vertrouwen krijgen tussen paard en ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

vertrouwen krijgen tussen paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 21:59

Hoi,
Ik ben met een paard bezig die mij nog moet leren kennen en vertrouwen.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken, ze vertrouwd nu alleen haar vaste ruiter.
Zal er een kans van slagen zijn, en zo ja hoelang zal me dat kosten.

Heeft er iemand tips !!!!! ik hoor het graag.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:11

Leren kennen: samen tijd doorbrengen, zonder haast en veel en goed kijken.

Vertrouwen: zorg dat je betrouwbaar bent. Dwz: consequent en 'duidelijk'.
Die aanhalingstekens staan er helaas niet voor niets: duidelijkheid is vooral weten wat je wil en dan een kleine hulp geven. Helpt dit niet, dan kun je je hulp groter maken, aanmoedigende geluiden maken etc.

'Hulp' is een woord dat ik ook bij bijvoorbeeld het poetsen gebruik.
Een voorbeeld.
Van mij hoeft een dier niet het been op de grond te houden tot ik 'voet' zeg - als ik en de hoevekrabber beet heb en naar bijvoorbeeld rechtsvoor kijk, mag van mij een dier best al voet geven (graag zelfs).
...uiteraard: overleg dit soort dingen met de persoon die je paard vertrouwt! (= Heeft dit dier geleerd om te wachten tot de mensen het woord 'voet' gebruiken, houd je daar dan aan.)

Maar ik bepaal in welke volgorde ik uitkrab (en zonder hoevekrabber graag het been op de grond houden).
Als ik de hoevekrabber beet heb en kijken naar rechtsvoor is niet voldoende, strijk ik over de schouder naar beneden, soms krijg ik dan 'voet' - zo nee geef ik het stemcommando 'voet' en zo nee een kleine trekbeweging aan de vetlok.

En hoe lang het opbouwen van vertrouwen gaat: daar zijn geen regels voor.
(Juist ook voor vluchtdieren geldt helaas "dat vertrouwen 'te voet komt en te paard gaat'", dwz voetje voor voetje komt en in volle galop verdwijnen kan.)

Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 23:12

Ja dankje Janneke2 voor deze duidelijke uitleg, ik was al begonnen met een stukje vertrouwen in de wei, door te naderen en afstand houden, zodat ze zelf het laatste stukje komt. dan krijgt ze een snoepje en een beloning in de vorm van aaien, schouderklopjes.
dit doe ik nu drie dagen, en ze komt nu al zelf als ze me ziet.
morgen ga ik samen met de vertroude ruiter kijken of ik kan poetsen en eventueel opzadelen.
We zullen zien hoever we komen en hoe ze reageerd.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: vertrouwen krijgen tussen paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:45

Je bent goed bezig :)
'T is vooral veel tijd doorbrengen en positieve ervaringen opdoen. Ook als daar eerst enkele correcties voor nodig zijn, ze weten wel wanneer een correctie verdiend is.

Pas je wel op met snoepjes geven in de wei? Veel paarden (incl. De mijne) worden daar erg ongeduldig en zelfs bijterig van. Je kan dan best oefenen met bvb eerst het halster aan laten doen en dan pas een snoepje geven. Om dan achteraf het snoepje helemaal achterwege te laten tot na het 'werk'.

Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 23:52

Poekkie schreef:
Je bent goed bezig :)
'T is vooral veel tijd doorbrengen en positieve ervaringen opdoen. Ook als daar eerst enkele correcties voor nodig zijn, ze weten wel wanneer een correctie verdiend is.

Pas je wel op met snoepjes geven in de wei? Veel paarden (incl. De mijne) worden daar erg ongeduldig en zelfs bijterig van. Je kan dan best oefenen met bvb eerst het halster aan laten doen en dan pas een snoepje geven. Om dan achteraf het snoepje helemaal achterwege te laten tot na het 'werk'.



Ja precies, daarom heb ik soms ook geen snoepje, maar een lege hand, zodat ze nooit weet of er wat valt te halen. zo dat ik het met de Hond ook en daar werkt het goed.

Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

Re: vertrouwen krijgen tussen paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 22:38

ben vandaag bij het paard geweest, eerst goed gepoetst en zelfs de hoeven kunnen krabben.
daarna eerst door de vaste ruiter voor gereden. toe zelf eerst rustig gestapt om te wennen, vervolgens draf, en zelfs een stukje galop.
Ze was ook best wel relaxt voor haar doen.
Goed begin is gezet.

Landsknecht

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Re: vertrouwen krijgen tussen paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:05

Neem de tijd voor alles.

Neem de tijd om uitgebreid te gaan poetsen en doe dit zo vaak mogelijk
Neem de tijd om te gaan grondwerken (longeren, lange lijnen, gewoon aan halster, samen wandelen in bos)dat het paard jou leert kennen en je afspraken kan maken zonder dat je er op zit.
Neem de tijd om te gaan rijden en wil niet meteen alles. FF er op zitten en er dan af is een begin vervolgens een keertje stappen en zo elke keer een stapje verder.

Het kost wat meer tijd aan het begin maar je krijgt zeker een betere band die op lange termijn uitbetaald,