Enter uit de opfok halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:53

Mwah, ik vind niet dat een jong dier elke dag krachtvoer hoeft te krijgen eigenlijk. Als er een goede kwaliteit ruwvoer beschikbaar is dan kom je al een heel eind. Dan is een vitaminebrok of jonge paardenbrok/muesli (ik vind die van Cavalor heel fijn) die je geeft als je er bent vaak wel voldoende.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:04

Sassy82 schreef:
Temeraire schreef:
Op zich klinkt de pp goed en zou mijn voorkeur daar ook naar uit gaan.

Ik kan wel aanraden om goed te checken hoeveel en wat voor ruwvoer er gegeven wordt, en wat de mogelijkheden zijn om (vitamine)brok te geven.
Een pp is vaak niet ingericht op de voerbehoefte van een paard in de groei.
Veel beweging en geen gras is voor veel recreatiepaarden prima, maar voor een jong dier is het even opletten.


Ja dat is iets waar ik ook over na heb gedacht.. Er is onbeperkt ruwvoer, alleen krachtvoer moet ik dan zelf geven.
En elke dag kan ik niet gaan.. Dus zal dan moeten kijken of het mogelijk is op een andere manier haar elke dag krachtvoer te geven.


Misschien onderling met stadgenoten afspreken.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:50

Lekker naar een pp halen.
Is perfect voor jonge paarden met alle leeftijden om leren gaan.
In een opfok is een kleuter klas.
En ik ben van mening dat juist ook volwassen paarden die jonkies erg veel kunnen leren.
Ze mogen eerst 3 jaar hun gang gaan,en dan moeten ze in eens gaan leren hoe wij het graag zouden willen hebben.
Waarom daar gewoon al niet eerder mee beginnen?
poetsbeurtje,beetje wandelen,een was beurtjes,hoefjes doen op het gemak.
En niet alleen als de smid moet komen en het half worstelend gaat.
Jong geleerd oud gedaan.
Dat weg zetten in een opfok vind ik ook zo ouderwets.
En gewoon gemak zucht.
Omdat we er nog niet op kunnen zitten dumpen we ze maar daar.
Lekker makkelijk,hoef je er 3 jaar niks mee te doen.
Nee hoor,ik ben helemaal voor om je jonge diertje lekker in een pp te zetten.
Zo niet beter, met aller eerst het veel meer naar buiten kunnen.

Mrs_Midnight

Berichten: 337
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:58

Mijn destijds tweejarige is ook vanuit de kudde waarin hij is opgegroeid naar een pp gegaan. Mooiste wat hem kon overkomen, hij heeft nu dezelfde communicatie als die hij al had, ik zie hem elke dag maar doe ook heel vaak niet meer dan een beetje kroelen. Gewoon lekker op de pp zetten.
Krachtvoer is echt nog niet nodig als er voldoende ruwvoer is. Die van mij komt voor zover ik weet/kan zien echt niks te kort. Hij wordt nu van het voorjaar drie en ben nu zo'n twee keer in de week in de kudde bezig met grondwerk en beginsel longe werk. Vind ie prachtig.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:18

Persoonlijk zou ik mijn paard niet in de opfok zetten, al die guppen bij elkaar, met als je geluk hebt 1 oom of tante.

Mijn gup stond en staat nog steeds in grote gemengde kudde, alle leeftijden, merries en ruinen.
We hebben periode wat gedonder gehad met een ruin die alles dekte wat los of vast stond dat is onzeker als je een jong ding hebt rondlopen.
Maar daar hebben we allemaal van geleerd, als er een ruin bij komt die dekt dan moet die eruit en ze moeten een ander plekje voor hem zoeken, dat geeft zoveel onrust in de groep...de paarden en de mensen.
Wel willen we altijd minimaal 2 jonge paarden, zodat die wat te spelen hebben.
En de verhouding merrie ruin is minimaal 5/6 merries op 1 ruin

Voordeel is dat ze wel kunnen spelen, er een echt kudde gevoel is, ze leren van de jongeren, van de oudere paarden allemaal verschillende dingen en er is altijd wel een beschermvrouwe enof heer.

En dichterbij zetten, ja, ik zou een plek zoeken waar ze daarna ook kan blijven staan.
Dus in de buurt.
Voordeel, je bouwt band op, je kunt alvast wat kleine dingetjes met haar gaan doen, hoeven krabben, aan touwtje meelopen, een keer wandelen, 3x in de week paar minuutjes wat klein werk doen, schriktraining voor jonge paarden doen.

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 15:12

Hi allemaal,

Helaas heb ik vernomen dat de PP waar ik haar wilde gaan neerzetten gaat verhuizen. En dat is te ver weg voor mij.
Dus sta nu op wachtlijsten voor een andere PP en een hitactief stal.
Dus dit topic mag worden gesloten. Ik dank jullie allen voor je eerlijke meningen en ervaringen!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:14

Sassy82 schreef:
Hi allemaal,

Helaas heb ik vernomen dat de PP waar ik haar wilde gaan neerzetten gaat verhuizen. En dat is te ver weg voor mij.
Dus sta nu op wachtlijsten voor een andere PP en een hitactief stal.
Dus dit topic mag worden gesloten. Ik dank jullie allen voor je eerlijke meningen en ervaringen!


Zo werkt het niet op bokt, topics worden niet gewoon maar gesloten.

Succes met een zoekplek.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:28

Ik zou je paard in ieder geval van de plek halen waar het nu staat. Dat is geen opfok en zelfs geen paardvriendelijke stalling met maar 1 uur per dag buiten. Mag ik vragen hoe je daartoe gekomen bent om daar te plaatsen? Ik denk dat het vrij gemakkelijk is om een betere plek te vinden bij bijna elke opfok gaat het er beter aan toe.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:51

Uurtje buiten en de rest van de tijd op stal... gauw weghalen daar. Dat soort stallen zouden niet mogen bestaan.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:09

gabyfedde schreef:
Uurtje buiten en de rest van de tijd op stal... gauw weghalen daar. Dat soort stallen zouden niet mogen bestaan.



Het paard staat in een groepsstal met ongeveer 8 anderen volgens TS, geen 3x3 box.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:16

ingvdh schreef:
gabyfedde schreef:
Uurtje buiten en de rest van de tijd op stal... gauw weghalen daar. Dat soort stallen zouden niet mogen bestaan.



Het paard staat in een groepsstal met ongeveer 8 anderen volgens TS, geen 3x3 box.

Dan nog... kan vast geen stukje galopperen in de stal. Dat vind ik voor elk paard fijn, maar helemaal als ze in de groei zijn.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:18

De meeste loopstallen zijn groot genoeg om een te kunnen draven/galopperen hoor. ;)

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:20

Change3x schreef:
De meeste loopstallen zijn groot genoeg om een te kunnen draven/galopperen hoor. ;)

Oh echt? Die ben ik dan nog nooit tegen gekomen. Mijn fout dan. Ik ken ze enkel groot genoeg om vrij te kunnen bewegen, maar zeker niet groot genoeg voor een galopje.
Waar zitten die dan?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:27

Als je paard er gewoon goed bijstaat zou ik hem lekker laten staan. Iedereen wil zijn paard wel langer buiten hebben, maar dat is niet in iedere regio te doen ivm landschaarste en bodemgesteldheid. Mijn vorige merrie heeft de eerste jaren ook op opfok gestaan. De eerste winter stond ze een halve dag buiten, maar dan wel in de bagger, dat is ook niet lekker galopperen. De 2 winters erna gingen ze korter naar buiten in een goed gedraineerde paddock en verder gewoon sociaal in een flinke loopstal met goed ruwvoer. Het is zoals het is, ze deed het er goed, dus waarom de stress van een verhuizing met het risico op een plek die dan toch tegenvalt voor mens en/of dier.