26jarige ruin vertoond hengstengedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maggy1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 15-12-15

26jarige ruin vertoond hengstengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 20:44

Hi allemaal,

Mijn ruin van 26jaar heeft de vervelende gewoonte helemaal geobsedeerd te raken door merries. Ze hoeven niet bij hem in de groep te staan, al staan ze in de paddock naast hem wordt hij al helemaal verliefd. Nu is dat nog niet zo erg maar hij raakt helemaal in paniek als ze uit zicht zijn (hinniken/roepen, heen en weer rennen) en ik ben bang dat hij zijn oude lijf hierdoor blesseert of dat ie iets aan z’n hart krijgt. Hij heeft ook spat/artrose in z’n achterbenen. Nu is het een hele tijd goed gegaan door te voorkomen dat hij contact kon krijgen met merries maar onze stal is recent overgenomen en de nieuwe eigenaar wil twee paddocks aanhouden, naast elkaar, hij zal dus hoe dan ook in de paddock naast de merries komen te staan. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Verhuizen is ook geen optie want op een andere stal vindt hij ook wel weer een merrie waaraan hij zich hecht. En nog een keer verhuisstress gaat hem ookniet goed af op zijn leeftijd. Afwachten of het gedrag minder wordt lijkt mij nu de enige optie maar ik vind het moeilijk om hem zo van slag te zien. Hij is ook afgevallen. De huidige situatie bestaat nu 4 dagen dus misschien moet ik het aankijken en hopen dat ie de rust die hij hiervoor had weer vindt? Alle tips en advies welkom :)

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: 26jarige ruin vertoond hengstengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:54

Lijkt me meer dat hij niet achter wil blijven, omdat "zijn" kudde weggaat.

Maggy1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 15-12-15

Re: 26jarige ruin vertoond hengstengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 21:15

Hij staat niet samen met merries in dezelfde groep en heeft ook nooit samen gestaan met ze, de paarden die bij hem staan blijven gewoon staan en toch paniek :(. Het is puur als de merries uit zicht zijn. Ook als ze s avonds naar stal gaan is hij nu eerst 30min heel onrustig en roept hij ze.