Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 22:40

Ze staat gewoon met de andere paarden aan dezelfde pluk te eten, dus vrij zeker, ja.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:43

Bij ons in de kudde staat een paard met voedernijd. Toch eet ze ook samen met de rest. Het zijn bepaalde momenten dan moeten de anderen ineens weg en mogen ze niet meer eten. Het is geen extreme voedernijd maar ze heeft het wel. Ze is niet de dominantste merrie of leider van de kudde.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 22:45

katybug schreef:
Bij ons in de kudde staat een paard met voedernijd. Toch eet ze ook samen met de rest. Het zijn bepaalde momenten dan moeten de anderen ineens weg en mogen ze niet meer eten. Het is geen extreme voedernijd maar ze heeft het wel. Ze is niet de dominantste merrie of leider van de kudde.


Ik zal het in ieder geval in de gaten houden.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:50

Nala schreef:
katybug schreef:
Bij ons in de kudde staat een paard met voedernijd. Toch eet ze ook samen met de rest. Het zijn bepaalde momenten dan moeten de anderen ineens weg en mogen ze niet meer eten. Het is geen extreme voedernijd maar ze heeft het wel. Ze is niet de dominantste merrie of leider van de kudde.


Ik zal het in ieder geval in de gaten houden.



Wel lastig. Aangezien geen enkel paard van zich afbijt. Bij ons in de kudde is een andere merrie de leider. Dat is wel makkelijk. Die leidt alles ook echt in goede banen op zo’n moment.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:51

Ik denk niet specefiek voedernijd. Maar meer dat ze niks te doen heeft en zichzelf bezig gaat houden. Het is een klrine zwart grond paddock met als enige bezigheid wat hooi en wat suffe padock genoten. Dus wat ga je doen....de rest wat pesten. Als je hooi op verschillende plekken en ook nog erns op verschillende manieren aanbied .dan rouleren ze al van plek zeker voor dikke paarden zijn slowfeeders ideaal.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:52

Sommige paarden willen inderdaad de boel controlleren maar weten niet precies hoe, als ze dan gefrustreerd raken gaan ze slaan. Dat vind ik niet perse raar gedrag, geeft gewoon dat de groepsdynamiek niet klopt.
Toen ik 1 van mijn paarden in liet slapen probeerde mijn andere paard en nog een andere merrie haar positie in te nemen daar zijn toen ook aardig wat splinters gevallen. Beide waren namelijk geen echte leiders wat mijn andere paard wel was.
Mijn huidige paard is ook zo‘n wannabee, die kan ook niet zomaar overal bij.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 22:59

Sizzle schreef:
Sommige paarden willen inderdaad de boel controlleren maar weten niet precies hoe, als ze dan gefrustreerd raken gaan ze slaan. Dat vind ik niet perse raar gedrag, geeft gewoon dat de groepsdynamiek niet klopt.
Toen ik 1 van mijn paarden in liet slapen probeerde mijn andere paard en nog een andere merrie haar positie in te nemen daar zijn toen ook aardig wat splinters gevallen. Beide waren namelijk geen echte leiders wat mijn andere paard wel was.
Mijn huidige paard is ook zo‘n wannabee, die kan ook niet zomaar overal bij.


Precies dit inderdaad...

Ik ga het voor nu gewoon zo laten, dat ze apart staat. Maar bedankt voor de tips allemaal!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:38

Ik ken zo'n merrie. Haar eigenaar zegt altijd 'de paddock is te klein voor het ego van mijn paard'. En dat is eigenlijk precies wat het is, zodra er namelijk meer ruimte is is het goed.

Merrie neemt vaak de leiding terwijl zij niet echt de leider is. Dat geeft veel stress en 'overdreven' gedrag. Vervelend voor het paard maar ook voor de anderen in de paddock. De oplossing voor haar: zoeken naar een goede groep waar de balans klopt en meer ruimte in de paddock.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 23:41

Ir111 schreef:
Ik ken zo'n merrie. Haar eigenaar zegt altijd 'de paddock is te klein voor het ego van mijn paard'. En dat is eigenlijk precies wat het is, zodra er namelijk meer ruimte is is het goed.

Merrie neemt vaak de leiding terwijl zij niet echt de leider is. Dat geeft veel stress en 'overdreven' gedrag. Vervelend voor het paard maar ook voor de anderen in de paddock. De oplossing voor haar: zoeken naar een goede groep waar de balans klopt en meer ruimte in de paddock.


Dat is uiteraard ook nog een optie, maar dat is wel de laatste optie voor nu.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:37

Zorgen dat ze meerdere bulten hebben waar minimaal 2 paard lengtes tussen zit en dan eigenlijk 9 hoopjes.
En eventueel graszaadhooi voeren onbeperkt. Dit is heel arm hooi en eigenlijk vrijwel alleen buik vulling. En geen vet makers.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 00:43

Mocht de stal eigenaresse openstaan voor voersuggesties, dan zal ik het doorgeven.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 05:41

Ik heb om precies dezelfde rede mijn 2 paarden met een draadje ertussen in de wei. De wei is groot genoeg maar zodra de dominante zich verveelt of denkt dat de ander een beter plekje met eten heeft gevonden valt die aan. Door het draadje kunnen ze nog steeds met elkaar kroelen en neuzen maar de dominante kan niet meer op de ander jagen, is voor mij echt de oplossing ook al zou ik ze liever samen hebben maar het is niet anders

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:18

Nala schreef:
De paarden zijn nu al allemaal dik, dat gaat niet goed. De meesten hebben blessures waardoor ze het er niet af kunnen trainen.


Nala schreef:
In de zomer gaan ze de grote weide op en komen ze snachts in de paddock. Dan zijn ze volgegeten van de weide en zijn ze savonds rustig.


Nala schreef:
Voedernijd is het niet, dat weten we zeker. We hebben het langere tijd geobserveerd.


Nala schreef:
Helaas is dat niet aan mij. De stal is niet van mij, en met meer eten worden de andere paarden in de kudde te dik.

Wat ik bedoel is dat het pas gebeurt als het voer op is en ze niks meer te doen hebben.


Dit is gewoon wél voedernijd, alleen doseert ze het.
Maw: zolang er voldoende hooi is en ligt zal er geen probleem zijn. Zodra het hooi op raakt (en de andere dus ook gaan proberen zoveel mogelijk restjes op te eten) en dan ook vooral als de nieuwe lading hooi eraan komt, dán vallen er klappen.

Als het voerbeleid niet kan aangepast worden (door onbeperkt armer ruwvoer te geven, door meerdere voerplaatsen en door gebruik van slowfeeders) dan zal je deze problemen blijven hebben.
Een graasmasker voor de merrie in kwestie zal niet helpen, wordt ze alleen gefrustreerd omdat ze moeilijker kan eten en als het hooi op is zal hetzelfde voorkomen.
Een paddock apart kan, maar is niet zo fijn natuurlijk (toch niet op lange termijn.)
Dan zou ik eerder opteren om haar samen met het paard waar het wel mee klikt apart te zetten, en hun hooi in slowfeeders (op verschillende plaatsen) aan te bieden, bij voorkeur onbeperkt.
Of tenminste dan een net met arm hooi of stro aanbieden en wat wilgentakken oid...

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 09:38

Fataal schreef:
Ik heb om precies dezelfde rede mijn 2 paarden met een draadje ertussen in de wei. De wei is groot genoeg maar zodra de dominante zich verveelt of denkt dat de ander een beter plekje met eten heeft gevonden valt die aan. Door het draadje kunnen ze nog steeds met elkaar kroelen en neuzen maar de dominante kan niet meer op de ander jagen, is voor mij echt de oplossing ook al zou ik ze liever samen hebben maar het is niet anders


Ik ben 'blij' om te horen dat ik tenminste niet de enige ben met dit probleem, dat maakt het al wat makkelijker om te accepteren :o Bedankt voor het delen!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 09:40

Duhelo schreef:
Nala schreef:
De paarden zijn nu al allemaal dik, dat gaat niet goed. De meesten hebben blessures waardoor ze het er niet af kunnen trainen.


Nala schreef:
In de zomer gaan ze de grote weide op en komen ze snachts in de paddock. Dan zijn ze volgegeten van de weide en zijn ze savonds rustig.


Nala schreef:
Voedernijd is het niet, dat weten we zeker. We hebben het langere tijd geobserveerd.


Nala schreef:
Helaas is dat niet aan mij. De stal is niet van mij, en met meer eten worden de andere paarden in de kudde te dik.

Wat ik bedoel is dat het pas gebeurt als het voer op is en ze niks meer te doen hebben.


Dit is gewoon wél voedernijd, alleen doseert ze het.
Maw: zolang er voldoende hooi is en ligt zal er geen probleem zijn. Zodra het hooi op raakt (en de andere dus ook gaan proberen zoveel mogelijk restjes op te eten) en dan ook vooral als de nieuwe lading hooi eraan komt, dán vallen er klappen.

Als het voerbeleid niet kan aangepast worden (door onbeperkt armer ruwvoer te geven, door meerdere voerplaatsen en door gebruik van slowfeeders) dan zal je deze problemen blijven hebben.
Een graasmasker voor de merrie in kwestie zal niet helpen, wordt ze alleen gefrustreerd omdat ze moeilijker kan eten en als het hooi op is zal hetzelfde voorkomen.
Een paddock apart kan, maar is niet zo fijn natuurlijk (toch niet op lange termijn.)
Dan zou ik eerder opteren om haar samen met het paard waar het wel mee klikt apart te zetten, en hun hooi in slowfeeders (op verschillende plaatsen) aan te bieden, bij voorkeur onbeperkt.
Of tenminste dan een net met arm hooi of stro aanbieden en wat wilgentakken oid...


Het vetgedrukte gedeelte klopt dus niet. Ik heb er een hele ochtend bijgestaan (van voor de voerbeurt, tot wanneer de nieuwe lading komt, totdat werkelijk alles op was) De hele kudde was rustig, inclusief mijn paard. Zelfs geen écht vieze blikken.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:45

Het lijkt me eerder dat je gewoon bevestiging wil dat je het paard prima op een apart stukje paddock kan zetten ipv te kijken naar goede oplossingen.
Maar opnieuw, als er in het voerbeleid (dus hoeveelheid en locatie's van het hooi) en eventueel ruimte (afhankelijk hoe groot de paddock nu is, 8 paarden op 20*20 werkt inderdaad niet) geen aanpassingen kunnen of willen gedaan worden, dan zal er ook niks veranderd kunnen worden aan het gedrag.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 10:02

Duhelo schreef:
Het lijkt me eerder dat je gewoon bevestiging wil dat je het paard prima op een apart stukje paddock kan zetten ipv te kijken naar goede oplossingen.
Maar opnieuw, als er in het voerbeleid (dus hoeveelheid en locatie's van het hooi) en eventueel ruimte (afhankelijk hoe groot de paddock nu is, 8 paarden op 20*20 werkt inderdaad niet) geen aanpassingen kunnen of willen gedaan worden, dan zal er ook niks veranderd kunnen worden aan het gedrag.


Dit zijn hartstikke leuke oplossingen, die ik ook voor zal leggen aan de eigenaresse van stal, maar waarover ik helemaal niks te zeggen heb.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:03

Het is een combi van waarschijnlijk een te kleine oppervlakte (vind geen afmetingen hier terug maar op de foto is het stukje voor alleen jouw paard al best klein) en te weinig te doen. Het zijn grazers he die zijn niet gemaakt om met zn allen te niksen op een stuk zwart zand/modder.
Alleen zetten zou voor mij geen optie zijn, ik denk dat je paard andere problemen gaat ontwikkelen.. dus, groter stuk grond, wellicht kleinere groepjes, en wat te eten al is het maar stro.

Edit: voernijd vind ik zo’n domme term.
Het is gewoon natuurlijk gedrag. Wat je zelf wel of niet in de hand werkt.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:09

Hier een merrie met voernijd en die laat geen enkel paard in de buurt van het hooi komen zelfs niet op 5m. Dus als jouw merrie kan delen zal ze toch geen felle voernijd hebben.

Ik zie wel vaker dat paarden die jaren laagst in rang geweest zijn en "plots" aan de top komen of bij nieuwe paarden, dat ze veel feller gedrag vertonen om hun positie te claimen. Ze staan bovenaan de rang op basis van intimidatie en kracht en vormen inderdaad niet altijd goede leiders voor de kudde. Buiten van kudde veranderen of apart houden kan je niet veel doen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:11

Wat doe je met haar zodat ze haar energie kwijt kan?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 10:13

petitparis schreef:
Hier een merrie met voernijd en die laat geen enkel paard in de buurt van het hooi komen zelfs niet op 5m. Dus als jouw merrie kan delen zal ze toch geen felle voernijd hebben.

Ik zie wel vaker dat paarden die jaren laagst in rang geweest zijn en "plots" aan de top komen of bij nieuwe paarden, dat ze veel feller gedrag vertonen om hun positie te claimen. Ze staan bovenaan de rang op basis van intimidatie en kracht en vormen inderdaad niet altijd goede leiders voor de kudde. Buiten van kudde veranderen of apart houden kan je niet veel doen.


Dit is het inderdaad ja. Het is bijna hopen dat er een nieuw 'echt' leider paard bij komt in de kudde :')
Want alle paarden in de kudde zijn zo'n types die eigenlijk geen leider willen zijn, zoals al in de openingspost geschreven. Ze staat inderdaad bovenaan omdat ze de jongste is (11, de rest is de 25 al lang gepasseerd), en dus de sterkste en brutaalste.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 10:14

Rakkie123 schreef:
Wat doe je met haar zodat ze haar energie kwijt kan?


We rijden bijna dagelijks flinke buitenritten, en als dat eens niet kan laat ik haar haar energie eruit rennen en bokken en springen in de binnenbak.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:19

Nu, gelijk hoe je het draait en keert, de situatie is nu niet ideaal. De oppervlakte is te klein voor het aantal paarden en het hooi wordt niet op de goede manier aangeboden (hoeveelheid, locatie's, slowfeeders waardoor ze langer kunnen bezig zijn.)
Als er aan die situatie niks kan veranderen, kan je alleen maar kijken om je paard met een ander paard op een apart stukje te plaatsen. Als dat ook niet kan of mogelijk is, zou ik kijken naar een andere stalling. Een paard alleen is een no-go, en een paard dat de rest kapot mept door ongeschikt beleid is ook niet fijn.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:22

Misschien haar wat meer afwisselen met ook grondwerk en dressuurmatig rijden?
Ik heb altijd het idee dat ze daar wat meer moe in hun hoofd van worden.

Anoniem

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:23

hoe stond ze eerst op deze stal voordat ze met de groep ging staan?