[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10798
Geregistreerd: 20-12-02

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:22

Mijn paard met een enorme dikke vacht stond met een 0 gram regendeken de laatste weken.
Nu is hij vandaag geschoren, en heb ik een 150 gram Bucas deken opgedaan.
Dat is voor nu genoeg volgens mij? En als het kouder word? 300 gram?

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:47

Mij lijkt 150 nu vrij veel.. Het is niet echt koud ofzo... Ik heb 50 grams op de gisteren geschoren liggen.

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:38

Heeft iemand hier ervaring met de Rambo Airmax Liner ? Ben eigenlijk opzoek naar een 100 gram liner, maar deze lijkt mij ook wel handig. Op de site staat 0 gram maar lijkt mij dat hij toch wel iets van warmte geeft.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:56

paardje2013 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de Rambo Airmax Liner ? Ben eigenlijk opzoek naar een 100 gram liner, maar deze lijkt mij ook wel handig. Op de site staat 0 gram maar lijkt mij dat hij toch wel iets van warmte geeft.


Ik vind het een fijne liner en gebruik hem als een 50gram ongeveer. Paard komt er elke keer mooi glanzend onder vandaan ook en vind het prettig dat ze niet volledig opgedroogd hoeft te zijn.

Maartje_M

Berichten: 9359
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:22

Ik heb hem ook, maar gebruik hem zeker niet als 100g idd

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:48

Bedankt voor jullie advies dan ga ik toch voor een liner van 100 gram

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:48

Lauke schreef:
paardje2013 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de Rambo Airmax Liner ? Ben eigenlijk opzoek naar een 100 gram liner, maar deze lijkt mij ook wel handig. Op de site staat 0 gram maar lijkt mij dat hij toch wel iets van warmte geeft.


Ik vind het een fijne liner en gebruik hem als een 50gram ongeveer. Paard komt er elke keer mooi glanzend onder vandaan ook en vind het prettig dat ze niet volledig opgedroogd hoeft te zijn.


Jij legt hem dan gewoon onder een regendeken en dan net zoiets als de stay dry van Bucas? :=
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 26-10-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:00

Ik heb geen ervaring met de stay dry maar ik doe hem er alleen onder als het ietsje kouder wordt en dan is het wel makkelijk dat je je geen zorgen hoeft te maken als ze nog niet volledig droog is. Uiteraard stap ik wel gewoon goed uit ook maar onder het zadel is het natuurlijk wel altijd nog wat vochtig.

Maar op dit moment heeft ze best een vacht en met deze temperaturen staat ze alleen met de 0 grams. Straks als er weer regen bij komt doe ik de liner er weer onder denk ik als extra warmte afhankelijk van hoe ze voelt.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:15

Ah ok. Ik dacht dat je die Airmax liner + regendeken dan mss net als een Bucas Smartex zo op een nat paard kon leggen. :=

Maartje_M

Berichten: 9359
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:18

Doe ik wel :j gaat prima, maar die van mij staat alleen onder een deken als het echt heel koud wordt, die staat nu nog bloot

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:29

Bagheera_206 schreef:
Ah ok. Ik dacht dat je die Airmax liner + regendeken dan mss net als een Bucas Smartex zo op een nat paard kon leggen. :=


Ik denk dat dat ook prima kan maar ik heb wel echt het idee dat de airmax het geheel warmer maakt. Dus dat doe ik alleen als de temperatuur dat toe laat.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:53

Maartje_M schreef:
Doe ik wel :j gaat prima, maar die van mij staat alleen onder een deken als het echt heel koud wordt, die staat nu nog bloot


Als het niet nodig is, is het idd niet nodig. Hier hebben we wel een paar "extra-aandacht-paarden" in de kudde die wel (deels) geschoren onder een 0 gram regendeken staan. Kudde staat overigens wel 24/7 buiten. Als een deken dan is gaan lekken/doorgeslagen zou het wel fijn zijn om dan die liner met droge regendeken erop te kunnen leggen als het paard nat is. :=

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:55

Lauke schreef:
Bagheera_206 schreef:
Ah ok. Ik dacht dat je die Airmax liner + regendeken dan mss net als een Bucas Smartex zo op een nat paard kon leggen. :=


Ik denk dat dat ook prima kan maar ik heb wel echt het idee dat de airmax het geheel warmer maakt. Dus dat doe ik alleen als de temperatuur dat toe laat.


Op zich logisch dat het iets warmer maakt. Het is immers een extra laag. Voelt hij zwaar aan de liner? Staat als 0 gram, maar mensen zeggen dat als je hem onder een 0 gram deken gooit het meer lijkt/voelt als een 50 grams deken.

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:55

Ik had dat idee ook voor als het wat kouder gaat worden leek mij best handig

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:27

Tja. Een vriendin van mij zet haar paard als die nat is op stal met een zweetdeken.
Ik maak mijn paard droog met een trekkertje en een handdoek, en doe dan de outdoor deken er gewoon op en zet haar terug in de regen in de wei.

Mijn paard is veel eerder droog onder haar outdoordeken dan die van m'n vriendin..

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:29

Vind je dat niet vies, nat onder de gewone deken zetten?
Dan trekt het zweet toch in de deken die ze dag en nacht op hebben...

Ik spons na het rijden altijd af, laat ze zoveel mogelijk drogen op stal met zweetdekentje op en dan gewone deken weer op.
Dan komen ze er ook weer wat frisser onder vandaan en niet zo hard en wit stoffig opgedroogd van het zweet.

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:29

Wat zal zo'n deken dan goor zijn met al dat zweet erin :=

Er zijn daar prima dekens voor. Ik zet ze niet bezweet weg onder een deken.. dan scheer ik of doe een stay dry dekentje eronder.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:33

Yvank_ schreef:
Wat zal zo'n deken dan goor zijn met al dat zweet erin :=

Er zijn daar prima dekens voor. Ik zet ze niet bezweet weg onder een deken.. dan scheer ik of doe een stay dry dekentje eronder.


Nou dat dus...
Ieder op z’n eigen manier, maar ik doen dat ook niet...
Liefst haal ik er nog even een harde borstel overheen als ze opgedroogd zijn en dan gaan ze fris onder de gewone deken.
Kost ietsje meer tijd...

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:38

Nee het gaat om nattigheid van regen he. Van zweet heb ik nog geen last gehad :)

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:26

Nouvel schreef:
Vind je dat niet vies, nat onder de gewone deken zetten?
Dan trekt het zweet toch in de deken die ze dag en nacht op hebben...

Ik spons na het rijden altijd af, laat ze zoveel mogelijk drogen op stal met zweetdekentje op en dan gewone deken weer op.
Dan komen ze er ook weer wat frisser onder vandaan en niet zo hard en wit stoffig opgedroogd van het zweet.


Die van mij staat nu nog bloot, maar dan gaat ook gerust de outdoordeken over een bezweet paard. Heb een Rambo dus die ademend perfect waardoor paard zo droog is. Deken is echt niet viezer daardoor van binnen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:08

Die van mij staat ook lekker bloot. In ieder geval tot morgenmiddag. Daarna wordt het wat regenachtiger.

Maartje_M

Berichten: 9359
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:27

Bagheera_206 schreef:
Maartje_M schreef:
Doe ik wel :j gaat prima, maar die van mij staat alleen onder een deken als het echt heel koud wordt, die staat nu nog bloot


Als het niet nodig is, is het idd niet nodig. Hier hebben we wel een paar "extra-aandacht-paarden" in de kudde die wel (deels) geschoren onder een 0 gram regendeken staan. Kudde staat overigens wel 24/7 buiten. Als een deken dan is gaan lekken/doorgeslagen zou het wel fijn zijn om dan die liner met droge regendeken erop te kunnen leggen als het paard nat is. :=

Dat kan prima hoor!

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:22

Tnx! Goed om te weten. :) Mss die Airmax liner eens overwegen.

In ieder geval prutweer vandaag, maar vacht doet het nog goed in de regen. <3

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:27

Mooi om te zien idd! Ik heb gister m'n nieuwe deken binnengekregen en hij is zo mooiiii.
Het was alleen al donker toen ik 'm ging passen dus geen mooie foto.
Mijn moeder vond het net een priestergewaad. Mooi op tijd <:)

De maat van mijn amigo bravo en amigo hero komen trouwens goed overeen

Jolinca
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:46

Afbeelding

Hier eindelijk weer even zonder deken! Even genieten voordat de nieuwe vorst en sneeuw weer komt...