[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:47

Ik heb hem een maat kleiner aangeschaft en die ligt mooi

"Een draver, is gaver" :D


RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:05

Hangt van veel factoren af. Is het een dunne en licht gekleurde of juist een dikkere en donkere stof? Is het paard donker gekleurd of juist van zichzelf licht?
Staat er nog een briesje of staan ze te bakken in de zon? Etc.

Hier overigens nog zonder vliegendeken, de dazen in het bos wel gespot maar hier gelukkig nog niet op de track. Mijn zwarte gaat dus ook zonder deken in de hitte en hopelijk zoeken ze zelf wat de schaduw op.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:06

Dat lijkt mij idd ook en daarom schaf ik nooit dergelijke dekens aan :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:58

Nee, hier is het droog en redelijk warm.
Trillen is idd een manier om warm te blijven, maar met deze weersomstandigheden zou ik liever een portie eten extra geven dan een deken op doen. Zeker op een natte huid heb je kans op broeien onder een regendeken.

Maar ik weet niet zo goed hoe het weer bij jullie is ;)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:21

Dan zijn de zaken idd anders, is je paard al ziek en zal je dingen anders moeten aanpakken dan bij gezond. Ik zou wel even temperaturen voor de zekerheid, ze kunnen ook trillen van koorts ;)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:42

Heb je ook al eens gedacht aan de Trust dekens? Die hebben ook een schoftkussen erin, dat is denk ik wel de moeite waard met zo’n groot verschil.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:52

Dat probleem heb ik ook bij mijn Weatherbeeta idd. Ik twijfel of ik er een voorsluiting in V vorm op laat zetten zoals de Rambo’s hebben om het iets geslotener te houden..

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:17

Dat is lastig, ik heb zelf een Rambo dus kan wel aardig uitmeten waar het zou moeten komen, zo gokken is idd wat lastiger..

Zie dat de Trust dekens idd niet meer nieuw gemaakt lijken te worden, je zou ook eens kunnen vragen of de mensen van Dominick een idee hebben?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:21


"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:19

Het is wel normaal dat ze beginnen aan de wintervacht, de langste dag is geweest, dus voorbereidingen voor de winter starten.

Bij 15 graden een deken op is vaak wel erg vroeg. Maar 15 graden met regen en flinke wind geeft een totaal andere gevoelstemperatuur, dan zonnetje en windstil. Ik heb van de week toch twee keer de regendeken op gedaan, maar ook een dag besloten hem juist niet op te laten omdat ze té warm voelde eronder.

Oftewel, voelen, kijken en inschatten, zorgen voor voldoende ruwvoer dat als ze iets te koud staat ze bij kan eten, want te warm is problematischer, dan kunnen ze alleen zweten en dat wil je liever niet onder een deken.
Tegenwoordig start ik met een 0 grams deken mid september en dan rond november overgang naar 100 grams, mocht het kouder worden 100 erbij, maar vorig jaar grotendeels af gekund met 100grams. Gewoon dagelijks voelen, kijken of ze op gezond gewicht blijven en de weersvoorspelling in de gaten houden.
Maar het is heel afhankelijk van het paard en de omgeving welke aanpassingen je wanneer moet maken.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:03

Zeker wel, want oververhitting is net zo schadelijk. De vraag is natuurlijk wanneer die oververhitting optreedt, maar persoonlijk rijd ik gewoon niet wanneer het te hard regent en geef ik de tijd om op te drogen wanneer het spettert.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 07:44

Ik zou ook van andere merken niet een te grote deken kopen, dit doet toch af aan de pasvorm. Ik begrijp het dilemma wel, ook hier vele dekens gekocht en verkocht voordat ik de juiste pasvorm had gevonden.

Je kan sowieso eens contact zoeken met Dominick want zij hebben een huurservice, wat vaak goedkoper is dan kopen en weer verkopen.
Hier ligt de Weatherbeeta mooi op mijn langere draver, maar rond de borst wel open. Die ruimte kan ik me voorstellen dat juist net goed valt voor paarden met een bredere boeg.
Ook valt de Wug hier mooi bij een breed paard met lage halsaanzet. Bij mijn paard vind ik het juiste weer niet optimaal liggen, hoewel dat kleine stukje hals een hoop inregenen voorkomt..

Wat betreft uitrijddeken, naar mijn idee is dat vooral de overbrugging van deken (>200grams) die je eraf haalt om te voorkomen dat het paard direct koud staat. Dan rijdt je warm, deken af en doe je je training, en na de cooldown weer deze of de gewone deken op. Maar ook hier is het weer afhankelijk van de weersomstandigheden, mid februari met een zonnetje is totaal anders dan koude wind in december bijvoorbeeld.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:16

Mocht je in de buurt van mij zitten en een 190 passen mag je gerust eens mijn Weatherbeeta passen. Je merrie is best wel big inderdaad :=

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:13

Vind het er niet gek uit zien, waar twijfel je over?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:24

Ik zou sowieso niet groter gaan, de liner zou zelfs nog wel een maatje kleiner kunnen inderdaad. De beste test is voer op de grond geven en kijken hoe makkelijk dat blijft gaan. Ik heb geen ervaring met de disk sluiting, alleen de V sluiting.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:59

Ik heb zweetdekens in maat 195 voor mijn paard die outdoor dekens in maat 190 heeft, dat bevalt erg goed. Ik heb een mooie BR, deken is nu al wat jaren oud maar houdt zich erg mooi.

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier, hoe bevalt de Rambo paarse wug turnout , zeker vergeleken met de Rhino versie? Hij is nu heel betaalbaar bij Agradi dus ik twijfel om die aan te schaffen gezien in mijn gewone regendekens zonder hals nogal snel inregent..
https://www.agradi.nl/rambo-wug-turnout ... purple.htm
vs
https://www.agradi.nl/rhino-wug-turnout ... k-gray.htm

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:07

Irish heeft het bij mij altijd goed gedaan, al heb ik hem nooit laten wassen, en wel na ieder seizoen afgeschrobt en ingespoten met Bucas spray. Dat kan je proberen, maar of ie dan langdurige buien vol zal houden weet ik niet.

Hier wisselt de temperatuur heel erg. Gister overdag en nacht heb ik de deken afgelaten, het was zacht en droog, maar vanochtend de 0 grams op gedaan tegen de regen en komende koude vannacht. De deken dient puur als mobiele schuilstal, en merk dat de temperatuur zeker wat hoger blijft hier in het midden van het land tegenover Friesland voorheen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:28

+:)+ Dat is goed nieuws :D

Mijn tweedehands Rhino is ook goed droog gebleven, hier helaas wel iets meer ingeregend, dus heb de weatherbeeta op gedaan met hals voor komende nacht. Dat is toch wel fijn met een bak aan dekens, een droge op kunnen doen :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:39

Alle drie de dekens zijn van Horseware, hun nr 1 denken is Rambo, dan heb je de Rhino en het goedkopere zusje is de Amigo. Alle drie hele fijne dekens, de Rambo en Rhino worden volgens mij anders waterdicht gemaakt dan de Amigo.

Die paarse is een oud type en ik heb het idee dat die vervangen gaat worden omdat ie zo sterk in de aanbieding is. Maar kwalitatief nog steeds heel goed.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:50

Dominck dekens kan je testen, dat is soms wel de moeite waard eens naar te kijken.

Stalgenoot heeft de amigo en dat zijn erg mooie dekens voor een schappelijke prijs. Als je wat rondkijkt kan je een versie eerder, met twee buikriemen nog betaalbaarder krijgen.
Maar ze kunnen een stuk minder hebben dan de andere twee, staat je paard in een stoeiende groep of saaie merrie club?
De Rambo is een klassieke, de Rhino gewoon goed.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:40

Happy_Hippie schreef:
RianneH schreef:
Dominck dekens kan je testen, dat is soms wel de moeite waard eens naar te kijken.

Stalgenoot heeft de amigo en dat zijn erg mooie dekens voor een schappelijke prijs. Als je wat rondkijkt kan je een versie eerder, met twee buikriemen nog betaalbaarder krijgen.
Maar ze kunnen een stuk minder hebben dan de andere twee, staat je paard in een stoeiende groep of saaie merrie club?
De Rambo is een klassieke, de Rhino gewoon goed.



Die van mij staat met een shet en een 6maanden oude merrie, met de shet speelt hij soms ruig dus stevige deken is geen overbodige. Waterdichtheid vind ik tevens zeeer belangrijk ivm ze altijd buiten (wilt) staan :)

En waarin zit het verschil in bij de Rhino of de Rambo?


https://shop.horseware.com/what-are-the ... -blankets/

Waterdichtheid, die kolommen zijn als het goed is wel te vinden online.

Hier regent alles overigens in bij mijn smalle draver, dus heb overal een hals bij. Een nieuwe Wug staat nog op mijn lijstje, maar voorlopig heb ik genoeg dekens.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:58

Waren er hier in het topic nog mensen die ervaring hebben met de horsepal?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 06:34

Vorig jaar ben ik gestart met de 0 grams en tegen de tijd dat het kouder werd overgestapt op 100grams Rambo, wat een fijne deken <3 Alleen nog bij een paar echt koude periodes (vooral natte kou) nog 100 gram bij moeten leggen.
24/7 buiten met schuilstal maar daar mag ze meestal niet echt bijin. Deken vanwege haar leeftijd (24) om op gewicht te blijven en warmte voor haar rug.

EJ en Divoza zijn geen gekke dekens, maar qualitatief wel iets minder dan de betere merken, dus het kan zijn dat je sneller een nieuwe moet aanschaffen. Weet ook niet hoe sterk ze zijn.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:11

Je kan hem ook weer vast laten stikken bij een deken reparatie shop ;)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:02

Heb je ook een 0 grams Selka? Je zou er ook voor kunnen kiezen een 0 grams met een onderdeken te nemen, zodat je bij veel regen maar niet echt kou (zeg, paar weekjes terug) nog een deken op kan doen, terwijl de 100grams met een wintervachtje dan snel al te warm is.

Hier liggen bijvoorbeeld de horseware dekens goed onder de weatherbeeta :)

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh en 8 bezoekers