Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DaniPlonk
Berichten: 153
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Den haag

Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 16:12

Hallo,

Sinds vorig jaar lente raakt mijn paard haar manen kwijt. De onderste rand van haar maantop wordt helemaal kaal. Van de winter is dit er weer bij gegroeid maar dit jaar eind maart begon het weer opnieuw.

Ze stond toen ze kaal werd nog niet op de wei, nu wel. Ze is al kaler dan vorig jaar, we zien haar niet schuren, het is niet schilferig, rood of geïrriteerd.

Ze heeft al een eczeemdeken op vanaf februari, eind maand begonnen haar manen uit te vallen en had je hele plukken in je hand. Nu met vliegendeken valt het niet meer zo extreem uit, maar wordt de rand wel steeds kaler.

Zo zien haar manen er nu uit:

[ img ]
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en belangrijker nog hoe ik het kan behandelen?

Ik hoor graag jullie reacties!

Dani & Plonk


Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:14

Misschien door verstikking van de deken?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Leukertje
Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:16

dan zou al haar ''gewone'' haar ook moeten stikken..

Perfectly imperfect.

Angela
Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:16

Het kan zijn dat het juist door de deken komt. Door de deken komt er minder zuurstof bij de huid, en dat kan ervoor zorgen dat de haren uitvallen. Zo te zien zijn er geen afgebroken haren, en komt het dus niet van het schuren van de deken of schuren op een andere wijze.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:19

Leukertje schreef:
dan zou al haar ''gewone'' haar ook moeten stikken..

Het komt vaker voor door de deken, de manen/staart haren en huid zijn daar gevoeliger voor.
Maar in deze mate (bij TS) heb ik het nog niet gezien.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:22

Misschien een pollenallergie? Vaak wordt gezegd dat het zomereczeem is, maar in veel gevallen gaat het gewoon om een pollenallergie die gemakkelijk onder controle te krijgen is met 'Puur Pollen van Puur Natuur'.

DaniPlonk
Berichten: 153
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 16:59

Vorig jaar had ik geen deken op en toen kwam het voor de eerste x opzetten. Vandaar dat ik nu in februari begon met de exceemdeken. Later hoorde ik idd dat het kon verstikken dus dacht ik, ik ga over op een vliegendeken daar komt toch net meer lucht doorheen. Sinds de vliegendeken komen er geen hele plukken meer vanaf.

Dani & Plonk

Angela
Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:06

Wellicht heeft ze toen een reactie gehad door bijvoorbeeld een overschot aan eiwitten? Weet niet meer hoe of wat, maar ergens in mijn geheugen zit dat dit met elkaar te maken heeft (haar verlies en eiwitoverschot).

Daar ben ik dus op gaan googlen, maar wordt nog niet veel wijzer. Wel kwam ik het volgende tegen:
Van selenium is bekend dat de behoefte en de toxische dosering relatief dicht bij elkaar liggen. Een chronische selenium vergiftiging kan leiden tot spierstijfheid, verlammingen, haaruitval (met name staart en manen), veranderingen in de hoef en gewichtsverlies. De voedermiddelen voor paarden bevatten meestal voldoende selenium. In tegenstelling tot bepaalde gebieden in Amerika komen hier geen planten voor met een (te) hoog seleniumgehalte.

Ik weet niet of er misschien een supplement of voeding met extra selenium is bijgevoerd in die periode?

Lees daarnaast deze tekst even door: http://washington.bazoon.nl/CW09_Paarde ... uitval.pdf

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

DaniPlonk
Berichten: 153
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 21:01

Mistie schreef:
Misschien een pollenallergie? Vaak wordt gezegd dat het zomereczeem is, maar in veel gevallen gaat het gewoon om een pollenallergie die gemakkelijk onder controle te krijgen is met 'Puur Pollen van Puur Natuur'.


Hoe kan je daar achter komen? Door bloedtest?

Dani & Plonk

stella92
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:06

Dat heeft mijn haflinger ook!
Geen idee hoe t komt. Ziet er precies hetzelfde uit als bij jouw paard.
Bij mij heeft hij geen deken. Het is misschien al 2 jaar zo. De plek wordt niet groter of kleiner.
Ik heb geen idee hoe t komt.

Edit: Mijn paard heeft geen zomereczeem.
Laatst bijgewerkt door stella92 op 14-04-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DaniPlonk
Berichten: 153
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 21:07

Angela schreef:
Ik weet niet of er misschien een supplement of voeding met extra selenium is bijgevoerd in diee periode?


Nee heeft ze niet gehad. En heb wel is een paard met seleniumvergiftiging gezien dat leek niet hier op.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval :)
Laatst bijgewerkt door DaniPlonk op 14-04-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani & Plonk

DaniPlonk
Berichten: 153
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 21:09

stella92 schreef:
Dat heeft mijn haflinger ook!
Geen idee hoe t komt. Ziet er precies hetzelfde uit als bij jouw paard.
Bij mij heeft hij geen deken. Het is misschien al 2 jaar zo. De plek wordt niet groter of kleiner.
Ik heb geen idee hoe t komt.


Trekt het swinters wel weer bij? Bij mijn paard groeit het dan wel weer aan.

Dani & Plonk

stella92
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:13

Nee, ook in de winter komt er geen haar meer op.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:21

De huid ziet er zo mooi uit... Ik zie ook geen afgebroken haren. Het haar lijkt echt uitgevallen.

Ik heb wel eens gehoord van een paard dat geen staartharen had. Dat bleek een hormonaal probleem te zijn. Zwangere vrouwen hebben ook wel eens last van haaruitval. Zoiets zou het dus ook kunnen zijn.

WorthTheWait
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-08-13

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:17

Het is idd niet afgeschuurd.. Ikzelf had haaruitval door tekort aan bepaalde voedingsstoffen, misschien kun je aan een gebrek aan vitaminen denken?

Elan's Flemming
Diarado(v.Diamant de Semilly)xSilvio IIxSandro|2009

DaniPlonk
Berichten: 153
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Den haag

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-14 08:57

Vanavond komt mijn da langs, als ik meer weet zal ik het hier plaatsen :) bedankt allemaal voor het meedenken! Ik vind het nog steeds een raadsel. Hihi

Dani & Plonk

MaluH
Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:06

Toevallig zag ik het laatst bij die van mij ook.
Niet zo erg als bij die van jou maar de haren van de onderste rand van zijn manen vanaf de schoft tot ongeveer de helft van zijn nek zijn toch een stuk korter dan de rest.
Hij heeft wel onder een deken gestaan maar nooit met hals erop dus verstikking kan het niet zijn.

Heb ook geen idee hoe het komt dus lees even mee :)

Je moet eerst een niemand zijn om iemand te kunnen worden.

DaniPlonk
Berichten: 153
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-14 11:23

MaluH schreef:
Toevallig zag ik het laatst bij die van mij ook.
Niet zo erg als bij die van jou maar de haren van de onderste rand van zijn manen vanaf de schoft tot ongeveer de helft van zijn nek zijn toch een stuk korter dan de rest.
Hij heeft wel onder een deken gestaan maar nooit met hals erop dus verstikking kan het niet zijn.

Heb ook geen idee hoe het komt dus lees even mee :)

Bij mijne idd ook vanaf de schoft tot halverwege de hals.
Ik heb ook niet het idee van verstikking idd omdat mijne het vorig jaar voor het eerst kreeg en toen geen halsdeken op had.

Dani & Plonk

sjanien
Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:28

test voor pollen allergie kun je bij de da laten doen. Misschien kunnen ze aan de hand van het bloed wel achter halen wat het is. Exceem lijkt me niet waarschijnlijk want als ze schuren zou het er beschadigd uit moeten zien en niet zo mooi kaal en zou juist het haar aan de bovenkant ook eraf gaan. Ik ben heel benieuwd wat de da hier van zegt.

Vanky
Berichten: 2252
Geregistreerd: 25-02-09

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:33

Mijn pony heeft hier ook last van gehad!
Mijn merrie heeft last van pollenallergie, na het beginnen met Puur pollen is het uitvallen van de manen binnen een week gestopt.
Helaas is het na 2 jaar nogsteeds niet aan gegroeid... ;(

MaluH
Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:28

Zie dat die puur Pollen bij de Agradi en Ranzijn te koop is, ga ik maar eens proberen denk ik

Je moet eerst een niemand zijn om iemand te kunnen worden.

don110
Berichten: 715
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:29

mijn pony had dit precies zo afgelopen winter. De halsdeken af gedaan, en de haren groeien er nu weer bij. :D

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:31

Ik heb er ook ooit een topic over gemaakt:
[TI] Kale plek onder de manen
En helaas, 7 jaar later, is het nog steeds kaal op die plek, en ik ben er nooit achter gekomen wat de oorzaak is. Een deken heeft ie niet.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Zunzuncito
Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:53

Hier heeft ook elk voorjaar een Arabier zijn manen zo verloren (had nooit een deken over zijn hals). Wij hebben het altijd op knutjes gegooid en smeerden zijn manen in tegen knutjes (huis- tuin- en keuken middel van een of andere vage boer uit The Middle of Nowhere), maar als jij al vanaf het begin een deken op hebt vraag ik me af of we daar wel gelijk in hadden. Ik vond het altijd een schuurplek (niet over zijn hele manenkam, maar wel zeker de helft was dan kaal). Je zag het pas echt als je zijn manen naar de andere kant gooide). Als we zijn manen goed insmeerden was het wel beter, dus we hebben er nooit echt over nagedacht wat het nog meer zou kunnen zijn.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

HarveyB
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Beilen

Re: Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:59

Ik heb het ook bij mijn paard, het is op die plek ook heel vettig. Mijn paard heeftvaker zijn manen weggeschuurd, maar dit jaar heb ik er een halsdeken om gehad. De manen bij mijn paard beginnen nu weer te groeien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 5 bezoekers