Zichzelf los trekken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 22:19

Hoi bokkers, ik heb sinds kort een paard en ze is super lief en braaf (onder het zadel). Toen ik haar kocht kreeg ik al te horen dat ik haar wat respect moest bijbrengen en een sterke hand moest tonen. Ze neemt nogal snel een loopje met je, nu kan ik dat allemaal wel maar ja.

Het probleem is dus dat ze uit het niets wegrent tijdens het longeren of tijdens een rondje stappen op het erf, nu kan ik haar loslaten maar dat heeft natuurlijk ook geen zin als ik haar wil leren om dit niet meer te doen. Maar ze trekt zo hard dat de haak van mijn halstertouw kapot breekt, dit is nu al 2 keer gebeurd. Als ik haar longeer laat ik wel los (als ze in volle galop wegrent want anders trekt ze zo mijn schouder uit de kom) maar het gebeurd ook al als we gewoon op het erf lopen, ze trekt zich los omdat ze eten wilt en hoeveel ik ook trek of der bij het halster pak het lukt me gewoon niet. Ze heeft dit al haar hele leven gedaan hoor ik van de vorige eigenaren.

Iemand ideeen wat ik kan doen?

Anoniem

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:25

Aan je profiel te zien ben je 15. Dus je bent gewoon nog niet sterk. En dit paard moet even goed op der plek gezet worden. Is er iemand die jou hierbij kan helpen?

Als een paard bij mij neigt voor me uit te lopen of te trekken, probeer ik dit voor te zijn door meteen stil te zetten, rondje draaien etc. Grondwerk doen helpt hier ook bij, zo leert een paard z'n plaats bij een mens.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 22:32

Sterk zijn is denk ik niet het probleem, aangezien het halstertouw breekt zou ik niet zeggen dat het ligt aan het feit dat ik niet sterk genoeg ben ik ben daar inderdaad ook mee bezig met haar achteruit laten lopen als ze voor me uitgaat, veel halt houden probeer ik te doen en dan moet ze ook gelijk halt houden, doet ze dat niet mag ze weer achteruit lopen van me.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:34

Ik zou ook zeggen neem een paar lesjes bij een ervaren trainer om dit op te lossen.

Handschoenen aan als je longeert, je wilt niet de brandblaren op je handen krijgen.

Ik heb best wat jonge “springerige” paarden aan een halster vast gehad, maar halstertouwen zijn bij mij nooit gebroken op die manier. Ik zou ook kijken naar de kwaliteit van je halstertouwen. :o

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:39

Sneller zijn. Kennelijk krijgt ze toch te veel ruimte om langs je heen te komen.
Paard hoort achter je te lopen, niet naast je en al helemaal niet voorbij je schouder.
Wat je kan doen is een zweepje mee nemen (niet om te slaan!) Het enige wat je met het zweepje doet is in je linkerhand houden en voor je langs doen, zodat het zweepje voor je paard komt en op het moment dat je paard harder gaat en jij te laat bent voor het halthouden, is je zweep als een ruitenwisser (van een auto) heen en weer bewegen. Dus niet tegen je paard aan maar voor langs heen en weer.
Maar consequent zijn dat is het aller belangrijkst.
Longeren in een afgesloten ruimte doen. Kan al makkelijk met prikpaaltjes en lint.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:39

Snoppie schreef:
Sterk zijn is denk ik niet het probleem, aangezien het halstertouw breekt zou ik niet zeggen dat het ligt aan het feit dat ik niet sterk genoeg ben ik ben daar inderdaad ook mee bezig met haar achteruit laten lopen als ze voor me uitgaat, veel halt houden probeer ik te doen en dan moet ze ook gelijk halt houden, doet ze dat niet mag ze weer achteruit lopen van me.


Maar prijs haar dan ook de hemel in als ze wel netjes halt houdt. Maak het bij jou zijn leuker dan de buitenwereld

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 22:47

Met de zweep doe ik ook al inderdaad maar alsnog dankjewelhier rent ze ook doorheen, als ze achteruit gaat wanneer ik dat wil geef ik haar ook gelijk een klopje en een hoge “goedzooo”. Ze is ook de “leider” van de kudde dus is al wat dominant. Ik longeer haar meestal ook gewoon in de longeerbak maar wil graag ook dat ze het kan in de bak.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:52

"Kracht" gaat zelden over spierballen.
Klein feitje: de kleinste shetlander is sterker dan drie mannen.
Dus gewoon niet proberen, want het is kansloos.

"Kracht" moet komen uit je persoonlijkheid. Een band met je dier opbouwen, in kleine dingen al laten merken dat jij jezelf opstelt als leider in de tweepersoons kudde.
Bijvoorbeeld je doet de staldeur open, halster aan, nog even 1 seconde stil staan en pas dat hok uit als ik achteruit stap en 'kom maar' zeg. Ook bij het poetsen: om is om, terug is terug en voet is voet. Dat mag en kan doorgaans met gefluister, grammen en centimeters, maar jij vraagt iets en dan moet er wel een reactie komen. (En zo nee wordt het gebaar groter, de vraag wat luider dan gefluister etc.)

Met dat consequent zijn bouw je respect op.
(En die sterke hand vind ik vaak nonsens. Klappen geven is geen kunst en een braaf dier verdient dat niet. Je dier goed duidelijk maken wat je wil is wel een kunst, als we het over gefluister, centimeters en grammen hebben. Dat kan voor een paard duidelijk zat zijn, ook voor onopgevoede types.)

Concreet idee 1: loop als dat mogelijk is tussen haar en het gras.
Idee 2: Google even op Linda Tellington en 'homing pigeon' of 'elegant elephant', twee leidposities waarbij je naast het hoofd van je dier loopt (vroeger leerden we naast de schouder te lopen, dat is veulenpositie, of hoe een soldaat zijn paard als schild gebruikt) en met een zweepje horizontaal voor het paard. Doel is: dreigen er dingen mismte gaan, richting gras, dan zwaai je met het zweepje. Oefen alvast voor er gras in zicht is, beloon uitbundig als ze halt houdt.
Idee 3: stap in zigzagjes over het erf: 3 pas iets naar links, flauwe bocht, 5 pas wat naar rechts, je kunt ook met je zweepje de nieuwe richting aangeven - dat ism wat echte leiders doen: initiatieven nemen, zeggen wat het doel is, en het is ook minder saai voor je paard.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:02

Ooit had ik een verzorgpaard die dit deed. Op gegeven moment ben ik met een touwhalster gaan werken waar je net even wat meer mee te zeggen hebt (niet mee vastzetten, uiteraard) Misschien kun je het proberen ook net iets voor te zijn en te gaan corrigeren zodra je paard (bijvoorbeeld) zijn/haar oortjes naar voren doet met zo'n uitdagende blik. Dat deed mijn verzorgpaard toen destijds en dat was ook echt een boef dus zag het aankomen. Daarbij kun je misschien ook beter een leadrope/halstertouw nemen met een draaisluiting. Die gaan ook niet snel kapot en gebruikte ik met grondwerk.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 11-01-20 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:07

Waarom heb je dan zo'n paard op je 15de?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:09

StillAngel schreef:
Waarom heb je dan zo'n paard op je 15de?

O:) ...wat denk je er zelf van?
En: waarom tenslotte ook niet...?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:15

Hengstenketting. Dit paard doet dit al zo lang dat er even een wat duidelijker hulpmiddel nodig is. Daarnaast uiteraard werken aan de opvoeding.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 23:16

StillAngel schreef:
Waarom heb je dan zo'n paard op je 15de?


Waarom niet? Als ik 30 had geweest had ik nog hetzelfde probleem gehad, de klik was er. Voorderest is ze ook gewoon echt mijn perfecte paard maar ja wel gewoon een dondersteen.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:43

Zet je de bij met longeren? Hoe oud is je paard?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:51

Hengstenketting over het tandvlees. Als ie je dan voorbij komt hoef je alleen maar vast te houden. Niet aan rukken!

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:54

Moeilijk.. Ik denk dat je goed les moet gaan nemen in het grondwerk. Je kunt alles eraan gaan hangen voor een 'snelle' oplossing, maar op langdurig termijn zou ik zeker beginnen met het grondwerk. En dat naar het eten rennen, krijgt ze genoeg? Kijk daar ook is naar. Ze probeert je misschien gewoon wat duidelijk te maken.

Misschien met een bitje proberen? Halster over hoofdstel en als ze over jouw grenzen gaat, aangeven met het bit? Is maar een idee.
Veel succes, moeilijk probleem!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:56

Anne_GTI schreef:
Hengstenketting over het tandvlees. Als ie je dan voorbij komt hoef je alleen maar vast te houden. Niet aan rukken!


Heel eerlijk gezegd vind ik dit nogal wat om iemand van 15 aan te raden...

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 00:12

Anastasia24 schreef:
Moeilijk.. Ik denk dat je goed les moet gaan nemen in het grondwerk. Je kunt alles eraan gaan hangen voor een 'snelle' oplossing, maar op langdurig termijn zou ik zeker beginnen met het grondwerk. En dat naar het eten rennen, krijgt ze genoeg? Kijk daar ook is naar. Ze probeert je misschien gewoon wat duidelijk te maken.

Misschien met een bitje proberen? Halster over hoofdstel en als ze over jouw grenzen gaat, aangeven met het bit? Is maar een idee.
Veel succes, moeilijk probleem!


Les ben ik inderdaad van plan ja ze krijgt genoeg hoorin de ochtend heeft ze, de middag en de avond. Dan nog schep biks erbij. Dankjewel voor de tip!

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 00:13

Horseloverl schreef:
Zet je de bij met longeren? Hoe oud is je paard?


Ze is 15 jaar

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:25

Ik zou bij haar inderdaad ook even een hoofdstelletje omdoen. Mijn bijrijdpaard werd vroeger ook nog weleens erg sterk tijdens het buiten wandelen, zeker op de terugweg naar stal. En met een bitje in heb je toch even iets meer te vertellen. Nu gaat het super en wandel ik alleen nog maar met halster en touwtje met haar (soms is ze nog weleens fanatiek :D )
Laatst bijgewerkt door Pindabear op 12-01-20 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:44

Les gaan nemen in grondwerk. En ondertussen zou ik een touwhalster nemen en het touw vastzetten op de neus. Dan heb je direct al wat meer te zeggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:47

Welke regio zit je? Er weet vast wel een bokker een goede grondwerkinstructeur.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 01:39

Met geweld, hengstenkettingen en al dat soort dingen ga je het niet winnen. Je wilt juist een paard hebben wat het leuk vindt bij je te blijven en wat vertrouwen in je heeft.
Koop een clicker, snijdt plakjes wortel en ga in de bak oefenen met een los paard, en leer haar te volgen, naast je te lopen met clickertraining. Begin bij het begin. En ja, ook 15 jarige kan uitstekend clickeren leren. Regelmatig oefenen zodat het een gewoonte wordt je te volgen.
Lees je eerst in wat belangrijk is bij het clickeren (timing) en kijk filmpjes van Shawna Karrash en Inge Teblick. Of neem een paar lessen erin. Het werkt als een tierelier, is superleuk en je kunt een dier vrij snel leren wat gewenst gedrag is.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 00:18

Lindsey_99 schreef:
Met geweld, hengstenkettingen en al dat soort dingen ga je het niet winnen. Je wilt juist een paard hebben wat het leuk vindt bij je te blijven en wat vertrouwen in je heeft.
Koop een clicker, snijdt plakjes wortel en ga in de bak oefenen met een los paard, en leer haar te volgen, naast je te lopen met clickertraining. Begin bij het begin. En ja, ook 15 jarige kan uitstekend clickeren leren. Regelmatig oefenen zodat het een gewoonte wordt je te volgen.
Lees je eerst in wat belangrijk is bij het clickeren (timing) en kijk filmpjes van Shawna Karrash en Inge Teblick. Of neem een paar lessen erin. Het werkt als een tierelier, is superleuk en je kunt een dier vrij snel leren wat gewenst gedrag is.


Hoi, ik wilde jouw even bedanken want de clickertraining heeft ons zo erg geholpen, de band die we nu hebben is ineens zo snel gegaan en iedereen op stal zegt het ook “jullie zijn echt voor elkaar gemaakt en ze is een heel ander paard als jij er bent” grootste compliment wat je kan krijgen in mijn ogen. Super bedankt voor jouw tip met de clickertraining.

Anoniem

Re: Zichzelf los trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 00:49

@Snoppie, wat goed om te lezen! Ben erg blij dat je voor de clicker training bent gegaan in plaats van de strengere middelen.