verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:23

Koper schreef:
Mijn shet verhaart nog niet heel erg, kan het met haar nog met een Magic Brush af. Mijn IJslander komen al wel weken hele vlokken haar af, hem ga ik te lijf met een metalen zweetmes met karteltjes.

Voor de "bikinilijn" gebruik ik een keuringsborstel, die eigenlijk voor de manen en staart is. Dat is tot nu toe de enige borstel die én het haar weg krijgt én die zacht genoeg is.


Je hebt ook een soft versie van de magic brush! Die gebruik ik graag voor hoofd/benen/gevoelige plekjes :j

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:34

Bij de een een striphair. Bij de ander een combi van furminator en striphair. En bij de derde een scheerapparaat.

vbu1016
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:40

Een metalen roskam, zo een met verschillende gekartelde ringen. Zeker niets waar het haar blijft inhangen. Is voor een fjord die de hele winter buiten staat, dus heel lange dikke vacht.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:45

Afbeelding

Groomstar onder andere te koop bij atorka.

Verder nep furminator en zo een borstel met van die metalen ringen met tandjes. Bij de ene pony werkt het ene top en bij de andere terug wat anders.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:49

Heeft iemand hier wel eens geprobeerd zijn paard te 'borstelen' met een stofzuiger oid?
De mijne heeft een erg lange en pluizige vacht en ik word met het jaar meer allergisch voor die vacht. Dus ik zoek een manier om ons beide door deze periode heen te helpen.
Scheren is niet ideaal doordat het om een buitenpony op leeftijd gaat. Wil niet riskeren dat ze ziek wordt.

Verder heb ik ook goede ervaringen met de metalen roskam met meerdere ronde rijen tanden. Heb hem ooit als koeienborstel gekocht.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:52

Rubber borstel, zweetmes, magicbrush

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:53


Pieneappel

Berichten: 485
Geregistreerd: 29-03-10

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:55

Poetsblokje!

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:59

liespower94 schreef:


Deze inderdaad, maar nog steeds niet genoeg voor mijn shets

Ik heb een oude vijl van de hoefsmid gekregen, volgens hem krijg je met de ribbeltjes rand van de vijl het beste haren eruit :+

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:07

Astorga schreef:
Heeft iemand hier wel eens geprobeerd zijn paard te 'borstelen' met een stofzuiger oid?
De mijne heeft een erg lange en pluizige vacht en ik word met het jaar meer allergisch voor die vacht. Dus ik zoek een manier om ons beide door deze periode heen te helpen.
Scheren is niet ideaal doordat het om een buitenpony op leeftijd gaat. Wil niet riskeren dat ze ziek wordt.

Verder heb ik ook goede ervaringen met de metalen roskam met meerdere ronde rijen tanden. Heb hem ooit als koeienborstel gekocht.


Scheren en een deken op kost je pony minder energie dan zo'n dikke vacht kwijt raken. Waarschijnlijk blijft ze er dus juist fitter bij.

Ik schoor mijn oude shetlander altijd, die knapte er echt van op.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:45

zorro schreef:
Astorga schreef:
Heeft iemand hier wel eens geprobeerd zijn paard te 'borstelen' met een stofzuiger oid?
De mijne heeft een erg lange en pluizige vacht en ik word met het jaar meer allergisch voor die vacht. Dus ik zoek een manier om ons beide door deze periode heen te helpen.
Scheren is niet ideaal doordat het om een buitenpony op leeftijd gaat. Wil niet riskeren dat ze ziek wordt.

Verder heb ik ook goede ervaringen met de metalen roskam met meerdere ronde rijen tanden. Heb hem ooit als koeienborstel gekocht.


Scheren en een deken op kost je pony minder energie dan zo'n dikke vacht kwijt raken. Waarschijnlijk blijft ze er dus juist fitter bij.

Ik schoor mijn oude shetlander altijd, die knapte er echt van op.

Het 'probleem' is nu juist dat ze veel beter is dan vorig jaar: blij, fit en goed op gewicht. Daarom heb ik voor haar niet echt een goede reden om te scheren. Ben eerder bang deze goede balans te verstoren.

Maar dank voor je tip. Ik ga er eens een nachtje over slapen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:53

s_v schreef:
Koper schreef:
Mijn shet verhaart nog niet heel erg, kan het met haar nog met een Magic Brush af. Mijn IJslander komen al wel weken hele vlokken haar af, hem ga ik te lijf met een metalen zweetmes met karteltjes.

Voor de "bikinilijn" gebruik ik een keuringsborstel, die eigenlijk voor de manen en staart is. Dat is tot nu toe de enige borstel die én het haar weg krijgt én die zacht genoeg is.


Je hebt ook een soft versie van de magic brush! Die gebruik ik graag voor hoofd/benen/gevoelige plekjes :j

Weet ik :) Maar die heb ik niet, en die keuringsborstel heb ik wel. Het fijne aan dat ding is dat hij redelijk smal is, en dat je overal goed bij kunt.

Voor de "baard" van mijn shet gebruik ik trouwens gewoon m'n handen. Nu laat 't haar daar nog niet los, maar in april en mei kan ik er met m'n vingers hele plukken uit halen. Voorhoofd vindt ze ook 't prettigst als ik dat met m'n handen doe.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:54

Ik heb een héle wollige IJslander, dus dat betekend héél lang héél veel verharing :')

In het begin van de verharing (die net-niet-net-wel-periode.. nu een beetje dus) gebruik ik mijn puimstenen poetsblok. Wanneer het aardig doorzet, maar nog niet allemaal los laat dan kies ik graag voor de botte zaag (zelfde idee als zweetmes) en als echt álles loslaat, dan komt de Furminator in het spel. En vaak ook nog een combinatie van de drie..!

De Furmi gebruik ik niet graag veel eerder omdat die de oude vacht best beschadigd naar mijn idee.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:42

Ik gebruik ook graag zo'n ronde grove rosborstel van oster met van de die grote noppen. Het rubber is stroef en de grove noppen komen goed tussen de lange wintervacht. Het haar blijft er in zitten dus vliegt niet alle kanten op, maar je haalt het er met een beweging toch makkelijk uit. Het haar pak ik dan steeds in één hand en dan hoef ik niet weer het hele erf over om alles bij elkaar te vegen.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:08

Sunshinedaan schreef:
Ik gebruik zo'n stalen roskam. Heb ook een borstelblokje, maar die gaat wel erg snel op met die dikke vachten :+


[ [url=m/NAfVKT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Magic brush en de bovengenoemde ronde manenborstel werkt ook heel fijn.


Ik vind dit echt de beste borstel voor mijn ijsbeer. Had er 2 maar handvatten zijn afgebroken, dus moet nu een nieuwe kopen. Weet dat ze bij agradi verkocht worden, weten jullie nog andere winkels?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:15

Lori schreef:
[ [url=m/QICaUL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groomstar onder andere te koop bij atork.


Ooh heten die dingen zo := Gebruik er zelf ook 1 en die is inmiddels echt wel aan vervanging toe. Werkt voor onze Haflingers makkelijker dan een poetsblok of Magic Brush.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:15

De Furminator.
De oude versie, jaren geleden dus heel goedkoop kunnen krijgen. :D


Afbeelding


Maar die gebruik ik als voorbereiding op het scheren bij o.a,. mijn oudste. Aangezien die door de Cushing anders niet meer normaal uit zijn wintervacht komt.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:16

Borstelhandschoenen van LeMieux doen hun werk goed, en verder een puimblok en de magic brush.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:24

Vanillia schreef:
Lori schreef:
[ [url=m/QICaUL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groomstar onder andere te koop bij atork.


Ooh heten die dingen zo := Gebruik er zelf ook 1 en die is inmiddels echt wel aan vervanging toe. Werkt voor onze Haflingers makkelijker dan een poetsblok of Magic Brush.


Zo noemen zij hem. Op flanders de zelfde gekocht bij equiculinair van busse maar de zelfde prijs wel.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:50

Ik koop eens per jaar een poetsblokje en die gaat lang genoeg mee om door de verharing heen te komen :)) nu heeft hij wel een hele fijne en niet al te dikke vacht. Geen lange haren.
Daarna rolborstel er over en afsluiten met een gewone borstel.
Ik heb ook een furminator maar heb toch het idee dat dat blokje van een euro beter werkt :=

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:40

_lotteeee schreef:
Een manenborstel :+

Werkt makkelijk en de paarden vinden het heerlijk.

[ [url=m/CmENg0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, ja die gebruik ik inderdaad ook. Flink rondjes draaien en alles komt los. Voor zowel mijn shet als mijn pre/fries kruising.

Bij de shet gebruik ik ook een hondenkam voor honden met een dikke vacht die in de rui zijn. Onze hond vond deze borstel echt niet leuk, en mijn pre/fries vindt het ook niet zo prettig. De shet die gaat er zo'n beetje voor liggen, maar zijn vacht is dan ook zo dik en lang dat ik er mijn handen in kan begraven.

Afbeelding

Bij mijn pre/fries "ros" ik eerst de haren los met de manenkam, en daarna met een gewone zachte borstel "veeg ik ze eraf". Daarna schud hij altijd zelf nog een paar keer en vliegen ze vanzelf wel weg. Ik poets over het algemeen altijd buiten trouwens, en zet hem dan zo neer dat de wind ook een beetje de goede kant mee helpt. Waarbij je wel moet opletten want als je zelf tegen de windrichting instaat krijg je ze dus allemaal in je gezicht (overkomt mij nooooooit). :')

De manenkam werkt bij mij trouwens ook prima om de dikke plakken opgedroogde klei van zn bips te halen. Hij mag graag een modderbadje nemen namelijk. Dan is het wel belangrijk ze eerst even op te laten drogen, natte klei borstel je er alleen maar in namelijk. Gelukkig is die van mij helemaal zwart, ik zou niet weten hoe ik hem toonbaar krijg als het een schimmel was geweest. :n

Ook gebruik ik deze veel:

Afbeelding

Raar maar waar, beide mannen vinden het helemaal geweldig als ik met deze borstel het gebied rondom hun zaakje en de ballen zelf bewerk met deze borstel, ze gaan er helemaal voor staan inclusief beentje omhoog. De eerste keer probeerde ik een plak opgedroogde klei tussen zn billen weg te krijgen toen hij ineens zn achterbeen omhoog trok. Ik dacht dat hij een waarschuwingstrap wilde geven en dus kreeg meneer een reprimande van me. Toen keek hij me heel ongelukkig aan met een blik van; hallo, ik deed helemaal niks verkeerd?! Ik rustig weer verder met borstelen en hoppa, daar ging dat been weer, hoewel wat voorzichtiger ditmaal. Toen had ik het door en moest ik vooral heel hard lachen. Onze weide grenst aan een fietspad waar veel scholieren langsfietsen, dus ik heb nogal vaak een publiek met verbaasde gezichten en grote ogen als ik daar twee hengsten aan het vertroetelen ben die omstebeurten allebei een achterbeen omhoog houden en van de ontspanning ook nog eens hun apparaat helemaal uitschuiven. _O-

SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:51

Een zweetmes met kartelrandje & de furminator doen het hier goed.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:07

Ik kwam de tip voor een voegrubber tegen op Facebook en dat werkt ook heel goed als je veel losse haren hebt!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:12

De handschoenen van le mieux gebruik ik veel. Stalgenootje heeft een voegrubber gekocht. Dat werkt ook goed heb ik vanmiddag uitgetest!

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: verharen. welke poetsartikelen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:48

Zag van de week een tip voorbij komen op Facebook. Een voegrubber, te koop voor 2.50 bij oa de Praxis.