[INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:53

Het rare is inderdaad dat hij het na een half uur stuntelen ineens weer kan doen.. In maart nog hulp gekregen van iemand met een hele oude Heiniger variant maar die kreeg het ook niet voor elkaar. Dus ligt het dan aan de vacht of aan de machine? Ik snap er eerlijk gezegd niks van, zeker omdat hij het zo ineens wel kan doen en dan ben ik ook zo klaar. Vandaag mijn paard maar gelaten voor wat het was, zonder dat ze heel erg voor schut loopt ‍♀️ Mag er gelukkig even eentje lenen van een stalgenoot, hopelijk lukt het daar wel mee. Maar ja je hebt er niet voor niets zelf eentje

@kaatje; ik denk dat hij in totaal voor 3 volledige paarden gebruikt is na zijn beurt, kan kijken maar heb er niet voldoende verstand van om te zien of ze goed zitten/zijn. Stelschroef kon niet strakker, alle posities geprobeerd. En messen hebben het wel bij een ander paard gedaan dus dat zit gelukkig wel goed

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:57

SkyMarian schreef:
Bwor schreef:
[ Video ]
Iemand die dit herkent? Had het in maart ook al, maar toen wilde hij wel met de haren mee scheren en vandaag lukte dat zelfs ook niet. Denk 8 weken terug alleen luchtpijp geen probleem, daarna nog benen van een ander paard geschoren ook geen probleem. En nu doet hij gewoon niks, aandraaien heeft geen zin messen zijn ook scherp. Heb zelfs nog gewisseld voor een nieuw (geslepen) paar maar ook geen resultaat. Is een paard met cushing, maar zou voor een heiniger experience geen probleem moeten zijn lijkt mij.


Exact mijn probleem. Zelfde machine, 6 nieuwe messensets (waarvan 5 st al 3 x geslepen in een maand tijd) en hoe ik het ook af stel ... noppes nada niks. Ook de heiniger progress doet niks. Beide apparaten zijn nog nauwelijks gebruikt.


Was ook exact mijn probleem maar dan met de aesculaap bonum. Ik heb uit frustratie de messen laten slijpen bij de 'Eerste Overijsselse Gereedschap Slijperij' kosten €4,50 resultaat was een super strak geschoren welsh. Vanaf nu ga ik daar altijd naar toe.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:06

Hoi bokkers,

Ik kon zo snel niet een post vinden met dezelfde vraag dus hopelijk is dit niet al 10x besproken en heb ik het niet gelezen.

Vorig jaar heb ik mijn messen laten slijpen, daarna mijn paard er 1 keer mee geschoren maar de messen waren zo scherp dat hij echt helemaal kaal was. Ik zag direct bij de eerste baan die ik eraf scheerde al dat echt AL het haar eraf ging. Heb de draaiknop toen een stuk losser gedaan maar dat hielp niks.
Nu sta ik weer op het punt mijn paard te scheren maar ik ben bijna bang om de machine weer te gebruiken, ik wil hem niet helemaal tot op het vel kaal hebben.

Is er een manier om de messen minder scherp te maken? Of heeft iemand een andere tip?

* ik heb echt een heel boeltje paarden geschoren in mijn leven dus weet op zich prima hoe het moet

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:58

Op hoeveel mm scheer je dan?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:04

Bwor schreef:
Het rare is inderdaad dat hij het na een half uur stuntelen ineens weer kan doen.. In maart nog hulp gekregen van iemand met een hele oude Heiniger variant maar die kreeg het ook niet voor elkaar. Dus ligt het dan aan de vacht of aan de machine? Ik snap er eerlijk gezegd niks van, zeker omdat hij het zo ineens wel kan doen en dan ben ik ook zo klaar. Vandaag mijn paard maar gelaten voor wat het was, zonder dat ze heel erg voor schut loopt ‍♀️ Mag er gelukkig even eentje lenen van een stalgenoot, hopelijk lukt het daar wel mee. Maar ja je hebt er niet voor niets zelf eentje

@kaatje; ik denk dat hij in totaal voor 3 volledige paarden gebruikt is na zijn beurt, kan kijken maar heb er niet voldoende verstand van om te zien of ze goed zitten/zijn. Stelschroef kon niet strakker, alle posities geprobeerd. En messen hebben het wel bij een ander paard gedaan dus dat zit gelukkig wel goed


Ik ben erg tevreden over de heinigers maar ook hetzelfde probleem steeds met zowel de progress als de experience. Mijn ervaring is messen eraf en erop dat soms werkt en soms heb ik het idee dat de messen even warm moeten worden en dan pas goed op elkaar aansluiten. Als hij het eenmaal goed doet dan blijft hij het ook goed doen. Hier scheren we er ongeveer 20 paarden mee 2 x per jaar.

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:35

SuperZodiaX schreef:
Bwor schreef:
Het rare is inderdaad dat hij het na een half uur stuntelen ineens weer kan doen.. In maart nog hulp gekregen van iemand met een hele oude Heiniger variant maar die kreeg het ook niet voor elkaar. Dus ligt het dan aan de vacht of aan de machine? Ik snap er eerlijk gezegd niks van, zeker omdat hij het zo ineens wel kan doen en dan ben ik ook zo klaar. Vandaag mijn paard maar gelaten voor wat het was, zonder dat ze heel erg voor schut loopt ‍♀️ Mag er gelukkig even eentje lenen van een stalgenoot, hopelijk lukt het daar wel mee. Maar ja je hebt er niet voor niets zelf eentje

@kaatje; ik denk dat hij in totaal voor 3 volledige paarden gebruikt is na zijn beurt, kan kijken maar heb er niet voldoende verstand van om te zien of ze goed zitten/zijn. Stelschroef kon niet strakker, alle posities geprobeerd. En messen hebben het wel bij een ander paard gedaan dus dat zit gelukkig wel goed


Ik ben erg tevreden over de heinigers maar ook hetzelfde probleem steeds met zowel de progress als de experience. Mijn ervaring is messen eraf en erop dat soms werkt en soms heb ik het idee dat de messen even warm moeten worden en dan pas goed op elkaar aansluiten. Als hij het eenmaal goed doet dan blijft hij het ook goed doen. Hier scheren we er ongeveer 20 paarden mee 2 x per jaar.


Het is zo raar dat hij het soms dus wel direct doet en dan halverwege niet meer wilt en dan na een half uur klungelen en messen wisselen wil hij soms ineens wel. Maar nu wilde hij gewoon vanaf het begin af aan niet. Ga vanmiddag kijken of het met een andere machine wel lukt, anders ligt het vrees ik toch aan mijn paard

Stel dat het inderdaad aan mijn paard ligt, zouden dan andere messen misschien nog een optie zijn? Ik heb nu 31/15 geloof ik, wellicht dat ik dan een ander tandaantal kan proberen. Mensen hier ervaring mee? Als dat meer strepen geeft neem ik dat wel voor lief, zolang ze maar van die mega dikke cushing vacht af is, is ze al blij en ik ook

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:09

_Christine schreef:
Hoi bokkers,

Ik kon zo snel niet een post vinden met dezelfde vraag dus hopelijk is dit niet al 10x besproken en heb ik het niet gelezen.

Vorig jaar heb ik mijn messen laten slijpen, daarna mijn paard er 1 keer mee geschoren maar de messen waren zo scherp dat hij echt helemaal kaal was. Ik zag direct bij de eerste baan die ik eraf scheerde al dat echt AL het haar eraf ging. Heb de draaiknop toen een stuk losser gedaan maar dat hielp niks.
Nu sta ik weer op het punt mijn paard te scheren maar ik ben bijna bang om de machine weer te gebruiken, ik wil hem niet helemaal tot op het vel kaal hebben.

Is er een manier om de messen minder scherp te maken? Of heeft iemand een andere tip?

* ik heb echt een heel boeltje paarden geschoren in mijn leven dus weet op zich prima hoe het moet


Ik denk je messen hebt voor 1mm en dat is inderdaad kaal :+

Je zou kunnen overwegen om andere messen (3mm) erop te zetten, daar scheer ikzelf mee en geeft een mooi resultaat, 1mm vind ik persoonlijk te kaal.....

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:11

De lengte heeft zover ik weet niks met scherp of niet scherp te maken. Gok inderdaad zoals de rest ook zegt dat je een 1 mm mes hebt en dat is echt heel erg kort (veel te kort naar mijn mening)

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:13

Mhhm ik ga zo eens kijken hoeveel mm ze zijn, weet ik niet uit mijn hoofd. Maar heb de messen daarvoor ook gewoon gebruikt en toen waren ze prima.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:48

Paarden met cushing hebben een ander soort haar.Wat grovere messen zou kunnen helpen.Ik wil ze sowieso heeeeel goed gewassen de dag ervoor en dan gaat het wel.Anders gaat er veel vet in de messen zitten en kom je er ook niet door.

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:02

Nou net weer een poging gedaan, eerste 20 min ging zoals op het filmpje en ineens deed hij het weer. Tot ik bijna klaar was, dus voor de zoveelste keer loopt mijn paard voor schut met 1 kont en achterbeen in het lange haar
Denk toch dat het met de machine te maken heeft, deed even een test bij een andere pony en daar deed hij ook niks mee

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:26

Mijn scheermachine gaat terug om nagekeken te worden. Voor de pony met ppid had ik al grovere messen ... en gewassen, maar niet scheren. Dunne schone vachten, maar niet scheren. Opgebeld en apparaat kan retour.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:21

Dat is fijn, ik zou het anders ook niet weten, een nieuwe machine zou gewoon moeten scheren toch!

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:45

Ik zit er aan te denken om mijn moser max de deur uit te doen en over te gaan op de Heiniger Saphir,
Ik scheer ook met de Heiniger accu explorer, maar t snoer van de moser staat mij tegen.
Hoe zijn de ervaringen met de Saphir?

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:50

Saphir werkt hier top! Net zoals de moser alleen zonder snoer en 3x zo duur met 2 accu's, maar dat is het zeker waard.
Ik gebruik dezelfde kopjes die ook op de moser passen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:56

Ik hou ook van me saphir
Heb deze nu al een jaar of 7 en als hij ooit kapot gaat komt er dezelfde dag nog een nieuwe. Hij komt echt door elke vacht. Nat dik vies, geen probleem voor de sapphir. Zelfs dikke tinker sokken niet

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:02

kaatje77 schreef:
Saphir werkt hier top! Net zoals de moser alleen zonder snoer en 3x zo duur met 2 accu's, maar dat is het zeker waard.
Ik gebruik dezelfde kopjes die ook op de moser passen.


Dat de zelfde kopjes er op passen is ook een goede tip!

Welke saphir hebben jullie?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:12

Ik heb gewoon de blauwe met 2 accus

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:20

Ik heb de paarse Saphir Style
2 stuks met 4 accu's :')

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:52

Super, hij is besteld.

Voor de liefhebber heb ik een Moser Max te koop.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:01

Bwor schreef:
[ Video ]
Iemand die dit herkent? Had het in maart ook al, maar toen wilde hij wel met de haren mee scheren en vandaag lukte dat zelfs ook niet. Denk 8 weken terug alleen luchtpijp geen probleem, daarna nog benen van een ander paard geschoren ook geen probleem. En nu doet hij gewoon niks, aandraaien heeft geen zin messen zijn ook scherp. Heb zelfs nog gewisseld voor een nieuw (geslepen) paar maar ook geen resultaat. Is een paard met cushing, maar zou voor een heiniger experience geen probleem moeten zijn lijkt mij.



Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn liscop lite. Messen 2x laten slijpen en machine laten nakijken, maar ze konden niets vinden. Apparaat is 4 jaar oud. Dacht eerst dat het aan de vacht van mn cushing pony lag. Maar met de welsh pony hetzelfde probleem.

Nu een Heiniger Xperience 2-Speed gekocht. Hopelijk doet die het wel. Ga morgen scheren.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:04

Bwor schreef:
[ Video ]
Iemand die dit herkent? Had het in maart ook al, maar toen wilde hij wel met de haren mee scheren en vandaag lukte dat zelfs ook niet. Denk 8 weken terug alleen luchtpijp geen probleem, daarna nog benen van een ander paard geschoren ook geen probleem. En nu doet hij gewoon niks, aandraaien heeft geen zin messen zijn ook scherp. Heb zelfs nog gewisseld voor een nieuw (geslepen) paar maar ook geen resultaat. Is een paard met cushing, maar zou voor een heiniger experience geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Heb je een foto van hoe je messen er op zitten? Heb het idee dat die niet goed zitten.
Het probleem herken ik namelijk ook. Meestal zaten de messen dan niet goed.

Wat ik dan doe, messen er af. De draaiknop vrij los draaien, waardoor de twee tandjes naar binnen gaan (die twee tandjes waar je bovenste mes in moet vallen) en dan het grote mes er op. Schroeven vast draaien en dan de draaiknop vaster draaien.
Hopelijk snap je mij een beetje :')

Maar ik heb ook eens gehad dat ik te veel olie had gebruikt. Dus daar ook op letten.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 03:54

Of je messen zijn verkeerd geslepen, dat is bij mij eens gebeurd.Door een goed aangeschreven slijper, hier aangeraden, en toegeven deed hij het niet.Bij de plaatselijke slijper geweest en die zij dat hij een verkeerde techniek had gebruikt.Toen deden ze het weer perfect.Dat ging om een tondeusekopje.

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:14

Bedankt allemaal voor het meedenken! De messen zitten goed en juist met meet olie leek hij het beter te doen, ik denk dat ik he maar gewoon nog eens laat nakijken dan weet ik in ieder geval zeker dat dat het niet is. En anders gaat hij denk ik toch weg en ga ik opzoek naar een andere..
Messen zijn ook goed geslepen, want vaak doet hij het ineens weer wel. Na dit filmpje heb ik de volgende dag toch ineens bijna mijn hele paard kunnen scheren, niet helemaal helaas want op het eind deed hij precies weer zoals op het filmpje. Dus ze loopt voor schut, maar ja mijn paard is in ieder geval weer blij. Nu ik nog ;)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:01

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de moser max 45 en de Moser max 50 behalve een stukje prijs?

Ik wil mijn hele paard hiermee gaan scheren. Maakt het dan nog veel verschil of ik voor de 45 of 50 ga?