Algemeen graasmasker topic.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 07:57

Hier wordt de Thinline inmiddels een week de hele dag, en sinds donderdag 23/7 gedragen: nog niets aan schuurplekjes, bij geen één van de paarden. Ik ben er echt heel tevreden over.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 09:03

hier nu de thinline met thinline halster wel wat kleine schuurplekjes.
Waar die tiewraps doorheen gaan worden een soort van uitstekende bultjes en daar heeft ze nu plekjes.
Had dat juist met dat halster niet verwacht

SandraWierda

Berichten: 1404
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:12

Fudge schreef:
Ja dit had mijn paard ook. Ik heb hem toen nog anders afgesteld, tape erom gedaan en verknipt, maar hielp allemaal niks. Ik ben over gegaan op een thinline en nergens last meer van.


Ik heb nu een maat M welke maat thinline zou ik dan moeten hebben? Gewoon Cob?

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:16

Hoe doen jullie dat met een bontje om de neus bij een thinline? Ik krijg mijn bontjes niet fatsoenlijk om de neusriem 'omheen gevouwen'. De afstand van klitteband tot klitteband is te kort.

Edit: en dan heb je natuurlijk ook dat het 'onderbroken' wordt door de flappen van de thinline.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:55

Ik meld mij ook,Joya staat nu ook met graasmasker.
Ze zijn afgelopen week 24/7 de wei op gegaan. Voorheen gingen ze er pad op na het maaien en kwam ik er nog mee weg zonder masker. Dit jaar dus niet..
Had gelukkig wel een masker liggen voor dit soort situaties dus die kon meteen op.
Volgende ochtend was de enorme volle buik al aardig geslonken.

Ze heeft nu de HH en ik heb hetzelfde probleem als SandraWierda met haar haflinger, een schuurplek op de kin.
Heb gisteren alles maar even ingesmeerd met vaseline zodat de naden hopelijk wat minder schuren.
Straks maar een stukje gladde stof erin fabriceren.

Hoor zoveel goede berichten over de Thineline dat ik die ook ga bestellen. Weet nu dat ze het masker länger en vaker op moet en die lijkt mij comfortabeler dan de HH.

Hoe groot hebben jullie het eetgat in de thineline?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:34

Villanelle schreef:
Hoe doen jullie dat met een bontje om de neus bij een thinline? Ik krijg mijn bontjes niet fatsoenlijk om de neusriem 'omheen gevouwen'. De afstand van klitteband tot klitteband is te kort.

Edit: en dan heb je natuurlijk ook dat het 'onderbroken' wordt door de flappen van de thinline.


Ik had het zo:

Afbeelding

Het bontje was van een EJ kaptoom om een gewoon veiligheidshalster

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:02

Ik heb dit bontje erbij besteld, past goed om het halster heen. Ik heb ter hoogte vd flappen het bontje iets ingeknipt.

https://www.paardeerlijk.nl/a-52611409/ ... escription

@ sandrawierda, ik denk inderdaad dat een cob goed is.

Qua gat heb ik 3,5 cm en paard staat er zo'n 8-12u per dag mee op de wei. Veel kleiner zou ik niet doen, maar er staat ook uitleg over op de site van paardeerlijk.nl

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:30

fransje23 schreef:
Ze heeft nu de HH en ik heb hetzelfde probleem als SandraWierda met haar haflinger, een schuurplek op de kin.
Heb gisteren alles maar even ingesmeerd met vaseline zodat de naden hopelijk wat minder schuren.
Straks maar een stukje gladde stof erin fabriceren.


Er zit een hard stukje stof en naad bij de hh onder de kin. Schuurt dat niet gewoon? Bij mij had ik er toen een neopreen stukje in.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:46

DuoPenotti schreef:
hier nu de thinline met thinline halster wel wat kleine schuurplekjes.
Waar die tiewraps doorheen gaan worden een soort van uitstekende bultjes en daar heeft ze nu plekjes.
Had dat juist met dat halster niet verwacht


Ik slik mijn woorden ook weer in; vanmorgen ontdekte ik precies op zo'n plek als jij noemt ook een schuudplekje. Heb het ingesmeerd en ik houd het in de gaten. Als het niet groter wordt, is mijn hoop dat het geneest en eelt wordt. Dat is de theorie van Thinline zelf in ieder geval.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 11:49

ah oke, wist niet dat dat hun theorie was.
Maar toen ik het aanraakte deed mijn merrie alsof ik haar met een mes stak...pfff
Nu is ze sowieso gevoelig aan haar neus. Daarom bij haar ook altijd een masker uitgesteld.

Ik had nog wat dun schuimrubber liggen en dat met ducttape er op gemaakt, kijken wat dat doet.

Bontjes ben ik te bang dat het te dik is dat de omtrek dan te klein word en ze aan de achterkant tegen het halster gaat botsen.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 12:26

Veulen84 schreef:
Er zit een hard stukje stof en naad bij de hh onder de kin. Schuurt dat niet gewoon? Bij mij had ik er toen een neopreen stukje in.


Ja, komt door de naad en het omgevouwen stukje band.
Daar moet iets zachts en glad over heen.
Neopreen is ook een idee!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 12:32

Wat jammer DuoPenotti, dat het thinline halster tegenvalt.
In het andere topic werd de Horseware Fieldsafe halster icm Kavalkade onderleggers getipt. Dat draagt mijn haf nu en het gaat heel goed.

Gat bij de haf is 6cm doorsnede. Hij is er heel handig mee en staat de hele dag te vreten. Zucht :D

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 12:42

Hoe groot gaat de Horseware Fieldsafe bij de neusomtrek?
Heb nu namelijk de oversized en dat gaat net...
Handig paarden die een hoofd hebben of ze een shire van 3 meter zijn....

gat is hier overigens 4 cm.
Ze hebben ook vaak lang gras en dan vond ik een klein gaatje niet eerlijk, samen met die grote lippen :P
Maar het gaat idd héél prima.

Mijn ruin met zijn horka xl heeft wel een klein gaatje, maar die was al meer geoefend.
Die eet daar ook zo handig mee.

edit opgezocht: 55 - 65 cm
Echt veel te klein dus
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-06-23 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 12:47

Hier gaat het nu best heel goed met de HH met zelfgemaakte anti-schuur. Durf de duurdere maskers niet aan, nu de slopende buurman bij haar in de wei staat := Heb nog wel een masker in reserve, en moet de gesloopte nog even maken/kijken wat er te maken valt.

De HH heeft een groter gat dan de Shires, maar ze blijft mooi op gewicht:
Afbeelding
:))

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:31

Ik twijfel tussen 3,5 en 4 cm voor het gat in de Thinline. Stalgenoot heeft 4 cm, en volgens haar is dat precies voldoende.

SandraWierda

Berichten: 1404
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:48

fransje23 schreef:
Ik twijfel tussen 3,5 en 4 cm voor het gat in de Thinline. Stalgenoot heeft 4 cm, en volgens haar is dat precies voldoende.



Ik twijfel over exact hetzelfde :j

Ik heb een haflinger van 1.38m ze staat nu 16 uur per dag op de weide omdat mijn oude shet niet langer mag ivm overgevoeldig voor hoefbevangenheid. De andere uren staat ze zonder masker in de paddock en krijgt daar beperkt nog wat hooi en haar krachtvoer. Beperkt is ook omdat ze op dit moment gewoon te dik is zonder masker. Misschien dat ik ook wel besluit om haar volledig in het land te gaan zetten en allen de shet apart zet, maar dat vind ik voor hem dan weer zo sneu.

3,5 of 4 cm gat?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:20

Ik heb het masker 2dehands gekocht dus geen keuze in het gaatje, deze is 4cm. Ze gaat de ene dag op de wei, andere dag op de paddock en dan is die grootte prima.
Moest ze er dagelijks op staan, had ik denk ik wel voor de 3.5cm gegaan.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:46

Ik meld mij ook, mijn haflinger draagt al jaren de harry's horse. Ik heb er nog 1 van best friend maar deze heeft een klein rond gat en daar raakt ze snel gefrustreerd van. Vooral nu het gras nog hoog staat dus die hebben we nog niet om gehad. Hoeft gelukkig ook niet want in tegenstelling tot vorig jaar, toen groeide ze heel snel, blijft ze nu mooi op gewicht samen met dagelijks gluco balance.

Ik lees hier heel veel over schuurplekjes en dat hebben wij ook gehad. Het eerste jaar had ik het halster rondom in de bontjes. Inmiddels enkel nog het korte stukje onder het hoofd. Schuurplekjes op de kin ook gehad maar dat lijkt dan toch een fase te zijn of een kwestie van 'eelt' kweken eigenlijk.. inmiddels draagt ze 'm zonder schuurplekken, enkel haar baardje onder de kaak schuurt wat kaler. Ze draagt 'm inmiddels ook 23/7. Daarom als tip, soms is het even volhouden. Weer even bijstellen. De thinline vond ik ook fantastisch maar helaas kreeg ze die te snel kapot.

SandraWierda

Berichten: 1404
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:56

Ik heb de thinline besteld met gat 3,5cm.

Wat mij het meeste overtuigde is dat ze met dit masker ook uit een gewone kleine waterbak kunnen drinken. En die hebben we in de paddock hangen dus ik hoef nu geen extra waterbak te plaatsen *\o/*

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:14

Ja nog een graasmaskerpony hier :+ Jarenlang een GreenGuard gehad, ging op zich goed totdat deze meer af lag dan op zat. Vorig jaar een Thinline aangeschaft: maar ook die kreeg hij snel af. Zijn strategie: rollen, en dan langs het voorbeen, zo over de oren wippen. Extra halster eroverheen, strakker.. Niets hielp (en het moet ook nog beetje comfortabel zijn he).

Dit jaar weer gestart met de Thinline en weer binnen uur af. Moedeloos. Totdat ik een vliegendeken had die je aan een halster vast kan maken. Hij heeft het toen paar keer geprobeerd maar niet succesvol (soms over 1 oor, maar het bleef dan genoeg zitten om toch te werken). Inmiddels ook weer eens keer een andere vliegendeken zonder die optie op: en het lijkt uit zijn systeem te zijn. Ik juich heel voorzichtig want het blijft een pony :') Heb alles ook wat anders afgesteld en dat icm handbreed gras lijkt het acceptatieproces ten goede te komen :+

Maar het blijft een struggle. Hij hoeft er niet de hele dag mee, meestal doe ik hem tussendemiddag op, of stalhouder ochtends en haal ik tussen de middag af. Beetje halve dagen icm GlucoBalance en beweging voldoet voor nu.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:20

Oh en trouwens: mbt neusbontje en thinline. Ik heb een redelijk dik bontje (dacht van Norton via Agradi, zo’n setje) en de tiewraps eromheen. Goed strak aantrekken, dan vouwt het bont zich er vanzelf omheen omdat het halster ook rond loopt dus het bont kruipt er wel naar toe. Zit perfect!

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:23

Bedankt voor de tips over het bontje!

Wij hebben het standaard gat aangehouden (kleinste). Ik was idd bang dat het te klein was, maar ze krijgt er alsnog genoeg mee binnen. Dit is dan ook geen trekpaard maar een connemara :j

Alleen even in de gaten houden als ze verweid worden en op lang gras staan. Weet niet of ze dan nog goed kan grazen.

JeaDH

Berichten: 2162
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:24

De schuurplekken op de kin heeft mijn pony ook gehad, ik smeerde de plek in met sudocreme. Het is is inderdaad een kwestie van eelt kweken…

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:50

Villanelle schreef:
Bedankt voor de tips over het bontje!

Wij hebben het standaard gat aangehouden (kleinste). Ik was idd bang dat het te klein was, maar ze krijgt er alsnog genoeg mee binnen. Dit is dan ook geen trekpaard maar een connemara :j

Alleen even in de gaten houden als ze verweid worden en op lang gras staan. Weet niet of ze dan nog goed kan grazen.


Ik heb ook kleinste gat voor mijn Connemara. Dat is prima te doen, ze hebben niet veel nodig :D

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:58

JeaDH schreef:
De schuurplekken op de kin heeft mijn pony ook gehad, ik smeerde de plek in met sudocreme. Het is is inderdaad een kwestie van eelt kweken…


Dit doe ik ook idd. Moet ook zeggen dat mijn ruin niet echt reageerde toen ik het plekje aanraakte, dus ik geloof wel dat het goedkomt. Tot nu toe hebben al mijn paarden bij elk halster/graasmasker wat ze 24 uur om moesten daar ooit wel eens schuurplekjes van gekregen. Dat ontstaat nu eenmaal bij wrijving, en ik denk dat je dat heel moeilijk kan voorkomen wanneer ze het constant dragen.