[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:14

Weet iemand of er onderdekens 100 gram bestaan voor kleintjes? 95/125? Mijn zoektocht heeft nog niets opgeleverd. WIk graag een onderdeken zodat ik 50+100 en 200+100 kan maken


Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:59

LindeDjune, bedankt voor de tip!

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:05

Ongeschoren (alleen streep hals eruit) en 24/7 buiten met 50 gram op.
Pony, racestreep geschoten, 24/7 ook 50 gram op. Als het overdag onder 5 blijft krijgen ze er een 100 gram onderdeken onder. Of eerder als ik merk dat ze het nodig hebben uiteraard.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:15

Mag ik vragen wat de reden is om zo'n enorme koukleum te scheren? Ik denk dat ik dan zo een liever zijn eigen vacht laat houden en wat minderintensief zou trainen. Maar geen od33 of dat een optie is of dat het anderen redenen heeft
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 25-11-17 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 06:27

Zo goed mogelijk laten drogen met een zweet deken en anders er toch op leggen. Ik probeer regenbuien te vermijden om die reden of uitrijdeken en met longeren een longeer deken

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:09

Mijn shetje heeft haar mini - liner was binnen gekomen en vandaag ook gelijk op gedaan. Zo schattig die kleine dekentjes :P Ik heb de liner aan de Irish Turnout bucas vastgemaakt. Hopelijk zit hij morgen ook nog goed bij haar :)

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:32

Ik heb zowel mijn tuigen merrie als mijn shet onder 50 gram + 100 gram Liner staan. Zo grappig het verschil te zien en voelen. De pony voelt niet snel lekker warm onder de deken, maar ik haar hals oren etc blijft wel bevroren mist zitten. Haar vacht isoleert nog perfect en daarom voelt ze wss ook niet heel warm onder de deken. De warmte houdt ze zelf vast. Heb haar onder dek omdat ze half geschoren is. De grote daarentegen voelt warm onder de deken. Echter heeft die het sneller koud. Bij haar blijft nergens ijs of iets aan de punten Van haren oren of manen hangen maar smelt gelijk. Haar vacht isoleerd een stuk minder waardoor ze warmte lijkt te verliezen maar waardoor ze onder de deken ook warmer aanvoelt.

Vind het wel een heel grappig en interessant verschil. Als ik alleen en ik vergelijking met de pony onder de deken zou voelen hoeft de grote er niet bij. Maar ik weet dat ze kouwelijk is en warmte lijkt te verliezen dus toch maar wat dikker met deze temperaturen.

Wat dat betreft wel lastig of ze het goed, te warm.of koud hebben en of er dikker of minder dik op moet.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:42

Wijslander schreef:
Volgende punt hier: een deken om mee te wandelen/longeren. Stapmolendeken dus. Iemand ervaringen/tips?


Ik heb die van bucas. Gebruik hem niet heel veel, maar wel erg tevreden er mee de keren dat ik hem gebruikt hebt. Idd tijdens longeren of tijdens wandelen.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:12

Hier 24/7 buiten. Normaal kunnen ze beschut maar de wind komt verkeerd. Met de wind gisteren daarom maar weer meer op geDaan. Zaterdag heeft de grote 300 en pony 200 opgekregen. Gisterenavond beiden 100 eronder gelegd. Ze voelden nog goed eronder vanmorgen. Maar die wind brrrrrrr. Gelukkig hennen ze behaarde oren en alles. Ik heb beiden ook nog niet zo dik gehad. Dan had ik ze nacht op stal staan.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:00

[ img ]

Nieuwe deken gehaald. Normaal heeft ze 195 maar ze is wat breder dusn205 gehaald. Helaas is hij ook wat te kort verticaal gezien zeg maar.... De buik steekt uit....

Zouden jullie dit zo laten? Vind dat zo fris op de buik. Al wordt ze niet geschoren maar wel 24/7 buiten

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:04

Ze heeft nu bucas maar die lekken blinde naad ter hoogte Van de buik singels waardoor dr buik nat wordt. Maar goed, dat los ik met deze blijkbaar niet op hihi.

Voor vond ik hem niet strak voelen. Maar vind het wel vreemd dat 205 zo kort voor haar is. Ze is maar 162 (maar wel breed)

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:46

Volgens mij ongeveer;

Onder de 10 graden overdag; 50 gram outdoor
Onder de 5 graden overdag; 100 gram liner + 0 grams of 50 grams outdoor
Rond de 0 overdag; 200 gram + 0 grams of 50 grams outdoor
Onder 0 overdag; 300 grams outdoor

Met die enorm harde wind begin dit jaar en gevoelstemperatuur tegen de -20 heeft ze dikker gestaan. De 300 outdoor met daaronder een liner (weet niet meer welke).

Maar het is soms iets anders, als het een groot verschil tussen overdag & nacht is.
Ik hou haar zolang mogelijk onder 50 grams. Er zijn ook jaren geweest dat ik die ook bij lagere temperaturen dan hierboven genoemd heb opgehad. Er zijn ook winters geweest dat ik haar meer vacht had laten kweken en stond ze op zijn dikst 50+100. Afgelopen jaar voor het eerst na 8 jaar mijn 300 outdoor uit de kast gehaald :=

Ze staat overigens 24/7 buiten. Alleen bij extreem weer de nacht binnen.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:54

L_iek schreef:
Hoi, ik kom hier voor het eerst binnen vallen. Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken. Wanneer begin je met een dekentje op te doen?


Ligt eraan welk doel. Mijn merrie mag best een dikke vacht kweken en als het droog rustig weer is zo lamg mogelijk zonder. Zodra het echt kouder wordt/blijft en veel natter is krijgt ze een deken op. Maar als je de vacht kort wil houden moet je waarschijnlijk wel eerder beginnen maar heb ik geen ervaring mee. Sommigen scheren eerst en daarna beginnen de dekens pas.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:37

Iemand een idee hoe de dekens van kramer vallen? Mijn merrie heeft 198 bucas wat goed past op de schouders, 198 amigo Hero is te krap op de schouders en 205 première is ook niet echt fijn op de schouders. Ze heeft nogal een brede borst.... Zou ze in die van kramer passen? Twijfel een beetje of ze daarvan 195 kan of dat ik 205 moet doen. Als ik het meetlint gebruik geeft dat ding 190 aan maar dat past gezien haar omvang (ze is ook wat uh dik uh stevig).

Iemand een idee?

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:30

Jeej. Eindelijk een nieuwe deken gevonden!

Ze is wat uit haar huidige dekens gegroeid en anderen verliezen langzaam maar zeker hun waterdichtheid;

(Overigens wel op te lossen met stormsure maar 1 kant is 1 tube en ik heb dit probleem bij 3 dekens)
[ img ]

Dus dacht ik; Doei bucas (nat paard) en Doei horseware (te smal op borst of enorm openstaand en inregenen bij de hals), Hallo goedkoper merk. Maatje groter (205 ipv 198). Maar helaas. Ik zei al dat ze iets uh forser is geworden afgelopen jaren #blotebuik
[ img ]

Dus verder zoeken. Ik heb een gok gewaagd en een felix buhler horseware besteld, maat 205. Wannebee rhino wug gokte ik. Ik heb een rhino wug 198 maar die is echt te krap op de borst / schouders.

En ja, ik ben tevreden! Te lang, dat weet ik. Iig geen koude billen. Maar Door iig ruimte op de schouders, en Door de halve hals trekt hij niet naar achteren. Ik ben al met al over de pasvorm tevreden! Nu kijken hoe de kwaliteit is met veel regen. Overigens een 50 gram. Ze heeft sinds gisteren deken dag en nacht op, daarvoor een 0 gram alleen snachts of als het regende.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:10


Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:15

Lizz schreef:
ik denk dat de deken te lang is en dat deze daarom gaat trekken en vreemd sluit van voren. Maar kan ook aan de pasvorm liggen, ik vind hem iig niet mooi liggen.


De deken die ik al heb, de grijze die ze op heeft ben ik juist heel tevreden over. Gaat niet trekken blijft mooi liggen en schuift niet. Eindelijk een deken die niet gaat trekken en knellen juist. Ze is wat uit haar dekens gegroeid maar een maat groter is vaak te ruim. Door de halve hals is een maat groter beter te doen zonder open te gaan staan.

De andere van het voorbeeld plaatje vind ik idd de sluitingen wel raarder zitten dus nog niet aangedurfd. Maar eigenlijk zou ik ooit nog wel een 100/150 outDoor willen zodat ik niet met onderdeken hoef te werken.

Mijne staat sinds donderdag met 50 + 100. Daarvoor met 50. Ongeschoren.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:55

Hier al ruim een week zonder deken. Ongeschoren en heeft de hele winter 50 grams deken opgehad (en enkele dagen 100 grams onderdeken erbij toen het wat kouder was). Ongeschoren en ze doet het prima. 24/7 buiten. Als het kouder en/of natter wordt, gaat er wel weer even een regendekentje op denk ik.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:34

[ img ]

Half geschoren en staat onder 50 gram (dag en nacht buiten). Ze heeft een afdak waar ze eet, en staat achter winddoek beschut.

200 heb ik voor als het heel koud word en heb eventueel een 100 onderdeken

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 07:33

Mijne gaat al zweten onder een 0 grams met deze temperaturen... Laat staan dat ik 150 op zou leggen. Op en afen zie ik ooo niet zitten. Mocht het echt zo nat blijven scheer ik dr en gaat er een deken op want ze heeft er wel last van van alle neerslag van de laatste weken.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:52

Oh mooi kleurtje die blauwe!!


[ img ]

Pony dr bucas lekt |( Dus snel naar de winkel gereden. 0 grams wilde ik eigenlijk niet, maar 100 of meer vind ik teveel. Dus dan maar even een 0 gram voor nu en bestel ik een nieuwe 50 gram voor dr online. Te schattig met flamingos en hij past mooi!

Of een fleece voering. Als iemand nog tips heeft voor een fleece voering deken maat 125 ondermaat hoor ik het graag! (bovenmaat 85/90)

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:55

Helaas ook een lekkende bucas bij mijn grote merrie. Regent enorm in aan de voorkant, lekte al bij de naden die had ik vol gepropt met stormsure wat hielp. En nu lekt hij dus ook random op de rug nadat ik de deken heb laten wassen en waterdicht heb laten maken....

Weet iemand of ik dit nog kan fixen met een of ander goedje? De deken is daar heel verder.


[ img ]

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:46

Faitherr schreef:
Welke bucas dekens gaat het om? Ik heb 3 maal een nieuwe gekregen en ze waren allemaal lek, lekte bij redelijke regen door op de rug en bij extreme regen had ik een zeiknat paard.
Ging om de bucas freedom (met hals)
Heb nu een ander merk want was er wel klaar mee.


Irish turnout

Overigens lekt de smartex ook bij de naden. Zijkant van dr buik is ook daar nat.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:43

De naden geloof ik nog wel en snap ik ergens. Maar dat op de rug niet.
Wat ik mij wel af vraag wat ze dan verstaan onder laten reinigen. Bij welke bedrijven je dan moet zijn wil het onder garantie vallen.


Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:49

Jammer die meerdere negatieve ervaringen! Ik baal er van want zijn de enige dekens due echt goed passen. Horse ware is te krap op de schouders of staan open bij de hals


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers