Cribox werkt niet (meer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Cribox werkt niet (meer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 22:58

Hallo!

Mijn paard is een luchtzuiger, altijd al gedaan. Ik ben sinds een week of drie aan het proberen om dit te minderen. Ze is (weer) gezond en heeft geen maagzweren. Ik ben begonnen met cribox te smeren, waar ze de eerste twee weken heel goed op reageerde. Ze zoog helemaal geen lucht meer. Nu heeft ze afgelopen weekend een nachtje ergens anders gestaan en sindsdien is het helaas weer langzaam begonnen ondanks de cribox. Ik blijf de cribox smeren, maar ze gaat er nu dwars doorheen.. Ik vraag mij nu een beetje af of dit kwaad kan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik denk dat ik nu tijdelijk even stop totdat het weer war rustiger is qua vuurwerk ect en het dan weer opnieuw ga proberen. Ik had hele goede hoop in het begin aangezien ze er zo goed op reageerde.

Ik hoor het graag!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Cribox werkt niet (meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:06

Iets anders wat ze smerig vindt erop smeren? Scherpe mosterd of sambal bijvoorbeeld?

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Cribox werkt niet (meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:13

Hoeveel ruwvoer krijgt ze en hoeveel staat ze buiten? Waarom wil je haar het luchtzuigen afleren? Hoelang is ze inmiddels maagzweer vrij en heb je het idee dat het luchtzuigen al is vermindert of niet?

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:23

Deoiridh schreef:
Hoeveel ruwvoer krijgt ze en hoeveel staat ze buiten? Waarom wil je haar het luchtzuigen afleren? Hoelang is ze inmiddels maagzweer vrij en heb je het idee dat het luchtzuigen al is vermindert of niet?



Ze krijgt onbeperkt ruwvoer uit een slowfeeder. In de winter staat ze halve dagen buiten. Ik weet dat meer naar buiten beter is, maar dat gaat niet op deze stal. Ze is dit weekend weer onderzocht door de dierenarts en dit was allemaal goed. Ze zuigt veel minder lucht dan eerst.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Cribox werkt niet (meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:37

Misschien kan je het eerst even aankijken, gezien ze wel aan het afnemen was. Het klinkt alsof ze misschien stress heeft gehad van het nachtje uit logeren en nu haar oude gewoonte terug oppakt die er ingesleten is. Scherpe mosterd of sambal zou ik in ieder geval zeker niet doen, is niet perse vies maar het branden kan echt pijn doen en lang aanhouden dus lijkt me juist dat dat meet stress geeft.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Cribox werkt niet (meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 01:44

Die sambal en mosterd werkt anders prima en nog nooit gezien dat er blaren van kwamen.
Vaak was de lucht alleen al voldoende om niet te laten bijten.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Cribox werkt niet (meer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:12

Wij hebben gewoon een stroomdraadje voor de randjes van de stal hangen. Super goedkoop en onze luchtzuiger komt er niet meer aan

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 08:14

Ze is behoorlijk ziek geweest, veel kilo afgevallen, de nodige bezoekjes en overnachtingen op de kliniek gehad.. Dit weekend is ze weer gezond verklaard door de dierenarts. Als ik dan terug denk aan de periode voordat ik wist dat ze ziek was zoog ze heel veel lucht, ze was hier een beetje in doorgeslagen. Nu weet ik dat ze zich waarschijnlijk heel oncomfortabel voelde en pijn had.
Aangezien ze nu weer gezond is, wil ik proberen het luchtzuigen weer te minderen. Ik had goede hoop, omdat ze in het begin heel goed om de cribox reageerde.