Paard dat luchtzuigt verkopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleB
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-01-21

Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 13:55

Hoi allemaal,

Ik heb een poos terug een paard gekocht. Ze is super lief en rijdt heerlijk.
Pakt grondwerk ook erg leuk op.
Toen ik haar kocht stond ze 24 uur per dag buiten, bij een boeren bedrijf.
Alleen bij super slecht weer stond ze binnen.
Voor de koop mocht ik haar een aantal keer rijden, grondwerken en gewoon heerlijk mee omtutten.
Van alles gevraagd aan de toen eigenaresse, dierenarts erbij gehad, alles was oke!
Daar was ze ook lekker ontspannen, af en toe in de bak wat gespannen, maar kon haar vrij makkelijk uit spanning halen.
Gevraagd of ze gewend was op stal te staan vanuit vroeger, ja, dat was ze.
Eerste paar weken stond ze bij mij ook 24/7 buiten.
Totdat het moment er was dat ik haar, en de rest naar binnen haalde. Savonds op stal, smorgens optijd naar buiten.
1e nacht op stal, zag ik haar luchtzuigen aan de voerbak.
Oude eigenaresse benaderd, oh ja dat deed ze bij ons ook inderdaad... zij hadden de voerbak weg gehaald. Dus... wij ook.
Daarna begon ze te zuigen aan de stalwand. Daar draadjes voor gezet, begon ze aan de waterbak.
Emmer er in gezet, daarna weer aan de stalwand door het draad heen.
Andere voeding en supplementen geprobeerd, misschien een maagzweer?
Allemaal geen effect.
Meer afleiding gegeven, ook geen effect.
Helaas heb ik geen inloop stal of andere schuilmogelijkheden buiten :-(.
Ze staat nu overdag in de paddock waar ik ook zie dat ze niet op haar gemak is. De omheining is van hout, dat pakt ze nu ook vast. Draadjes erom toe en stroom erop.
Wanneer het kan zet ik haar dan ook in de wei.
Wanneer het wat waait of regent zie je dat ze zich weer ongemakkelijk voelt, zo sneu.
Ik wil de hele dag wel bij haar zijn, maar moet ook gewoon werken.
Dus de knoop doorgehakt om het perfecte huisje voor haar te vinden.
Maar dan de vraag, wat kan je vragen voor een paard dat lucht zuigt?
In omgang is het een heerlijk dier, rijdt fijn en is super lief.
De oude eigenaresse wil haar helaas niet terug nemen.
Ik ben daar veel geweest, en heb haar daar nooit gestresst gezien of dat ze aan het lucht zuigen was.
Dus zo'n soort plek zou fantastisch zijn.

Ze is 14 jaar, vader is Vidante. Ze is 1.67 hoog. Op dit moment L1 niveau.

Ik ben niet opzoek naar negatieve reacties, het welzijn van paarden staat bovenaan.
Laatst bijgewerkt door MerleB op 30-01-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:19

Ik denk dat daar wat meer info voor nodig is dan alleen dat het een luchtzuiger is ;) stokmaat, leeftijd, afstamming,…

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:20

Voor mij zou dat NIETS uitmaken.Laat hem lekker luchtzuigen.Op mijn stalling zetten ze die wel in de buitenboxen (voor s'nachts) omdat er mensen zijn die denken dat dit gedrag besmettelijk zou zijn voor andere paarden, wat wetenschappelijk gezien niet zo is. Maar ik kan je niet helpen verder want ik ben al voorzien van een paard. Die zuigt geen lucht maar dat zou hij van mij gerust mogen als hij dat zou willen...Overigens,het is een koopvernietigend gebrek dus als je hem nog geen 6 maanden hebt dan moet hij juridisch gezien teruggenomen worden.

MerleB
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 14:21

Kalea schreef:
Ik denk dat daar wat meer info voor nodig is dan alleen dat het een luchtzuiger is ;) stokmaat, leeftijd, afstamming,…


Thnx! Aangepast!

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:22

Citaat:
Oude eigenaresse benaderd, oh ja dat deed ze bij ons ook inderdaad... zij hadden de voerbak weg gehaald

dit vind ik toch wel heel kwalijke, dit was dus bekend en hadden ze dus moeten melden.

Met de huidige prijzen geen idee of het nog drukt in de prijs bij verder een fijn paard.
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk knettergek word van dat geluid dus ik zou er voor passen.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:23

Hoe lang heb je dit paard al? Het feit dat de eigenaar dit niet heeft verteld bij de verkoop, daar vind ik wel wat van. En juridisch valt daar ook nog wat over te zeggen :)

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:25

Over het algemeen een flinke dot minder dan een paard dat het niet doet. Mijn paard heb ik gekocht voor 4x minder dan waarvoor hij eigenlijk verkocht was op een 4-jarige veiling .

Hij is binnen een paar dagen terug gebracht na de veiling vanwege het zuigen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik behoorlijk onder de vraagprijs geboden heb en een beetje verbaasd was dat ze akkoord gingen.

Nou stond hij wel in training op stal bij een prof dus ik denk dat de eigenaar er gewoon snel vanaf wilde.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:27

De oude eigenaresse had haar moeten terugnemen. Luchtzuigen is een verkoopvernietigend gebrek. Als ze zoveel zuigt moet je het aan de tanden kunnen zien.
Ik neem aan dat je haar niet gekeurd hebt? Want dan zou de veearts dat moeten hebben opgemerkt.
Helaas, maar een paard van 14 dat zo erg zuigt is slachtprijs waard. Max 500 euro.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:30

Als alles aan voerbakken enz uit de stal is gehaald slijten de tanden ook niet.
Dus tandschade hoeft niet perse.

Maar het het is zeker fout van de verkoper.

Prijs is tegenwoordig wat een gek er voor geeft.

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:51

En gewoon een ouderwetse luchtzuigband? Is dat niet een optie?
Als je het paard wilt houden of wil je het zeker verkopen?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:53

lovelucydan schreef:
En gewoon een ouderwetse luchtzuigband? Is dat niet een optie?
Als je het paard wilt houden of wil je het zeker verkopen?

Een anti-luchtzuigband brengt schade aan, die worden (hopelijk) niet meer gebruikt.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:53

Babootje schreef:
De oude eigenaresse had haar moeten terugnemen. Luchtzuigen is een verkoopvernietigend gebrek. Als ze zoveel zuigt moet je het aan de tanden kunnen zien.
Ik neem aan dat je haar niet gekeurd hebt? Want dan zou de veearts dat moeten hebben opgemerkt.
Helaas, maar een paard van 14 dat zo erg zuigt is slachtprijs waard. Max 500 euro.

Nou nou dat vind ik wel heel erg overdreven. Ik heb 10 jaar geleden gewoon een nette prijs betaald voor mijn luchtzuiger. Had ook het eea gedaan in de sport. Geen uitblinker maar wel allround. Braaf. Jarenlang heeft ie het bij mij nog gedaan. Medicijnen voor maagzuur hielpen niks dus dat was het niet. Nu in november verhuisd met hem en vanaf dag 1 over. Hij is nu 20 en alles kan nog met hem gedaan worden.

Als paard van ts gewoon braaf is en verder niks mankeert kan ze zeker in deze tijd nog best een leuke prijs vragen. Helemaal als ik regelmatig hoor dat paarden voor 10.000 of meer worden verkocht waar bij keuring van alles aan mankeert, klinisch en rontgenlogisch. In mijn ogen is het dan “maar” luchtzuigen. Slachtprijs vragen is dan gewoon geld weg gooien. En ja ik wist dat mijn paard het deed. Al zijn hele leven. Uiteraard ook Da kosten aan hem gehad maar dat heeft nooit wat te maken met het luchtzuigen. Oja hij kwam gewoon keurig door de keuring heen en verzekering was ook geen probleem. Geen uitsluitingen. Nu is hij te oud voor de verzekering.

Dus ts ik weet niet wat jij voor haar hebt betaald maar heel veel zou ik er zelf niet onder gaan zitten en gewoon kijken waar ze dan terecht komt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:02

Hoelang heb je hem al? Schandalig dat de vorige eigenaar dit ook wist. Dat is dus bewust verzwegen.
Als het binnen 6 maanden is kan je hem terugbrengen dacht ik. Zou ik zeker doen als het kon want een luchtzuiger is een ramp. Ook om te verkopen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:02

Die vorige eigenaar kan wel zeggen dat ze het dier niet terug wil, maar ze is verplicht hem terug te nemen. Ik zou niet zelf proberen om te verkopen, gewoon terug doen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:10

Babootje schreef:
De oude eigenaresse had haar moeten terugnemen. Luchtzuigen is een verkoopvernietigend gebrek. Als ze zoveel zuigt moet je het aan de tanden kunnen zien.
Ik neem aan dat je haar niet gekeurd hebt? Want dan zou de veearts dat moeten hebben opgemerkt.
Helaas, maar een paard van 14 dat zo erg zuigt is slachtprijs waard. Max 500 euro.


Dat is echt niet overdreven. Dit paard zuigt aan alles wat ie tegen komt, niet alleen de voerbak. Moet met stroom van het weidehek gehouden worden anders zuigt ie daar ook nog op.
Ik denk dat de oude eigenaar m niet voor niets kwijt wilden. Zo'n paard gaat alleen maar geld kosten bij de dierenarts). Verder is ie 14 jaar en heeft nog niks gepresteerd. TS wil er ook graag vanaf. Dat zegt alles wel denk ik.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:16

Staat ze alleen? Dat kan ook extra stress/verveling geven waardoor ze meer gaat luchtzuigen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:41

Als het paard echt een flinke maagzweer heeft helpen voeding en supplementen niet hoor.
Dan moet je echt een maagonderzoek laten doen of aan de Omeprazol.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:00

Door de voerbakken weg te halen krijgt ze misschien juist stress.
Luchtzuigen hoeft geen complicaties te geven. Dus als ze al die jaren geen 'last' heeft gehad van het luchtzuigen zou ik dat zo laten. En verder kijken hoe je haar kan afleiden. Veel ruwvoer, misschien iets van Wilgentakken? Dat haar huisvesting zo optimaal is.
En mocht jij dat niet kunnen bieden is er vast wel iemand anders die dat kan. Maar qua geld zijn luchtzuigers inderdaad vaak minder waard.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:05

Het is misschien een rare vraag, maar waarom wil je haar precies verkopen? Enkel en alleen omdat ze luchtzuigt? Want grote kans dat ze dat dus altijd gedaan heef en ook bij een volgende baas gaat doen. Ze deed het wellicht niet bij dat boerenbedrijf omdat ze in de wei niks had om vast te pakken….want als jij verder blij bent met dit paard dan houd je haar toch gewoon? Zo te lezen doe je er alles aan om het haar naar haar zin te maken.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:53

Babootje schreef:
Babootje schreef:
De oude eigenaresse had haar moeten terugnemen. Luchtzuigen is een verkoopvernietigend gebrek. Als ze zoveel zuigt moet je het aan de tanden kunnen zien.
Ik neem aan dat je haar niet gekeurd hebt? Want dan zou de veearts dat moeten hebben opgemerkt.
Helaas, maar een paard van 14 dat zo erg zuigt is slachtprijs waard. Max 500 euro.


Dat is echt niet overdreven. Dit paard zuigt aan alles wat ie tegen komt, niet alleen de voerbak. Moet met stroom van het weidehek gehouden worden anders zuigt ie daar ook nog op.
Ik denk dat de oude eigenaar m niet voor niets kwijt wilden. Zo'n paard gaat alleen maar geld kosten bij de dierenarts). Verder is ie 14 jaar en heeft nog niks gepresteerd. TS wil er ook graag vanaf. Dat zegt alles wel denk ik.

Hij is met dat luchtzuigen wel 14 jaar geworden. Veel niet-luchtzuigende paarden halen dat lang niet.En hebben allerlei gebreken waardoor ze kreupel zijn en dus ongeschikt om te berijden.Die hebben tegenwoordig vaak een hele hoge vraagprijs in de hoop dat iemand de kreupelheid niet opmerkt en niet laat keuren.Geef mij dan die luchtzuiger maar hoor.Het moet wel eerlijk vermeld worden bij de koop (want is een koopvernietigend gebrek) en is iets minder waard omdat hij weer moeilijker zou zijn door te verkopen.500 euro is echt belachelijk weinig hoor voor een verder gezond en rad paard.Laat je niet oplichten ts.Maar als je het arme dier niet meer wilt hoort de vorige eigenaar hem terug te nemen juridisch gezien.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:00

Vind het mooi te zien hoe je voor dit paard wil zorgen dat ie het goed heeft.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:01

Veel niet luchtzuigende halen de 14 jaar niet???? Waar woon jij? Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik zou er ook de slachtprijs voor geven, vragen zou ik €1000
Het luchtzuigen moet sowieso onderzocht worden

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:28

Eens met Anjali. Met een wever zou ik veel meer problemen hebben. Ook heb ik veel andere paarden de 20 niet zien halen die geen luchtzuiger zijn. Gelukkig ook niet luchtzuigende paarden wel 20 jaar. Er hoeven geen maagproblemen (meer) te zijn en dat het paard heeft ontdekt dat het luchtzuigen/kribbenbijten endorfine aanmaakt bij stress of verveling en het daarom doet. Grotere kans op koliek? Nah mijn ervaring is dat daar weinig verschil in zit met andere paarden.

Nogmaals ts, is het paard verder zoals je zou willen en kun je leven met het idee kribbenbijten en er verder alles aandoet om haar gezond te houden, kun je overwegen haar toch te houden. Bij verkoop kan ze eerst super komen te staan of juist slechter, maar dat kan bij elk paard gebeuren.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:28

Gooi haar buiten, in een kudde met onbeperkt ruwvoer. Ook in een paddock zal dat veel schelen

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:30

Cherdenise schreef:
Veel niet luchtzuigende halen de 14 jaar niet???? Waar woon jij? Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik zou er ook de slachtprijs voor geven, vragen zou ik €1000
Het luchtzuigen moet sowieso onderzocht worden


10.000 euro voor een paard dat op de foto niet goed is wordt wel betaald? Geef mij maar dan een luchtzuiger die wel goed is op de foto. De bedragen vind ik trouwens überhaupt absurd. De markt is gek geworden.