Buitenbak in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Schadows17
Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:22

Hey,


Het is weer herfst/winter. Ik heb mijn paard aan huis staan en helaas alleen een buitenbak. In de zomer is dit super, maar nu in de winter is het vaak erg nat en vraag ik me vaak af of ik wel of niet iets kan doen met mijn 6-jarig merrie. Tot nu toe lukte het om nog 2 of 3 keer in de week te longeren maar momenteel staat ze al sinds 2 weken stil door een te natte of bevroren bak....ze komt iedere dag minimaal 10 uur buiten op de paddock maar begint nu toch een stuiterbal te worden....nu durf ik haar nog minder snel te longeren omdat ik weet dat ze de eerste 10 min altijd ontploft als ze langer stil staat en ik dan banger ben om in een natte bak te longeren dan wanneer ze niet 2 weken stilstaat..... Feit is dan ook dat iedere winter ze toch gauw 2-3 maanden niet regelmatig getraind kan worden en ik iedere keer in het voorjaar het gevoel heb dat ik weer opnieuw kan beginnen. Kennen jullie dat gevoel?


Kennen jullie dit probleem van een buitenbak in de winter? Hoe gaan jullie hiermee om?

Love each day


Amber_anne
Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:24

Momenteel een 3 jarige die nog niet ingereden is dus doe niks. Ga van het voorjaar misschien beginnen maar laat het nu voor wat het is met onze modderbak

Schadows17
Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:25

Ja ik had hiervoor een paard met helaas herhaaldelijk peesblessure (die stond trouwens op een pensionstal met binnenbak) en ben daardoor extra bang om iets te doen met mijn huidige paard met blubber weer....

Love each day

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:26

Misschien kun je drainage in je bak laten aanleggen? Ander zand wil ook nog wel eens helpen.

Schadows17
Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:27

Ja daar willen we komend jaar inderdaad iets gaan doen. We hebben drainage gaten laten aanleggen met kiezel en daarop zand, maar het zand is te fijn waardoor het al het water lijkt op te zuigen.... de bak ligt gelukkig wel op een helling dus we graven nu steeds gleuven waardoor de bak wel binnen 2 dagen redelijk droog is als het niet regent, maar helaas momenteel regent het bijna dagelijks :(

Love each day

Cioccolato
Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:28

Ik heb ook alleen een buitenrijbaan. Als de baan hard is, kan ik niks. Maar als hij nat is, kan ik prima rijden hoor. Worden ze hard van.
Mijn baan is dan niet glad en zuigt ook niet vast. Ik spring geen meter, of een parcour. Rij ook geen hoge dressuur. Maar gewoon basis dressuur werk, een cavaletti? Prima te doen als de rijbaan enkel nat is.

Als de baan hard is zet ik paard op de trailer en rij ik naar de manege, ben er winterlid dus kan dan lekker droog rijden.


Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:30

Ja, het gevoel van elk voorjaar overnieuw beginnen herken ik zeker. Ik heb me erbij neergelegd, dan maar 2/3 maanden lol met je knol.
Echter het gestuiter is wel lastig, kan je misschien de mogelijkheid aanbieden om 24/7 met altijd toegang tot een (schuil)stal?

Schadows17
Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:34

Hahah fijn om te horen dat meerderen hier last van hebben en niet iedereen een binnenbak ter beschikking heeft. 24/7 buiten gaat helaas niet, het gestuiter is te handelen zolang ik haar alleen binnen en buiten zet en poets, maar zodra ik echt grondwerk wil gaan doen met kaptoom of buiten een rondje zou willen stappen dan begint het gestuiter :(

Love each day

Sunshinedaan
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:35

Buitenrit maken? Daar kun je ook een training van maken :)

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Laurievc
Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:36

Ik kende het probleem. Stond een jaar geleden ook bij iemand waarbij de bak in de winter niet te rijden was.

Ondertussen paarden aan huis en meteen geïnvesteerd in een goed gedraineerde bak. Geen plasje te zien :D
Hier stond de merrie toen ook meer stil dan iets anders. Ze was ook nog maar 4 dus dat kon toen eigenlijk geen kwaad. Ik nam haar regelmatig mee naar een andere locatie om te rijden.
Verder inderdaad buiten een tochtje of longeren in de plassen haha

Schadows17
Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:37

Helaas is ze nog niet helemaal doorgereden.... het is een zeer angstige merrie, ze is ingereden toen ze 3.5 was maar ik vond daarna dat de basis niet goed zat en ben weer overgestapt op grondwerk en longeerwerk. Dus helaas geen optie, wel wandelen we in de zomer veel buiten.... maar ook nu gaat dat moeilijk omdat ze heel explosief op alles kan reageren....

Love each day

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:37

Heb je een binnenbak in de buurt? ik deed vroeger altijd opladen en dan 2/3x in de week bij een binnenbak in de buurt gaan rijden als de bak te nat was.

Ik zou toch blijven longeren trouwens, gewoon rustig maar wel regelmatig zodat ze niet teveel energie opbouwt en ontploft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Schadows17
Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 16:39

Ja dat is inderdaad een goede tip, niet te bang zijn dat ze onderuit gaat en toch proberen aantal keren per week te longeren.

Love each day

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:42

Meestal voelen ze zelf goed wat wel en niet kan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

IceQueen
Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:49

Ik heb een goed gedraineerde all weather tuft bak. Tot nu nog geen dag niks kunnen doen. Echt super fijn. Misschien kun je kijken of je die snippers op je huidige zand kan laten leggen.

MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:50

Precies Elisa, die van mij gaat in een gladde bak echt niet uit haar plaat aan de longe, terwijl ze dat normaal wel doet!

Ik rijdt gewoon in de drek, totaal verzopen bak. Alleen hard is geen optie, maar bovenlaagje bevroren, geen probleem, trappen ze zo door.

Daarnaast ga ik wel het bos in elk weekend en ben ik lid van de rijvereniging en kan ik dus binnen rijden. Doe doet eigenlijk alleen maar 1x per week met de les. Voor de rest redden we ons wel.

Mijn ervaring is dat ze er op vaak kalmer zijn en voorzichtiger dan aan de longe. Maar dat kan je vast zelf beter inschatten qua paard dan wij vanaf een schermpje.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Annetje
Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:56

Hier ook een bak die snel nat is. Wel een binnenbak in de buurt, maar dat is me echt te veel gedoe.
Afgelopen twee jaar heb ik het groene paard niet durven rijden in de slechte maanden, maar mijn eigen paard wel. Nu is het groene paard wat minder groen en rijd ik gewoon, ongeacht hoeveel blub er ligt. De bak wordt bij veel nattigheid wat glad en het zuigt, dan laat ik de galop wel zitten.
Andere jaren heb ik wel gelongeerd trouwens, dat lukt handig. Wanneer de bak bevriest wordt het helaas een ander verhaal.

denisesilver
Berichten: 2871
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:25

Oh herkenbaar dit, hebben dit jaar gelukkig nog lang door kunnen rijden. Als de bak echt modderig wordt en de paarden wegzakken zou ik ook niet snel gaan rijden, maar als het enkel nat is en wat plassen liggen lijkt het me geen probleem. Wat eerder ook is gezegd, zou ik ook blijven longeren 2/3 keer in de week. Ik weet niet of je in de buurt stallen hebt zitten die een binnenbak hebben? Vaak kan je daar tegen een vergoeding gewoon rijden

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Amiigo
Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:35

Cioccolato schreef:
Ik heb ook alleen een buitenrijbaan. Als de baan hard is, kan ik niks. Maar als hij nat is, kan ik prima rijden hoor. Worden ze hard van.
Mijn baan is dan niet glad en zuigt ook niet vast. Ik spring geen meter, of een parcour. Rij ook geen hoge dressuur. Maar gewoon basis dressuur werk, een cavaletti? Prima te doen als de rijbaan enkel nat is.

Als de baan hard is zet ik paard op de trailer en rij ik naar de manege, ben er winterlid dus kan dan lekker droog rijden.

Ik train paarden van zadelmak tm Z dressuur in een bak die soms zo modderig is dat je de kleur van m’n laarzen niet meer kunt achterhalen :D worden ze makkelijk van.

Brainfail
Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:54

Maar is je bak 1 zwembad en/of glad?
Of is het enkel veel plassen?

Hier op stal ook alleen buitenbak.
Maar al is het 1 zwembad rij ik nog door word je maar vies. (en heel nat als je valt :+)

Als je bak glad word zou ik het idd niet doen maar zou wel proberen dat het beestje der energie kwijt kan. hele winter je een stuiterbal voelen maar je energie niet kwijt kunnen is ook weer zo sneu.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:37

Het ligt ook aan de grond waar je op zit, klei grond word spekglad als het nat wordt.

Wat ik de ultieme tip vind om een bak goed te houden, is om om het jaar een diepwoeler er doorheen te halen. Dan kan het water weer zakken. En een droge bak kun je mooi vlak slepen voor de vorst..wat zout op de hoefslag en je kan nog rustig op de hoefslag rijden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Marije_jiplover
Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:50

Wij hebben ook alleen een buitenbak.
Rijden doe ik er niet graag in als het nat is, maar in de paddock longeren vol plassen doe ik gerust, van water gaan ze niet zomaar stuk.
En verder veel naar het bos en sinds een jaar minimaal 1x per week naar de rijvereniging met binnenbak voor les. En als alles bevroren is een keer extra om vrij te rijden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Cioccolato
Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:54

Amiigo schreef:
Cioccolato schreef:
Ik heb ook alleen een buitenrijbaan. Als de baan hard is, kan ik niks. Maar als hij nat is, kan ik prima rijden hoor. Worden ze hard van.
Mijn baan is dan niet glad en zuigt ook niet vast. Ik spring geen meter, of een parcour. Rij ook geen hoge dressuur. Maar gewoon basis dressuur werk, een cavaletti? Prima te doen als de rijbaan enkel nat is.

Als de baan hard is zet ik paard op de trailer en rij ik naar de manege, ben er winterlid dus kan dan lekker droog rijden.

Ik train paarden van zadelmak tm Z dressuur in een bak die soms zo modderig is dat je de kleur van m’n laarzen niet meer kunt achterhalen :D worden ze makkelijk van.


Ik doe enkel van zadelmak tot max L niveau haha. 1 dan in het M1. Dus vandaar mijn opmerking van hogere dressuur werk. Ik kom niet zo ver :')
En ik ben meer van het springen en eventing. Ik blijf weg bij de Z dressuur! _O-


HorseTopShop
Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:55

Schadows17 schreef:
Kennen jullie dit probleem van een buitenbak in de winter? Hoe gaan jullie hiermee om?


Wij hebben ruim 15 jaar helemaal geen bak gehad. Zelfs geen paddock of longeercirkel. :D :D :D
In de winter werd er sowieso niet veel gedaan i.v.m. dat we aan een drukke/gevaarlijke weg stonden. In de zomer lekker naar buiten.
Na 15 jaar de knoop doorgehakt en de paarden in volpension gezet (met binnenbakken)

Maar als dit elke keer zo is, waarom pak je de bodem dan niet aan? Ik ken echt heel veel stallen waar de buitenbakken het hele jaar door heel goed te rijden zijn.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:07

Gewoon schijt hebben en rijden als het nat is, gebeurd niks. Als wij zien dat het gaat vriezen slepen we de bak zodat ik iig stapoefeningen kan doen. Mijn bak staat vaak helemaal vol water als het geregend heeft en dan zie ik het maar als aqua training en Mn paarden vinden het super leuk! Alleen het schoonmaken voor baasje is iets minder haha

Roze schoentje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers