Shetlander in hele diepe slaap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
corientjuhh
Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 10:41

Vanochtend schrok ik best wel van mn shet die nergens op reageerde
Door de week sta ik om 7uur buiten om te voeren en staan mijn 2 paarden altijd bij t hek te wachten op het eten.
Dit keer lag mijn shetje in de bak met mijn paard ernaast (lag wel rechtop). Op hun vaste slaapplekje. Vond ik al gek, want hun vaste dutjestijd is rond 10uur sochtends. In elk geval niet om 7uur sochtends.
Paard stond gelijk bij t hek toen ze me doorhad, shetje gaf nog steeds geen reactie.
Rammelen met de staldeur om voer te pakken en met brokken rammelen ook geen reactie, wat ik wel heel gek vond, want als t om eten gaat staat ze vooraan..
Normaal fluit ik ook wel eens als ze liggen slapen even voor de check of ze nog reageren. Dan zie ik altijd wel een oortje draaien.
En ook dat niet. Toen ben ik er maar naar toe gelopen ondertussen dat ik dr riep en wat floot. Naast haar ook geen reactie en bij aanraking. Pas bij wat hardere aanraken (beetje aan de manenkam schudden) schrok ze opeens, sprong op en rende voor me weg.
Daarna wou ze wel gelijk eten hebben en at t ook gewoon normaal op.
Verder oogde ze ook normaal.
Heb dit nog nooit meegemaakt. Wat zou dit kunnen zijn? Gewoon per toeval in zeer diepe slaap getroffen of wat anders?
Pony is verder gewoon kerngezond :)

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd


pinto_1
Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:49

Ik heb mijn shet zo ook een keer aangetroffen. Lag plat, midden in de rijbak en reageerde nergens op. Andere paarden stonden bij het hek te wachten op eten, en zij bleef liggen. Ik ging er al van uit dat ik de DA kon bellen... Er naartoe gelopen, en toen ik haar aanraakte vloog ze een meter de lucht in en vervolgens 3 meter van me af. :')
Daarna kwam ze naar me toe lopen en liep mee naar de rest van de paarden. Ik vermoed dat ze in een hele diepe slaap was. ;)

strooigoed

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:02

paarden liggen altijd een 20-30 minuten in totale slaap, heet de remslaap. is heel normaal, maar kan mij voorstellen dat je daarvan geschrokken bent.

AnnickT
Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:09

Ik heb dit ook een keer gehad met mijn shet, hij lag plat midden in het weiland en reageerde pas toen ik naast hem stond. Met hem was verder ook niets mis, dus vermoedelijk lag jouw pony ook gewoon toevallig lekker te slapen.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

corientjuhh
Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 11:46

Had inderdaad gelezen over de REMslaap. Maar mijne lag dus niet plat. Dat combineerde ik met elkaar namelijk. REMslaap=platliggen.. maar komt dus ook gewoon voor als ze 'rechtop' liggen. Vandaar dat ik t me afvroeg :)

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:38

Mijn oude ruin lag op 2de kerstdag te slapen en werd ook niet wakker. Ik schrok me toen ook een ongeluk en dacht echt dat er iets heel erg mis was. Hij vloog toen ineens overeind en galoppeerde al bokkend een rondje en was weer helemaal fit. Die schrok van mijn paniek :P

Mijn zusje haar pony lag ook eens te pitten en wou niet wakker worden en toen ze wat wakkerder was wou ze niet opstaan. Ik ben meteen naar de stalhouder gerend om de dierenarts te bellen. Stond ze even later op, rekt zich uit en was niets aan de hand. Ze wou gewoon niet, lag lekker.

Anastasia24
Berichten: 2700
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:45

Mijn shetlander ruintje van toen 1.5 kon ook uren pitten in de zon. Stalgenootjes maakte zich allemaal zorgen en vonden het maar gek, maar ik wist wel dat hij het gewoon heerlijk vond. Mijn huidige paard kan ook heerlijk zonnen op de berg, :o

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Loei
Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:56

Mij is altijd verteld dat je een paard in diepe slaap niet mag storen. Ik denk om de reden dat ze zich daarna helemaal terplette schrikken inderdaad.

Monique1963
Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:01

Ik zou ook geschrokken zijn. Maar zolang ze rustig rechtop liggen, zijn ze in ieder geval niet doodziek.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

meggiemeg
Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:19

Hier ook 1 die nergens op reageert als ik iets eerder kom dan normaal om te voeren, hele diepe slaap, laat m altijd lekker liggen, zolang die nog ademt vind ik het prima. 1ste keer was wel even schrikken inderdaad, dacht dat hij dood was, mijn man had het vorige week ook, was al aan het bedenken hoe hij het aan mij moest gaan vertellen toen werd hij kreunend en steunend wakker en een blik van moet je mij nu echt storen in mijn slaap? Maar kan me voorstellen dat je er van schrok!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

corientjuhh
Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 14:54

Loei schreef:
Mij is altijd verteld dat je een paard in diepe slaap niet mag storen. Ik denk om de reden dat ze zich daarna helemaal terplette schrikken inderdaad.


Nee maar ik wist dat niet dat ze blijkbaar heel diep aan t slapen was. Wou toch ff checken of ze nog leefde.. was nog donker dus kon t ook niet goed zien of ze nog ademde..

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:58

Je zie het heel weinig, maar heel soms zijn ze echt zo enorm diep weg dat ze echt nergens op reageren. Ik heb het hier ook wel mee gemaakt bij verschillende pony's.

Ik kan me goed voorstellen dat je er aan zit met het risico dat ze schrok ;) . Liever een geschrokken pony en een opgeluchte eigenaar dan een geschrokken eigenaar en overleden pony ;) .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:02

corientjuhh schreef:
Loei schreef:
Mij is altijd verteld dat je een paard in diepe slaap niet mag storen. Ik denk om de reden dat ze zich daarna helemaal terplette schrikken inderdaad.


Nee maar ik wist dat niet dat ze blijkbaar heel diep aan t slapen was. Wou toch ff checken of ze nog leefde.. was nog donker dus kon t ook niet goed zien of ze nog ademde..


Volgende keer kun je eventueel je bril of het scherm van je telefoon onder haar neus houden, als ze ademt dan zal het glas beslaan.

Maar hopelijk hoef je dat de komende tijd niet meer te checken. ;)

ElCamino
Berichten: 8926
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:07

Dit is toevallig mijn oude ruin van 32...in heel diepe slaap inclusief trappelen, oortjes en het ziet er raar uit als je het niet kent...
https://youtu.be/CQLtgaiiHfo

grappig is: de buurvrouw schrok steeds als hij bewoog en rende dan weg: Dit deed ze eerder al steeds daarom ging ik beter kijken wat er nou was...
https://youtu.be/aQ6ENN3P5ig

Birdie60
Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:22

Hier ook eentje van 26 die dat doet.
Ben vaak zat gebeld met: er ligt er volgens mij 1 dood in de wei want wij hebben lopen roepen en stampen.
Zeg ik nee hoor, en roep hem bij de naam en hij beurt gelijk zijn hoofd op. :D


Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Shetlander in hele diepe slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:52

Mijn veulen ligt ook regelmatig zo in de weide te slapen. Eerste keer dacht ik ook dat ze overleden was, of vast zat in de draad aangezien ze er zowat tegen lag. Maar nee hoor, ze vindt de buurmannen gewoon heel leuk en besloot dicht bij hun te slapen :D .
Zie het als een goed teken dat ze zich zo kwetsbaar durven opstellen! Is een teken dat het goed zit in de kudde en omgeving :)

Everything will be alright.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers