pony kan niet zonder zijn mattie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

pony kan niet zonder zijn mattie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:29

Hallo,

Sinds eergisteren staan onze pony's bij huis, een Welsh en een Shet. We hebben ze net gekocht, maar mijn dochter rijdt de Welsh al een maand of 3. Er is op zijn vorige stal nooit een probleem geweest met de Welsh bij de shet weghalen en dat gaat nu ook goed.
Andersom is echter drama. De shet vindt alles prima, maar als je alleen al aanstalten maakt om het halster om te doen raakt de Welsh in paniek en als je 'm van stal haalt, ook al blijf je gewoon in het zicht, breekt ie de stal af. Bij zij zijn vorige huis was de shet de stabiele factor die er altijd was. Ze stonden nog niet zo lang bij elkaar, een aantal weken. Erg lastig, want mijn dochter doet graag wat met hem en hij is ook beleerd voor de kar, wat ze uiteindelijk ook op wil pakken. Hij vindt het ook echt leuk om wat te doen.
Wat is wijsheid? Eerst maar een tijdje laten wennen? Of toch consequent elke dag de shet van stal halen? En zo ja, hoe lang? Er uit en er weer in, net zo lang tot hij daar niets meer om geeft en dan verder uitbouwen, zoiets?
Alvast bedankt!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:34

Consequent wat met de shet doen, het moet een gewoonte worden en dat kan een tijdje duren.
Aanleren net als scheiden moeder en veulen. Stil/rustig = vriendje terug. Dat kan 1m zijn tot uit het zicht, maar dat hangt van de welsh af.
Heeft de welsh misschien tijdje alleen gestaan? Of juist nooit geleerd dat andere pony's altijd terug komen?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:49

Nee, de Welsh(hij is 6) heeft van veulen af aan met minimaal 1 andere pony gestaan. Hij is op zijn vorige stal geboren, heeft een tijdje wat manegelessen gedaan en dus ook op een manege gestaan, maar was niet zo geschikt voor manegelessen en is dus weer terug gekomen. Hij heeft daarna nog tijdelijk ergens anders gestaan, ook niet alleen. Lijkt me dat hij dus ook kent dat andere pony's weg gaan en weer terug komen.
Hij is wel een wat onzekere, snel paniekerige pony. Wellicht dat dat door de verhuizing nog is versterkt.

Maar de clou is dus, shet er uit, ook al is dat maar een halve meter, wachten tot Welsh rustig wordt, belonen(?) en weer terug?
Hij wordt nu al onrustig als er iemand de stal van de shet in gaat en het er op lijkt dat er bij hem niemand komt.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: pony kan niet zonder zijn mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:01

Dat onzekere, paniekerige zal je aan moeten werken, niet alleen zodat je met de shet op stap kan, maar ook zodat hij zelf een fijnere en veilige rijpony wordt/blijft voor je dochter. Ik vermoed namelijk dat je dochter nog niet rijdt zonder dat er iemand in de bak staat? Hij is dus altijd iemand op de grond gewend waar hij steun op kan zoeken ook als er geen paarden in het zicht zijn?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: pony kan niet zonder zijn mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:04

Ze staan pas een paar dagen in de nieuwe setting :-) Geef het een maandje en kijk eens hoe het dan is.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: pony kan niet zonder zijn mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:07

Nieuwe setting is nieuwe routine, "werk" daar meteen in opnemen is een stuk makkelijker. Dan is dat een normaal onderdeel van wat ze dagelijks kunnen verwachten ipv als ze eenmaal de gewoontes kennen die weer op de kop gooien.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 15:22

Nee, ze rijdt alleen, als ze tenminste geen les heeft(ze heeft een paar maanden in de bak van de oude eigenaresse gereden voordat ie hier kwam). Als ze les heeft(zowel groepsles als prive) staat de instructrice niet letterlijk in de bak, wel ernaast. In de bak is hij heel braaf tot nu toe. Schriktraining was wel reden voor veel paniek en als hij een keer ergens van schrikt is die plek lang reden voor angstig blijven. Hij is het gewend om op verschillende locaties te rijden, maar die zijn wel allemaal bekend voor hem. Met haar eerdere verzorgpony mocht dochter L1 starten, ze is dus geen absolute beginner en zelf voor de duvel niet bang.
Volgens de vorige eigenaresse was hij altijd heel relaxed en kon je er alles mee doen, dat zien wij dus niet terug. Hij was wel altijd heel gericht op haar, zij kon met hem lezen en schrijven. Zo is ie bij ons lastig op de trailer te krijgen, hebben zij nooit problemen mee gehad en toen we hem vanmorgen uit de wei haalden kregen we hem zijn stal niet meteen in.
Ons idee was om hem maar aan zo veel mogelijk te laten wennen. Zo zijn we gisteren een stukje met de pony's gaan wandelen, vanmorgen met dochter een klein stapritje. In de bak aan het werk is nu vrijwel onmogelijk, hooguit wat rustig stappen. De boel is kleddernat en zo te zien moet er behoorlijk wat aan de bodem gebeuren.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: pony kan niet zonder zijn mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:31

Hij is zo te lezen bij de vorige eigenaresse veel routine gewend, maar weinig nieuwe dingen en met dat nieuw heeft hij dus niet geleerd om te gaan. Dat is zeker te trainen, maar daar gaat tijd en kennis in zitten.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: pony kan niet zonder zijn mattie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 15:37

Hoe train je dat? Zo veel mogelijk nieuwe dingen laten meemaken lijkt me, maar wel heel rustig, met beleid en herhalen, herhalen, herhalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:40

Paarden zijn soms net kleine kinderen. Consequent zijn en ongewenst gedrag negeren werkt vaak het beste.

Mijn eigen paard kan er niet zo goed tegen als ik alleen samen met hem in de bak ben. Dan begint ie te roepen, maar door negeren en doorgaan houd het vanzelf op.

Eist trouwens wel echt veel energie en moeite van jezelf, maar uit eindelijk houd je er wel weer wat moois aan over.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:50

Zo aanbieden dat hij in leermodus blijft. Hij zal daarvoor wel uit zijn comfortzone moeten stappen, maar hoe groot de ruimte daaromheen is waarin hij nog steeds kan leren hangt van pony zelf en omstandigheden af. Te veel verschillende dingen aanbieden ook al kan hij ze apart hebben bv zal fout gaan (hoofd vol/overprikkeld). Te weinig aanbieden/te weinig prikkel (0 reactie) heeft geen zin. Blinde paniekreactie leren ze ook niks van (behalve zo blijven reageren).
Zoek een goede NH/grondwerk trainer om je te helpen, pony goed lezen is lastig over te brengen op papier of film, vertaler er naast werkt nog het beste om een basis te krijgen.
Warrick Schiller heeft goede filmpjes staan over basis trainingsprincipes :
In elk geval een stuk theorie en basis om een fundering te hebben. Dat dit een westernruiter is, is eerder een voordeel, daar zit veel meer rust en eerst alles op de grond in orde in de rijstijl ingebakken omdat grondwerk/grondmanieren daar veel meer de fundering zijn. Wat je op die fundering bouwt maakt daarna niet uit.
https://www.youtube.com/watch?v=w_pBojP ... CF7mHw0rWr
https://www.youtube.com/watch?v=Q5TNASE ... s26-EsndmO
https://www.youtube.com/watch?v=Y6a6f0E ... y1sCie0vQC

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 15:56

Ik vergelijk ze graag met autisten ;) Heb een zoon en een dochter met autisme.
Ik rijd al meer dan 20 jaar paard, maar nooit een eigen paard, laat staan aan huis gehad. En dat is toch even heel wat anders dan een manege-, lease- of bijrijdpaard. Ik ben de laatste dagen steevast om 04.00 wakker en dan vraag ik me af of alles wel goed gaat op stal, of ik ze niet te veel of te weinig hooi heb gegeven voor de nacht, hoe lang ik ze die dag in de wei moet laten zonder dat ze zich overeten...brrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:58

MairiMacBran schreef:
Ik vergelijk ze graag met autisten ;) Heb een zoon en een dochter met autisme.
Ik rijd al meer dan 20 jaar paard, maar nooit een eigen paard, laat staan aan huis gehad. En dat is toch even heel wat anders dan een manege-, lease- of bijrijdpaard. Ik ben de laatste dagen steevast om 04.00 wakker en dan vraag ik me af of alles wel goed gaat op stal, of ik ze niet te veel of te weinig hooi heb gegeven voor de nacht, hoe lang ik ze die dag in de wei moet laten zonder dat ze zich overeten...brrr.


Paarden zijn ook wel wat autisten. Ze houden echt van structuur en regelmaat. Is iets net anders worden ze gek, of Nah ja gek je ziet dat ze dan in de war zijn.
Je went er vanzelf aan dat ze aan huis staan :) ik heb de mijne op een pensionstal, maar moest heel erg wennen aan het feit dat ik een paard had en er dus wel echt elke week een paar keer sowieso heen moet. (ben er 2 dagen niet ongeveer hahaha)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 15:59

Dank je wel! Mijn dochters' vorige instructrice deed veel met grondwerk, ik kan haar ook wel vragen. Dochter wilde sowieso ook gaan grondwerken met de shet.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:03

MairiMacBran schreef:
Ons idee was om hem maar aan zo veel mogelijk te laten wennen. Zo zijn we gisteren een stukje met de pony's gaan wandelen, vanmorgen met dochter een klein stapritje. In de bak aan het werk is nu vrijwel onmogelijk, hooguit wat rustig stappen. De boel is kleddernat en zo te zien moet er behoorlijk wat aan de bodem gebeuren.
Dit is dus de manier. Pony aanlijnen, zweepje mee, en kordaat met de pony gaan wandelen. Op het einde lekker aan de hand laten grazen en leuke shetten dingen met hem doen. Elke dag weer tot hij ontdekt, mijn mensen zijn toch wel heel erg gezellig.
Heb ik hier ook gedaan elke dag met mijn nieuwe merens, tot hij braaf was. Hij is nl heel erg braaf van zich zich zelf maar de 1ste dagen en ik wist dat hij kudde altijd gemakkelijk verliet, maar zo in het nieuwe kwam hij zelfs omhoog de 1ste keer :oo .
Hij is nu op zijn gemak, ik haal hem zo bij Polie weg en ga dan rijden. Heerlijk paard. Maar ik heb echt wel elke dag 6 weken aan een stuk met hem iets gedaan. En de 1ste keer ben ik er pas opgeklommen toen hij braaf was aan de hand en we 1 km van huis waren.

Paarden zijn inderdaad autisten. Mijn zusje was een autist en ik geef mijn paarden de zelfde aanpak. Namelijk, als ze bij mij zijn is alles OK en ik regel de tent }> (mijn zusje wist diegene met de batch op die was er voor haar en kon ze met alles naar toe en die regelde alles voor haar).