Paard moeite met rangorde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Paard moeite met rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-20 10:05

Goedemorgen!

Mijn paard heeft sinds 2 jaar, sinds ik op de nieuwe stal sta ontzettend veel moeite met haar plek in de groep zoals ik het zie. Bij mij is de maat nu een beetje vol gezien de dierenarts voor de 4e keer heeft moeten komen deze week in 2 jaar tijd door een trap op de wei.... Elke keer is het weer goed hersteld, maar ik ben zo bang dat er een dag komt dat het niet meer goed komt.

Na haar trap op de wei afgelopen week heeft ze een dag binnen gestaan omdat het oudjaarsdag was (ivm vuurwerk en onrust bij de andere paarden), uiteraard samen met wat anderen. De dag er na is ze in de bak gezet samen met een paardje waarvan ik dacht dat het wel goed ging (hele tijd haar weidegenootje geweest zonder problemen). Dit ging ook goed. De dag er na weer samen. Andere paardje was al even aan het dreigen dat mijn paard echt aan de kant moest en haalde uiteindelijk uit. Gelukkig liep dit goed af. Wel gelijk het ene paard weggehaald bij mijn paard.

Zoals ik al vertelde was dit niet de eerste keer.... Op de wei staat ze met 6 anderen: pony's, paarden, ruinen, merries. Niemand heeft ooit echt ernstige verwondingen (wel eens een bijtplekje of een kapotte deken... ), maar toch weet die van mij elke keer weer getrapt te worden. Ze heeft ook al regelmatig met 1 of 2 anderen gestaan maar ook dit ging mis (verschillende paarden en pony's heeft ze bij gestaan om een goede match te vinden). Daarin tegen valt ze zelf de kleinere pony's aan...
Het is ook niet zo dat de anderen niet eerst dreigen, dit doen ze namelijk wel. Die geven duidelijk aan dat ze er klaar mee zijn. Ook zo'n ding is het naar binnengaan. Ze staat rustig vooraan bij het hek te koekeloeren, terwijl er meerdere paarden duidelijk aangeven dat zij toch echt alles eraan doen om eerder naar binnen te mogen (je ziet hierin duidelijk, dat de rest elkaar heel erg goed begrijpt).

Heel af en toe zie ik aan signalen dat ze het wel snapt, ze loopt echt wel eens weg. Ik snap gewoon niet waarom ze dit niet altijd doet? Ze blijft 5/10 keer gewoon vrolijk staan, terwijl ze zojuist een trap heeft gehad. Een te kleine weide is het ook niet, ze kan echt makkelijk wegkomen. Daarnaast gaat het vaak ook wel goed en staan ze gezellig met een groepje naast mekaar te eten.

Ik weet wel dat ze vroeger bij moeders en een ander onderdanig paardje heeft gestaan. Op mijn vorige stal stond ze samen met twee anderen. Ook dit ging altijd goed. Ik ben wel bang dat het voor haar goed was geweest als ze al op jongere leeftijd (ze is nu 10) bij een grotere kudde had gestaan. Maar zoals eerder benoemd, bij de nieuwe stal ging het met 1 of 2 anderen ook niet goed.

Als de weides straks kaal zijn en bevroren, zullen ze naar paddocks gaan. Ik heb al aangegeven dat ik haar dan graag alleen wil hebben (ze kunnen wel neuzen en staan dicht bij elkaar). Ik vind die ruimtes te klein om haar met een ander in te zetten.


:') verder is het gelukkig een heel leuk en lief paard.. haha

Heeft iemand misschien tips? of wat zouden jullie doen in deze situatie?

Elaya


Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard moeite met rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:26

Hier ook zo een gehad, werd wel gebeten ipv getrapt dus alleen kleine plekjes. Maar verdedigde zich ook niet en probeer er toch altijd weer tussen te dringen. Na 1.5 jaar werd het wat beter, maar toch nog altijd onrust terwijl het een sociale groep met 3 andere oudere paarden en 1 van gemiddelde leeftijd was. Niks aan te doen helaas.

Paardengek in hart en nieren!

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:38

Hier net zo een.

Ik zie de signalen van de andere paarden sneller dan hij geloof ik.


Inmiddels is hij 26 en staat op een pensioenplek.

Eigen stal met eigen betonuitloop, zandpaddock en wei.
Naast hem nog 5 'pensioen'stallen op die manier. (Mijn paard heeft de hoekstal)

Snuffelen en kriebelen over de draad kan, samen oplopen om te grazen ook.
Maar echt bij elkaar komen niet.

Voor mijn paard werkt dit prima, hij lijkt hiermee ook veel meer op zijn gemak en tevreden.
Veel minder gestrest.


Aan 1 kant naast zijn wei is een wat kleiner weitje zonder stal eraan vast. En daar staan regelmatig jongere hengsten, zo 3 tot 5 jaar. De grap is dat hij daar heel vaak bij in de buurt staat, zelfs onder het draad door samen grasjes happen.

Prettig, want mijn paard tevreden, én een plek waar de hengsten zonder gedoe met andere paarden neergezet kunnen worden, maar met wat sociaal contact.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:04

Als ze altijd met haar moeder gestaan heeft laat zich de oorzaak vrij goed raden, ze heeft zich gewoon nooit serieus uit de voeten hoeven maken. Met een beetje pech heeft de moeder haar ook nog tegen de ander beschermt.
Waarschijnlijk moet je een maatje zoeken die ook niet zo veel interesse heeft aan competitie, waarschijnlijk dus geen merrie.

Ik heb er ook zo een gehad en achteraf gezien had ik die in een prive wei moeten zetten, maar dat is achteraf. Die is uiteindelijk blijvend geblesseerd geraakt.

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-20 11:09

Bedankt voor jullie reacties!
Alleen is ze tot nu toe onrustig, maar dan is de wei van de anderen ook erg groot en staan ze erg ver weg bij haar. In de paddocks is dat anders. Als dit goed gaat en ze hier gelukkig mee lijkt dan moet ik eventueel overleggen of dit in t verdere jaar ook zo op de wei kan en dan op een manier dat de rest redelijk bij haar in de buurt staat.

Elaya

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:37

Ik zie dat je in 2 jaar ook wel 'veel' aan het wisselen bent qua samenstelling.

Vind ook zo wat om ze meteen uit elkaar te halen na 1 trap. In dat geval was ik bij ons dagelijks paarden uit paddocks aan het vissen. Als ze samen staan gebeurd dat nou eenmaal.

Dus ik denk dat je of moet kiezen voor alleen staan of samen en dan moet accepteren dat er de kans is dat ze een keer blijvend geblesseerd raakt.

Maar dat risico sluit je ook niet uit als ze alleen staan ;)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:40

Als het na zo'n lange tijd in die groep niet goed gaat, en er is geen verbetering, dan zou ik een andere groep zoeken. Dat wij paarden bij elkaar zetten wil niet zeggend dat het vanzelfsprekend goed gaat. Ze moeten elkaar wel een beetje liggen, en soms zie je dat een grote kudde opsplitst in 2 delen. Bij een kleine is dat minder vaak het geval. In elk geval na zo'n lange tijd proberen weghalen en haar beschermen. Dat ze kleinere pony's zelf aanvalt is vrij normaal gedrag, dan is zij weer de grootste. Het kan zijn dat het met 1 ruin van gelijke grootte wel beter gaat.

Over de IJssel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers