Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 22:35

Hoi.

Ik ben een absolute leek in dekens en scheren..
Sinds dit jaar heb ik mijn hongaarse nonius x lipizzaner en toen ik hem kocht was hij al geschoren geweest.

Ik beschik enkel over een buitenbak en wil in de winter toch door blijven rijden.

Ik wil hem liever niet scheren maar wel dunner in de vacht houden.
Dus zit ik met de volgende vragen...

Vanaf wanneer begin ik een deken op te leggen en hoeveel gram moet ik dan?
Bouw ik het dekengrammen op of hou ik het gewoon op 1 dekensoort?

En als ik wel zou scheren.. scheer ik nu in september en hij heeft dan wel weer vacht tegen de winter maar niet zo dik?


Ik heb de volgende dekens ik bezit:
- bucas 0 gram stay dray = dus 100 gram heb ik begrepen?
- 0 gram ongevoerd regendeken
- 150 gram regendeken.

Of wat raden jullie aan?
Paard staat momenteel 24-7 buiten tenzij dagen regen voorspeld wordt dan gaat hij s’avonds weer binnen.

Paard gaan van de ochtend tot 20u op de wei in de wintermaanden tenzij het de hele dag blijft regenen of sneeuwt.


BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 22:43

Wintervacht helemaal voorkomen lukt met de meeste rassen niet. Met dekens kan het tegen worden gegaan maar 24 uur buiten is het wel moeilijker. Het heeft vooral met licht te maken, ik had vroeger speciale lampen op stal die tot 10 uur in de avond en om 6 uur in de ochtend aan gingen . Dat werkte bij ons goed maar is alleen haalbaar wanneer ze op stal staan van vier tot acht . Anders gewoon op tijd beginnen met 0 grams en dan opbouwen naarmate het eerder donker en kouder word.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 01:07

Die van ons afgelopen week onder de regendeken gedaan, kon ik meteen de waterdichtheid testen, flinke buien hier geweest, hij staat 24/7 buiten en op dit moment zonder schuilstal (werk in uitvoering), ik zag vanavond toevallig dat hij al een begin heeft gemaakt met aanmaak wintervacht, dus blij dat ik de deken alvast op heb gedaan.
Mochten de temperaturen weer gaan stijgen gaat ie uiteraard weer af.

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 01:52

Wintervacht is inderdaad vooral afhankelijk van licht, niet van dekens, zoals hierboven al word gezegd. :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-19 11:20

Als we in de winter rijden, en hij is goed nat, dan kan ik hem in zijn stal zetten met een zweet deken op, MAAR ik kan niet terug komen om het zweet deken af te nemen, ik kan dan wel zijn bucas stay dry opleggen, maar is dat genoeg voor een bezweet paard?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:24

Jairo schreef:
Als we in de winter rijden, en hij is goed nat, dan kan ik hem in zijn stal zetten met een zweet deken op, MAAR ik kan niet terug komen om het zweet deken af te nemen, ik kan dan wel zijn bucas stay dry opleggen, maar is dat genoeg voor een bezweet paard?



Jawel, wij zelf moeten altijd ca 20 minuten naar huis rijden, dan heeft hij zweetdeken op, bij thuiskomst doen we de Bucas op, werkt prima.
Bucas zelf zegt dat het ook mogelijk is meteen de deken op te doen, maar dat doen we eigenlijk nooit.

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:39

Jairo schreef:
Als we in de winter rijden, en hij is goed nat, dan kan ik hem in zijn stal zetten met een zweet deken op, MAAR ik kan niet terug komen om het zweet deken af te nemen, ik kan dan wel zijn bucas stay dry opleggen, maar is dat genoeg voor een bezweet paard?

Wanneer je een bezweet paard even rustig uitstapt dan is een zweetdeken totaal overbodig . Vacht kan nat zijn maar je moet op de huid voelen. Wanneer hij tochtvrij op stal staat hoef je geen deken over te doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:17

Wij hebben geen dekens meer op. Ze staan 24/7 buiten en het zelf regelen gaat goed. Als we hebben gereden en ze zweten, stappen we ze op adem en zetten ze terug. Ze blijven ook in beweging, dus nooit problemen.
Omdat het vorig jaar lang warm bleef in het najaar heb ik bij 3 paarden een hals uitgeschoren. Dat was wel fijn toen.

Vroeger ook van alles geprobeerd, 100 dekens, scheren etc etc. Uitstappen met dekens, daarna droge deken op en wachten en dan deken op.
Maar laatste jaren stapte ik gewoon goed uit en gooide de deken op die op dat moment in gebruik was.

Maar met het weer van tegenwoordig is het echt veel lastiger geworden dan vroeger. Het is vaak veel te warm voor dekens.
Ik zou alleen voor dekens kiezen als je volledig gaat scheren. Als het paard lekker 24/7 buiten mag lopen en beschutting heeft, zou ik de vacht laten en alleen de hals uitscheren of een jachtmodel.

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:17

Zoals eerder gezegd heeft het met licht te maken en niet met dekens. Het verschilt natuurlijk per paard hoe dik de vacht wordt.

De bucas stay dry kan je gewoon op een nat paard leggen.

Bij 4:07 uitleg over de stay dry.
https://m.youtube.com/watch?v=4OJxr3khuow

wendyh
Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:18

Je kan je paard ook gedeeltelijk scheren. Alleen borst en hals. Het paard kan dan zijn warmte goed kwijt met rijden maar houdt genoeg vacht over om buiten te staan met niet al te dikke dekens.

Hylanthe (Westenwind x Santano) B+2
https://www.instagram.com/Hylanthe/

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-19 18:46

Dank jullie voor al jullie hulp.

Vandaag nog met jai gewerkt en ik voel dat hij van boven op de rug tot de helft van de buik echt kil aanvoelde.. kan dat geen kwaad voor de spieren van zijn rug? Het is nu ook 20 graden. Te warm indd om een deken op te leggen.


Ps: hij staat nu 24/7 buiten tenzij noodweer. Maar eens tegen september oktober gaat hij snachts wel weer binnen in zijn stro gevulde stal.

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-19 18:47

wendyh schreef:
Je kan je paard ook gedeeltelijk scheren. Alleen borst en hals. Het paard kan dan zijn warmte goed kwijt met rijden maar houdt genoeg vacht over om buiten te staan met niet al te dikke dekens.


Hoe werkt dat? Hoe dik/dun moet je deken dan zijn?

wendyh
Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:53

Jairo schreef:
wendyh schreef:
Je kan je paard ook gedeeltelijk scheren. Alleen borst en hals. Het paard kan dan zijn warmte goed kwijt met rijden maar houdt genoeg vacht over om buiten te staan met niet al te dikke dekens.


Hoe werkt dat? Hoe dik/dun moet je deken dan zijn?


Je kan gewoon dezelfde dekens gebruiken die je normaal ook gebruikt. Er zijn geen dikkere dekens nodig.
Zoek naar eens op jachtpatroon scheren. Dan zie je wat ik bedoel,

Hylanthe (Westenwind x Santano) B+2
https://www.instagram.com/Hylanthe/

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:59

Wanneer je een paard traint dan gaat hij het meeste zweten op de plaats waar je de spieren het meest laat werken, bij normale temperaturen en training dan. Voel je een koude zone dan kan dat ook betekenen dat je die spieren niet getraind hebt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 09:36

bigone schreef:
Wanneer je een paard traint dan gaat hij het meeste zweten op de plaats waar je de spieren het meest laat werken, bij normale temperaturen en training dan. Voel je een koude zone dan kan dat ook betekenen dat je die spieren niet getraind hebt.


hoi, merci voor je uitleg, helaas had ik mijn zin niet juist opgebouwd.

Ik was gisteren met Jai gaan trainen. (punt) de vermiste zin: bij het borstelen en opzadelen voelde ik de koude plek.

ik had dit dus gevoeld VOOR het rijden toen ik hem uit de weide nam, waardoor ik ging nadenken of hij geen koude op zijn rug zou krijgen door regen, wind, enzv.

ik had het beter moeten uitleggen. ik schrijf vaak hoe ik het in mijn hoofd vertel. :o


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD en 37 bezoekers