Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:48

Sizzle schreef:
Je moet ook oppassen niet te veel op het ras te gooien, er zijn ook kwpners die etterbakken zijn in een groep.
Ik hoop dat je tot een goede oplossing komt met je stalhouder.


Tout a fait (inderdaad)!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:50


tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:06

@Rakkie,dat is jouw mening,maar echt geen feit.
Ik denk dat je meer merens etterbakken 'kweekt' als je zo met merens omgaat eigenlijk.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 19:27

Het blijven toch ook maar rare beestjes, behalve wanneer ze net te eten krijgen staan ze allemaal aan het draad bijna zielig naar Nala te kijken omdat ze bij haar willen zijn. Zelfs of bijna vooral die die de meeste klappen kregen.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:36

[quote="Ir111"]Ik ken zo'n merrie. Haar eigenaar zegt altijd 'de paddock is te klein voor het ego van mijn paard'. En dat is eigenlijk precies wat het is, zodra er namelijk meer ruimte is is het goed.


De meeste paddocks zijn te klein, met te veel paarden en dat geeft vroeg of laat altijd problemen, Ze zitten op elkaars lip en dat geeft trammelant. Of het wordt slaan , of voernijd , of eentje in een hoek zetten of bepaalde paarden niet toestaan om te liggen. Rondjes lopen tot in de treure.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:53

Nala schreef:
Het blijven toch ook maar rare beestjes, behalve wanneer ze net te eten krijgen staan ze allemaal aan het draad bijna zielig naar Nala te kijken omdat ze bij haar willen zijn. Zelfs of bijna vooral die die de meeste klappen kregen.


Mijn paard heeft helaas (door slecht introductie beleid) 1 ander paard de kliniek ingeschopt en uitgerekend dat paard komt altijd hinnikend naar het hek als ik er met mijn paard lang loop 8)7

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:34

Lastig probleem hoor. Heel herkenbaar ook. Mijn merrie (Iers jachtpaard) is ook zo'n tante. Van dat vals dominant gedrag. Zeker geen 'echt dominant' gedrag, want een echte leider heeft het niet nodig om zo hysterisch te doen. Mijn merrie was ook écht niet leuk in de paddock. In de wei is het voedselaanbod natuurlijk heel anders (gras versus hooi) en hebben ze meer ruimte. Maar ook in de wei is het echt geen lieverdje. Vorig jaar was er nog een dominante ruin en gedroeg ze zich wat meer, nu heeft ze de angst er overal goed in zitten en maakt ze daar schaamteloos misbruik van.

Bij ons hielp het om twee ruinen erbij te zetten die zich er niet zoveel van aan trekken. Ze gaan wel voor haar aan de kant, maar ze zijn niet zo heel bang voor haar. Dat hielp, waar ze eerst alleen in haar eentje stond te eten staan ze nu zelfs met de hele club van vijf te eten. Mijn merrie heeft de ene helft in haar eentje, de overige 4 staan op de andere 50 procent tegen elkaar aangeplakt :')

Enige wat helpt is stabiele, onverstoorbare paarden erbij, of een echte leider. Maar die moet je wel voorhanden hebben.. ik kan me goed voorstellen dat je haar apart hebt gezet. Dat was bij mijn merrie ook gebeurt als ze haar gedrag niet had aangepast.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:49

Rizette schreef:
Ir111 schreef:
Ik ken zo'n merrie. Haar eigenaar zegt altijd 'de paddock is te klein voor het ego van mijn paard'. En dat is eigenlijk precies wat het is, zodra er namelijk meer ruimte is is het goed.


De meeste paddocks zijn te klein, met te veel paarden en dat geeft vroeg of laat altijd problemen, Ze zitten op elkaars lip en dat geeft trammelant. Of het wordt slaan , of voernijd , of eentje in een hoek zetten of bepaalde paarden niet toestaan om te liggen. Rondjes lopen tot in de treure.


Eén van onze ruinen heeft af en toe van die buien dat het lijkt alsof hij vast geplakt zit aan de andere ruin, hij is gewoon dan zijn schaduw, de andere ruin heeft daar niet altijd zin in en die geeft wel signalen af maar de fries pakt die gewoon niet op, dat gaat er dan soms ook best hard aan toe.

Maar ik denk ook dat veel te maken heeft met het zat zijn van het staan op de paddock in de wintermaanden, ik merk dat wel aan die van mij, in de loop van de winter staan ze echt verlangend bij het hek naar de wei, ze worden wat zuurder ook naar elkaar toe terwijl ze toch best wat ruimte hebben (buitenbak met daarbij aan vast een paddock van 700 m2) om in te lopen overdag met op verschillende plekken hooi onbeperkt. Eenmaal weer naar in het weideseizoen zijn ze gewoon veel blijer.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:03

Ik kende ook zo'n paard. Was eigenlijk niet de uitgebalanceerde leider die je hoopt te hebben maar probeerde wel grip te krijgen en veroorzaakte voor onrust bij ander paarden. Kwam op stal als gevaarlijk met andere paarden.
Vond op deze stal meer ruimte en een echte leider. Geen problemen meer. Een enkele kleine vlaag van regelzucht daar gelaten.
Verhuisde weer naar een stal met minder ruimte (orde van grootte 1 ha per weiland vs max 1000m2 per weiland) en stond met 1 of enkele paarden (die niet dat natuurlijke overwicht hadden) en weer gedonder. Aanvallen en wisselvallig gedrag.

We hebben nooit geweten hoe het met dit paard zou zijn op een kleinere ruimte met een echte leider. Dus we weten niet welke van de 2 factoren het meest doorslag gevend is geweest.


Het lastige op pension blijft natuurlijk dat je te maken hebt met andere eigenaren. Dus je hebt niets te zeggen over de samenstelling van je kudde icm de huisvesting. Dus je hebt het hier en op andere plekken te stellen met de paarden die er op dat moment staan.