Buitenbak in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:15

Zo ziet het er niet slecht uit. Als beregenen lastig is dan zal je langer geduld moeten hebben, zeker als het een droge periode is. Of zand uit bepaalde regio's wel of niet goed is kan ik je niet vertellen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:16

Alle bakken die ik ken moet je in de zomer sproeien. Zelfs de Agterberg bodems. Ik zou dus een puls laten slaan en sproeiers erop.

Mijn bak heeft in de zomer ook veel water nodig, maar is in de winter ook bijna het hele jaar te rijden.
Laatst bijgewerkt door loulou op 11-06-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:17

Ik zal vanavond eens een foto maken van hoe het er nu uitziet :P 3 dagen later.

Ja we zijn wel aan het nadenken over manier van bewatering, want dat zal toch nodig zijn.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:26

idd een waterput is voor de wei al fijn, maar met een bak kun je niet zonder lijkt me

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 11:17

Joehoe het heeft flink geregend afgelopen dagen en nadat de bak zaterdag getrokken was, was het al een stuk beter, veel minder zwaar :) lijkt toch goed te komen met genoeg regen :).

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:20

yay! maar als het weer droger wordt, en vooral als het gaat waaien dat droogt t snelts, kan je bak dus weer snel zwaarder worden. Die put is geen overbodige luxe ben ik bang :=

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 12:01

haha nee daar heb je zeker gelijk in SillyB, maar ik ben wel blij dat de regen dus wel helpt en het dus toch niet totaal verkeerd zand lijkt te zijn :), je kunt nu ook een mooie stevige 'zandbal' rollen van het zand dus lijkt toch niet te grof te zijn :)!!!!! Vandaag lekker aan de slag met de paardjes :)!!!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:07

Geniet er van dat de bak nu zo fijn is.
Dan weet je voor nu ook dat beregenen een goede optie kan zijn om de bak goed te houden.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:24

interessant, een zandbal rollen?

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 14:18

Ja had ik als tip van de leverancier gekregen en ook op een blog online gezien 'goede bak aanleggen'. Je moet dan een emmer water over het droge zand gooien of gewoon het zand oppakken als het nat is na een regenbui en kijken of je er een bal van kunt rollen dus zoals een sneeuwbal, als dat lukt is je zand niet te grof, als dat niet lukt en het dus te los is, dan heb je te maken met heel grof zand dat Nooi geschikt zal worden als rijbakzand.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:53

Wij hebben zelfde ervaring. En inderdaad is de oplossing nat houden. Ik heb nu geïnvesteerd in een beregeningspomp, slangen en losse sectorsproeiers, zodat ik ook een deel van mijn weides kan sproeien omdat het steeds zo lang droog is.

Wij kunnen het water uit de sloot halen, maar kan dat niet, dan zou ik inderdaad investeren in grondwaterpomp.

Om te voorkomen dat je snel stabiliteit verliest kan doek/vilt door het zand helpen. Wij hebben dat nu ook nog niet gedaan omdat je dan je zand niet makkelijk meer kunt afvoeren. Wij kunnen nu zo wegschrapen en op het land gebruiken of in ons Paddock Paradise. Maar met rijbak textiel snippers zul je het eerst moeten laten zeven.

Voor ons is slepen en nathouden voorlopig de beste oplossing lijkt het. Wel veel werk, maar wellicht dat we in de toekomst een vaste opstelling maken waardoor we voor de bak alleen pomp aan hoeven te zetten.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:51

Bedankt voor de tip Joyce. Bak is gelukkig steeds meer aan het inklinken nu, nu na de regen van gisteren gesleept (geen enkele plas voorheen was het een zwembad) en moet zeggen hij is heel stevig nu :)!!!!!!!!
Ik had nog bedacht om voor de toekomst mocht het toch een probleem blijven om dan kokosvezels erdoorheen te mengen. We gebruiken het namelijk ook als paddock in de winter (overdag) en in de zomer (nacht) en halen de mest dus uit de bak en de boer gebruikt die dan weer, dus idd synthetische vezels kan niet. Maar ik denk dat ik vooral wat ongeduldig was, want hij ligt er nu heeeeel goed bij :) *\o/*

Bubbleee

Berichten: 870
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:26

Change3x schreef:
Wat ben ik blij dat we thuis geïnvesteerd hebben in een goede bak, altijd droog hoe hard het ook geregend heeft. :o

Ik heb de rest van het topic niet goed doorgelezen, maar is het geen optie als je je paard 2 of 3 keer per week oplaadt en naar je rijvereniging gaat om binnen te rijden?


Wat voor investering hebben jullie gedaan, qua zand, drainage etc?

Het topic is al even niet meer actief, maar ik ben wel een beetje benieuwd hoe het nu met jullie bodems gaat :D

Mijn bak ligt nu 7 jaar, maar is werkelijk niks van over. Is nu al met de regenval een zwembad.
Het plan is om sleuven te graven, drainage zand met drain erin, gronddoek erover, daarop een laag grof zand en als toplaag wat fijner zand.

Maar omdat er zoveel meningen en adviezen zijn zie ik soms door de bomen het bos niet meer, wat wijsheid is om nu te laten doen. Heeft er iemand ervaring met deze manier van een bak aanleggen? We zitten op kleibodem

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:35

Bubbleee schreef:
Change3x schreef:
Wat ben ik blij dat we thuis geïnvesteerd hebben in een goede bak, altijd droog hoe hard het ook geregend heeft. :o

Ik heb de rest van het topic niet goed doorgelezen, maar is het geen optie als je je paard 2 of 3 keer per week oplaadt en naar je rijvereniging gaat om binnen te rijden?


Wat voor investering hebben jullie gedaan, qua zand, drainage etc?

Het topic is al even niet meer actief, maar ik ben wel een beetje benieuwd hoe het nu met jullie bodems gaat :D

Mijn bak ligt nu 7 jaar, maar is werkelijk niks van over. Is nu al met de regenval een zwembad.
Het plan is om sleuven te graven, drainage zand met drain erin, gronddoek erover, daarop een laag grof zand en als toplaag wat fijner zand.

Maar omdat er zoveel meningen en adviezen zijn zie ik soms door de bomen het bos niet meer, wat wijsheid is om nu te laten doen. Heeft er iemand ervaring met deze manier van een bak aanleggen? We zitten op kleibodem


Wij hebben een eb en vloed bodem. :) Door HVL Rijbodems laten aanleggen.

Bubbleee

Berichten: 870
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:43

Ah, dat lijkt me helemaal fantastisch inderdaad!
Maar vrees dat ik daar niet mee uitkom met mijn budget