[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wiwabalia
Berichten: 4688
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:31

Heeft iemand ervaring met de vliegendeken van Mio? Houd die het een seizoen vol?

Ze lopen hier inprincipe zonder deken in de zomer en dat vind ik zelf ook het fijnst. Alleen hebben wij geen enkele beschutting in de wei, ik dacht met de echt hete dagen (warmer dan 27 graden ong.) een vliegendeken op te doen, dat verkoelt wellicht wat.

Heb er echter een merrie nu bij, en 2 dure vliegendekens voor “af en toe” vind ik zelf een beetje teveel van het goede.. voor de oude dame met atrose heb ik wel de shower tek van Arika gekocht, maar die is bedoeld voor aan het einde van het seizoen, lijkt me nu weer te warm met die donkere bovenkant..

Wiwabalia & Piroska <3


Pallatin
Berichten: 2485
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:44

Slmt9 schreef:
Ik overweeg om mn protector maat 175 toch te gaan verkopen. Na 48 uur dragen vind ik hem toch wat te strak op de schoft. Nu is 183 te groot, dus die doe ik ook maar max 24 uur op. Maar liever te groot dan te klein.

Is voor die deken hier ook interesse? Ik heb hem voorzien van extra binnenvoering tegen schuurplekken op schouder, schoft en staart. En hij is maar 48 uur gedragen.

Origineel
[ [url=m/DCEvD9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met voering
[ [url=m/7DQ85c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat zonde van je werk!!! En typisch: bij mijn paard was juist ‘te groot’ het probleem…daardoor trok ie juist strak op de schoft…

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

MarjanB
Berichten: 16304
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:49

lies schreef:
Niet met de presteq, maar slechte ervaringen met andere XL versies. Ik heb nu 3 keer een XL versie geprobeerd (een van Bucas, een van Rambo en 1 x Amigo) en ze zijn allemaal veel te wijd op mijn Irish Draught merrie, terwijl ‘gewone’ dekens weer veel te krap zitten op d’r borst en hals :\

Inmiddels ben ik wel een beetje uitgeprobeerd, kan geen passende vliegendeken vinden en heb al zoveel geld verspild, doordat ze gewoon onmogelijk schoon blijven bij het passen. Ze moet echt even een stukje lopen, liefst draven, voor ik kan zien of het echt goed zit en dan heb je zo weer een veeg..

Of ben ik te kritisch en is het niet erg als het her en der een beetje dubbel gaat zitten op d’r borst?

Nouja, hier heb je niks aan, maar moest even m’n frustratie kwijt :+


Niet de xl maar de v sluiting van amigo past hier wel goed. Xl te breed en de gewone te smal. En dan niet die mee disk want die valt juist weer kleiner. Heb alleen zo niet in m’n hoofd of er een vliegendeken mee is. Verder past hier de shires wel goed in vliegendeken.

Bij dochorse kan je ook fijn advies krijgen voor dekens

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Eef_Bam
Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:56

Wiwabalia schreef:
Heeft iemand ervaring met de vliegendeken van Mio? Houd die het een seizoen vol?

Ze lopen hier inprincipe zonder deken in de zomer en dat vind ik zelf ook het fijnst. Alleen hebben wij geen enkele beschutting in de wei, ik dacht met de echt hete dagen (warmer dan 27 graden ong.) een vliegendeken op te doen, dat verkoelt wellicht wat.

Heb er echter een merrie nu bij, en 2 dure vliegendekens voor “af en toe” vind ik zelf een beetje teveel van het goede.. voor de oude dame met atrose heb ik wel de shower tek van Arika gekocht, maar die is bedoeld voor aan het einde van het seizoen, lijkt me nu weer te warm met die donkere bovenkant..


Hier overleefde de Mio hetnog geen week. Maar vliegendeken met warmte zou ik uberhaubt niet doen, dan kunnen ze slechter hun warmte kwijt. Bij ons staan ze 24/7 met deken maar boven de 29 graden doen we juist de deken af overdag.

fleur_yen
Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:03

Wiwabalia schreef:
Heeft iemand ervaring met de vliegendeken van Mio? Houd die het een seizoen vol?

Ze lopen hier inprincipe zonder deken in de zomer en dat vind ik zelf ook het fijnst. Alleen hebben wij geen enkele beschutting in de wei, ik dacht met de echt hete dagen (warmer dan 27 graden ong.) een vliegendeken op te doen, dat verkoelt wellicht wat.

Heb er echter een merrie nu bij, en 2 dure vliegendekens voor “af en toe” vind ik zelf een beetje teveel van het goede.. voor de oude dame met atrose heb ik wel de shower tek van Arika gekocht, maar die is bedoeld voor aan het einde van het seizoen, lijkt me nu weer te warm met die donkere bovenkant..


Mijn vorige mio (denk ongeveer 10 jaar geleden gekocht is toch wel een seizoen of 3 meegegaan, 1x een grote winkelhaak weer laten repareren maar kon best even door. Vorige zomer van iemand een weinig gebruikte mio overgenomen die nog prima even mee kan. Paarden hebben nu nog geen vliegendeken nodig, dus de seizoenen hier zijn relatief kort. Overigens geen slopers hier in de kudde.

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:43

MarjanB schreef:
Niet de xl maar de v sluiting van amigo past hier wel goed. Xl te breed en de gewone te smal. En dan niet die mee disk want die valt juist weer kleiner. Heb alleen zo niet in m’n hoofd of er een vliegendeken mee is. Verder past hier de shires wel goed in vliegendeken.

Bij dochorse kan je ook fijn advies krijgen voor dekens


Dank voor de tip! De Tempest by Shires, heb je die ook geprobeerd? Of is dat een heel ander merk? :o

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 04:07

Wiwabalia schreef:
Heeft iemand ervaring met de vliegendeken van Mio? Houd die het een seizoen vol?

Ze lopen hier inprincipe zonder deken in de zomer en dat vind ik zelf ook het fijnst. Alleen hebben wij geen enkele beschutting in de wei, ik dacht met de echt hete dagen (warmer dan 27 graden ong.) een vliegendeken op te doen, dat verkoelt wellicht wat.

Heb er echter een merrie nu bij, en 2 dure vliegendekens voor “af en toe” vind ik zelf een beetje teveel van het goede.. voor de oude dame met atrose heb ik wel de shower tek van Arika gekocht, maar die is bedoeld voor aan het einde van het seizoen, lijkt me nu weer te warm met die donkere bovenkant..


Mijn Mio’s gaan het vierde seizoen in. Het klittenband heeft er wel voor gezorgd dat de stof hier en daar pilt maar ze zijn nergens kapot. Het is een groepje van 2 (zeer) speelse ruinen en een jonge merrie. Ik ben tevreden, zeker voor dat bedrag.
Ik heb ze ook juist op op de warmere dagen. Heerlijk luchtige deken en ik ben vooral fan van de langere, vaste hals.

MarjanB
Berichten: 16304
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 06:27

lies schreef:
MarjanB schreef:
Niet de xl maar de v sluiting van amigo past hier wel goed. Xl te breed en de gewone te smal. En dan niet die mee disk want die valt juist weer kleiner. Heb alleen zo niet in m’n hoofd of er een vliegendeken mee is. Verder past hier de shires wel goed in vliegendeken.

Bij dochorse kan je ook fijn advies krijgen voor dekens


Dank voor de tip! De Tempest by Shires, heb je die ook geprobeerd? Of is dat een heel ander merk? :o


Is een soort lijn van shires net als mio en bravo van amigo. Tempest is net wat luxer en meestal met loopsplitten wat de gewone shires weer niet heeft.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MyWishMax
Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 06:35

Tarico schreef:
Wiwabalia schreef:
Heeft iemand ervaring met de vliegendeken van Mio? Houd die het een seizoen vol?

Ze lopen hier inprincipe zonder deken in de zomer en dat vind ik zelf ook het fijnst. Alleen hebben wij geen enkele beschutting in de wei, ik dacht met de echt hete dagen (warmer dan 27 graden ong.) een vliegendeken op te doen, dat verkoelt wellicht wat.

Heb er echter een merrie nu bij, en 2 dure vliegendekens voor “af en toe” vind ik zelf een beetje teveel van het goede.. voor de oude dame met atrose heb ik wel de shower tek van Arika gekocht, maar die is bedoeld voor aan het einde van het seizoen, lijkt me nu weer te warm met die donkere bovenkant..


Mijn Mio’s gaan het vierde seizoen in. Het klittenband heeft er wel voor gezorgd dat de stof hier en daar pilt maar ze zijn nergens kapot. Het is een groepje van 2 (zeer) speelse ruinen en een jonge merrie. Ik ben tevreden, zeker voor dat bedrag.
Ik heb ze ook juist op op de warmere dagen. Heerlijk luchtige deken en ik ben vooral fan van de langere, vaste hals.


Mijn vorige mio is ook jaren meegegaan, lijkt zelfs nog net een ander model als de nieuwe, minder lange hals. Heb hem vorig jaar juist gebruikt met die hittegolven, omdat die ook uv werend is en paard was scheermes kaal. Idd luchtig en paard voelde er goed onder, juist minder warm.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 07:12

lies schreef:
Nibbit schreef:
En de XL een maatje kleiner?


Ohja, nooit aan gedacht.. zou het zo simpel zijn?


Dat heb ik hier wel.
Altijd te grote maten moeten kopen om de borst te compenseren.
Toen ik afgelopen jaar de regen deken van horseware xl kocht moest ik ook een maat kleiner pakken dan gewend. Omdat dit eindelijk goed is betreft vorm.
Nu bij de Rambo vliegendeken ook.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ladygiroc
Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 11:14

Hier ook goede ervaringen met een uv werende vliegendeken. Scheelt indd wel wat. Mijn fries was jaren geleden onder 34 graden in de volle zon prima onder dr uv werende dekentje.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:47

MarjanB schreef:
lies schreef:
Dank voor de tip! De Tempest by Shires, heb je die ook geprobeerd? Of is dat een heel ander merk? :o


Is een soort lijn van shires net als mio en bravo van amigo. Tempest is net wat luxer en meestal met loopsplitten wat de gewone shires weer niet heeft.


Ah, ok. De Tempest is niet zo duur, valt mss te proberen.
De mazen lijken wel erg dicht. Zijn het wel luchtige dekens, zoals bijvoorbeeld de protector, of is het meer eczeemdikte qua stof?

DuoPenotti schreef:
lies schreef:

Ohja, nooit aan gedacht.. zou het zo simpel zijn?

Dat heb ik hier wel.
Altijd te grote maten moeten kopen om de borst te compenseren.
Toen ik afgelopen jaar de regen deken van horseware xl kocht moest ik ook een maat kleiner pakken dan gewend. Omdat dit eindelijk goed is betreft vorm.
Nu bij de Rambo vliegendeken ook.


Welke vliegendeken van Rambo bedoel je?

זכור

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:39


Life is what happens to you while you’re busy making other plans

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:19

Ohja, eczeemdeken heb ik al, redelijk passend (en ze schuurt niet momenteel, dus nu even niet nodig *\o/* ).
Maar die vind ik zo warm, zoek echt een vliegendeken voor de hete dagen, zodat ze wat beschermt is tegen de zon en vliegen en dazen.

זכור

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:42

https://www.agradi.nl/shires-vliegendek ... JwQAvD_BwE

Deze past redelijk bij mijn brede ruin. Voor mijn merrie niet. Maar zij is ook gewoon extreem.
Is luchtiger van stof dan de Shires eczeemdeken.
Maar of hij luchtiger is als de Rambo eczeemdeken van hierboven?
Dat betwijfel ik.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

manzano
Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:52

Nav tip hier had ik ook paar shires dekens besteld. Heb deze gehouden omdat hij helemaal van dun materiaal is en ik denk meest luchtig. Hij geeft echt veel bedekking en door de relatief dichte mesh staat m'n paard vooralsnog rustiger lijkt het.

https://www.agradi.nl/highlander-plus-b ... bo-wit.htm

[ img ]

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:32

Heb je ook de tempest by shire sunflower in handen gehad en zoja, hoe luchtig leek die? Voor die prijs misschien de moeite van het proberen waard.

זכור

Mel80life
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-01-23
Woonplaats: Hengelo

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:38

Klopt het dat de Rambo Sweet itch hoody vrij ruim valt? Mijn Haflinger kruising van 1.49 draagt de maat 5,6/168. Deze heb ik mee gekregen van de vorige eigenaar. Lijkt goed te passen. Gezien haar stokmaat en omvang zou 5,9 moeten hebben..Wil er een 2e bij bestellen om te kunnen wisselen…

MyWishMax
Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:12

Mel80life schreef:
Klopt het dat de Rambo Sweet itch hoody vrij ruim valt? Mijn Haflinger kruising van 1.49 draagt de maat 5,6/168. Deze heb ik mee gekregen van de vorige eigenaar. Lijkt goed te passen. Gezien haar stokmaat en omvang zou 5,9 moeten hebben..Wil er een 2e bij bestellen om te kunnen wisselen…


Stokmaat zegt niks. De lengte van een paard juist wel. Dus je kan beter vanaf midden van de borst tot staartaanzat / zitbeenknobbels meten. Dan weet je welke maat je nodig hebt. Maar stokmaat en die tabellen moet je niet naar kijken, krijg je vaak ook te grote dekens van.

Als je hetzelfde merk en model erbij wilt zou ik dezelfde maat bestellen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

manzano
Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 18:08

Ja de RSIH valt ruim. Ik heb alles van horseware in maat 6.0 en had pas geleden deze dus ook in die maat besteld. Was veel te groot! 5.9 niet getest.

De shires sunflower heb ik niet getest omdat ik een buikflap wilde.

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 18:19

Ik heb mijn rsih wel gewoon in de normale maat. Maar verder heb ik alleen Bucas, dus niet heel doorsnee vergelijkingsmateriaal.

I am because you were

Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:04

Bij mij is de rsih wel de gewone rambo maat.

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:45

Slmt9 schreef:
Bij mij is de rsih wel de gewone rambo maat.


Was bij mijn paard ook.
Maar ik hoorde laatst iemand die een nieuwe had gekocht en die viel een stuk groter


Pumpkins
Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 06:37

Nibbit schreef:
Heeft iemand ervaring met de bucas sun shower?

Hoe is de pasvorm; geschikt voor smallere of bredere paarden?

Hoe is de voering, blijft de deken goed liggen? (of trekt hij scheef zoals de bucasdekens met fleece?)


Ik heb 'm op mijn ranke merrie liggen. Pasvorm is als andere bucas dekens en past mijn merrie mooi. Wel heeft hij bij mij de nijging om iets scheef te gaan liggen.

Cinnepin
Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:10

[ img ]
Grr De buzz off

Kon gisteren geen naald vinden om te maken dus maar een nieuwe besteld. Heb nu de Rambo protector besteld. Ben benieuwd.
Vandaag moet ie hem nog ff om, deken is nog niet binnen.
Uiteindelijk zullen we deze wel maken voor reserve. En ik had al een reserve wahah. Komt iig niets te kort


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, OmgiliBot, pluisje88, Ubermetrics en 7 bezoekers