Enter uit de opfok halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 08:23

Hi,

Ik heb een vraagje..
Heb in de opfok een nu 1,5 jarige Friese merrie staan.
Op zich doet ze het er prima, maar ik mag er maar 1 keer per maand heen en kan er niks mee doen.
Niet even uit de stal halen, alleen maar kijken hoe ze er bij staat.
Nogmaals het zijn hele fijne mensen daar en heel kundig, maar ik zou graag iets meer met dr willen gaan doen.
Leren aan een halster lopen bv een band opbouwen.
Dus nu is mijn vraag, ik zou haar vanaf mei het liefste eruit halen en bij een paddock paradise willen neerzetten. Ze is dan 2 jaar.
Maar doe ik hier verstandig aan?
Ik hoor graag jullie menig en of ervaringen.


Anoniem

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:28

Naar mijn mening kun je ze het beste de eerste 2.5 tot 3 jaar lekker bij soort genootjes en leeftijdsgenootjes laten staan. Bij een opfok doen ze ook wel aan de basisopvoeding. Tenminste degene waar ik hielp deed wel altijd aan basisopvoeding. In de winter gingen ze aan een halstertje naar buiten en zomers stonden ze vaak lekker op de polderdijk of op de achterstewei.

Pantykous
Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:29

Waarom zou je t willen? Als je paard 30 wordt heb je straks nog 27 jaar om wat met haar te doen. Lekker laten staan met vriendjes, het is straks vroeg genoeg om haar wat te leren.

Neem aan dat ze nu ook in de hand komt voor de smid.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:33

@TS heb je een paddock paradise op het oog? Is dat een gemengde en stabiele kudde?
Dan kun je dat gerust doen hoor! Beetje wandelen, poetsen, in de hand zijn, daar worden ze echt niet slechter van, en op een paddock paradise kunnen ze - als het goed is - ook gewoon 24/7 paard zijn en sociale interactie hebben, juist in een kudde die NIET alleen uit leeftijdsgenootjes bestaat, leren ze veel.

sharonsemme
Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:39

Ik snap je gevoel wel! Onze staat in een gemengde pp. Met zowel leeftijdgenoten als oudere die hem opvoeden. De meest natuurlijke situatie dus!

Wij mogen komen wanneer we willen, ga meestel eens in de 2 weken. Ik hoef zijn naam nog niet te roepen of hij stapt uit de groep om met plezier mee te komen voor zijn gezellige privé aandacht. Even eruit halen, eten geven, aandacht, knuffels en poetsen. En zo nu en dan wat spelen met een vlag of een rondje buiten. Hij vind het geweldig!

Als jouw gevoel dat zegt zou ik het volgen. En 1 keer per maand langs mogen komen om te kijken vind ik absurd.. Jouw paardje staat daar, je betaald ervoor en mag 1 keer komen kijken? Blijf dat soort dingen vreemd vinden, vaste dagen snap ik, maar niet vaker dan eens in de maand.. Dan zou ik het wel weten! :j

Let a horse whisper in your ear
and breathe on your heart..
[KS-ITP] [VOLG] Het wilde leven van valk hengst Baron Legend!

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 08:48

Het is zeker niet zo dat ik veel met haar wil gaan doen hoor! Ben van mening dat ze nog lekker paard mag zijn voorlopig.. Alleen zou ik het leuk vinden om haar wat vaker te kunnen zien.
Ze komt daar in een gemengde kudde van alle leeftijden.
Dus nogmaals begrijp me niet verkeerd, ik ga echt niet longeren oid, zij mag lekker nog paar jaar paard zijn.
Ben sowieso pas van plan haar zadelmak te gaan maken met 4,5/ 5 jaar.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:51

Lekker laten staan. Het is voor de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van je paard heel erg goed om in een opfokgroep op te groeien.

Uiteraard jeuken je handen om lekker met haar aan de slag te gaan. Maar stel dat je haar dichterbij hebt kan je nog steeds maar heel weinig met haar doen. Een beetje borstelen en dat is het zo'n beetje.

Het paard leert nu veel meer van haar soortgenootjes dan dat ze van jou kan leren.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:53

mijn hengst staat nu ook in de opfok. En die gaat in juni (eerst in april casteren) en hij wordt in mei 2,naar de stal waar mijn andere haf staat. Daar loop hij ook in een kudde 24/7 buiten. Er komt nog een jong paard van 3 in de kudde en waarschijnlijk nog een jong paard.

Daarnaast staat er een 8 jarige hele speelse ruin in. Rest is allemaal tussen de 8-24 jaar.

Dus als in de PP ook leeftijdgenootjes zijn en niet alleen maar oudere, zou ik ook gewoon doen.

mijne rede is dat ik ruim half uur naar de opfok moet rijden, en daar vanuit is weer half uur rijden naar de stal van mijn andere paard. En dan weer half uur naar huis... Dan ben ik 1.5 uur onderweg.. terwijl dat gewoon in 1 uur kan.

Enige wat ik met de mijne ga doen is zo nu en want wat wandelen en poetsen. In rijden gebeurt pas tegen de tijd van 3.5/4 jaar. En licht het nog geheel hoe hij zich ontwikkeld.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 13-01-20 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:55

Het is jouw paard dus ik zou haar zeker op een pp zetten. Als ze jouw goed kent dan gaat later het zadelmak maken spelenderwijs. Je hebt een paard om van te genieten en een band mee op te bouwen.

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:59

Ligt aan de pp. Heb je daar genoeg ruimte en paarden om mee te spelen? Ik vind een paar hectare weiland en leeftijdsgenoten wel heel fijn voor een opgroeiend paard. Veel bewegen. In een pp kan hij nog zijn hele leven staan.

Getup
Berichten: 8257
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:01

Ik zou haar lekker laten staan. Maar ik heb ook niets met dat gepoets en gewandeld met die jonge dieren. Ze krijgen de basisdingen in de opfok als het goed is ook mee.

Ik ging elke maand een keer kijken, en verder deed ik er - behalve aaien- niets mee. Met 3 eruit en rustig wat meer gaan doen.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:01

Ik heb mijn jaarling ook vervroegd uit de opfok gehaald (met 1,5). Niet omdat de opfok niet goed was (die was juist geweldig), maar omdat meneer daar in 1 week 3 keer de hele kudde had bevrijd. Dit terwijl ze hectaren en hectaren heuvels en bos tot hun beschikking hadden, maar dat terzijde. Ik heb hem vervroegd naar de stal gehaald waar hij al zou komen te staan als hij 3 was, en daar is hij in een gemengde kudde van alle leeftijden opgegroeid. Daar kon ik inderdaad lekker met hem aan de slag, beetje wandelen, spelenderwijs verkeersmak maken etc. etc. Inmiddels is hij 6, en uitgegroeid tot een super sociale zelfverzekerde stoere vent. Hij staat zeer hoog in rang in de kudde waar hij is opgegroeid, je kan hem bij vrijwel alle paarden zetten, hij is bomproof en ik heb een geweldige band met hem. Ik heb de opleiding volledig zelf gedaan zonder problemen. Ik zou het zo weer op deze manier doen, al vind ik er nog steeds veel voor te zeggen om ze lekker met rust te laten en in de heuvels van de Eiffel op te laten groeien. Praktisch gezien kwam ik toen ook maar 1x per maand een weekendje vanwege de afstand en ik vond het heerlijk om hem zo in vrijheid door de heuvels te zien struinen, maar slechts 1x per maand mogen komen zou ik ook niet echt waarderen...’

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 09:03

Jessix schreef:
Ligt aan de pp. Heb je daar genoeg ruimte en paarden om mee te spelen? Ik vind een paar hectare weiland en leeftijdsgenoten wel heel fijn voor een opgroeiend paard. Veel bewegen. In een pp kan hij nog zijn hele leven staan.



Ze kan daar in de zomer op een ruime wei en er is een track van 1,5 km waar ze kan lopen.
In de winter staan ze ook buiten, verhard en onverhard. Nu staat ze in de winter binnen en komt ene uurtje buiten.

Flash111
Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:03

Het paard staat in de opfok in de kudde, niets beter dan dat om ze op een natuurlijke manier te laten opgroeien. Ook de attitude van de staleigenaar lijkt me zeer correct om de rust op diens erf en in de groep en te bewaren. Een opfokbedrijf is geen manége.
U vertrouwt het dier aan hen toe, zij zorgen ervoor dat het onder de beste omstandigheden opgroeit. Heb geduld en laat uw merrie nog een jaar staan. Een twenter is nog een zeer jong paard. Het komt de mentale groei ten goede en ook de ruimte en beweging welke ze er heeft weegt niet op tegen het wandelen in een paddock Paradise.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:05

Sassy82 schreef:
Jessix schreef:
Ligt aan de pp. Heb je daar genoeg ruimte en paarden om mee te spelen? Ik vind een paar hectare weiland en leeftijdsgenoten wel heel fijn voor een opgroeiend paard. Veel bewegen. In een pp kan hij nog zijn hele leven staan.



Ze kan daar in de zomer op een ruime wei en er is een track van 1,5 km waar ze kan lopen.
In de winter staan ze ook buiten, verhard en onverhard. Nu staat ze in de winter binnen en komt ene uurtje buiten.


Staat er ook nog een andere twenter?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:10

Sassy82 schreef:
Ze kan daar in de zomer op een ruime wei en er is een track van 1,5 km waar ze kan lopen.
In de winter staan ze ook buiten, verhard en onverhard. Nu staat ze in de winter binnen en komt ene uurtje buiten.


Dan sowieso lekker naar huis halen. Dan wegen de argumenten van mensen hier dat ze op de PP minder ruimte heeft ook niet meer mee: die ruimte heeft ze dus de winter sowieso niet?

Wij hebben ons veulen destijds naar een opfok gebracht: adres 1 zei na 3 dagen 'kom hem alsjeblieft halen!', adres 2 heeft hij 3 maanden gestaan en toen hebben wij hem opgehaald (slecht adres voor hem).
Hij heeft toen gewoon thuis gelopen daarna. Ja, de weides waren kleiner thuis, maar hij stond wel schoon, droog, sociaal en met goed ruwvoer... Opfok is niet zaligmakend en zeker niet zoals in het gros van de opfokadressen waar ze alleen jong spul bij elkaar gooien zonder ouder dier erbij: wie voedt dat jonge spul dan op? Zij elkaar? Mijn trainer heeft haar jonge hengst (wordt in mei 2) ook gewoon thuis lopen in een kleine hengsten/ruinen kudde van diverse leeftijden. Er wordt genoeg gespeeld, hij wordt ook genoeg op zijn plek gezet door de ouderen. Is een fijn gebalanceerd dier al, en hij gaat ook heel stoer mee wandelen. Ieder zijn ding, maar ze worden niet slechter van thuis staan in een gemengde kudde qua leeftijd. Vooral niet als ze gewoon 24/7 vrije beweging hebben. Ruinen blijven vaak tot op hogere leeftijd speels, dus als de kudde geen hele jonge dieren heeft, speelt ze daar wel mee. Hoewel merries in mijn ervaring uberhaupt - ook als jonkie - niet gek veel spelen en veel meer bezig zijn met grooming.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:27

Sassy82 schreef:
Jessix schreef:
Ligt aan de pp. Heb je daar genoeg ruimte en paarden om mee te spelen? Ik vind een paar hectare weiland en leeftijdsgenoten wel heel fijn voor een opgroeiend paard. Veel bewegen. In een pp kan hij nog zijn hele leven staan.



Ze kan daar in de zomer op een ruime wei en er is een track van 1,5 km waar ze kan lopen.
In de winter staan ze ook buiten, verhard en onverhard. Nu staat ze in de winter binnen en komt ene uurtje buiten.

Dan zou ik ze ophalen. Ik geloof toch al meer in opgroeien in een gemengde kudde.De mijne is daar ook in opgegroeid,in de winter moest ze aan de hand s'avonds naar binnen en s'morgens weer naar buiten.Ze is er enkel makkelijk van geworden,zo nu en dan werd ze gepoetst of aan de hand mee gewandeld.Toen ze oud genoeg was ,was het beleren ook poepsimpel.
Laatst bijgewerkt door beatje op 13-01-20 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel
Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:27

Als ze op de PP in een gemengde kudde komt en waar ook wat leeftijdsgenootjes bij staan, zou ik dat zeker doen.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 09:30

Dank jullie wel voor de reacties.
Wil nog even ingaan op wat vragen / opmerkingen.
Allereerst ga ik niks slechts zeggen over waar ze nu staat. Ze ziet er super uit en doet het echt goed daar.
Alleen komt ze daar in het winterseizoen ook maar een uurtje buiten. Verder staat de op stal.
In de PP staat ze ook in de winter de hele dag buiten of binnen als ze wilt.
De eigenaresse van de pp fokt zelf ook en heeft er 1 staan die dan 1 jaar is.
Verder staan er paarden van alle leeftijden.
Ik stel jullie meningen erg op prijs, maakt het alleen niet makkelijker om hierin een keuze te maken. :9
haha

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:30

Ik ben het met Skippy eens, lijkt er op dat je veulen in de PP meer vrije beweging kan krijgen in de winter en dat is het allerbelangrijkste voor een jong paard in de groei dus ik zou d"r lekker daar neer zetten.

Ik kan ook goed begrijpen dat je je paard graag wat vaker ziet dan 1x in de maand. Beetje handmak maken op jonge leeftijd is ook niet verkeerd..zolang je haar verder maar niet belast.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Steppe
Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:31

Weghalen, mijn mening is dat juist de eerste paar jaar geweldig zijn om met je jonge paardje bezig te zijn.
Beetje poetsen en alles wat daar bij hoort, beetje over het erf wandelen of als het mogelijk is wat verder.
Nogmaals mijn mening maar ik vind het juist heel belangrijk om met je paardje een band op te bouwen waardoor als ze na 3 jaar thuiskomen ze al wat gewend zijn en je dus rustig wat meer kan doen.

De opfok waar mijn paard stond mocht je ze uit de stal, paddock, land halen om van alles te doen. En dat heb ik ook gedaan lekker buiten gewandeld met hem naar keuringen geweest met de trailer, in de opfok een dag trailerladen georganiseerd (en tuurlijk niet de hele dag bezig met 1 paard) en zelfs een schriktraining georganiseerd.
Kwam de hoefsmid of veearts was ik er altijd zelf bij zodat ik wist wat er gebeurde en hoe.

In onze kudde stond ook een oudere ruin en dat was toch wel heel fijn voor de balans tussen het jonge grut.
Nog elke dag heb ik voordeel van zijn opvoeding in de eerste paar jaar, hij is niet heel snel onder de indruk van iets(ik wel) en inrijden is vlot en fijn verlopen.

Natuurlijk is dat geen garantie voor een makkelijk paard maar ik zou het zo weer doen op deze manier.
En een PP is toch ook geschikt voor jonge paarden zeker als er ook gespeeld word in de groep.

En voor jonge paarden 1 uur per dag buiten is echt veel te weinig dit moet minstens 8 uur zijn om lekker te spelen, rennen enz.
Ik zou voor de PP gaan.
Succes met je beslissing
Laatst bijgewerkt door Steppe op 13-01-20 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:32

Ophalen en lekker op dat pp zetten. Ik snap al dat geselecteerde groepjes gedoe niet. Een jaarling leert niet van een jaarling maar juist van de oudere paarden.

Mijn fjord heeft nooit in een opfok gestaan maar altijd op pension (opfok bestond toen nog niet). Hij speelde graag met de juist wat oudere paarden en zijn grootste maat was de 8 jarige haflinger van een stalgenoot.
Zo nu en dan had ik hem eens in handen, liep ik een rondje door de wijk en heeft ie een paar keer op de trailer gestaan voor een keuring. Op jonge leeftijd al de waterslang leren is toch een stuk makkelijker dan wanneer ze 3 jaar zijn :P

Hij is nu bijna 22 en ik heb altijd wel complimenten gehad dat hij netjes is opgevoed(okay voor 99%). Beleren vor de wagen ging makkelijk en hij liep de eerste keer voor de wagen al door het dorp. Ik had hem na een week al weer kunnen ophalen bijwijze van spreken. :D

Nee hoor geen spijt van en ik zou het zo weer doen maar dan wel PP ipv gewone pension.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 09:41

Elisa2 schreef:
Ik ben het met Skippy eens, lijkt er op dat je veulen in de PP meer vrije beweging kan krijgen in de winter en dat is het allerbelangrijkste voor een jong paard in de groei dus ik zou d"r lekker daar neer zetten.

Ik kan ook goed begrijpen dat je je paard graag wat vaker ziet dan 1x in de maand. Beetje handmak maken op jonge leeftijd is ook niet verkeerd..zolang je haar verder maar niet belast.



Nee zeker niet dat ik haar verder ga belasten.
Gewoon spelenderwijs leren aan een halster te lopen en halt houden en dat zeker niet elke dag.

petitparis
Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:42

als je jonkie nu binnen staat op een uurtje na, dan is er imo weinig "opfok" aan in de zin van: je doet toch je veullen naar de opfok zodat het zoveel mogelijk met soortgenoten kan interageren. En het is compleet belachelijk als ze op stal staan dat je ze er maar 1x/maand mag uithalen om even te kroelen en borstelen.

Als je merrie in een gemengde kudde terecht komt, gaat ze imo meer leren dan alleen bij leeftijdsgenoten. En nee je moet nu nog niet veel willen doen, maar kleine alledaagse handelingen aanleren (volgen aan het halster, gebonden staan, voetjes geven, borstelen...) geven alleen maar voordelen op langere termijn.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:48

Lekker ophalen. Zo te lezen is die pp een prima plek voor je paard en kan je haar ook vaker zien. Daarvoor heb je een paard niet om een keer in de maand vanaf een afstand een beetje te kijken. En als ze nu ook maar een uurtje buiten komt dan is de keus niet moeilijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers