Help, mijn paard laat zich niet behandelen (osteo/fysio)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karen1987
Berichten: 247
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Overal

Help, mijn paard laat zich niet behandelen (osteo/fysio)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 11:14

Hallo bokkers,

Ik hoop dat jullie tips hebben om mij en mijn paard te helpen. Gisteren had ik een afspraak met een osteopaat voor een jaarlijkse controle. Mijn merrie is 17 jaar oud en heeft een lichaam dat af en toe onderhoud nodig heeft. Op dit moment heb ik in het rijden gelukkig geen grote problemen en mijn instructrice ziet ook dat ze haar lichaam goed gebruikt, maar in het verleden is dit wel eens anders geweest en daarom vind ik het belangrijk haar jaarlijks 'bij te houden'.

De afspraak verliep niet bepaald zoals gehoopt en is uiteindelijk ook niet afgemaakt. Nou ja, eigenlijk niet eens begonnen! Mijn paard is namelijk bang voor de pijn en komt al in verzet zodra de osteopaat naar haar kijkt of wijst. Dit is al zo vanaf haar eerste behandeling, 9 jaar geleden, maar lijkt elke keer erger te worden. De afgelopen 3 à 4 jaar vinden de behandeling al plaats met een verdovend pastaatje in haar mik. Dat helpt om de scherpe randjes eraf te halen, maar zich helemaal overgeven doet ze ook dan niet of af en toe heel even. Deze keer brak ze echter volledig door de pasta heen. Ze blijft niet staan, loopt weg of tegen je in, dreigt met slaan. De osteopaat deed op dat moment nog helemaal niets! Ze legde haar handen op haar lijf, dat was het.

De vraag is natuurlijk; is het pijn of angst voor pijn? Sowieso dat laatste, maar misschien ook wel het eerste. Daar is echter op deze manier niet achter te komen, laat staan behandelen.. Hebben jullie ideeën om dit op te lossen? Ik heb namelijk het vermoeden dat een verdoving van de dierenarts ook geen oplossing zal zijn:

want: ze vindt het niet leuk als haar hoofd en voeten worden geschoren. Toen de dierenarts haar tanden had gedaan en ze daarvan verdoofd was, wilde ik op dat moment haar hoofd/benen scheren: geen effect, ze liet het niet toe. Een praam helpt dan wel, maar dat lijkt me voor een behandeling als deze geen oplossing.

Om even te illustreren dat ze bang is voor de pijn: De zadelpasser kwam langs, ook gewoon routine. Ze had op dat moment geen last van haar zadel. Ik had haar, zonder enig probleem, opgezadeld en de zadelpasser wilde kijken(!) hoe het lag. Ook deze mevrouw raakte haar toen nog niet aan. Op dat moment begon ze ook gedrag te vertonen zoals bij de osteopaat. Wegdraaien, toe draaien zonder acht te slaan op dat daar mensen staan, boos zijn. Gelukkig was ze toen vrij snel gerustgesteld, maar het toont m.i. wel aan dat ze erg bang is voor een behandeling.

Heeft iemand tips, hoe dit aan te pakken? Paard en ik wonen in de buurt van Groningen.

Victoire d'Alani B+12/ L1+ 11/L2+11/M1
Désa L1 + 2 Dag lieverd, het ga je goed!


_Natasja_
Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Help, mijn paard laat zich niet behandelen (osteo/fysio)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:16

Vertoont ze dit gedrag alleen bij behandelaars / zadelmakers. Of überhaupt bij mensen die ze niet goed kent.

Dat zou ik iig even willen testen.

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

Anoniem

Re: Help, mijn paard laat zich niet behandelen (osteo/fysio)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:23

Misschien een optie om eerst cranio sacraal te proberen? Is een nog zachtere benadering dan osteopathie..
Welke regio zit je?

xMaritt
Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:32

Heeeeel herkenbaar... Mijn paard zou ook baat hebben bij een goede behandeling, maar dat laat hij simpelweg niet toe.. In mijn geval gaat het sowieso om een onzeker/wantrouwig paard. Ik kan alles met hem, overal aanraken, prikken, duwen, maakt allemaal niet uit. Maar precies wat jij zegt, de osteopaat hoeft maar naar hem te wijzen en hij staat al te dreigen. De zadelmaker krijgt dezelfde reactie in het begin, maar na een paar minuten wordt hij wel geaccepteerd. Ik heb mijn paard nu een keer (zacht) laten masseren door een masseur, in de hoop dat hij een keer een positieve ervaring heeft. Dit liet hij wel heel goed toe. Nog steeds wat wantrouwig, maar op het eind leek hij wel toe te geven dat het toch wel lekker was

Hevonen
Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:38

xMaritt schreef:
Heeeeel herkenbaar... Mijn paard zou ook baat hebben bij een goede behandeling, maar dat laat hij simpelweg niet toe.. In mijn geval gaat het sowieso om een onzeker/wantrouwig paard. Ik kan alles met hem, overal aanraken, prikken, duwen, maakt allemaal niet uit. Maar precies wat jij zegt, de osteopaat hoeft maar naar hem te wijzen en hij staat al te dreigen. De zadelmaker krijgt dezelfde reactie in het begin, maar na een paar minuten wordt hij wel geaccepteerd. Ik heb mijn paard nu een keer (zacht) laten masseren door een masseur, in de hoop dat hij een keer een positieve ervaring heeft. Dit liet hij wel heel goed toe. Nog steeds wat wantrouwig, maar op het eind leek hij wel toe te geven dat het toch wel lekker was


Dat klinkt als een heel goed idee. Ze moet van het idee af dat vreemde mensen haar pijn doen. Kennelijk heeft ze wel erg veel pijn gehad tijdens de behandelingen, misschien ook iets om over te denken als ze het weer toelaat... minder in een keer doen. Meer en kortere behandelingen gevolgd door een beloning, wat dat dan ook mag zijn.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Help, mijn paard laat zich niet behandelen (osteo/fysio)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:05

Ik heb ook een paard met een groot wantrouwen voor iedereen die hem wat "aan wil doen". Mislukte pogingen van verschillende dierenartsen hebben dat ook niet beter gemaakt, dus dat is best wel een dingetje geworden... Zelf kan ik wel alles met hem, hij moet vooral het gevoel houden dat hij niet gedwongen wordt. En ik heb gelukkig een tandarts die hem met heel veel geduld goed kan behandelen. Maar ik vrees de dag waarop hij medisch behandeld moet worden.

De tip van de masseur is een goede. En dan wel gaan voor de lekkere, ontspannende massage, waar je paard enkel een fijn gevoel aan overhoud.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:08

Als je paard op deze manier al aangeeft dat de behandelingen voor haar niet prettig of zelfs pijnlijk zijn, waarom ga je er dan mee door? Lijkt mij een averechts effect te hebben?

Zeker als je paard nu geen tekenen vertoont tijdens het rijden dat ze last heeft van haar lijf… Een gezond lijf zou ik niet gaan behandelen, en zeker gen pijnlijke behandeling.

Ik vraag me ook af of een osteopatische behandeling wel pijnlijk moet zijn?

"Great minds discuss ideas;
average minds discuss events;
small minds discuss people."

Karen1987
Berichten: 247
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Overal

Re: Help, mijn paard laat zich niet behandelen (osteo/fysio)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 12:46

Bedankt voor jullie tips!

@_Natasja_: ze vertoont dit gedrag alleen bij 'behandelaars', voor willekeurige vreemden heeft ze nauwelijks aandacht en vindt ze alles prima. In de normale omgang is ze rustig en helemaal niet wantrouwend

@Equipro: dat is natuurlijk zo, maar omdat ze al eerder best wel wat problemen gehad heeft en de osteopaat al wel zag dat haar gevoelige plek (stukje achter zadel) wat 'bol' stond en haar heupen niet soepel waren (een been optillen ziet mijn paard niet als iets potentieel pijnlijks, dus dat laat ze dan ook gewoon toe), wil ik haar toch graag iig volledig na laten kijken.

Ze heeft waarschijnlijk veel pijn gehad idd. Ze heeft namelijk een tumor op een van haar eierstokken gehad. Deze kan er al best een tijdje gezeten hebben voor we het ontdekten. Haar gedrag is na de operatie drastisch gewijzigd - ten goede -. Ik denk wel dat ze daar veel pijn van heeft gehad en dat behandelingen toen ook niet fijn waren. De operatie is inmiddels bijna 6 jaar geleden, maar behandelingen vindt ze alsnog steeds vervelender vinden...

De dierenarts is trouwens geen probleem. Die kan een hand in dr achterste steken, haar bloed afnemen of een enting geven: doet ze totaal niet moeilijk over.

Zachte massage zou ik nog kunnen proberen. Ik heb zelf wel eens gedacht om een cursus te volgen, precies om haar goede ervaringen te geven, maar ik zou eerst eens iemand kunnen vragen. Op mijn vorige stal heeft iemand een keer Reiki bij haar geprobeerd, dat doet uberhaupt geen pijn, maar daar stond ze niet voor open. Dat is pre-operatie, dus misschien zou dat nu anders zijn..

Victoire d'Alani B+12/ L1+ 11/L2+11/M1
Désa L1 + 2 Dag lieverd, het ga je goed!

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Help, mijn paard laat zich niet behandelen (osteo/fysio)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:56

Karianne van Ruth ...https://www.lodash.nl/index.php
De moeite waard om haar eens te bellen of te mailen.
Vrijwel alle paarden laten zich behandelen door Karianne.

Ik weet niet waar je woont, Karianne woont in het noorden maar heeft ook een route Midden Nederland.

MirandaMalik
Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:06

Ze associeert dus duidelijk de osteo met pijn.
Dan is het idd handig om te zorgen dat de behandeling geen pijn doet, bijv door massage.
Maar zodra er weer een behandeling komt die wel weer pijn doet, denk ik dat je weer overnieuw moet beginnen..

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:17

Karen1987 schreef:
Hallo bokkers,

Ik hoop dat jullie tips hebben om mij en mijn paard te helpen. Gisteren had ik een afspraak met een osteopaat voor een jaarlijkse controle. Mijn merrie is 17 jaar oud en heeft een lichaam dat af en toe onderhoud nodig heeft. Op dit moment heb ik in het rijden gelukkig geen grote problemen en mijn instructrice ziet ook dat ze haar lichaam goed gebruikt, maar in het verleden is dit wel eens anders geweest en daarom vind ik het belangrijk haar jaarlijks 'bij te houden'.

De afspraak verliep niet bepaald zoals gehoopt en is uiteindelijk ook niet afgemaakt. Nou ja, eigenlijk niet eens begonnen! Mijn paard is namelijk bang voor de pijn en komt al in verzet zodra de osteopaat naar haar kijkt of wijst. Dit is al zo vanaf haar eerste behandeling, 9 jaar geleden, maar lijkt elke keer erger te worden. De afgelopen 3 à 4 jaar vinden de behandeling al plaats met een verdovend pastaatje in haar mik. Dat helpt om de scherpe randjes eraf te halen, maar zich helemaal overgeven doet ze ook dan niet of af en toe heel even. Deze keer brak ze echter volledig door de pasta heen. Ze blijft niet staan, loopt weg of tegen je in, dreigt met slaan. De osteopaat deed op dat moment nog helemaal niets! Ze legde haar handen op haar lijf, dat was het.

De vraag is natuurlijk; is het pijn of angst voor pijn? Sowieso dat laatste, maar misschien ook wel het eerste. Daar is echter op deze manier niet achter te komen, laat staan behandelen.. Hebben jullie ideeën om dit op te lossen? Ik heb namelijk het vermoeden dat een verdoving van de dierenarts ook geen oplossing zal zijn:

want: ze vindt het niet leuk als haar hoofd en voeten worden geschoren. Toen de dierenarts haar tanden had gedaan en ze daarvan verdoofd was, wilde ik op dat moment haar hoofd/benen scheren: geen effect, ze liet het niet toe. Een praam helpt dan wel, maar dat lijkt me voor een behandeling als deze geen oplossing.

Om even te illustreren dat ze bang is voor de pijn: De zadelpasser kwam langs, ook gewoon routine. Ze had op dat moment geen last van haar zadel. Ik had haar, zonder enig probleem, opgezadeld en de zadelpasser wilde kijken(!) hoe het lag. Ook deze mevrouw raakte haar toen nog niet aan. Op dat moment begon ze ook gedrag te vertonen zoals bij de osteopaat. Wegdraaien, toe draaien zonder acht te slaan op dat daar mensen staan, boos zijn. Gelukkig was ze toen vrij snel gerustgesteld, maar het toont m.i. wel aan dat ze erg bang is voor een behandeling.

Heeft iemand tips, hoe dit aan te pakken? Paard en ik wonen in de buurt van Groningen.


Voor mij is de vraag meer of ze dit bij alle 'vreemde' mensen doet? Bijvoorbeeld ook bij een dierenarts. Het lijkt erop dat ze eerder pijn heeft ervaren en daardoor het opgeslagen heeft als een negatieve ervaring. Vergeet niet dat een paard dagen uit balans is na zo'n behandeling. Dit kan veel heftige dingen los maken.

Ik heb ervaren dat mijn paard ook niet iedereen toe laat die hem behandeld. Ik heb een redelijk introvert paard.. Maar ik zie het aan zijn ogen/houding/snurken. Hij blijft dan wel bij mij, maar er zijn ook momenten geweest dat hij bijna omhoog gekomen is bij de chiroprakter. Ik heb ook ervaren dat het heel erg aan de persoon ligt die hem behandeld. Een cranio sacraal werkt voor hem absoluut niet. Ik herkende mijn paard niet meer terug. Er was daarna geen land mee te bezeilen een aantal dagen. Hij wist gewoon simpelweg niet wat hij met haar energie moest.. De osteopaat vond hij heel fijn. Hij ging gapen, liet spanning los. Maar ook bij de chiropraktor had ik een bang paard. De dagen erna was hij wel bereikbaar, maar niet zo fijn als daarvoor. Dit is later gelukkig recht getrokken.

Ik wil je wel mee geven dat het soms kan schelen wie het paard naast zich heeft. Mijn paard kiest personen uit. Diegene die goed voelen laat hij toe, andere niet. Dan wordt het een staatsgevaarlijk paard. Dit heb ik ervaren zowel bij behandelingen als bij het laten werken met hem. Ik denk dat het goed is om te blijven kijken naar je paard.

Ik laat mijn paard alleen nakijken als ik twijfel over zijn beweging, nooit standaard. In mijn ogen is de training de basis en als dat goed gaat gaan we zo door. Als ik twijfel over iets, dan laat ik hem pas nakijken. Het doet heel veel met een paardenlijf zo'n behandeling. Ik ga zelf ook wel eens naar een chiropraktor, maar ik merk dat het een tijdelijke oplossing is. Niet 'de' oplossing.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:19

Equipro schreef:
Als je paard op deze manier al aangeeft dat de behandelingen voor haar niet prettig of zelfs pijnlijk zijn, waarom ga je er dan mee door? Lijkt mij een averechts effect te hebben?

Zeker als je paard nu geen tekenen vertoont tijdens het rijden dat ze last heeft van haar lijf… Een gezond lijf zou ik niet gaan behandelen, en zeker gen pijnlijke behandeling.

Ik vraag me ook af of een osteopatische behandeling wel pijnlijk moet zijn?


Ik denk hier hetzelfde over.. Ik laat mijn paard pas behandelen als ik twijfel aan mijn trainingen. Je haalt het paard namelijk uit balans na zo'n behandeling.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers

cron