Aan halster lopen is onmogelijk?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
horsesxme
Berichten: 68
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-19 11:41

Hallo daar bokkers!

Daar ben ik dan weer met mijn vragen. Ik heb sinds een maandje een 4 jarige Iers sport paard en blijkt dat ze nogal wat problemen heeft. Er werd gezegd dat ze in manegelessen/ponykampen heeft gelopen maar ja... we kennen allemaal het verkoop praatje.

Met rijden is ook niet zoveel aan de hand. Het probleem ligt nu bij het meelopen. Je kan haar NIET aan de hand met een halstertje meenemen. Als ze schrikt of gewoon een lollige bui heeft gaat ze harder lopen tot bijna trekken en druk doen. Als hierop niet word gecorrigeerd (en dan bedoel ik met hoofdstel en bit) dan gaat ze meermaals de lucht in.

Al houd ze wel minimaal 2-3 meter afstand zodat ze je niet raakt.

Met bit in hoef je alleen maar een beetje kneepjes te geven en alles is prima. Met halster lijkt ze deze commando's gewoon niet te begrijpen.

Van karakter is ze heel rustig en best goed gefocusst.

Nou is mijn vraag dus, heeft iemand hetzelfde probleem of weet iemand hoe je dit kan oplossen? Ik doe al elke dag aan grondwerk met haar...

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje


siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:49

Hoe doe je dan grondwerk? Wel aan het halster?
Om te beginnen zou ik het touw over de neus doen zodat je nét wat meer in te brengen hebt.
Als dat niet voldoende werkt zou ik het halster over het hoofdstel heen doen, dan geef je éérst je ophouding op het halster, als dat niet voldoende effect heeft dan met het bit.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

NinaCharlie
Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:58

Tanden nagekeken? Mijn paard had gigantische haken op zijn kiezen toen ik hem kocht. Die haken hadden zijn wangen opengehaald en dat was ontstoken geraakt. Dus druk zetten op een halster deed zeer.

mariettek
Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:02

Oefenen met halster én hoofdstel. Zolang het goed gaat alleen het halstertouw gebruiken, anders het bit erbij pakken.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Blackberry28
Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:19

Eventueel een goede, stevige kaptoom proberen?Als ik met mijn paard ga wandelen langs de weg doe ik dat ook altijd met een kaptoom, je hebt dan net wat meer te vertellen. En iedere keer terug zetten als ze je voorbij wil lopen uiteraard. Succes!

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:25

Ik zou gewoon een goede grondwerk instructeur erbij halen. Die weten raad met dit soort problemen en voorkomen dat je zelf aan gaat klooien.

Wat voor halster heb je en gebruik je wel een lead rope

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:29

Is ze ook zo als je met haar aan het halster in de bak loopt ofzo?

Wat ik altijd geleerd heb, bij dit soort paarden. Wanneer ze zo doen, direct naar achter zetten. Des noods loopt je 20 meter naar achter. En dan pas weer naar voren als ze een aantal tellen rustig naar jou wens stil staat. En telkens als ze vervelend doet, naar achter zetten. Kan lang duren voordat je dan in de weide of paddock bent... maar bij sommige paarden werkt dit echt goed en stopt het gedrag naar een aantal dagen of keren doen.
Echter ken ik ook een paard die daar nog irritanter van word.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

Liaan
Berichten: 509
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:33

Beginnen met grondwerk met touwhalster en leadrope. Ze moet leren dat ze aan de hand met halster ook moet luisteren. Touwhalster heb je net iets meer te vertellen en met leadrope net iets meer bewegingsvrijheid.

Grondwerkinstructrice is verstandig en je zelf alvast inkijken via filmpjes. Succes!

www.lianedegroot.nl —> paardensportmassages incl. medical taping, dressuurles en ruiterfitheidstrainingen.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:13

Zo eenvoudig mogenlijk beginnen met halster over een hoofdstel (zonder neusriem).
Aan het halster meenemen en indien nodig via het bit corrigeren waarschijnlijk valt het kwartje snel genoeg.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:37

Je grond oefeningen niet alleen in de bak doen maar ook daarbuiten.. het moet zich nl wel generaliseren.
Doe maar gewoon dezelfde oefeningen buiten de bak met haar

lauraneyens
Berichten: 144
Geregistreerd: 10-10-13

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:47

Ik zou ook eerst de tanden laten nakijken, aangezien ze zo heftig reageert bij en correcte id mond.
Daarna zou ik idd met grondwerk aan de slag gaan.

Cemlys
Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:50

Ik heb er een gehad die elke keer er vandoor ging aan het halster zodra het hem paste. Toen een be nice halster aa geschaft, 2x nodig gehad en toen viel het kwartje.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Anoniem

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:05

Waar komt ze vandaan? Het is in Ierland en de UK namelijk vrij gebruikelijk om paarden met een hengstenbit in te leiden (al dan niet icm een halster, maar dat zou ik er zelf sowieso altijd bij doen), zeker als ze wat fris zijn. Je merkt dan ook dat ze lang niet altijd goed weten wat ze met druk op de neus aan moeten, ervan in paniek raken of gewoon doordenderen. Ik denk dat Sizzle een goede manier suggereert om haar dit aan te leren. :)

Anna_Dani
Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:04

Liaan schreef:
Beginnen met grondwerk met touwhalster en leadrope. Ze moet leren dat ze aan de hand met halster ook moet luisteren. Touwhalster heb je net iets meer te vertellen en met leadrope net iets meer bewegingsvrijheid.

Mijn eerste gedachte is ook een touwhalster, en een carrotstick of zweepje erbij voor de eigen ruimte/veiligheid en correctie (niet slaan natuurlijk, maar de ruimte aangeven tot waar je paard mag komen).
Werkt dat niet (voldoende)? Dan vind ik de eerder genoemde halster met hoofdstel ook een goede optie. Gebruik het hoofdstel alleen als correctie. Gedraagt je paard zich vervolgens weer? Druk eraf en gewoon verder gaan alsof er niks gebeurd is.

En nog een laatste tip: blijf niet in je negatieve emotie; even boos is goed, bij goed gedrag moet je (soms overdreven) belonen. Snel schakelen is dus van groot belang.

Succes!

Service van A tot ZZL
Grondwerk | Klassieke dressuur | Natural Horsemanship | Communicatie | Vervoer

horsesxme
Berichten: 68
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 08:38

Update: ben zoals tips hierboven gaan grondwerken op de plekken waar ze het eng vind. (Elke keer weer halthouden stap terug als ze gaat drammen) en met halster en bit gaan oefenen. Dit pakt ze heel netjes op en ookal zijn we er nog niet, het gaat al stukken beter.
Laatst voor het eerst met alleen halstertje over het erf gelopen. Nog een beetje drammen maar goed te hendelen.
Bedankt voor alle tips!

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje

esmee_xfe
Berichten: 30
Geregistreerd: 25-12-15
Woonplaats: Mariënberg

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:02

fijn om te lezen dat je vooruitgang boekt!

Wat bij mijn vorige paard (dominante, hete haflinger die graag zn gewicht in de strijd gooit) heel goed heeft geholpen is met een touwhalster, dan is de druk iets anders verdeeld dan bij een halster. Dan het paard met zn neus omlaag vragen, een paard wat laag loopt ontspant sneller en zo heb je net wat meer te vertellen naar mijn ervaring.


Hevonen
Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Aan halster lopen is onmogelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:15

Heb lang geleden het boek van Klaus Hempfling gekocht en de leidoefeningen toegepast op een grote pony die zich totaal misdroeg en gewoon gevaarlijk was. Een half jaar lang dagelijks anderhalf uur gedaan. Nooit meer een probleem gehad. Ze was daarna een heel gezeglijke brave en lieve pony. die zelfs bij de hoefsmid geen problemen meer gaf. (De hoefsmid zei dat hij haar niet meer wilde bekappen als ze zich niet gedroeg; ze steigerde vlak boven je en trapte en beet.)

We hebben haar ruim 18 jaar gehad. Dat gedrag is nooit teruggekeerd, ze was doodbraaf in alle omgang.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers