Goedkoper deken duurkoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:34

Die goedkope dekens is niks en uiteindelijk veel duurder. Ze ademen allemaal voor geen ene meter en gaan niet lang mee. Sommige van mijn Bucas dekens zijn al 10 jaar oud en zijn nog lang niet op hun eind. Paarden lopen er dag en nacht mee buiten, af en toe trekken ze wel een biesje los, maar dat zit zo weer vast. Echt schade heb ik nooit.

En het fijnste van alles; doordat ze zo goed ademen en door de gebruikte voering heb je niet 10 verschillende diktes nodig, wat het wisselen van dekens tot een minimum beperkt.

Pas wel op want de Bucas select is ook echt troep. De freedom en irish zijn prima, maar wel beduidend minder dan de smartex en power dekens. De freedom valt imo ook nog onder goedkope deken en het ademend vermogen is dan ook niet om over naar huis te schrijven. Bij de Irish is dat iets beter, maar mijn voorkeur heeft ook dat niet.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 10-02-19 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:35

Mijn bucas gaat al 10 jaar mee. Maar ook andere merken zijn goed. Ik zou nooit 300 euro aan een deken uitgeven. Maar ik kijk wel naar de pasvorm en het materiaal. Maar je moet er ook geluk mee hebben.

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:06

Mijn paard past ook geen bucas, dus dat scheelt. Die goedkope profiriders zitten juist wel fijn. Ze zijn nu voor het derde jaar nog goed waterdicht (ik merkt dat EJ dekens na het eerste seizoen echt minder goed waterdicht waren) en ik heb niet het idee dat ze niet goed ademen. Eentje schuift wel iets, maar met binnen en buiten zetten even rechttrekken en dan is het ook geen probleem.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:11

ik heb ook altijd goedkope dekens pagony van divoza, en houd zich prima 4de winter al. paard heeft hem de hele herfst en winter om en staat in kuddeverband

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:42

Dat hangt erg af van het paard. Mijn 9jarige belg krijgt zelfs in de amigo hero na 3 weken een scheur. Mijn 23 jarige doet nu jaren met een deken.
Echter neem ik voor deze twee enkel amigo en bucas ivm de pasvorm.
Mijn cruzado doet jaren met een goedkoop dekentje, alleen gaan die na 1 of 2 seizoenen vaak lekken.

SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 22:26

Mmmhh...oke...wisselende verhalen! Conclusie is denk ik dat je geluk moet hebben met pasvorm etc....maar dat duurdere dekens toch wel wat beter ademen en hun kwaliteit (bv waterdicht, sluitingen) beter houden. ik ga denk ik maar voor een tussen vorm...niet de goedkoopste maar een middenklasse....bedankt voor jullie reactie!

hetty007
Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:30

Ik koop altijd pagony dekens. Die past het beste op ons paard, en gaat 2 jaar mee. Stof blijft wel heel maar begint dan met lekken.

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:32

Sluitingen breken zelden. Bij de trekpaarden heb ik vaker dat ze tijdens schuren openscheuren, of scheefglijden en ze erop trappen tijdens het rechtstaan.

Mijn favoriet blijft wel de bucasdekens. Daar kan je zelfs een nat paard onder wegzetten en voor iets bredere paarden hebben ze een mooie pasvorm.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:34

Ligt aan je paard.
Mijne heeft een bucas met een week stuk. :Y)

Ik heb dus nu een nette deken en daarover heen krijgt hij een regen deken die hij mag slopen

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:36

Mijn paard past juist alleen Bucas; heb allerlei merken geprobeerd, maar de vorm van de borst is gewoon niet goed bij de gemiddelde deken. Hij heeft dus een 0 grams Bucas Select en een 50 grams Bucas irish. Deze hebben een gladde voering, zodat ze makkelijk meebewegen. Bij de ‘ruwere’ voering heb ik het idee dat hij daar eerder een schuurplek van zou krijgen.
Mijn merrie heeft alle diktes Bucas freedom. Past ook het beste en zijn de dekens waarbij ze het minst chagrijnig kijkt als ik ze op doe.

Waarom zou de Select bagger zijn?

Oy with the poodles, already

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:59

Ik heb de pech dat mijn paard alleen rambo netjes past. Anders had ik ook voor goedkopere dekens gekozen, mits ze minimaal 1200d zijn.

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:16

Hier eerst goedkope dekens gehad voor mijn Friese merrie maar bij de meest ging de borst los staan of waren ze snel kapot terwijl ze geen sloper is. Ondertussen alles vervangen voor bucas en ik ga niet meer terug. Haar oudste deken gaat ondertussen voor het 5e winterseizoen mee en heeft plensbuien, modderbaden met zowel van binnen en buiten moeten afspuiten meegemaakt en ze zijn nog geweldig waterdicht en warm wanneer het moet.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

Jildau
Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:23

Ik koop elk jaar een goedkope deken. Dit jaar de Harry's Horse Thor maar eerder ook eens een EJ eigen merk gehad die hij twee jaar om gehad heeft. Aan 't eind van de winter is de deken super smerig en ergens kapot en dan gooi ik 'm weg en na de zomer koop ik weer een nieuwe. Geen gedoe met wassen waardoor ze, is mijn ervaring, altijd minder waterdicht worden en gewoon elk jaar een mooie nieuwe. En mocht de deken vrij snel stuk gaan doet dat wat minder pijn dan wanneer het een hele dure was. :D

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:32

Hier heb ik begin januari voor het eerst een duur deken gekocht en wat een verademing, zo een goede pasvorm voor hun. Is een rhino wug geworden, bucas was op papier qua ruglengte helaas te lang.

Had daarvoor Br en premiere maar waren beide of net te groot of net te klein, de premiere zorgde voor afgebroken haren. De kleinste hebben nog dekens van mhs maar de ene lekt door en de andere zakken telkens scheef.

Koper
Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:54

Ik heb 2 buitenpaardjes (die toevallig vannacht bij uitzondering op stal staan :+ ). In de winter hebben ze dekens. Mijn ruin omdat hij droog en warm moet blijven (hij heeft een spierziekte) en mijn merrie omdat ze anders te mager wordt (dit jaar wordt ze 29) en ze heeft gewoon een hekel aan regen. De dekens die ik het meest gebruik, en die ik ook het beste vind, zijn toevallig wat duurdere dekens. Voor mijn ruin is dat een Smartex Rain van Bucas en voor mijn merrie een Rhino wug regendeken. Die zijn allebei goed waterdicht, stormbestendig en passen goed. Mijn ruin heeft een lastige pasvorm, zijn dekens moet ik zonder uitzondering aanpassen maar de Bucas zit nu echt heel netjes. Hij kan er mee grazen zonder dat 't knelt bij zijn schoft en dat is voor hem redelijk uniek. Hij draagt die deken een groot deel van de winter.

Ik heb ook goedkopere dekens. Nika regendekens zijn fijn voor in de zomer omdat ze licht zijn. In de winter gebruik ik ze voor als de Bucas en de Rhino te nat zijn geworden. Dat komt in de praktijk niet zo vaak voor. De Nika's lekken iets sneller door, meestal na een dag of 2 - 3. Ze drogen wel heel snel.

Amigo wil ik niet meer. Gaat gauw stuk en is na een paar jaar niet meer waterdicht. Ik heb ook een Weatherbeeta, op zich een stevige deken met fijne pasvorm maar loodzwaar en wanneer het zonnig is nogal zweterig.

Als ik nieuwe dekens moest kopen voor in de winter zou ik voor Rhino gaan. Voor in de zomer vind ik ze te warm. De stof is nogal dik, en er zit een apart warmhoudlaagje in. Waardoor ze eigenlijk 20 grams dekens zijn.

Maar inderdaad, het ligt maar aan de pasvorm welke deken goed is. Niet elk paard heeft het zelfde model. Als een deken niet knelt, schuurt of inlekt is de pasvorm in principe goed. Mijn merrie heeft een heel makkelijk model. Mijn ruin niet. Ik heb het opgegeven om een passende deken voor hem te zoeken. De Bucas had de borstsluiting 15 cm te hoog zitten. Dus daar heb ik de schaar in gezet, en voor mijn paard passend gemaakt. Waardoor ik nu een goede en ook nog passende deken voor 'm heb.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-02-19 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

BonteLisa
Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:56

Mijn paard heeft al 7 jaar dezelfde 200 grams van het merk Global. Nu imperial riding volgens mij. Die heeft mij toen 2 tientjes gekost en is niet kapot te krijgen. Ligt ook zeker goed. Ik denk dat het wissels per paard en wat er gebeurt, bij wie die staat en of hij erop gaat staan.

Nika ben ik zelf ook wel heel tevreden over. Ook een aantal jaar een amigo Regendeken gehad en die zat ook super maar dat deed de Harry’s horse Regendeken ook. Tis maar net wat je wilt. Persoonlijk vind ik t erger als die 1 x iets van 80 euro sloopt dan 4 x van 20.

Imperfection is beautiful

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:25

Hilary schreef:
Mijn paard past juist alleen Bucas; heb allerlei merken geprobeerd, maar de vorm van de borst is gewoon niet goed bij de gemiddelde deken. Hij heeft dus een 0 grams Bucas Select en een 50 grams Bucas irish. Deze hebben een gladde voering, zodat ze makkelijk meebewegen. Bij de ‘ruwere’ voering heb ik het idee dat hij daar eerder een schuurplek van zou krijgen.
Mijn merrie heeft alle diktes Bucas freedom. Past ook het beste en zijn de dekens waarbij ze het minst chagrijnig kijkt als ik ze op doe.

Waarom zou de Select bagger zijn?

Als jij er tevreden over bent hebben ze ze denk ik aangepast. Ik had de eerste serie onderdekens, de pasvorm was veel te krap op de borst en van de regendekens hoorde ik toen heel veel klachten dat ze lek waren. Mijn merrie zat onder de schuurplekken van die dekens, ook langs de halsopening en onder de borstsluiting.

HopeDreamer
Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:58

Mijn paard past ook geen Bucas, Horseware etc.

Ik heb er een van Shires die echt heel goed zit! Ook voor mijn Haflinger gehad, en die bleef altijd helemaal goed.

QHP heb ik ook, maar vind dat daar sneller scheuren in komen. Net als een van de EJ. Ik heb ook nog een andere van de EJ waar de gesp van de buiksingel (die aan de deken vast zit, het korte stukje) gedraaid was. Hoe mijn paard dat voor elkaar heeft gekregen?

Premiere & Harry's Horse & Waldhausen ligt ook mooi op mijn paard. Maar die gebruik ik niet zo veel.

Eskadron past zelden op mijn paard helaas. Meerdere dekens er van gehad, maar er past maar 1... (Ook een hele oude, uit een collectie van 2006. Het is een zweetdeken)

xSannee
Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:06

Mijn EJ dekens (0 en 100 gram) gaan al 2 seizoenen mee. Mooi waterdicht & nergens gaatjes of haakjes!

Heb ook een deken van de Kroo eigenmerk volgens mij. 200 gram is die, die doet het ook goed!

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:20

Ben zeer tevreden over de EJ dekens (model: Shadow), heb hiervan een 0 grams regendeken en een 200 grams. De pasvorm is voor haar perfect en de dekens gaan meerdere seizoenen mee.
Ze staat in kuddeverband buiten, tot nu toe nog geen haken of scheuren gehad.
Na een verfrissende wasbeurt in het voorjaar blijven de dekens ook goed waterdicht.

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:25

Ik heb echt twee dekenslopers. Ik kan dus meerdere keren per seizoen een nieuwe deken kopen. Ik heb van alles al geprobeerd.

De nika zit de ene pony niet fijn. De ander past hem goed. Deze lijken nog het beste te werken. Wel extra denier. De pony waar de nika niet fijn op lag heeft nu een bucas op. Is wat aan de grote kant, maar tot nu toe houd deze het goed. Pagony, qhp, harryhorse ging allemaal binnen een seizoen kapot.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:44

Ik wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dus ik koop altijd rambo tweedehands en heb nog nooit een deken hoeven weggooien, alles is nog heel

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

mvdende
Berichten: 5684
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:50

Over het doorlekken,wassen jullie de dekens wel met bijvoorbeeld Nikwax techwash? Speciaal ontworpen wasmiddel voor materiaal dat waterproof is. Vervolgens kun je de tx direct wash-in gebruiken om de deken weer helemaal waterdicht te krijgen.

Een waterdichte deken wassen met normaal wasmiddel zorgt ervoor dat het gaat lekken. Altijd speciaal wasmiddel gebruiken. De bekendste zijn Nikwax en Grangers.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Goedkoper deken duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 02:47

de uitverkoop in de gaten houdt bij Applejack , Ken je dekens voor goedkoper kopen, Alleen je hebt dan collectie van afgelopen winter .

Koper
Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 03:02

mvdende schreef:
Over het doorlekken,wassen jullie de dekens wel met bijvoorbeeld Nikwax techwash? Speciaal ontworpen wasmiddel voor materiaal dat waterproof is. Vervolgens kun je de tx direct wash-in gebruiken om de deken weer helemaal waterdicht te krijgen.

Een waterdichte deken wassen met normaal wasmiddel zorgt ervoor dat het gaat lekken. Altijd speciaal wasmiddel gebruiken. De bekendste zijn Nikwax en Grangers.

Mijn Bucas is nog nooit gewassen :o

Andere dekens was ik met dekenwasmiddel van Horseware en spray ik in met waterdichtmaakspul van Bucas. De Weatherbeeta laat ik wassen, dat is echt een kreng wanneer hij nat wordt (er blijft water tussen de buitenstof en de voering zitten) en hij is sowieso te lomp voor in een normale wasmachine.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers