Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 22:35

Hoi.

Ik ben een absolute leek in dekens en scheren..
Sinds dit jaar heb ik mijn hongaarse nonius x lipizzaner en toen ik hem kocht was hij al geschoren geweest.

Ik beschik enkel over een buitenbak en wil in de winter toch door blijven rijden.

Ik wil hem liever niet scheren maar wel dunner in de vacht houden.
Dus zit ik met de volgende vragen...

Vanaf wanneer begin ik een deken op te leggen en hoeveel gram moet ik dan?
Bouw ik het dekengrammen op of hou ik het gewoon op 1 dekensoort?

En als ik wel zou scheren.. scheer ik nu in september en hij heeft dan wel weer vacht tegen de winter maar niet zo dik?


Ik heb de volgende dekens ik bezit:
- bucas 0 gram stay dray = dus 100 gram heb ik begrepen?
- 0 gram ongevoerd regendeken
- 150 gram regendeken.

Of wat raden jullie aan?
Paard staat momenteel 24-7 buiten tenzij dagen regen voorspeld wordt dan gaat hij s’avonds weer binnen.

Paard gaan van de ochtend tot 20u op de wei in de wintermaanden tenzij het de hele dag blijft regenen of sneeuwt.


BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Niet scheren wel dunnere vacht dmv dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 22:43

Wintervacht helemaal voorkomen lukt met de meeste rassen niet. Met dekens kan het tegen worden gegaan maar 24 uur buiten is het wel moeilijker. Het heeft vooral met licht te maken, ik had vroeger speciale lampen op stal die tot 10 uur in de avond en om 6 uur in de ochtend aan gingen . Dat werkte bij ons goed maar is alleen haalbaar wanneer ze op stal staan van vier tot acht . Anders gewoon op tijd beginnen met 0 grams en dan opbouwen naarmate het eerder donker en kouder word.