Deel scheren en geen dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Deel scheren en geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:35

Ik wil mijn baal fjordenwol deze winter graag een deel scheren: een race streep.
Hij staat 24/7 buiten met voldoende ruwvoer, en beschutting ( schuil stallen).
Ik wil eigenlijk geen gebruik maken van dekens.
Wie doet dit nog meer en welk model/ patroon scheer je dan??


Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Deel scheren en geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:39

Racestreep kan prima! Doe ik met mijn IJslanders ook. Als je niet al te ver omhoog wegscheert zodat de regen nog van de vacht af kan lopen is een deken niet nodig. Wat je ook kan doen is beginnen met alleen de borst (of borst en buik) en vandaar verder kijken

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Deel scheren en geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:47

Ik scheer de volledige nek uit. Dat is bij mijn paard voldoende.
Die heeft wel dikke manen dus alsnog een hoop bescherming.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Deel scheren en geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:19

Ik scheer de Irish clip, dus schuine streep, nek, borst, deel van de buik weg. Ze stond toen wel enkel met bomen, vlak in de wind en geen schuilstallen, dus gooide ik er een deken op. Ik heb dan ook wel echt watjes - Beide pony's staan al sinds forever 24/7 buiten, maar schieten nog steeds in volle galop naar de schuilstal als ze teveel regen voelen :') Maar met schuilstal moet ik het even aanzien dit jaar, zien of ze vrijwillig zichzelf genoeg beschutten.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:57

Ik scheer altijd de luchtpijp eruit en dan naar achteren waar het lamoen zit en de achterkant van de broek. Laat dus wel een deel op de hals staan en zijn buik blijft er ook in. hij heeft het nooit koud maar zweet ook veel minder snel.

tamary
Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:58

Langs de luchtpijp en middelste stuk borst, kijk volgende keer dat paard goed nat is van de regen wat droog bijft, daarbinnen (uitgezonderd buik ivm liggen in nattigheid) kan je scheren zonder dekens, etc. dat blijft nl droog en koelt dus minder snel af bij regen (water versneld afkoelen en dat wil je niet in deze omstandigheden). Bij werk zweten ze daar juist eerder, dus dan koelen ze wel genoeg af en de grote spieren in rug en achterhand blijven warm, wat problemen met die spieren en daardoor kreupel worden voorkomt. Ivm bescherming gewrichten (gewrichtsvloeistof is korrelig bij lang stilstaan/kou), is benen scheren echt af te raden, daar wil je dus juist wat meer warmte vast houden bij werken in de kou en ze zweten er toch niet.

Ik heb mijn pony's zo geschoren afgelopen jaar ivm warme nazomer/herfst en dus gevalletje rainrot. En ook al doen ze weinig ze zijn mollig en iets meer energie verbranden is dan zo slecht nog niet. Ik ben dus van plan om eind sept/begin okt. ze weer zo te scheren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


viola
Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Deel scheren en geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:48

Ik scheer dan onderkant hals, borst en onderkant buik (onder het breedste gedeelte van het lichaam blijven, daar waar de regen inderdaad niet valt).
Zelf scheer ik dan wel de hele onderkant buik kaal, daar komt ook geen deken als je die wel zou gebruiken. Maar ik let dan wel op dat ik scheer voordat het echt koud wordt en gaat vriezen zodat het haar al wat gegroeid is voor die tijd.

Dit jaar ga ik wel dekens gebruiken dus kan ik meer scheren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers