[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:30

Als je al je dekens nu bij de wasserij hebt liggen en jouw ene paard heeft echt een dekentje nodig voor zijn rug zou ik er een dunne regendeken bij kopen die je vervolgens altijd als reserve kunt gebruiken of over een andere deken heen met slecht weer.


Ik heb alle diktes inmiddels waterdicht en liners in alle diktes, is wel veel maar ik vind het ideaal.
Zo kun je alle kanten uit en je zit nooit in de problemen als er een keer iets echt heel nat of stuk is...

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:33

Ja, dat is dus een inschattingsfout geweest van mezelf. := Vorige week was het hier nog een dikke 25 graden en zonnig, niet verwacht dat het weer zo snel ging omslaan en ik nog zoveel vieze dekens had. Morgen dus naar de wasserette. Nu net een regendeken besteld bij epplejeck in korting. :):) Gelukkig kan mijn ruin wel schuilen, buitenstallen staan altijd open. Dus als hij het weer niet leuk vind kan hij gelukkig naar binnen.

Licht is er zeker wel op stal ondanks het nu een pak vroeger donker is. Denk ook wel dat het te maken heeft met dat ze voordien nooit een deken heeft op gehad en ze vandaar dus snel een wintervacht aan maakt.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:02

Ik hoop dat hier iemand is met tips: welke liners passen er goed onder een amigo wug? Ik zoek het liefste ook een liner in een wug model, bij voorkeur 100 gram. Weet iemand zoiets te vinden? Liefst in Nederland?

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:07

Vinden jullie ook dat de horseware liners na veel wassen zijn warmte verliest? Waar mijn 300 gram eerst lekker fluffy was is die nu vrij dun na meerdere wasbeurten. Zou het kunnen dat die kwa warmte ook minder warm dan 300 gram is nu?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:12

Al eens met een tennisbal in de droger (dacht ik..?) gehad? Zoals je ook bij dekbedden wel aangeraden krijgt. Ik weet niet goed of ze echt veel warmte verliezen, ik kan me voorstellen dat als er minder lucht tussen de vulling zit er iets isolerende functie verloren gaat.

Wug liners ken ik nog niet, volgens mij maakt horseware die ook niet. Maar je kan wel halve hals onderdekens verkrijgen, dan heb je wel direct ook de buikriemen erbij.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:13

Bambino schreef:
Vinden jullie ook dat de horseware liners na veel wassen zijn warmte verliest? Waar mijn 300 gram eerst lekker fluffy was is die nu vrij dun na meerdere wasbeurten. Zou het kunnen dat die kwa warmte ook minder warm dan 300 gram is nu?


Mijn liners zijn ongeveer 5 a 7 jaar oud, heb niet het idee dat ze dunner of minder warm zijn geworden.
Was ze meerdere keren per seizoen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:40

Ik heb die van mij vanacht gewoon weer zonder staan. Het gaat niet erg afkoelen en blijft droog.. Ik heb wel wat meer hooi achtergelaten

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:20

Heeft er al iemand ervaring met mesh dekens? Zoals de Rambo Airmax of de felix buhler mesh? https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... ner-System

Werken die inderdaad net als de staydry voering van Bucas zo dat je ze op een vochtig paard kan leggen en dan de waterdichte deken eroverheen?

En zonder deken eroverheen, werken ze even goed/ beter dan een fleecedeken als zweetdeken?

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:27

Sas_Mon schreef:
Heeft er al iemand ervaring met mesh dekens? Zoals de Rambo Airmax of de felix buhler mesh? https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... ner-System

Werken die inderdaad net als de staydry voering van Bucas zo dat je ze op een vochtig paard kan leggen en dan de waterdichte deken eroverheen?

En zonder deken eroverheen, werken ze even goed/ beter dan een fleecedeken als zweetdeken?


Ik heb de AIRMAX van Horseware. Neemt zeer goed vocht op en kotm echt op de deken te liggen en droog paard. Voordeel ten opzichte van Bucas stay dry is dat het makkelijk te wassen is en minder gaat stinken.

Verder gaat je paard er mooi van glimmen en ligt kwa pasvorm super onder de horseware dekens

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:18

Nou ik heb het weerbericht gecheckt maar poeh.. Wat een prut weer. Overdag nog wel 15/16 graden maar elke dag regen regen, nog meer regen..

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:49

Bambino schreef:
Sas_Mon schreef:
Heeft er al iemand ervaring met mesh dekens? Zoals de Rambo Airmax of de felix buhler mesh? https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... ner-System

Werken die inderdaad net als de staydry voering van Bucas zo dat je ze op een vochtig paard kan leggen en dan de waterdichte deken eroverheen?

En zonder deken eroverheen, werken ze even goed/ beter dan een fleecedeken als zweetdeken?


Ik heb de AIRMAX van Horseware. Neemt zeer goed vocht op en kotm echt op de deken te liggen en droog paard. Voordeel ten opzichte van Bucas stay dry is dat het makkelijk te wassen is en minder gaat stinken.

Verder gaat je paard er mooi van glimmen en ligt kwa pasvorm super onder de horseware dekens



Gaat het vocht echt op de buitendeken liggen?

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:58

Nee het trekt zegmaar echt uit de AIRMAX liner en dan verdampt het omdat je buiten deken goed ademend is

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:02

mhh dan snap ik het nog niet goed... de buitendeken wordt inderdaad als ademend verkocht daarom zou ik verwachten dat je deze op een nat paard kunt leggen. De airmax zou dus alleen maar voor extra ventilatie zorgen?

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:11

De buitendeken is ademend maar neemt geen vocht op. De AIRMAX is ademend en neemt vocht op, het trekt het vocht naar de bovenlaag net als bij fleece. Daarna verdampt het omdat de bovendeken ademend is.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:10

Pallatin schreef:
Ik hoop dat hier iemand is met tips: welke liners passen er goed onder een amigo wug? Ik zoek het liefste ook een liner in een wug model, bij voorkeur 100 gram. Weet iemand zoiets te vinden? Liefst in Nederland?


Onder de Amigo Wug kun je gewoon de horseware liners gebruiken. Die blijven prima liggen ook al bevestig je ze alleen aan de achterzijde aan de ringen. Liners in een wug model ga je moeilijk vinden ben ik bang.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:51

Hoi,

Ik kom even binnen vallen met e.v. vraag:)
Mijn pony van 21 wil ik graag dekens weer op doen
Nou zet ze van zich zelf altijd best wat haar, nu dus ok al wel.
En schommelt ze nu ook telkens wat in haar gewicht. Ip niet scherendeze winter. Ik wil beginnen met een 0 grams deken, maar is dit warm genoeg? Omdat het overdag nog wel wat stijgt qua tempratuur en ik niet de mogelijkheid heb om smorgens te komen om deken te wisselen etc
Want ik heb ook wel gehoord dat je door een deken de haren plat legt en ze zich daardoor niet warm kunnen houden ?
Staat nu nog dag en nacht buiten met weinig schuil mogelijkheden.
Dank alvast!

MarjanB

Berichten: 16443
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 03:48

Dat is tegenwoordig tot het pand der fabelen verwezen. Het is vooral gewoon aanvoelen hoe warm ze zijn en daarop de dekens afstemmen. Die van mij, die nog dun in d’r haar zit heeft nu 0 gr op.

Farjen

Berichten: 7990
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 06:43

Hier beide paarden met de smartex Rain, het is niet koud maar regen en wind en weinig opties tot schuilen.
Snachts gaat het soms ook onder de 10 graden en het wordt vandaag pas om 16u 15 graden..
Zaterdag stond mijn paard buiten in de gietende regen redelijk comfortabel en zijn weidegenootje stond helemaal te shaken zonder deken

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:02

Patt schreef:
Pallatin schreef:
Ik hoop dat hier iemand is met tips: welke liners passen er goed onder een amigo wug? Ik zoek het liefste ook een liner in een wug model, bij voorkeur 100 gram. Weet iemand zoiets te vinden? Liefst in Nederland?


Onder de Amigo Wug kun je gewoon de horseware liners gebruiken. Die blijven prima liggen ook al bevestig je ze alleen aan de achterzijde aan de ringen. Liners in een wug model ga je moeilijk vinden ben ik bang.


Dit wilde ik ook net vragen! Dank.

Heb sinds vorige week een wug op en het bevalt tot nu toe echt goed. Gewone dekens regenen toch altijd wat in op de hals/ schouder bij veel harde regen.

Past een 206 cm liner ook onder een 198 wug? Of zal dat aan de achterkant toch wat uitsteken?

Edit: typo

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:06

Morgen en overmorgen overdag ineens weer 18 graden, twijfel of ik de 0-grams regendeken op laat.
Zou het sowieso moet navragen of iemand het voor me kan doen, want red het niet om voor het werk langs stal te gaan. Dat is dan weer het nadeel van dit weer haha :P .

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:19

Mijne staat onder een Rhino wug 0 gram en blijft daaronder of de temperatuur moet hoog blijven met zon dan overdag weer af.
Op regenachtige dagen met veel wind ligt er nu de airmax liner van horseware onder.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:26

Regenen de wug dekens dus echt minder in?

Van de week was de schouder/borst flink nat onder de gewone Rhino lite. Niet heel erg maar de liner die eronder lag was ook doorweekt. Te paard laten drogen doe ik sowieso het liefste maar als het wel kouder is en paard geschoren is, toch wat minder comfortabel voor hem.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:02

Capriootje schreef:
Regenen de wug dekens dus echt minder in?

Van de week was de schouder/borst flink nat onder de gewone Rhino lite. Niet heel erg maar de liner die eronder lag was ook doorweekt. Te paard laten drogen doe ik sowieso het liefste maar als het wel kouder is en paard geschoren is, toch wat minder comfortabel voor hem.


Ja, die regenen echt minder in. Ik heb hem nu een paar dagen op en paard heeft elke keer gewoon mooi droge schouders.
Wat jij aangeeft had ik ook. Kan me niet voorstellen dat het voor het paard lekker voelt om nat te zijn onder de deken, helemaal als de onderdeken ook nat is.
Eigenlijk is het ook gewoon logisch. Bij een gewoon model heb je een opening aan de voor/ bovenkant. En de regen komt van boven.
Ik weet alleen nog niet wat zo’n wug doet met de manen..

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:04

Daarom neem ik altijd een deken met hals, geen inregenproblemen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:08

Nu ben ik dit seizoen ook over op een wug, maar daarvoor altijd halzen gehad bij mijn dekens. Maar omdat ik het niet prettig voor haar vindt altijd een hals om te hebben komt het ook wel eens voor dat ik de hals niet om doe en achteraf toch om had willen hebben omdat het weer om sloeg. Vandaar de wug :) Maar anders is inderdaad een hals een goede optie.