Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-20 13:17

Beste bokkers, ik doe opnieuw beroep op jullie raad.
Ik ben sinds 7 maanden in het bezit van een vierjarige drachtige merrie. De eerste maanden dat ik haar kocht was het een droompaard, lief en aanhankelijk in de omgang, braaf, betrouwbaar. Naarmate haar dracht vorderde had ik de indruk dat ze ietwat zuurder werd, maar niks dramatisch.
Hierna kreeg ze last van haar eerste koliekaanval, hierna is ze opvallend beschermend geworden tegen haar weidemaatjes en zeer humeurig naar onbekenden maar nog altijd vriendelijk tegen de mensen die ze kenden. Haar tweede koliekaanval was erger en hierdoor is ze geopereerd moeten worden. Door de operatie moest zij een maand op stalrust, 2 weken nog te gaan. Ze mag 2x per dag uit haar stal.
Hierdoor heb ik precies een ander paard. Ze is humeurig, bijt en zou echt aanvallen als ik haar zou laten begaan. In de piste lopen is niet te doen, geef je haar een klap als ze bijt dan vliegt ze gewoon op je af. We stappen nu dus enkel maar buiten.
Vandaag was echter de laatste druppel voor mij. Ik was haar aan het poetsen, wat ze normaalgezien het fijnste moment van de dag vindt, en zodra ik achter haar schouder begin te poetsen keert ze zich om en probeert me te trappen. Ik ben geen persoon die snel kwaad wordt maar dan heb ik mijn geduld toch wel verloren.
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ze heeft een jollybal in haar stal, liksteen en de hele tijd hooi tot haar beschikking. Ik doe echt zoveel mogelijk om haar leven zo comfortabel mogelijk te maken maar dat lijkt helemaal niks te helpen. Integendeel. Op dit moment sta ik op het punt om haar te verkopen. En dat doet me pijn, want ik weet wat voor een braaf, lief paard het vroeger was. Dit kan toch niet alleen zwangerschapshormonen en frustratie zijn?


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:20

Door de dracht en op sluiting op stal kan haar gedrag zeker veranderen. Wacht de dracht af en stal rust af. Daarna zal ze echt weer een ander paard worden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:21

Ik kan me zo voorstellen dat ze last heeft van de maand stalrust. En ook van de drachtigheid. De merrie van een kennis veranderde in een kenau als ze drachtig was. Moest je ook niet zomaar bij in de weide komen.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:21

Tja, als ik buikpijn heb wordt ik er ook niet gezelliger op. Weet je wat de reden was van de koliek? Verstopping, gas, kou, stress, slag in de darm?
Weet je zeker dat het veulen nog leeft?

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:21

Van stalrust worden de meeste paarden ook niet beter. Zo snel als het kan weer naar buiten. 2 keer per dag enkel je hok uit is niet goed zo te horen. Waardoor heeft ze koliek gekregen? Overleg eens met je DA of ze eerder weer naar buiten mag

MarjanB
Berichten: 16417
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:21

Ze mist haar vriendjes en de mogelijkheid om vrij te bewegen wat me logisch lijkt.. is het mogelijk om haar naast de andere paarden in een klein stukje te zetten zodat ze niet alleen binnen staat?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

pien_2010
Berichten: 43113
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:23

fienfin schreef:
Door de operatie moest zij een maand op stalrust, 2 weken nog te gaan. Ze mag 2x per dag uit haar stal.


Al twee weken staat ze op stal en daar is de oorzaak denk ik. Er zijn paarden die daar erg agressief van worden. Ik zou in conclaaf gaan met de dierenarts of je daar niet iets aan kan doen, want zo is geen leven voor je paard en gevaarlijk voor je zelf.

Verkopen gedachte vind ik eigenlijk veel en veels te vroeg. Want je merrie is gevaarlijk vanwege de ophokplicht en dus vanwege omstandigheden.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:25

belle_boef schreef:
Van stalrust worden de meeste paarden ook niet beter. Zo snel als het kan weer naar buiten. 2 keer per dag enkel je hok uit is niet goed zo te horen. Waardoor heeft ze koliek gekregen? Overleg eens met je DA of ze eerder weer naar buiten mag


Ze is geopereerd, dan mag je niet zo snel vrije beweging, dat is veel te gevaarlijk. Een maand valt zelfs nog mee in dit geval, vaak is het 8 weken of langer.
Wat gebeurd er als je het paard op pijnstilling hebt? Wordt ze daar minder boos van?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:25

Als een paard 2 koliekaanvallen heeft op een half jaar tijd, zou ik dat willen uitzoeken waar dat vandaan komt. Als er namelijk iets mis is met het spijsverteringsstelsel (pijn), daarbovenop ligt dan nog een veulen te drukken en je voegt er ook nog saaie en vervelende stalrust aan toe (geen beweging, geen sociaal contact), dan denk ik dat weinig paarden nog brave engeltjes zouden zijn. Niet boos worden, niet slaan, niet schreeuwen, maar uitzoeken waarom dit paard zo hard duidelijk probeert te maken dat ze zich absoluut niet oké voelt. De dierenarts is daarbij de eerste stap.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:26

Wat is er veranderd in huisvesting bij de vorige eigenaar en bij jou? Heb je geprobeerd de oorzaak van de humeurigheid en koliek op te sporen? Wat is er veranderd in voeding? Krijgt ze veel krachtvoer? Blijkbaar ontgaan je de signalen van ongemak die ze aangeeft en moet ze heel duidelijk agressie tonen.... Stalrust lijkt me vrij helder de oorzaak van haar huidige agressie. Een drachtig paard hoort niet, never op stal, behalve in een inloopstal en kort voor de bevalling in een schone grote (en dan bedoel ik groot) stal om te wennen en er zich prettig te voelen. Of bij goed weer in een ruime weide.
Zet haar buiten op een paddock of weide met voldoende hooi en water, en laat haar zoveel mogelijk met rust.

Over de IJssel

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:28

Lindsey, TS schrijft dat het paard geopereerd is, dan mag ze echt niet „gewoon“ op een ruime paddock, veel te veel risico op een breuk in de buikwand na een buikoperatie. Ik zou die tijd dus zeker nog even uitzingen ook al is het ellendig.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:31

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

mirm
Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:31

Je hebt wel pech met je paard, als ik je eerdere topics lees... ik denk dat je haar eens goed moet laten onderzoeken als ze is opgeknapt van de operatie. Een paard veranderd niet zomaar van een braaf paard naar een agressief paard. Vaak is pijn de oorzaak. Sterkte.

I love Zilda en Dana!!

tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:33

Geef je merrie de tijd om te herstellen.
Bijten geeft aan dat ze zich niet comfortabel voelt bij wat jij doet.
De merrie is drachtig dus hormonen kunnen een rol spelen, ze is geopereerd dus haar lijf zal nog gevoelig zijn, ze heeft stalrust dus ze kan haar natuurlijke gedrag niet vertonen.

Voor nu zou ik niet poetsen, of niet achter haar schouder als dat haar grens is.
Jij moet er nu voor haar zijn, in haar behoefte voorzien zonder over de grens van wat zij aankan te gaan.

Heb geduld, ga mee in haar flow en voor je het weet is het lente, staat er een prachtig veulen naast haar en in het najaar heb jij je lieve merrie weer terug.

Je mag overigens ook je eigen grenzen stellen op een moment dat zij bijt. Een mopper of een hand in haar richting is prima zolang je je maar realiseert dat het jouw gedrag is geweest wat de reactie bij haar heeft getriggerd.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:35

tiwi1969 schreef:
Jij moet er nu voor haar zijn, in haar behoefte voorzien zonder over de grens van wat zij aankan te gaan.


Dit vind ik een hele mooie. Luister naar het paard, haar comfort moet nu op de eerste plaats staan.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-20 13:48

Oorzaak van de koliek was zand. Dikke darm zat vol en was gedraaid. Ze heeft waarschijnlijk zand gegeten, want het hooi ligt altijd in bakken.
Pijnstilling heb ik nog niet geprobeerd, ik wil het best eens proberen maar het probleem is dat mevrouw niet echt makkelijk poedertjes opeet. En wil ook niet echt gaan spelen met haar darmflora door met poedertjes te gaan spelen ...
Bij mij stond ze oorspronkelijk 24/7 buiten. Ze kreeg voor de operatie gastroplus (1/2 schep) en een scheutje olie. (lijnzaad) Nu krijgt ze recup mash (slobber) en grasmix van hartog (op aanraden van de kliniek). Ook krijgt ze bij elke maaltijd psyllium, omdat nog niet al het zand uit haar darmen was.
Ik wil best eens pleiten bij de dierenarts of ze misschien op een postzegel weide mag staan. Maar weet niet of dat goed is voor haar darmen, meteen gras?

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:00

Eet ze voldoende hooi? Enig idee hoeveel hooi ze binnen krijgt? Drachtig zijn kan rare dingen doen met een merrie, vervelend dat ze er zo veel last van heeft.

kiki1976
Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:02

Ik denk dat het nu een combinatie van alle omstandigheden bij elkaar is.
Drachtig (gezien leeftijd gok ik 1x), verhuizing, koliek, koliek operatie, boxrust en wellicht pijn.

Nu al buitenzetten zou ik echt voorzichtig mee zijn.
Wellicht kan je op stal wel dingen doen waardoor ze bv ook geestelijk getriggerd wordt. Ja knikken, nee schudden, flemen/lachen, kusje geven. Dat doorbreekt ook de sleur en stimuleert geestelijk.
Maat vlecht bv eens wat wilgentakken tussen de spijlen van de box door. Is goed voor ze en ze zijn bezig (overleg wel even of ze dit mag met de da).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

maj0
Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:02

Wat een pech

Je zou de poeder door de slobber kunnen mengen.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:04

Oj, wat een waardeloze oorzaak. Heel sneu. Bij een goede fouragehandel kun je ontstoft hooi krijgen. Daar zit amper zand in; dat wordt eruit geblazen. Dat zou ik zeker overwegen voor die laatste maanden, en eigenlijk altijd... Louis Venhorst onder andere levert dit: en die levert overal.

Over de IJssel

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:14

In deze toestand kun je haar in elk geval niet verkopen. Ik snap dat je haar agressie niet leuk vindt,dat zou ik ook niet vinden! Ik zou haar zo veel mogelijk met rust laten en eventueel iets als kamille of een ander natuurlijk supplement geven wat haar rustiger kan maken.En dan de geboorte van het veulen afwachten. Daarna zal ze wel weer haar brave zelf worden.

Omany
Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:15

Mijn doodbrave, lieve merrie had ik van altijd buiten verhuisd naar stal. Grootste fout van mijn leven, ik kon ze na een paar maanden niet meer aanraken :n . Gewoon al met een borstel in haar richting en ze begon te bijten en trappen !

Na 6 maanden ongeveer, was de druppel vol, ik was mijn paard compleet aan het verliezen, mentaal ging ze kapot. Halsoverkop verhuisd naar terug altijd buiten en binnen de dag had ik mijn lieve merrie volledig terug <3 .
Dus de stalrust kan dit zeker veroorzaken ...

Carpe diem

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:16

Hoe dan ook, je zult een oplossing moeten vinden. Zoals ze nu is, kun je haar ook niet 'gewoon' verkopen. Haar nu wegdoen betekent bijna per definitie dat ze op een plek terechtkomt waar je je paard liever niet hebt. Je moet dus je verantwoordelijkheid nemen....
Ik denk ook dat de dracht een grote rol speelt. Zowel hormonaal als fysiek. Wanneer is ze uitgeteld? Pijn klinkt logisch, als het veulen begint te groeien kan dat op de darmen drukken die misschien nog erg gevoelig zijn. Ik zou dus zeker pijnstilling proberen, wel in goed overleg. Veel pijnstillers zijn ongeschikt voor drachtige merries.
Wat poetsen etc betreft zou ik het maar een beetje laten als ze dat toch niet fijn vindt. Wel moet je proberen een zeker overwicht te behouden, anders heb je straks misschien een probleem als het veulen komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:18

fienfin schreef:
Oorzaak van de koliek was zand. Dikke darm zat vol en was gedraaid. Ze heeft waarschijnlijk zand gegeten, want het hooi ligt altijd in bakken.
Pijnstilling heb ik nog niet geprobeerd, ik wil het best eens proberen maar het probleem is dat mevrouw niet echt makkelijk poedertjes opeet. En wil ook niet echt gaan spelen met haar darmflora door met poedertjes te gaan spelen ...
Bij mij stond ze oorspronkelijk 24/7 buiten. Ze kreeg voor de operatie gastroplus (1/2 schep) en een scheutje olie. (lijnzaad) Nu krijgt ze recup mash (slobber) en grasmix van hartog (op aanraden van de kliniek). Ook krijgt ze bij elke maaltijd psyllium, omdat nog niet al het zand uit haar darmen was.
Ik wil best eens pleiten bij de dierenarts of ze misschien op een postzegel weide mag staan. Maar weet niet of dat goed is voor haar darmen, meteen gras?


Heeft ze altijd iets te knabbelen of staat ze tussen maaltijden door te wachten op de volgende maaltijd?

Als het mag (ivm operatie) is het fijn als er altijd iets te knabbelen is tegen de verveling.

Verder zou ik proberen voorzichtig te zijn met haar lijf en goed op subtiele signalen (oren in nek, staartzwiepen) te letten als je haar aan moet raken. Grote kans dat ze heus wel subtiel aangeeft dat iets pijn doet voordat ze met trappen of bijten begint. Als jij nu rekening houd en naar haar luisterd (letterlijk haar lichaamstaal ziet) dan kon het wel eens je beste vriendinnetje worden. Verhuizen, drachtig, koliekoperatie, dat is best veel voor een paard, geef haar even de tijd zonder iets te moeten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:20

Samenloop van ongunstige omstandigheden en de frustratie die daaruit volgt, kan een paard idd wel heel erg veranderen.

Ik zou ook in elk geval de leefomstandigheden onder de loep nemen. Staat ze normaal op het land of altijd in een zandpaddock ?
Zoals in je eerdere topics te lezen is, is het ook een luchtzuiger geworden en heeft ze soort van atactische problemen ?
Dus ergens schort er iets lijkt me.

Voor nu zal er niks anders opzitten dan de rit uit te zitten en haar zo weinig mogelijk lastig te vallen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers