[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:26

Niet gedacht hier een berichtje te plaatsen aangezien mijn mannen al jaren bloot staan. Maarrr ik ben in dubio. KWPNer 8 jaar oud is door een hele pijnlijke zoolzweer in combinatie met stress van op een andere locatie staan flink afgevallen. Hij is niet te mager maar in plaats van Hollands welvaren is hij nu erg slank. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer maar hij heeft een dun vachtje. Op zijn rug vind ik hem wat koud ogen. Hij is alert, niet aan het snotteren, eet goed en staat niet te rillen.

Wat zouden jullie doen? Rustig afwachten of toch een deken? En indien een deken, hoeveel grams? Zou 100 gram voldoende zijn hem comfortabel de winter door te helpen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:07

Selka schreef:
Niet gedacht hier een berichtje te plaatsen aangezien mijn mannen al jaren bloot staan. Maarrr ik ben in dubio. KWPNer 8 jaar oud is door een hele pijnlijke zoolzweer in combinatie met stress van op een andere locatie staan flink afgevallen. Hij is niet te mager maar in plaats van Hollands welvaren is hij nu erg slank. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer maar hij heeft een dun vachtje. Op zijn rug vind ik hem wat koud ogen. Hij is alert, niet aan het snotteren, eet goed en staat niet te rillen.

Wat zouden jullie doen? Rustig afwachten of toch een deken? En indien een deken, hoeveel grams? Zou 100 gram voldoende zijn hem comfortabel de winter door te helpen.


Hoeveel staat ie buiten? Ik zou een 100gram kopen en die opleggen als het regent of erg guur is. Koud maar droog zou ik me niet zo'n zorgen over maken eerlijk gezegd en zou ik hem bloot laten.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:26

Sas_Mon, 24/7. Hij heeft twee grote schuilstallen met dik strobed tot zijn beschikking. Het valt mij op dat hij de laatste tijd wat meer binnen staat en graag binnen slaapt terwijl hij voorheen liever buiten in de paddock sliep. Vandaar de twijfel.

Wisselen tussen wel en niet op maakt uit (dan heeft hij het niet te koud zonder)?

#dekennoob *pum*

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:19

over de shires onderdeken, ik heb deze ook in 100 grams, achter zitten de haakjes inderdaad veel te hoog, maar heb niet het idee dat de voorkant echt knelt bij mijn haflinger met flinke nek.. moet m wel redelijk ver naar voren leggen/

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:02

Selka schreef:
Sas_Mon, 24/7. Hij heeft twee grote schuilstallen met dik strobed tot zijn beschikking. Het valt mij op dat hij de laatste tijd wat meer binnen staat en graag binnen slaapt terwijl hij voorheen liever buiten in de paddock sliep. Vandaar de twijfel.

Wisselen tussen wel en niet op maakt uit (dan heeft hij het niet te koud zonder)?

#dekennoob *pum*


Je kunt het altijd gewoon uitproberen. Elk paard is anders tenslotte. En een 100g deken achter de hand hebben just in case vind ik zoizo fijn. Afgelopen 2 winters heeft mijn paard 24/7 buiten met enorme schuilstal onder niet meer dan 100g met regen en verder bloot gestaan en dat beviel prima. 100gram is niet zo veel, is iets meer dan alleen de dekenstof en als je dan nog een normale wintervacht hebt kreeg de mijne het igg niet koud van al het wisselen. Maar het simpelste is uitproberen wat ie doet met deken.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

xtessax83
Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:53

Selka schreef:
Niet gedacht hier een berichtje te plaatsen aangezien mijn mannen al jaren bloot staan. Maarrr ik ben in dubio. KWPNer 8 jaar oud is door een hele pijnlijke zoolzweer in combinatie met stress van op een andere locatie staan flink afgevallen. Hij is niet te mager maar in plaats van Hollands welvaren is hij nu erg slank. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer maar hij heeft een dun vachtje. Op zijn rug vind ik hem wat koud ogen. Hij is alert, niet aan het snotteren, eet goed en staat niet te rillen.

Wat zouden jullie doen? Rustig afwachten of toch een deken? En indien een deken, hoeveel grams? Zou 100 gram voldoende zijn hem comfortabel de winter door te helpen.


Ik heb ongeveer hetzelfde, paard is alleen wel 16 en dus niet zo jong als die van jou. Ik heb wel een deken opgedaan. Ze is nu een stuk vrolijker en staat nu ook weer meer buiten. Ze stond afgelopen maand heel veel op stal wat zei normaal ook niet veel deed.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:27

Bedankt voor de input Sas_Mon en xtessax83! Ga maar op zoek naar een 100 grams. Zag een leuke van weatherbeeta met panda’s haha.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:02

Heb je ook een 0 grams Selka? Je zou er ook voor kunnen kiezen een 0 grams met een onderdeken te nemen, zodat je bij veel regen maar niet echt kou (zeg, paar weekjes terug) nog een deken op kan doen, terwijl de 100grams met een wintervachtje dan snel al te warm is.

Hier liggen bijvoorbeeld de horseware dekens goed onder de weatherbeeta :)

"Een draver, is gaver" :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:26

Dat is een goed idee RianneH. Ik ga eens kijken naar een 0 grams. Ik heb alleen een vliegendeken in zijn maat liggen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:58

Heeft iemand ervaring met de pasvorm/maat van zowel de Amigo Hero als Bravo?

Ik heb nu de Hero (wel een paar jaar oud) en wil de Bravo bestellen, maar vraag me af of ze hetzelfde vallen. Helaas geen winkel in de buurt zodat ik even zou kunnen passen..

ninne1
Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 07:12

Ik heb een amigo Bravo 0 gram en aan Amigo Hero 50 gram. Kan niet zeggen dat er in pasvorm veel verschil in zit. Alleen de 50 gram kruipt iets naar achteren, maar dat komt omdat die fleece gevoerd is. En het andere verschil is dat de Liners voor niet vast kunnen en de buitenste stof van de Hero is iets dunner.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 07:20

Wat voor Deken doen jullie je geschoren paard op in de trailer bij koudere temperaturen?

Ferera
Berichten: 451
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 07:48

Weet iemand of de rambo supreme verschilt van de rambo duo? Ik wil graag een deken erbij kopen, heb al een duo en die bevalt qua pasvorm heel goed maar heb een mooie rambo supreme gezien die ik waarschijnlijk wil aangeschaffen maar vraag me af wat het verschil dan is tussen een duo en een supreme :')

Fleur Nola

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 08:07

Ferera schreef:
Weet iemand of de rambo supreme verschilt van de rambo duo? Ik wil graag een deken erbij kopen, heb al een duo en die bevalt qua pasvorm heel goed maar heb een mooie rambo supreme gezien die ik waarschijnlijk wil aangeschaffen maar vraag me af wat het verschil dan is tussen een duo en een supreme :')


Ervaring op onze paarden is dat de supreme en de duo hetzelfde vallen en de original ietsje strakker op de hals.


Charizard schreef:
Wat voor Deken doen jullie je geschoren paard op in de trailer bij koudere temperaturen?


Dikke fleece, evt heenweg staldeken bij heel koud weer. Ik gebruik de Back on track dekens daarvoor.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 08:17

Charizard schreef:
Wat voor Deken doen jullie je geschoren paard op in de trailer bij koudere temperaturen?


Ik deed altijd een dikke wollen zweetdeken met hals.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:56

Charizard schreef:
Wat voor Deken doen jullie je geschoren paard op in de trailer bij koudere temperaturen?



Ik moest altijd 4 a 5 x pw met de trailer naar de binnenbak en dan had hij gewoon zijn staldekens op en altijd de achterdeurtjes open.

Terugweg hetzelfde. Zweetdeken erop met in en uitstappen.

Alleen als hij wat meer vacht kreeg en nog nat was stond hij terug met 2 wollen dekens. (Wel rond vriespunt)

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:08

Ik ga 1-2x per week op pad en nu rond de 10 graden is de recuptex prima maar als het dalijk naar vriespunt gaat vond ik hem eigenlijk wel wat te dun, ik heb ook nog mijn lemieux thermo cool, die kan ik er dan evt overheen gooien en dan moet het vast prima zijn dus, thanks voor de antwoorden!

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:04

Oh ik vind dekens zo'n drama, maar mijn koukleum kan niet zonder. Ze staat nu onder 100 of 200 gr, afhankelijk van hoe koud het is. Ze staat 24/7 buiten. Ze heeft dus wel een vachtje al en (daardoor?) zweet zo met rijden. Ik stap goed uit maar dan is ze niet droog.
Hoe lossen jullie dat op? Zweetdeken erop? Ik ben zo bang dat dat wel koud is als ze buiten staat

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:26

Een bucas met stay dry voering die op een nat paard kan :+

Als het even kan zet ik mijn paard met zweetdeken op stal, maar als ze na het rijden nog weer naar buiten gaat stap ik echt even heel goed uit en gooi dan gewoon de bucas er op. Komt er altijd netjes onder weg.

I am because you were

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:04

Ja dat is het ideale plaatje, maar daar is helaas even geen budget voor :+

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:05

En 2 zweetdekens om? Of een dikke wollen deken? Er vanuit gaande dat je in de buurt bent om te wisselen als die droog is?

I am because you were

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:27

Stukje hals eruit scheren zodat ie de warmte beter kwijt kan?

Twee zweetdekens op elkaar is minder praktisch dan de ene wisselen voor een droge als de bovenkant nat is. Bij twee op elkaar moet die vocht eerst door de ene om bovenop de andere te komen.

"Een draver, is gaver" :D

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:07

Is het ids iets om een stukje hals eruit te scheren?

Ik had vandaag een zeer zeiknat paard. Zo vies zo bezweet dus even afgesponst. En dan?? Op stal wilde ze niet en buiten ging het regenen. De smartex rain vond ik te koud. Dus heb daaronder een weatherbeeta zweetdeken gedaan. 3 uurtjes opgehad in de regen. Ze was mooi droog eronder en warm genoeg. Dekens deden toch goed hun werk, had ik met 2 over elkaar niet verwacht eigenlijk.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 06:08

Gister gereden en mijne was ook zeiknat ondanks geschoren. Ik vond het juist vrij warm en z’n bucas Turnhout light een prima deken heb zelf z’n halsstuk eraf gelaten zodat hij wat warmte kwijt kon..

Ik ben alleen nog niet uit wanneer ik m’n bucas extra op zou doen..

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 06:44

Zou je dan ook een zweetdeken onder een gewone outdoor deken durven te leggen? Ik heb een amigo, naar durf niet te zeggen welk type.. eentje met het liner systeem in ieder geval

Als ik haar hals zou scheren, doe ik er dan goed aan een deken met hals op te leggen of kan ze ook zonder? Ik heb nog nooit een paard geschoren, aan wat voor model zitten jullie te denken? Alleen de onderkant van de hals?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker