[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:56

JJ4Photoz schreef:
Voor de mensen die zelf hun dekens wassen, hebben jullie nog tips? Manlief is bang dat de wasmachine kapot draait van het zand, wat je er natuurlijk van tevoren er nooit echt helemaal uitkrijgt met de matteklopper.


Ik was de zware en dikke dekens bij een plaatselijk tankstation met grote wasmachines. De zweetdekens en dunne dekens thuis in de wasmachine. Meestal stofzuig ik ze eerst even. Dan ben ik al zo veel zand en haren kwijt.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:04

Nouvel schreef:
Toch blijft het wel een vraag vind ik hoe het komt dat een paard zoveel nodig heeft om warm te kunnen blijven.
Zit dat in weerstand, gezondheid, hoeveelheid ruwvoer, gewenning aan ‘te’ dikke dekens?

Ik denk dat we snel geneigd zijn om onze paarden te dik in te pakken.
Ik heb zelf die neiging ook hoor, probeer er echt op te letten en regelmatig te voelen ter controle.


Ik denk vooral dat mensen soms vergeten dat temperatuur en omstandigheden op verschillende plekken veel kunnen varieren. Daarnaast is het ene paard de andere niet.

Heb er 1 onder 400 met een 200 hals staan. Dat is precies goed voor d'r. De andere staat onder 200 gram. Zou het nu gaan regenen dan zou die eerste nog wel eens 100 gram extra nodig kunnen hebben. De laatste heeft zolang die op de wei staat niks zwaarders nodig. Zodra ze op stal komt echter... Binnen een paar dagen heeft ze dan meer gram nodig.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:47

Ik doe er zelf gewoon staldekens onder. Die zijn meestal toch echt een stuk goedkoper.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:10

Hier was het de hele dag mistig. Paarden hadden het koud ook. Dus 1 onder 600 met 200 hals en de andere onder 300. Kijken of ze morgen happyer zijn.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:28

Mijn ongeschoren staan inderdaad dik in dekens. Hebben ze ook nodig. Het is hier ijskoud. Openvlakte is niet te vergeljken met op stal of beschut.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:45

SBravour schreef:
Hier overdag op open vlakte en snachts op stal. Toch echt niet meer nodig. Merrie is dun in vet maar ook dun in vacht. Kan zichzelf echt niet makkleijk warm houden, maar, als zij een deken opheeft die goed de wind stopt, bijvoorbeeld een Rambo. Kan zij heel lang voort zonder dikker ingepakt te moeten worden.


Ze staan onder een prima kwaliteit outdoor deken. Geen rambo, maar die passen mijn paarden ook niet.

De ene situatie is de andere niet. Het ene paard de andere ook niet. Het is best vervelend dat mensen elke keer argumenten bedenken waarom het niet zou moeten of elke keer je ervaring in twijfel trekken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:43

fjordjes schreef:
Iemand die weet waar ze flinke kortingen hebben op dekens? Moet er nog 2 hebben... En dacht missche8n nu met Black friday zijn er kortingen.


Wat zoek je precies? Heb in de winkel de Masta's in de aanbieding kortingen tussen de 20/40%.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:28

Ik heb ooit een sleezy op maat laten maken bij paard en naald. Ben er nog steeds heel tevreden over. Misschien die eens mailen en kijken of ze dat nog doen?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:44

Hier ongeschoren 1 onder 350/400. De andere onder d'r gloednieuwe 425.

[ img ]

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:40

Laura_ schreef:
Yvank_ schreef:
Bloot? het is 1 graad. De zon kan ook schijnen met -20.

Ja, maar niet gedaan omdat t indd wel fris is, maar denk dat ze t wel lekker zou vinden als die deken ff af zou kunnen. Helaas moet ze nog ff geduld hebben


Ik doe ze ongeact de kou altijd een uurtje ofzo deken af. Moet wel echt zeiken van de regen wil ik het niet doen. Ze willen gewoon even rollen zonder deken en krabbelen.

En die van mij staan verder echt wel onder hele dikk dekens hoor.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:42

De mijne ruien al 2 weken. Is normaal.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:19

Op stal gaan ze hier gewoon onder 400 gram. Daar is geen zon. In de zon hebben ze wel tijdje zonder gestaan.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:39

SBravour schreef:
400 gram?? Terwijl ze met ze allen het gebouw opwarmen. Dat vind ik wel wat te gek hoor :)
Hier 0 grams Rambo, dus best dikke stof. En smiddags lekker uurtje zonder.


Ze staan in een rij met 2 buitenstallen met kap tegen elkaar. Geen zonlicht, geen warmte en geen gebouw.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:25

Faitherr schreef:
cissy schreef:
Faitherr je kunt ook de emmertest doen en daar filmpje van maken?

Dat zat ik zelf idd ook te denken maar ze vond deze deken echter goed genoeg, ze stuurt het geld terug als ik een foto stuur van deze deken doormidden geknipt... nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel heel erg zonde vind om een gloednieuwe deken door te knippen... maarja het is niet anders ben ik bang


Wat is dat nou weer voor vaag iets. Hij is goed genoeg, maar als je hem doorknipt krijg je wel een nieuwe? Hij is of goed genoeg, of niet goed genoeg...

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:30

Faitherr schreef:
Veulen84 schreef:
Wat is dat nou weer voor vaag iets. Hij is goed genoeg, maar als je hem doorknipt krijg je wel een nieuwe? Hij is of goed genoeg, of niet goed genoeg...



Nee haha zo bedoelde ik het niet, de foto was goed genoeg voor haar om te kunnen beoordelen dat de deken inderdaad niet waterdicht was, om een nieuwe te krijgen moet ik wel een foto sturen van deze deken doorgeknipt.


Raar gedoe... Bedrijven bedenken soms ook de raarste dingen zeg.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:31

Hier ook nog gewoon dekens op. Het is bar koud met die wind en regen. Geen zon te bekennen ook.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:24

Das wel heel kort door de bocht nies.

Nieky, ik bekijk het steeds per dag. Ik kan ook niet wisselen en heb niemand om het voor me te doen. De standaard regel voor mij is:

De jongste krijgt haar dekens af bij een overdag-gevoelstemperatuur boven de 15 graden. Die staat dus sinds vanmiddag los zonder deken. Ze is fit, dus kan wel een paar uurtjes overbruggen met eten.

De oudste krijgt haar dekens af als de nacht-gevoelstemperatuur niet meer onder de 5 graden komt. Zoals het er nu naar uitziet is dat woensdag. Ze heeft meer last van kou dan van warmte.

Wel een kanttekening, ik ben meestal einde middag, begin avond op stal. Dat is op dit moment redelijk het warmste moment van de dag. Dan hebben ze altijd dekens af.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:12

Ik gebruikte voor mijn merrie met rainrot toen wel een regendeken. Maar waar je heel goed mee uit moet kijken is dat ze niet gaan zweten. Zweet is slecht omdat dat ook weer vocht is wat de rainrot kan versterken. Ik zou ook niet snel kiezen voor een met fleece.

Overigens is rainrot wel ook iets van weerstand. Dus kijk ook even goed naar je voeding. Er is een huidproblemen topic. Daar kunnen ze je misschien ook van advies dienen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:48

Happy_Hippie schreef:
Heej,

Weet iemand een goede en betaalbare plek om je dekens te laten wassen/stomen en weer zeer goed waterdicht te maken?

En laten jullie de onderdeken ook altijd gewoon uit wassen of doen jullie dat zelf?

Liefst omgeving bergen op zoom (Noord-Brabant/ Zeeland)


Ik was alles zelf. De dunne dekens (maat 195) tot 200 gram in mijn eigen machine. De grote bij een plaatselijk tankstation met wasmachine. Bijna elke regio heeft er 1. Daarna spuit ik thuis de waterdichte in met waterdichtspray. De light dekens zonder voering gaan thuis in de wasmachine met waterdicht spray.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:16

Die waterdichte uitrijdekens kunnen wel handig zijn. Bv als je langer moet instappen (naar de bak bv). Maar bij echt rijden vind ik ze niet handig, daarvoor ademen ze vaak net niet genoeg.

Drogen na het rijden in de echte regen doe ik meestal 20 minuten onder de badhandoek zweetdeken. Daarna 10 minuten ademen. Deken kan daarna gewoon op. Nooit problemen mee gehad. Dat half uur heb ik toch wel nodig om m'n spullen op te ruimen enzo.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:50

De ene onder ongevoerde regendeken, de andere onder 200 gram met hals. Dag en nacht buiten, ongeschoren.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:50

Als het niet waterdicht hoeft te zijn. Kijk eens of je ergens een jute deken kan krijgen. Die gooi je er dan overheen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:56

MTinker schreef:
het blijft elk jaar een discussie met hoeveel gram je wanneer op legt. Maar ik verbaas mij er ook over hoeveel gram er nu al wordt opgedaan terwijl het echt warm is voor de paarden.
Die van mij staat weer een aantal dagen bloot, ook met de regen, want ze smoort onder de deken met deze temperaturen.


Ik vraag me dan altijd weer af waarom mensen daar een oordeel over hebben.

Persoonlijk, mijn ene paard staat onder 200 gram met hals. Ze staat daar niks te warm onder, dat kan ik voelen en aan haar zien. De ander staat onder 0 gram. Ook die is goed. Ervaring heeft mij geleerd om te kijken naar m'n paard. Ik zeg altijd tegen de mensen om me heen dat ze het alleen maar te weten komen of het klopt door te testen en te voelen en te kijken hoe hun paard reageert.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:02

Jairo schreef:
Kan je een gewone fleecedeken die je met dekensingel aandoet ook onder een bucas turnout high neck gebruiken als “voering”?

Zo niet


Kan je bijna alle merken gebruiken onder een high neck deken van bucas of moet je echt bij merk blijven? Want de onderdekens zijn bijna duurder als de bovendeken.


En is een staldeken ook te gebruiken?


Ik gebruik nooit onderdekens. Altijd staldekens onder mijn ongevoerde dekens. Gewoon goed kijken of het model er ook onder past. Heb nooit het idee dat mijn paarden last hebben van de extra buiksingels. Voor de beensingels speel ik vals. Ik maak die van de buitenste deken vast aan die van de binnenste. (of andersom, als je de gespen van voor naar achter hebt)

Gewone fleece zweetdekens trekken te veel. Je hebt wel tegenwoordig weer fleece staldekens. Maar dat stofje is net weer anders, gladder en minder rekbaar.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84
Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:30

Ik doe niet alles af met oud en nieuw, maar minder doe ik altijd wel.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 5 bezoekers