Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:11

paarden het hele jaar in alleen wei is bijna nergens echt goed te doen, als het echt droog is evt iets bestraten oid, voor nu uithuilen en wachten op beter weer

mysa

Berichten: 10479
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:13

Ik denk niet dat je een zaak hebt, gezien de genoemde feiten bij de notaris. Daarnaast heb je als koper ook onderzoeksplicht. En wat er al gezegd wordt, het is momenteel extreem nat. Mijn bospaddock op zandgrond staat ook blank. Gaat weer over.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:14

Je hebt als koper ook onderzoeks plicht.

Als de notaris van het feit al op de hoogte is...neem aan dat er wel ongeveer registers zijn waar je ea kunt op zoeken bij hoge waterstand wat er dan blank staat, dan moet het voor jullie toch ook niet zo moeilijk zijn.

Het gebied staat er blijkbaar om bekend.........dus je had het kunnen weten

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:24

ellepel schreef:
Ik weet zo niet precies hoe het te realiseren valt met stroom.
Maar ik zet een dompelpomp in een diepste stuk.
Sluit er een lange afvoerslang op aan en het water word afgevoerd.
Heb naast een paddock soms teveel water staan,en dat werkt erg goed.
Misschien valt zoiets te proberen?


Dit doe ik ook om mijn rijbak watervrij te krijgen. Bak ligt op het laagste punt van het dorp, heet Dale.... Drainage kan niet, hoogteverschil met sloot is te groot. Afpompen gaat goed, slang is ruim 40 meter lang en ligt over de weide. Moet alleen oppassen dat het water niet terugkomt, dus op tijd uitzetten en even laten bezinken.

Mijn paarden kunnen in de winter ook niet op de wei, wel allemaal paddockstallen.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:25

Net wat hierboven al gezegd is: het is momenteel overal erg nat (kijk maar om je heen) en doordat het blijft regenen heeft het geen tijd om weg te zakken. Dus geen paniek, kijk gewoon aan hoe de wei zich houdt en probeer komende zomer dit (voor een deel) op te lossen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:37

Idd geen paniek!
Ik heb een steenpaddock en een track naar de sloot.
Dan staan ze droog als ze willen en de track mag kapot/zwart.
Rustig afwachten tot het regenen stopt en het water wegtrekt. Voor tijdelijk kan je tapijt neerleggen op de droogste stukken zodat ze niet te diep wegzakken.Succes!

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:52

Hoe lang staat het al onder water inderdaad?
Hier op zandgrond Friesland met drainage buizen ook al sinds zondag extreme plassen in de paddock. De drainage kan de hoeveelheid water nu ook even niet verwerken.

Vooral heel handig in combinatie met het gat dat mijn jongste weer gegraven heeft. 1 verkeerde stap en je hebt een kletspoot :')
Laatst bijgewerkt door Jorex op 12-03-19 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:53

Als ik nu naar mijn werk rij zie ik ook heel veel weilanden blank staan, er is zoveel water gevallen de laatste tijd..

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:56

Ach. Hier staat ook alles onder.. Daarom hebben wij paddocks. Die ook nat zijn, maar op beton dus niet zo diep en zuigend.
Dus voor volgend jaar kun je een oplossing zoeken. Het land droogt vanzelf weer op, gelukkig

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:59

Zelfs hier waar de weilanden altijd droog zijn is het drijfnat en is de paddock van de pony's rijp voor luchtbedden en strandballen.. zo veel regen in korte tijd kan het beste weiland niet aan..
Bij ons zijn de paarden vandaag voor het eerst dit jaar een dag niet in de wei geweest

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 01:20

Bij deze meld ik me ook als modderpoelbezitter. Het is al vaak genoemd, het is ongelooflijk nat. Dit komt doordat we vorig jaar een heeeeeeeel droog jaar hebben gehad en zowel het grondwaterpeil als de bodem hier nog lang niet van zijn hersteld. Van de week heb ik een gat gegraven in de weide, de eerste 30 cm waren zeiknat, daarna werd het meteen keihard en kurkdroog. Ter vergelijking, wij wonen in een deltagebied, een gebied dat in de winter dus eigenlijk door en door doorweekt is. Het probleem waar veel gebieden nu mee kampen is dat de bodem niet in staat is de gevallen regen op te zuigen, omdat ze nog zo hard en droog is eigenlijk. Daardoor is het nu wachten tot het letterlijk weggespoeld is, en raken sloten en afwateringen overbelast. Het enige wat we kunnen doen is afwachten en hopen op een middelmatige zomer, zodat we volgende winter de weides weer "in balans" hebben.

Ons land staat ook bekend als "licht overstromingsgevoelig". En zelfs bij ons is het abnormaal nat. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken en even heel creatief worden.

Je schreef iets over dat ophogen niet mag, welke gemeente zit je? Wij mogen op zich ook niet veel, maar vorige winter heb ik hier tegenover gevraagd of ze een bak zand (7 kuub) wilden storten. Ik was van plan dit zelf netjes uit te spreiden maar mijn paard bleek die klus veel leuker te vinden. Uiteindelijk heeft hij 3 maanden lang in de bult lopen spelen en nu ligt er een mooi hoger gedeelte wat welliswaar na fikse regen nog steeds wat nat is, maar niet zo zompig als de rest van het land. Dit "hogere" gedeelte valt overigens niet heel erg op en we hebben er ook geen problemen mee gekregen. Maar wij wonen in buitengebied waar dergelijke zaken sowieso wat "makkelijker" gaan.

En anders kun je er altijd nog een kuuroord van maken. Ik heb ooit eens bedacht om een bord in de tuin te zetten; "Kleibaden voor een gezonde huid". Kunnen we er met zn allen een nieuwe gezondheidstrend van maken. ;)

En even zonder geintjes, ik heb twee weides en heb die ook in vakken ingedeeld. Daar waar het droog is, en graasvakken. Als een bepaald deel bijna "op" is, sluit ik hem af, en geef het zo de kans om een beetje te herstellen. In de winter staan ze in de "droge" vakken, en voer ik bij met onbeperkt hooi. Als het echt heel erg nat word gaan ze in de nacht op stal (zoals nu), maar dat is meer uitzondering dan regel. Bij geen uitwijkmogelijkheid naar stalling zou ik aanraden te kijken of je een stukje kunt betegelen, en dat als "stal" gebruiken, of paddock, hoe je het maar noemt. Daar voeren, dan voorkom je ook een teveel aan zand door het hooi. Tegelijkertijd krijgen de hoeven dan de kans om ook een beetje op te drogen.

En zoals ook al eerder gezegd, paarden kunnen best wel wat hebben, hoewel het wel per ras verschilt. Ik heb twee "harde, sobere" mannen staan, die kunnen iets meer hebben en hebben bijvoorbeeld ook geen deken op. Andere rassen zijn gevoeliger voor kou en vocht, die moet je wat meer ondersteunen.

Er zit even wat werk in om een mooie stabiele weide te krijgen, maar daar gaat wel wat tijd overheen. Je zult merken dat je je grond steeds beter zult leren lezen, en steeds beter wordt in het vinden van de voor jou ideale indeling. Op een gegeven moment bereik je een balans, maar zelfs dan, bij regen zoals de afgelopen week, zal het nat zijn. Alleen dan heb je er zelf meer vertrouwen in gekregen. ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 05:15

Serenity350 schreef:
. Bij geen uitwijkmogelijkheid naar stalling zou ik aanraden te kijken of je een stukje kunt betegelen, en dat als "stal" gebruiken, of paddock, hoe je het maar noemt. Daar voeren, dan voorkom je ook een teveel aan zand door het hooi. Tegelijkertijd krijgen de hoeven dan de kans om ook een beetje op te drogen.


Dit heb ik gedaan op mijn klei weiland, alleen moet je nu niet gaan straten maar dat pas doen als het weer droog is.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:27

Ik snap dat je met je handen in het haar zit. Het kan geen fijne aanblik zijn nu. Je droom plek is je nachtmerrie nu.

Maar denken dat je paarden (waar dan ook) zomaar zonder voorzieningen 24/7 in een wei kunnen lopen het jaar rond is niet realistisch. Dan moet je op heel droge grond zitten én moet het perceel zeer royaal bemeten zijn.
Aan de koop kun je niets meer doen lijkt mij. Je kunt geen rechten ontlenen aan de uitspraken van de verkoper. Veel kun je namelijk zo opzoeken en is je zelfs verteld door de notaris.

Over een maand zul je vermoedelijk wel aan de slag kunnen met verbeteringen. Daarbij moet je even creatief zoeken wat echt mag en waar niet moeilijk over gedaan word. Even in de omgeving rondvragen hoe ze dingen daar aangepakt hebben kan daarbij zeker geen kwaad.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:48

Hoe is de ontwatering van het perceel geregeld? Heb je drainage? Wanneer zijn de buizen voir het laatst doorgespoten? Zijn de sloten in het najaar geschouwd?
En op welke grondsoort zit je?

Bij ons is het momenteel ook een modderbende. Het laagste deel van de polder en kleigrond..

Landsknecht

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:04

Dat er plassen op een weiland staan is na een bui normaal. Water heeft de tijd nodig om in de grond te zakken. Als alles echt goed blank staat is het de vraag hoe dat komt. Hiervoor zijn er heel veel mogelijkheden.

De bovenlaag is dicht geslagen waardoor het water niet meer in de grond kan trekken. Oplossing pak een handboor en boor hier en daar gaten tot een meter diep. Het liefst op plekken waar de plassen staan en waar paarden niet kunnen komen. je kan ook een stalen buis pakken en gaatjes prikken. alleen kom je dan vaak maar tot een 20 cm.

Er is opgehoogd met zand/grond maar het gras wat er onderlag is niet geploegd. Hierdoor is het gras gaan rotten en vormt nu een ondoordringbare laag voor water. ook hier is de oplossing boor een gat.

Je weide ligt lager dan de rest van de omgeving waardoor al het water er heen loopt. en een verschil van een 10 cm kan al uit maken. Op https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/ kan je de actuele maaiveld hoogten vinden van heel nederland.

Het slootpeil is te hoog waardoor water niet afgevoerd kan worden. ga bij het waterschap na wat de peilen zijn (peilbesluit) zodat je weet wat het peil zou mogen zijn. Als je die info combineert met de maaiveld hoogte weet je ook hoe laag en of hoe hoog het grondwater hoort te zitten. Voor een droge weide heb je minimaal 1 m nodig.

Water kan soms ook van de buren en of hogere percelen komen. DWZ als jij het laagste perceel in de omgeving hebt dan loopt alles naar jou toe. Dit moet je toestaan mits het natuurlijk is. Dus het kan nooit kwaad om eens te kijken als het regent hoe het water van daken, wegen etc weg stroomt en waar dat heen gaat want dat is niet natuurlijk en mag niet. (een en ander staat in bugererlijk wetboek 6 voor als je in Nederland woont.

Afvoer is niet op orde. Water moet ook weg kunnen hiervoor zijn er sloten etc. Deze moet je als landeigenaar zelf onderhouden en het waterschap controleert hier op. (schouwen). Echter ze kunnen niet alles controleren en er ligt ook een taak bij jou als landeigenaar of bij de buren. Dus hou zelf de sloot schoon en de duikers open.

Een laatste punt is doe goed onderzoek voor je een perceel koopt. Zelf gebruik ik graag historische kaarten en informatie. Op https://www.topotijdreis.nl/ kan je historische kaarten vinden uit vervlogen tijden. Je kan jou perceel of gebeid zoeken en vervolgens een beetje door de tijd schuiven. Lagen er vroeger veel sloten en zijn die er nu niet meer dan was het terrein vroeger nat en zal dat nu ook zo zijn tenzij je goede drainage hebt etc. Daarnaast kan het nooit kwaad om op dezelfde kaarten en ook google maps kan je er bij helpen op zoek te gaan naar toponiemen. Vooral van plaatsen, streeknamen en buurtschappen kunnen erg helpen. Komt er moer, broek in voor dan is het nat (moer = moeras, broek is van broekbos (moerasbos) zand duid vaak op droge grond.

Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:18

Idd,ik denk dat je je eigen idee rond paarden buiten in de winter zal moeten aanpassen.
Als paarden in de winter op de wei lopen,komt er modder,de grond wordt meer aangestampt en het water kan nog moeilijker weg.

Plekken waar paarden in de winter ook volop op de wei kunnen zijn zeldzaam.
Hier zware klei,en geen paard die op de wei gaat in de winter,anders gaat alles stuk en krijg ik ook een zee.
Nu,ziet het er visueel ok uit,maar als je zelf rondstapt,zat je zo weg tot je laarzen vastgezogen raken.dus dat zegt genoeg.

Maak idd een plek waar ze de winter droog kunnen doorbrengen en laat de rest.
Binnen een goeie maand is alles terug normaal.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:55

Ik heb de paarden dit jaar bijna jaar rond op de wei kunnen hebben. Op een paar korte perioden na dat het ineens veel regende. Extreem droog.

Het is heel normaal dat paarden een periode van het jaar niet op het land kunnen. Daar zijn paddocks voor bedacht. Er zijn maar weinig gronden waar het wel kan en dan is het ook nog afhankelijk van hoeveel paarden op hoeveel oppervlakte.

Hier kan ik ze van mei/september vrijwel elk jaar op de wei hebben. Dan de meeste jaren van halverwege maat/april t/m oktober/half november en in de uitzonderlijke jaren, zoals dit jaar, kunnen ze langer op blijven of eerder weer op.

De paddocks en paden overstromen hier ook. En die zijn ook gedraineerd. Water moet weglopen en ik moet het wegpompen vanuit de waterbuffer waar het heen stroomt.

Je weet nu wat voor land je hebt. Zorg dat je komend voorjaar een stuk verharding en zandpaddock aan legt voor de ergste periode of verhuis ze in de natste periode als dat niet toegestaan is.

Wil je dit niet? Zet je land dan weer te koop... En zoek daarna een ander hoger gelegen stuk grond.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:43

Maar waarom zou je de paarden weg doen? Je hebt ze nu op een droog stuk staan?
Lijkt mij ook wel erg vervelend maar denk in oplossingen of verkoop het stuk.
Wij hebben gelukkig het hele jaar door het hele weiland droog, kan dus in mijn handen klappen als ik hier de reacties lees

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:50

Wat de notaris bedoelt met licht overstromingsgevoelig gebied is het resultaat van de opzoeking die hij gedaan heeft in de databank van de watertoets. Dit is vooral van belang voor de brandverzekering en voor het al dan niet kunnen krijgen van een bouwvergunning. In jou geval is dit dus minder van belang. Zo zijn de meeste gronden naast een grote rivier of dicht bij de zee opgenomen als licht overstromingsgevoelig gebied. Hoe nat of droog de grond in de winter is dat heeft met deze opzoeking niets te maken.
Zelf denk ik niet dat je als koper momenteel er een zaak kan van maken. De verkopers hebben je ingelicht dat de grond in de winter natter kan zijn. Ik denk niet dat er in jou geval echt sprake is van een verborgen gebrek. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt dan kan je daar eventueel eens polsen. Moest je natuurlijk bewijzen (foto's) vinden van de weide waarop te zien is dat deze elke winter onder water staat dan zou dat jou wel kunnen helpen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:59

Even ‘overleven’ deze natte periode en komend seizoen een zand (of met bestrating) paddock maken voor de winter op een hoog stuk. Je kan nu mooi zien welke plek daarvoor geschikt is in elk geval. Ieder paardenmens met alleen weiland heeft dit.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:44

Lante schreef:
Even ‘overleven’ deze natte periode en komend seizoen een zand (of met bestrating) paddock maken voor de winter op een hoog stuk. Je kan nu mooi zien welke plek daarvoor geschikt is in elk geval. Ieder paardenmens met alleen weiland heeft dit.


Nee hoor, niet iedereen :=

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:55

Ik ook niet. Maar ik heb zandgrond op 15 meter boven NAP...

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Overstroming.. droomweide veranderd in horrorweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:01

Het is nu overal kleddernat. dat is maar tijdelijk. Als het niet te doen is,breng je paarden dan even ergens anders onder.Het hele jaar door 24\7 op de wei gaat in Nederland niet overal.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:01

AaronYve schreef:
Lante schreef:
Even ‘overleven’ deze natte periode en komend seizoen een zand (of met bestrating) paddock maken voor de winter op een hoog stuk. Je kan nu mooi zien welke plek daarvoor geschikt is in elk geval. Ieder paardenmens met alleen weiland heeft dit.


Nee hoor, niet iedereen :=

Niet zo confronterend doen zeg ~~}>

Mijn laarzen zijn momenteel drie keer zo zwaar/lang/breed door de aangekoekte klei. Ik probeer het als krachttraining te zien voor mn beentjes. :')

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:04

Waar ik benieuwd naar ben is of er van tevoren ook in de winter weleens paarden opstonden? Want een weiland in rust in een natte periode is ook heel anders als een weide die intensief gebruikt wordt in een natte periode. Dat speelt natuurlijk ook mee als je argument hebt dat ze bewust gelogen hebben.