartex en de power turnout. Heb niet veel verschil gemerkt tussen de 2, enkel dat de smartex in blauw was en de andere in een lichte kleur die erg snel vuil wordt!


Die is licht zodat het niet te warm word met zon erop


Klopt, maar na een paar rol partijen ook weer bruin dus is de werking toch ook weg?

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:50

Dat valt heel erg goed mee vind ik persoonlijk. Het vuil gaat er ook best makkelijk grotendeels weer af met een borstel als het droog is.

Lottekuhh_x
Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Welke Bucas kan hele winter opblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:29

Ik heb zelf een smartex medium en deze gaat van -10 tot 12 graden dacht ik. Ik zat zelf te twijfelen tussen deze en de extra en ben heel blij dat ik uiteindelijk toch voor de medium ben gegaan. Ik heb er destijds gelijk een liner bijgekocht van 150 grams met stay dray voering, voor als het echt koud werd. Deze heb ik nog nooit hoeven gebruiken. Ik zou zeggen ga voor de smartex medium (of power turnout, wordt wel snel vies), bij echt koud weer kun je er altijd nog iets onder doen. In Nederland is het maar zelden kouder dan 10 graden.


Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:30

corinadrenth schreef:
Lukasje schreef:
Ik heb de smartex en de power turnout. Heb niet veel verschil gemerkt tussen de 2, enkel dat de smartex in blauw was en de andere in een lichte kleur die erg snel vuil wordt!


Die is licht zodat het niet te warm word met zon erop


Klopt :j , maar ik vind hem snel vies worden. Of anders heb ik gewoon een viespeuk :D .

Don't take anything for granted

pluisje88
Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:42

Mijn stalgenoot had de smartex medium gekocht maar voor haar geschoren merrie was hij echt niet warm genoeg. Paard stond te rillen onder de deken dus moest ze er alsnog een deken onder doen. De pasvorm was ook niet om heel enthousiast van te worden vond ik. De stay dry voering stinkt ook snel behoorlijk. Ik was eerst jaloers dat zij die deken had en ik niet maar na een paar maand was ik er blij om. Wassen kon ook niet zomaar omdat er nog geen instructies waren vanuit bucas. Als je hem zou laten wassen dan zou de garantie vervallen. Lekker hoor. Meerdere jaren dezelfde deken zonder te wassen... Bleh. Ik zweer zelf bij horseware..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Vala
Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:45

Bucas heeft idd een specifieke pasvorm. Bij mijn paard ligt een Bucas de hele dag oerend scheef! Horseware daarentegen past prima.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers