Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:58

Ik heb je een pb'tje gestuurd, Flipperke :)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:12

Les nemen.
Lijkt mij de enige en beste oplossing!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:13

Mocht je hulp willen van iemand die je begeleid in het gedrag van je paard ken ik iemand die mij enorm geholpen heeft. Je mag een pb sturen ik woon in dezelfde omgeving als jou en heb haar ook laten komen.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:49

Flipperke schreef:
*Knip*
Het probleem is juist dat je dan niet in de buurt van haar hoofd mag komen.
Ze komt dan omhoog of ze zwiert haar voorheen naar voren.
*Knip*


Als je dit zo zegt, denk ik dat ze jullie gewoon totaal niet begrijpt. Misschien is ze ook nog eens onzeker en dan voelt voor haar dit als enige reactie.

Ik zou je aanraden om je echt goed in je lichaamshouding en -taal te verdiepen en het effect hiervan tijdens longeren. Via bit staan er op youtube wel enkele uitlegvideo's van Chris Irwin. Mocht je paard in de kudde staan, kijk dan eens hoe die elkaar verdrijven ect. Heel erg interessant!

Daarnaast zou ik zeker les nemen. Iemand met ervaring die mee kijkt ziet soms hele kleine dingen om te veranderen, met een groot effect.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 22:53

Freyr schreef:
Flipperke schreef:
*Knip*
Het probleem is juist dat je dan niet in de buurt van haar hoofd mag komen.
Ze komt dan omhoog of ze zwiert haar voorheen naar voren.
*Knip*


Als je dit zo zegt, denk ik dat ze jullie gewoon totaal niet begrijpt. Misschien is ze ook nog eens onzeker en dan voelt voor haar dit als enige reactie.

Ik zou je aanraden om je echt goed in je lichaamshouding en -taal te verdiepen en het effect hiervan tijdens longeren. Via bit staan er op youtube wel enkele uitlegvideo's van Chris Irwin. Mocht je paard in de kudde staan, kijk dan eens hoe die elkaar verdrijven ect. Heel erg interessant!

Daarnaast zou ik zeker les nemen. Iemand met ervaring die mee kijkt ziet soms hele kleine dingen om te veranderen, met een groot effect.


We hebben haar begin van de week proberen te introduceren in onze kudde van 2 merries en een ruin.
Maar dit ging niet bepaald goed.
Ze staat op een eigen weitje maar kan wel in contact komen met de anderen.
Zij wilde graag, maar de rest van de kudde nog niet.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:05

Je hebt haar 2 weken, bij de tinkers waar ik mee werk zie ik een veel langere wen tijd.. zeker half jaar.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:06

Ts ik zou echt met hele kleine stapjes beginnen.
Ben bang dat je nu wat te snel wil.
Je hebt haar 2 weken en ziet het nu al niet meer zitten.

Kan je met haar aan de hand door de bak?
Zou echt helemaal bij 0 beginnen. Het klinkt echt of ze je niet snapt.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 23:10

Zerena schreef:
Ts ik zou echt met hele kleine stapjes beginnen.
Ben bang dat je nu wat te snel wil.
Je hebt haar 2 weken en ziet het nu al niet meer zitten.

Kan je met haar aan de hand door de bak?
Zou echt helemaal bij 0 beginnen. Het klinkt echt of ze je niet snapt.


Ik denk dat het niet meer zien zitten ook komt doordat het me lichamelijk nu niet lukt. En ik niet had verwacht dat het weer zo'n groot project zou worden.

Ben 1,5 maand geleden van onze andere pony gevallen en was daarvan herstellende toen ik weer van de trap afviel net de dag nadat ik haar had gekocht.

Dus probeer het echt wel maar alles zit even tegen....

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:15

Dat is inderdaad rot als het lichamelijk niet wil!

Probeer dan echt even een adempauze te nemen en daarna weer met positieve vibes beginnen.
En vooral heel klein beginnen.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:17

Waar komt je tinker vandaan?

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 23:18

nine1987 schreef:
Waar komt je tinker vandaan?

Stuur je even een pb ok

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:19

Prima hoor.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:23

Ik ben ook benieuwd vanwaar ze komt. Import tinkers zijn vaak een hele klus als ze niet via een goede stal komen. Je zegt merrie? Heb jij er al een dierenarts bijgehaald voor een echo? Sowieso ook voor de leeftijd te controleren. Zou niet de eerste zijn die 7/8 jaar zou zijn en perfect zadelmak maar bij controle zelfs nog geen tand heeft gewisseld en de 3 nog niet aantikt.

Vaak kunnen ze ook enkel en alleen wat jij ziet op de foto. Een kindje op de rug laten zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-20 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:24

Vervelend dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als je gehoopt had.

Paarden kunnen soms best heftig reageren op een verhuizing, dan reageren ze in de hand e.d. ook nog veel heftiger dan wanneer ze even gesetteld zijn. Dus dat kan sowieso ook uitmaken, dat hoe langer ze bij je is, ze misschien nog wel een stuk rustiger zal worden. Sommige paarden hebben echt wel tot een half jaar nodig voor ze echt helemaal geland zijn op hun nieuwe plek.

Daarnaast kan ook jouw eigen lichaamstaal een oorzaak zijn van dit gedrag. Sommige paarden zijn daar gevoeliger voor dan anderen, en stel dat je met jouw lichaamstaal iets anders zegt dan wat je bedoelt te zeggen met je hulpen, dan reageren sommige paarden daar best wel op door in de stress te raken en dus protest te vertonen.

Verder kan het ook zijn dat je paard gewoon niet begrijpt wat je van haar wil, dus dat de hulpen die jij gebruikt haar niet bekend zijn. Misschien heeft ze niet zo veel ervaring met longeren, of zijn er vroeger andere hulpen gebruikt.

En als laatste kan het bijvoorbeeld ook nog, dat ze (kort door de bocht gesteld) jou niet voldoende als haar leider erkent, en daardoor niet luistert naar wat jij haar te vertellen hebt.

Welke van deze zaken de uiteindelijke reden is van haar gedrag, dat is lastig om te zeggen zonder dat we beeldmateriaal hebben van hetgeen hier gebeurt.

Het kan iets heel kleins zijn wat vrij eenvoudig op te lossen is, maar het kan ook iets zijn waar nog wel wat meer tijd en moeite in gaat zitten om rechtgebreid te krijgen. Onafhankelijk van wat je doet met de pb die ik eerder gestuurd heb, zou ik sowieso kijken om hier les bij te nemen, iemand die jou ter plekke precies kan vertellen waar het probleem vandaan komt en hoe je dit kunt oplossen. :) Het is toch lastig om echt gerichte en juiste feedback te geven vanaf een internetforum vanwaar we niet precies zien wat er gebeurt.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 23:27

Hoi

Ik snap ook wel dat er klinkklare oplossing is via hier.
Ben al lang blij dat re gereageerd wordt en er goede adviezen worden gegeven.

Bedankt hiervoor!

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:28

Flipperke schreef:
brokjes schreef:
weet je iets van haar verleden?


Nou ik trek hetgeen wat ze me verteld hebben in twijfel.
Ze zou een jaar bij haar zijn geweest.
Maar ze is pad in juni ingeschreven in nl.
Voorheen zou ze in engeland bij een opa hebben gestaan waar de kleinkinderen erop reden.
Heb ook genoeg foto's gezien met kinderen erop en er omheen.

Zo zou ze met problemen ook terug kunnen....En je raad het al ze kan niet meer terug.
Ik ben normaal niet van het opgeven maar weet het nu even niet meer.


Het kan prima dat ze doodmak is met kinderen, die willen meestal niets dus dan kun je gewoon een beetje braaf staan te staan.
Is ze PSSM vrij? Anders dat ook eerst even testen.
Misschien doet werk gewoon pijn.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:37

Probeer er in ieder geval iemand bij te halen die met een zachte en liefdevolle blik kijkt. Ze klinkt inderdaad ontzettend onzeker. Wat volledig logisch is, zeker gezien je eigenlijk geen idee hebt waar ze vandaan komt en de meeste import tinkers toch meer hebben meegemaakt dan je voor ze zou wensen.
Nieuwe omgeving, nieuwe mensen (kan ik deze wel vertrouwen?).

Geef haar de tijd, probeer haar te begrijpen en kijk naar wat wel goed gaat. Probeer daar de focus op te leggen en het niet erg te vinden om een stapje terug te doen. Ze is er nog maar net. Geniet van elkaar, dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait? :)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:07

Twee weken bij jou? Dat is nog heel erg kort... Vermoedelijk heeft ze simpelweg veel meer tijd nodig om te wennen aan alles als ze nog maar zo kort in NL is, en al minimaal 2 x verhandeld. Wat Mallow ook zegt; ze zijn vaak heel zacht van karakter, en de ervaring leert dat de behandeling in de UK ietsje anders is dan hier. Meestal zijn ze echt superlief, maar kennen weinig, zijn onzeker ondanks dat ze rustig blijven. Binnenvetters die blokkeren zodra ze overvraagd worden, dus let goed op de signalen die ze geeft. Geef haar tijd om te wennen, introduceer haar rustig in de kudde, en laat er nog maar een paar weken een draad tussen haar en de rest, of zet 1 rustig paard bij haar. Longeren zal ze misschien niet kennen, en is voor een paard wat stug in het lijf is niet makkelijk, en zal aan de ene kant moeilijker zijn dan aan de andere (scheef paard) Dan longeer je voorlopig niet. Het is geen must en vaak vinden ze het ook maar stom. Mijn paard vindt er niets aan, en houdt ook niet van rondjes lopen in de bak. Na een kwartiertje gaat hij staken. Op buitenrit is hij top, oortjes erop en gaan. Trek er maar rustig een half jaar voor uit, bouw het rijden rustig op, beloon veel zodat ze weet dat ze het goed doet. Anders loop je de kans dat bij een te hoog tempo ze gaat staken, of erger. En beter, zoek hulp zodat jullie elkaar leren begrijpen. Want als ze je eenmaal vertrouwt heb je er een heel fijn betrouwbaar paard aan.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:13

Ik heb niet alle reacties gelezen maar dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Mijn ruin flikt het ook om op de linkerhand ineens rechtsom te draaien en het op een galopsprint te zetten. Wij vinden longeren beiden helemaal geen kont aan dus dan gaat meneer drallen. Heb van alles geprobeert maar een keline cirkel met ontspannen longe werkt het best en complimentjes. En af en toe een brokje.

Wat je kunt proberen is met prikpalen een longeercirkel afzetten met een lint ertussen. Maximaal 12 meter doorsneden zodat paard bij je in de buurt blijft en eigenlijk geen ruimte heeft om te draaien.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:28

Als het om een ongeteste Tinker gaat sowieso altijd eerst testen voor je een correctie poging gaat doen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:16

Een stalgenoot van mij had ook zoiets met haar paard. Instructrice had het binnen een kwartier opgelost. Denk niet te snel in doemscenario's en vraag even hulp :(:)

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:32

Misschien eerst met haar in de bak op een volte lopen(ernaast), in haar eerst goed de commando's" ho, stap, draf en galop leren door continu te oefenen, tot ze dat braaf doet.
Dan aan de lijn, beginnen met een vrij korte lijn en dan langzaam de lijn verlengen.
Vorm een driehoek door met de arm met longeerlijn richting hoofd en de arm met zweep gericht achter haar kont
Blijf dan concequent de commando's gebruiken.
Doe het niet te lang per keer en beloon haar goed, ook met je stem.

Is ze al gecontroleerd op drachtigheid?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:00

Ik denk dat jouw tinker een import is en nog niet zo gek lang in NL.
Van opa geweest met kleinkinderen is denk ik een verkoop praatje.
Laatste jaren worden er echt verschrikkelijk veel kleine tinkertjes geïmporteerd die in land van herkomst geen drol opbrengen.
Zijn vaak paardjes die heel weinig kennen , best wel hardhandig behandeld zijn en helaas ook vaak wel medische gebreken hebben of pssm.
Laatste zou ik echt even op laten testen voordat je verder gaat met iets.
Daarnaast zou ik zo'n dier eerste kans geven om te wennen, laat hem maar even een week of vier beetje met rust, alleen wat vriendschap opbouwen en nog niet aan het werk, is veel te veel in dit hoofdje.
Dan idd oppakken alsof het een groen paardje is.
Een tinker als kinder pony kopen is niet altijd een heel goed plan, er zitten brave tussen maar de meeste zijn echte binnenvetters die eenmaal gewend een behoorlijk koppig en voorwaarts karakter laten zien.
Als je een band opgebouwd hebt heb je er een vriend voor het leven aan maar tot die tijd.....
Ik heb inmiddels iets van 10 tinkers in m'n bezit gehad waarvan er maar 1 was waar ik met gerust hart een kind op weg kon sturen, dat was toevallig ook nog m'n dekhengst, maar de rest hadden aardig temperament of waren toch best wantrouwig en moesten je eerst een beetje kennen.
Ik denk dat het ook best verstandig is om als je tinker beetje gesetteld is een beetje hulp te zoeken.
Veel succes met je tinkertje.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 11:03

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen.
Ik ga even kijken wat we het beste kunnen gaan doen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:27

Ik had ook een importtinkertje en het is mij niet gelukt. Daarom ben ik benieuwd hoe jij dit gaat oplossen om er van te kunnen leren.