Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 11:10

Ik heb een 25 jarige shetlander die al de hele winter jeuk heeft in zijn vacht. Hij staat al de hele winter met de borst kaal geschoren, maar de laatste tijd zeker als het effe warmer wordt dan schuurt hij erger.
Mij lijkt dat die vacht m irriteerd. Kan geen luizen vinden en de andere paarden hebben nergens last van.
Nu heeft hij zich op de schoft wond geschuurt en ben ik het echt zat, vind het gewoon zielig.
Vanaf morgen wordt het hier weer een stuk warmer rond de 10 graden en wil ik m scheren.
Ik heb een 0 grams deken, zal dit dan voldoende zijn?
Ben bang als ik m te dik inpak dat dat ook weer niet prettig is.

Vind het ook wel zonde, hij heeft zo'n mooie vacht.
Op t voorjaar moet ik sowieso scheren omdat hij maar heel langzaam verhaart.
Maar ik merk echt dat hij overal kriebel heeft.

Vooral de vraag welke deken.
Hij staat dag en nacht buiten met schuil.


marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:13

je kan hem zo nodig met een kam (opzetstuk) scheren zodat er nog 5 tot 9 mm blijft staan. Maar heeft hij echt geen plaaggeesten.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 11:18

Mijn scheermachine heeft geen opzetstukken, probeer altijd met het haar mee te scheren dan blijft iets meer staan dan tegen het haar in.

Heb laatst goed gekeken in zijn liezen en oksels, heb er zelfs als een monteur om tussen die pluis rondom zijn plasser de haren te inspecteren.
Ik heb eens een pony gehad met luis dus weet wat ik zoek.
De pony die bij hem staat met ook een dikke vacht heeft nergens last van

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:34

Heb hier hetzelfde verhaal staan. Alleen dan 34 jaar oud. Verschrikkelijk jeuken, tot bijna bloedens toe openschuren. En nee geen plaaggeesten, alleen maar begin verharen en dat jeukt als een gek. Het is de hele winter al gewoon te warm voor zon vacht. En nu de dagen langer worden willen ze beginnen met verharen, maar ook bij die van mij laat het lastig los.
Ik heb hem een jachtpatroontje gegeven :D Kon even niet anders, de messen van mijn scheermachine waren bijna bot. Maar met alleen de hals eruit, een streep aan de zijkant buik en billen, gaat het een heel stuk beter. Hij heeft een 200 grams deken op en is niet te warm eronder. Moet van de week even de messen wegbrengen om te slijpen en dan haal ik hem er helemaal uit.

Je had em moeten zien staan toen ik aan het scheren was. Het was zoooooooooooooooo lekker :') Lippie werd steeds langer (net een olifantje) en oogjes bijna dicht.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:58

Ik heb een moser max met opzetstukken. help hiermee mijn shet in het voorjaar uit zijn vacht maar laat dus zo'n 5 of 9 mm staan, zodat hij geen deken op hoeft.

Mona81
Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:17

Cushing kan ook jeuk veroorzaken. Helemaal met de dikke vacht en de hoge temperaturen van nu gaat het vaak broeien. Scheren lijkt me toch de beste optie, eventueel halsje en benen lang laten en dan dik dekentje om.


jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 12:44

Ik heb een sectolin se210 voor de smalle stukken maar met die opzetstukken kom ik er niet door.
Ik was dus nu met mijn stalgenoot aan het overleggen, zal een te dikke deken dan wel prettig zijn.
Zeker omdat komende week de tempraturen een stuk hoger zijn

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-20 14:59

Heb m vandaag helemaal met de haren mee geschoren, zo staat er toch nog 0,5 cm haar op. Hij stond echt te genieten. Helaas waren de messen compleet bot en is t niet netjes maar dat komt wel.
Hij rende ineens naar de bak om zich daar te rollen en te racen zo blij was het leek t.
Heb m lekker zijn gang laten gaan en net voor ik maar huis ging lekker gepoetst en zijn 0 grams dekentje erop.
Denk dat hij het zo wel prima vind.

lies1998
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:25

Ik heb mijn shet eind december laten scheren ook ivm jeuk. Zij staat onder een 200gram anders had ze het echt te koud.

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:56

Hier hebben we hetzelfde probleem. Wintervacht geeft jeuk. Best kans dat je onder het winterhaar smet of schimmelplekken gaat vinden.
Hier staan ze wel onder een gevoerde deken hoor! 0 grams is echt te fris als ze net geschoren zijn

Edit: lees nu dat je met de haren mee geschoren hebt, dan valt het mogelijk wel mee qua kou

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:20

Mij lijkt 0 grams wel echt te koud hoor, ook als je met de haren mee geschoren hebt. Vergeet niet dat het in de nachten toch nog tussen 0-5 graden is.

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:28

0 gram lijkt mij ook wat friss..

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-20 08:19

Tot gisteravond voelde hij goed eronder, eerder te warm dan te koud. Ga zo heen en dan eens kijken hoe hij aanvoelt. Hij heeft het echt snel warm dus wil m ook niet te warm inpakken. Staat ook best nog een laag haar op. Alleen de functie als waterbuiten houden is natuurlijk weg dus daarvoor moet ik m wel beschermen.

Zijn vacht was echt giga dik. Met echt al een soort van vervilte plekken erin. Ik kan me voorstellen dat dat jeukt.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 08:27

Shet van m’n stalgenoot is in oktober geschoren (tegen de haren in) en stond de afgelopen dagen ook onder 0 gram. Met een warmere deken gaat ze op het kale beton liggen. We interpreteren dat maar als “ze heeft het warm”.

Oy with the poodles, already

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:29

Maar hoeveel vacht heeft die alweer opgebouwd sinds oktober? 0,5 cm vind ik echt heel weinig onder een 0 gram.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 19:02

Ook ik vind 0 grams echt wel fris hoor, vooral voor de eerste tijd..
Mijn shet zijn lijfje is ook geschoren (hals en benen niet), al poosje terug. Maar staat nu sinds enkele weken met een 100 grams. Daar voor met 200 gram tot dat ie weer beetje haar begon aan te maken. Nu onder 100 grams is het goed voor hem. Staat trouwens s nachts op stal.

MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 19:33

Hier een 30 jarige die ook regelmatig jeuk heeft. Scheer het hele lichaam, behalve benen en hoofd. Krijgt dan een 200 grams op en staat 24/7 buiten met schuilstal. Nog nooit ziek of iets geweest

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-20 20:22

Jullie hadden idd gelijk, vanmorgen was hij te koel naar mijn idee. Heb er meteen een fleece onder gedaan en ben op dekenjacht gegaan.
Mooie wheaterbeeta 200 grams gekocht. Die heeft hij nu op. Nu mesjes laten slijpen en mooi maken.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 13:52

Vandaag toch 0 grams erop gedaan, hij had het best warm.
Het is hier 12/13 gr.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:25

Heb de mijne nu met fleece gevoerde staan. Net even ietsjes warmer met de wind en regen.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-20 10:44

Ja die 0 grams worden meteen heel koud als die nat zijn vind ik. Misschien vermenselijk dat ook wel.

Teskex
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:45

Hier precies hetzelfde 16 jarige shet met een vacht! niet normaal en jeuk dat hij heeft,, gister helemaal gewassen en morgen lekker scheren! wollen deken met daaroverheen een 0 grams winterdeken, misschien is dat een idee? ik doe dat iniedergeval wel!

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-20 11:50

Vind je wol of fleece niet heel erg vast liggen op de pony waardoor vaak de schouders zo kaal worden? Ik heb een 200gr gekocht en die heeft hij op.
Succes met scheren

Teskex
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:12

jesito schreef:
Vind je wol of fleece niet heel erg vast liggen op de pony waardoor vaak de schouders zo kaal worden? Ik heb een 200gr gekocht en die heeft hij op.
Succes met scheren



Ik ga de twee dekens aan elkaar vast maken dus dat komt goed!
is dat denk je warm genoeg als het njet regent?
in de stalnis het meestal 15 graden dus daar is het wel warm genoeg voor denk. maar heb jammer genoeg niet een hoog buget dus moet crea zijn

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Shet jeuk in dikke vacht, scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-20 10:45

Nou ik heb net de fleece eronder moeten doen. Mijn pony stond te shaken met die koude wind.
Eigenlijk niet normaal, want normaal ishij de eerste die staat te zweten en puffen. Af en toe is het net alsof hij de thermostaat kapot heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, pol013 en 3 bezoekers