Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 04:10

Hoi hoi,

Ik plaats eigenlijk nooit wat op Bokt maar ik zit nu toch echt met de handen in het haar. Ik begrijp mijn paardje niet zo goed.
Ik heb hem sinds maart 2019 en hij is nu inmiddels 6. Dit is wat ik te weten ben gekomen over hem (meeste achteraf):

Gezondheid:

Hij had enorme wolftanden die compleet waren afgesleten door het bit. Deze zijn in maart 2019 verwijderd met verdoving, ook was hij waarschijnlijk nog nooit naar de tandarts geweest.
Hij had niet zulke mooie hoeven, woekerstralen en 2 ongelijke voorhoeven. Inmiddels staat hij op ijzers en is dit een stuk verbeterd. (Liep op eieren vanwege te snel slijtende hoeven)
Hij had een enorme wormeninfectie met bloedwormen en spoelwormen. Hij moet binnenkort weer voor mestonderzoek om te kijken of hij nu helemaal van de spoelwormen af is.
Hij heeft lichte asthma. November 2018 is er een scopie gemaakt, dit kwam er naar voren. September 2019 weer een scopie, kwam weer asthma uit. Hij had inmiddels ruim een maand heel erg gehoest en hoestdrank van DA hielp niet. Uiteindelijk heeft hij een kuur van een poeder gehad en pompjes Receptulmin (ofzoiets)
Afgelopen week is hij ingeënt tegen Rhino (is nu verplicht op pensionstal)
Ook zat hij enorm vast in zijn lichaam, is behandeld door een ostheopaat in maart, vervolgens ongeveer 1x in de 6 weken een shiatzu behandeling gehad, en nu afgelopen week een dry-needling behandeling. Hij kan eindelijk normaal galoperen!! (Dacht dat dit aan te weinig spieren lag... Heeft hij nooit gekunt namelijk, ook niet echt los)
Achteraf blijkt meneer enorm ziek te zijn geweest in november 2018, en heeft meerdere weken ventipulmin gekregen.

Huisvesting:

Hij is in november 2017 geimporteerd vanuit Frankrijk naar Nederland. Ik heb hem maart 2019 gekocht. Mijn grote vriend heeft in de tussentijd meerdere eigenaren gehad en is telkens weer terug gekomen naar de handelsstal (via via te horen gekregen).
November 2018 heeft hij aan de A4 gestaan. Hier is zijn asthma een stuk erger geworden.
Maart 2019 is hij bij mij gekomen op een pensionstal met dagelijkse weidegang. Juni 2019 is hij naar een trainingsstal gegaan om hem te verkopen.
September 2019 is hij weer terug bij mij op pensionstal gekomen.

Rijtechnisch en gedrag technisch:

Toen ik hem op de pensionstal uit de trailer haalde liep meneer zelf wel even naar stal. Hij was erg ongehoorzaam en liep voor me uit. Beet vervolgens als ik hem meldde dat dat niet de bedoeling was.

In de stal was hij erg dominant, en is hij nog steeds wel. In het begin kon ik hem niet poetsen op stal, opzadelen op stal kan nog steeds niet. Poetsen nu kan ook alleen maar met halster om en als ik hem vasthoud. Ook bijv. deken omdoen op stal kon niet, nu wel mits ik hem vast heb. Hij heeft nog wel steeds zijn oren naar achteren, soms plat, maar dreigt me niet meer de stal uit. Met eten is hij een stuk narriger, maar dat zijn wel meer paarden.

Met poetsen beet hij aan een stuk door, of ik het was of zijn eigen borst maakte niet uit. Ook schraapte hij heel veel. En rond drentelen vond hij ook erg normaal.
Opzadelen was een regelrechte ramp. Hij liet me het zadel er niet opleggen. draaide steeds weg, liep naar voren, naar achteren. Alles om maar geen zadel op te hebben. Nu kan ik op de poetsplek zo goed als alles. Hij blijft niet perfect staan als ik eventjes het hoekje omloop, maar gaat wel redelijk als ik er bij ben. Perfect is geen enkel paard. Ook is het schrapen, drentelen en draaien opgehouden. Maar het bijten doet hij nog steeds, wel een stuk minder.

Longeren kon eerst niet, kon nog geen rondje vol maken. Hij ging dan stil staan en in de lucht trappen, niet naar de longeerzweep maar naar de lucht... Nu gaat het echt prima. Hij rukt zich hier en daar los als hij uit zijn plaat gaat, maar doet hij volgens mij niet expres. Hij weet gewoon soms niet goed wat hij moet doen lijkt het wel.

Rijden is een dingetje. Ik heb hem toen naar een trainingsstal gedaan om hem verkoopsklaar te maken. Ik wou een vriendelijk en braaf paard terug. Hij was erg aan het staken, continue boos, was mij compleet de baas en ik kon helemaal niks met hem. Ik kon niet rijden, longeren, wandelen, poetsen of uberhaupt bij hem zijn. Nu is het staken eruit gegaan en leek hij echt plezier te hebben met rijden.

Alleen nu is het volgende punt. Ik ben er begin november afgevallen op bosrit. Hij was gestrest geraakt halverwege en ik heb hem niet meer rustig gekregen. Toen hij vervolgens de stal in zicht kreeg is hij aan de kletter gegaan. Net op het moment dat ik dacht dat hij zich ontspande. Toen is hij heel stom over paaltjes heen gesprongen, en maakte hij daarna een sprong naar links om naar stal te gaan. Aangezien ik dit totaal niet had verwacht ben ik eraf gevallen. Had eigenlijk geen pijn en knollief stond alweer op stal.

Ik ben alleen toen wat angstig geworden. Ik heb ook wat afwachtend gereden. Wat waarschijnlijk een grote fout is geweest want mijn vriendje heeft erg baat bij duidelijkheid. Nu heb ik het idee dat hij de leiding terug over heeft genomen. Hij is weer bozer aan het worden, is heel erg tegen het been tot bijna staken toe, laatst steigerde hij zelfs kort.
Ik ben te bang om hard door te zetten. Dit zijn oude 'trauma's' van andere paarden. Maar helaas genoeg lijk ik hem niet echt te vertrouwen.

Ik heb vandaag in het bos gewandeld met meneer en dit was de 2e keer sinds de val dat hij weer in het bos kwam. Hij was heel gestrest, hij bleef wel ongeveer bij me maar ik heb mijn handen vol gehad. Ik heb zelfs zijn hart zien trillen in zijn borst, kloppen was het niet echt, zo snel ging het. Hij was zelf ook compleet aan het beven. Hij was ook helemaal afgesloten leek het wel, ik kreeg geen contact met hem. Vond het erg sneu om te zien.

Het leiderschap ging voor mijn gevoel juist heel goed... Hij leek zich heel goed op mij te focussen en vond het allemaal wel prima. Maar toch knaagt dit nu aan mij, omdat het rijden weer steeds slechter gaat en nu ging het wandelen aan de hand ook heel slecht.

Nu is het wel zo dat hij laatst heel vast zat in zijn spieren, en denk dat dit ook wel verklaarde wat er gebeurde tijdens rijden. Heb er afgelopen zondag weer op gezeten en hij was niet vooruit te fikken en alleen maar boos als ik beenhulpen gaf. Zweep gebruik ik niet want daar word hij heel gespannen van. Uiteindelijk heeft mijn moeder gedaan alsof ze hem longeerde, en toen wou hij wel naar voren. Hij leek wel dronken, hij was een beetje uit balans. Dus heb ik hem maandag gelongeerd. Toen heeft hij zich 2x losgerukt maar ging eigenlijk wel prima.

Vervolgens is hij dinsdag (gisteren) geënt tegen Rhino dus hij moet weer even rustig aan doen. Hij heeft dus nu bijna 3 weken zo goed als vakantie.

Angst:

Hij lijkt soms helemaal niet zo stoer te zijn als hij zich voordoet. Ik kon van de zomer rijden toen er 4 trekkers rond de bak bezig waren en hij heeft er geen moment naar gekeken. Terwijl ik zelf wel gespannen was, was namelijk de eerste keer dat er trekkers waren toen ik aan het rijden was.
Toch kan hij raar uit de hoek komen. Hij is heel stoer, maar ik kan geen jas op hem uitdoen want dan raakt hij in paniek. Laatst was een stalgenootje aan het springen, en toen ze een hindernis sprong vloog hij er vandoor. In de bosrit waarbij ik er vanaf gevallen was was hij in complete paniek. Was eerst 'gewoon' gespannen maar werd maar niet rustig. De zweep vind hij ook eng, hoe vaker ik hem vast hem hoe beter het gaat, maar heb hem nu een maand niet meer vast gehad en kan er nu niet meer mee rijden. Tijdens longeren ging hij in de lucht trappen als hij het (volgens mij) niet begreep. In de stal trapt hij ook naar achter als hij het er niet mee eens is. Wordt je boos, dan staat hij in een hoekje te beven. Terwijl je alleen je stem verheft. Ik heb het dan echt soms best met hem te doen. Hij is erg dominant, maar soms echt een klein bang paardje, en dat begrijp ik niet zo goed. Ik wil hem helpen maar hij lijkt mij ook niet te begrijpen.

Nu is eigenlijk mijn vraag, wat is jullie blik op mij en mijn paard? Valt julie iets op aan dit verhaal? Meestal ligt de oplossing tot je problemen erg voor de hand maar zie je het gewoon niet ;)

Ik heb ook gedacht aan eventueel een soort reading maar weet nog niet of ik day wil doen.
Meneer moet ook binnenkort een nieuw zadel dus ben druk aan het sparen Oh ja, zadelmaker komt ook regelmatig maar denk dat die binnenkort ook weer moet komen. En van de zomer is hij nog een keer nagekeken door de tandarts, was nog helemaal goed.

Ik kijk uit naar de reacties!!

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 04:24

Doe je wel eens grondwerk met hem?
Zo nee, vraag er dan eens een goede grondwerk instructeur bij.

Van grondwerk leer je ontzettend veel over het gedrag van je paard én over je eigen gedrag tov van je paard. Dat lijkt mij nuttiger dan een reading.

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 04:33

mairead schreef:
Doe je wel eens grondwerk met hem?
Zo nee, vraag er dan eens een goede grondwerk instructeur bij.

Van grondwerk leer je ontzettend veel over het gedrag van je paard én over je eigen gedrag tov van je paard. Dat lijkt mij nuttiger dan een reading.


Hee ja, ik probeer het elke week wel een keer te doen. Heb er met andere paarden wel les in gehad, en met deze ook al wel een paar keer. Maar is al wel een tijd geleden weer. Het stomme is alleen, dat als ik er even op geoefend heb dan gaat alles perfect. Alleen zodra er ook maar iets in zijn omgeving gebeurt wat hij eng vind dan ben ik zijn aandacht kwijt. Als hij gestrest of bang is dan dring ik jiet meer op hem door. Gelukkig is hij best nuchter dus dit gebeurt niet heel vaak, al lijkt het steeds vaker te gebeuren.

Misschien moet ik het vaker doen, en dan ook met wat meer afleiding proberen. Hij vind alleen de simpele dingen als plastic zakjes etc niet eng dus dat werkt niet... Toevallig nog ideeën wat wel zou werken om te oefenen?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 04:53

Het klinkt eigenlijk vooral als een paard wat niet begrepen wordt. Niet ieder paard werkt/leert hetzelfde. En als er dan gebrek is aan een opleiding die bij het paard past, die hij begrijpt, krijg je dit. Neem daarbij lichamelijke ongemakken, en je hebt het ideale recept voor het resultaat wat je nu krijgt.

Neem als voorbeeld het lastig zijn met opzadelen, als hij dat als onprettig ervaart, vertelt hij je dat op die manier, immers kan hij niet praten. Het bokken in de lucht idem. De vraag is, de verbetering die hij nu laat zien, is dat omdat hij zich beter voelt, of omdat hij opgeeft met communiceren en in zichzelf keert?

De verwachtingen die jij had van de trainingsstal zijn veel te hoog geweest. Een paard is geen robot die je even ombouwt. Een goede trainingsstal zal het paard leren om te gaan met zichzelf in situaties. Leren welke reactie gewenst is, zelfvertrouwen geven. Meenemen naar nieuwe situaties om het gedrag te leren sturen. Maar een paard met een onzekere aard veranderen in een durfal is echt nonsens, dat zal altijd af hangen van de begeleider/trainer/ruiter/eigenaar. En laten we ook de impact van de plek die een paard krijgt binnen een kudde met soortgenoten op een stalling niet vergeten. Om het beste uit een paard te halen moet de basis goed voor elkaar zijn. Dus een paard wat goed in zn vel zit, passend tuig heeft, etc etc. Ook hier zou een goede trainer je mee kunnen helpen.

Vaak is het nodig ook de eigenaar te coachen in “hoe om te gaan met”. Als blijkt dat er geen match is/gaat komen, is soms verkoop een verstandige beslissing. Persoonlijk kies ik ervoor om ook dat als trainer op mij te nemen, om het paard de best mogelijke kansen te geven. Maar niet elke trainer doet dit helaas.

Ik vraag me af om wat voor paardje het gaat. Het klinkt als een koudbloed/Tinker die het eea heeft mee gemaakt. Heb je een foto of filmpje van hoe het paard er nu uitziet?

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 05:14

Caily schreef:
Het klinkt eigenlijk vooral als een paard wat niet begrepen wordt. Niet ieder paard werkt/leert hetzelfde. En als er dan gebrek is aan een opleiding die bij het paard past, die hij begrijpt, krijg je dit. Neem daarbij lichamelijke ongemakken, en je hebt het ideale recept voor het resultaat wat je nu krijgt.

Neem als voorbeeld het lastig zijn met opzadelen, als hij dat als onprettig ervaart, vertelt hij je dat op die manier, immers kan hij niet praten. Het bokken in de lucht idem. De vraag is, de verbetering die hij nu laat zien, is dat omdat hij zich beter voelt, of omdat hij opgeeft met communiceren en in zichzelf keert?

De verwachtingen die jij had van de trainingsstal zijn veel te hoog geweest. Een paard is geen robot die je even ombouwt. Een goede trainingsstal zal het paard leren om te gaan met zichzelf in situaties. Leren welke reactie gewenst is, zelfvertrouwen geven. Meenemen naar nieuwe situaties om het gedrag te leren sturen. Maar een paard met een onzekere aard veranderen in een durfal is echt nonsens, dat zal altijd af hangen van de begeleider/trainer/ruiter/eigenaar. En laten we ook de impact van de plek die een paard krijgt binnen een kudde met soortgenoten op een stalling niet vergeten. Om het beste uit een paard te halen moet de basis goed voor elkaar zijn. Dus een paard wat goed in zn vel zit, passend tuig heeft, etc etc. Ook hier zou een goede trainer je mee kunnen helpen.

Vaak is het nodig ook de eigenaar te coachen in “hoe om te gaan met”. Als blijkt dat er geen match is/gaat komen, is soms verkoop een verstandige beslissing. Persoonlijk kies ik ervoor om ook dat als trainer op mij te nemen, om het paard de best mogelijke kansen te geven. Maar niet elke trainer doet dit helaas.

Ik vraag me af om wat voor paardje het gaat. Het klinkt als een koudbloed/Tinker die het eea heeft mee gemaakt. Heb je een foto of filmpje van hoe het paard er nu uitziet?


Ik begrijp dat je dit idee krijgt. Het is een warmbloed, maar gedraagt zich in de meeste dingen als een typisch koudbloed. Hij is eigenlijk vrij koelbloedig. Maar ieder paard komt situaties voor die ze spannend vinden, ik heb alleen het idee dat hij dit niet vaak heeft mee gemaakt en mede daardoor niet goed weet hoe hij daar mee om moet gaan.

Hij is in principe nu ongemakken vrij, alles is nagelopen, spieren pezen botten en hanarchement is goed. Alleen het zadel kan eventueel nu na 3 maanden ietjes drukken aangezien hij heel snel veranderd kwa spieren. Maar daar zou het gedrag aan de hand niet van komen.

Ik denk dat ik het stukje over de trainingsstal niet goed heb geformuleerd Ik heb hem na 3 maanden naar een stal gedaan om hem verkoopsklaar te maken. Hij was overal heel groen en moeilijk in. En dat vond ik te moeilijk voor mij en koos daarom voor hem. Hij is alleen super snel veranderd daar. De trainingsstal vond dat ik hem een 2e kans moest geven. Zodoende ben ik weer begonnen met hem. Ik heb zelf daar 3 maanden met hem in training gestaan waarbij ik 4 tot 5 keer per week les had. Daar op stal zeiden ze dat het vooral de duidelijkheid was dat hij miste.

Hij is in al zijn gedrag rustiger geworden. Zijn gezicht is ook rustig, eerder was het vertrokken en strak en nu staat hij er ontspannen bij. Het zijn alleen momenten waar ik echt van baal, en ik denk dat ik dan ook te veel wil. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik laat wel echt merken aan hem dat ik blij ben met elk stapje dat hij de goede tichting op doe ben, maar soms lijken we weer achteruit te gaan.

Dit was hem helemaal in het begin in maart
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is hem nu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is hem onder het zadel weer terug bij ons (in november is dit geweest)

Afbeelding

Dit was hem onder het zadel op de trainingsstal

Afbeelding

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 05:16

Caily schreef:
Het klinkt eigenlijk vooral als een paard wat niet begrepen wordt. Niet ieder paard werkt/leert hetzelfde. En als er dan gebrek is aan een opleiding die bij het paard past, die hij begrijpt, krijg je dit. Neem daarbij lichamelijke ongemakken, en je hebt het ideale recept voor het resultaat wat je nu krijgt.

Neem als voorbeeld het lastig zijn met opzadelen, als hij dat als onprettig ervaart, vertelt hij je dat op die manier, immers kan hij niet praten. Het bokken in de lucht idem. De vraag is, de verbetering die hij nu laat zien, is dat omdat hij zich beter voelt, of omdat hij opgeeft met communiceren en in zichzelf keert?

De verwachtingen die jij had van de trainingsstal zijn veel te hoog geweest. Een paard is geen robot die je even ombouwt. Een goede trainingsstal zal het paard leren om te gaan met zichzelf in situaties. Leren welke reactie gewenst is, zelfvertrouwen geven. Meenemen naar nieuwe situaties om het gedrag te leren sturen. Maar een paard met een onzekere aard veranderen in een durfal is echt nonsens, dat zal altijd af hangen van de begeleider/trainer/ruiter/eigenaar. En laten we ook de impact van de plek die een paard krijgt binnen een kudde met soortgenoten op een stalling niet vergeten. Om het beste uit een paard te halen moet de basis goed voor elkaar zijn. Dus een paard wat goed in zn vel zit, passend tuig heeft, etc etc. Ook hier zou een goede trainer je mee kunnen helpen.

Vaak is het nodig ook de eigenaar te coachen in “hoe om te gaan met”. Als blijkt dat er geen match is/gaat komen, is soms verkoop een verstandige beslissing. Persoonlijk kies ik ervoor om ook dat als trainer op mij te nemen, om het paard de best mogelijke kansen te geven. Maar niet elke trainer doet dit helaas.

Ik vraag me af om wat voor paardje het gaat. Het klinkt als een koudbloed/Tinker die het eea heeft mee gemaakt. Heb je een foto of filmpje van hoe het paard er nu uitziet?


Dit was in maart/april dit jaar, dus helemaal in het begin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 05:19

Wat ik eigenlijk mis in je verhaal is of die al eens medisch door de molen is gehaald. Lijkt me niet dat bij zulke signalen er alleen een gedragsprobleem zit. Dat niet rond kunnen komen bij het longeren en niet stil willen staan bij opzadelen springen er toch echt wel uit.

Is die wel vrolijk op de wei en in de stal, beweegd die los door de wei wel goed in alle gangen?

Ik zou zelf eerst de rug en hals eens helemaal op de foto willen hebben van oren tot staart, en de spieren nalopen. Ik denk dus eerder aan een medisch probleem als bijvoorbeeld kissing spines, of pssm 1 of 2.

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 05:22

Ik heb trouwens ook wekelijks les met hem van een vriend van mij, die heeft grand prix gereden (dressuur) en heel veel paarden opgeleid in Duitsland. Hij is zelf heel erg van paarden de tijd geven, en is daarom ook zo goed als gestopt met paarden. Hij geeft alleen mij nog les Maar we doen dus alles rustig aan, en zonder dwang. Daar zou het gedrag ook niet vandaan moeten komen. Ook rijd mijn instructeur er hier en daar op om te kijken of ik hem wel goed train, en om te kijken hoe ver knollie is in zijn ontwikkeling.

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 05:29

alice0cullen schreef:
Wat ik eigenlijk mis in je verhaal is of die al eens medisch door de molen is gehaald. Lijkt me niet dat bij zulke signalen er alleen een gedragsprobleem zit. Dat niet rond kunnen komen bij het longeren en niet stil willen staan bij opzadelen springen er toch echt wel uit.

Is die wel vrolijk op de wei en in de stal, beweegd die los door de wei wel goed in alle gangen?

Ik zou zelf eerst de rug en hals eens helemaal op de foto willen hebben van oren tot staart, en de spieren nalopen. Ik denk dus eerder aan een medisch probleem als bijvoorbeeld kissing spines, of pssm 1 of 2.


Meneer is helemaal röntgenologisch gekeurd en goedgekeurd, dit kan het dus niet zijn. Hij is wel degelijk door de molen geweest, botten zijn goed, spieren zijn goed, pezen zijn goed, al het hanarchement is goed, en bij mijn instructeur heeft hij wel dezelfde reacties op been etc. Wel is de timing van mijn instructeur beter, waardoor hij net iets makkelijker door zijn gedrag heen komt.
Longeren gaat inmiddels goed, en stilstaan met poetsen en opzadelen doet hij inmiddels ook.
Hij kon eerder los ook niet "normaal" draven en galoperen, maar dit kan hij sinds een tijdje wel. Het is wel zo dat zijn balans nog slecht is, dus het kan wel een mentaal stukje zijn dat hij niet echt durft. Maar lichamelijk is hij tip top in orde Ik zou het zelf erg oneerlijk vinden om knollief overal de schuld van te geven hoor, ik ben me er van bewust dat er ook wat aan mij ligt Maar dit zijn echt overblijfselen van zijn onopgevoedheid. Het was net een onopgoede 2 jarige hengst in het begin joh Ik ga de zadelmaker nog een keer bellen dat ze t zadel nog een keer moet nakijken! Maar ben bang dat het een stukje gedrag en vertrouwen is...

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 05:33

alice0cullen schreef:
Wat ik eigenlijk mis in je verhaal is of die al eens medisch door de molen is gehaald. Lijkt me niet dat bij zulke signalen er alleen een gedragsprobleem zit. Dat niet rond kunnen komen bij het longeren en niet stil willen staan bij opzadelen springen er toch echt wel uit.

Is die wel vrolijk op de wei en in de stal, beweegd die los door de wei wel goed in alle gangen?

Ik zou zelf eerst de rug en hals eens helemaal op de foto willen hebben van oren tot staart, en de spieren nalopen. Ik denk dus eerder aan een medisch probleem als bijvoorbeeld kissing spines, of pssm 1 of 2.


In de wei en op stal staat hij er eigenlijk altijd wel vrolijk bij, gewoon opgewekt en rustig. Het is alleen zo dat dat al gauw veranderd zodra je de staldeur openmaakt. Dan gaan zijn oren al naar achter en heeft al de eerste hap bijna uit je genomen Ik vind het wel heel raar waarom die dat allemaal doet, omdat ik dan nog niet eens aan hem zit, en hem ook nog nooit wat gedaan heb

Oh ja en voor de rest kan het wel echt een clown zijn, moet alleen met zijn goede been uit bed zijn gestapt Kun je ook filmpjes toevoegen hier eigenlijk? (dit is een van mijn eerste posts)

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 05:54

Dit paard is juist niet dominant of "de baas", maar is angst agressief.

Hij denkt, ik pak jou voordat jij mijn pijn doet en neemt de leiding (die ze niet aan kunnen door hun angst) als ze niet de leiding krijgen.
Zo'n paard is juist gebaat bij duidelijk structuur en in het begin geen rare onverwachte dingen doen.
Zodra hij gestrest raakt (door spanning) dan komt zijn..angst naar boven en "ik vecht maar" te voorschijn.

Dit zijn paarden die super zijn als ze je eenmaal 100% vertrouwen maar in het begin echt rustig aan doen en een duidelijk structuur aanbieden.

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 06:06

Brainless schreef:
Dit paard is juist niet dominant of "de baas", maar is angst agressief.

Hij denkt, ik pak jou voordat jij mijn pijn doet en neemt de leiding (die ze niet aan kunnen door hun angst) als ze niet de leiding krijgen.
Zo'n paard is juist gebaat bij duidelijk structuur en in het begin geen rare onverwachte dingen doen.
Zodra hij gestrest raakt (door spanning) dan komt zijn..angst naar boven en "ik vecht maar" te voorschijn.

Dit zijn paarden die super zijn als ze je eenmaal 100% vertrouwen maar in het begin echt rustig aan doen en een duidelijk structuur aanbieden.


Dat zou wel het gedrag verklaren inderdaad... Hij kan ook echt angstig zijn soms, en dat past niet echt bij zijn dominante gedrag.
Ik heb het idee dat hij helemaal niet zo boos is als hij doet, maar dat de enige manier was waarop hij eerder gehoord werd. En dus niet begrijpt dat kleinere signalen ook werken, want die zie ik wel. Alleen hij schiet heel gauw door naar heftige reacties
Dankjewel, ik ben ook nooit erg boos geworden om zijn gedrag, wel duidelijk maar nooit echt boos. Iets in mij zei dat ik dat juist niet moest doen... Denk dat de terugval in gedrag dus wel echt was dat ik net wat minder duidelijk ben geweest

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:32

Knap dat je zo kritisch naar jezelf blijft kijken, complimenten!

Je hebt wel een knap paardje gekocht, maar een flink meerjarenproject.. Ik ga met Brainless mee dat het geen dominantie is maar angst en onzekerheid. Ik zou op zoek gaan naar een echt goede grondwerkinstructeur die je door het hele proces kan begeleiden. Dat is niet enkel de rondjes op de circel laten lopen, dat gaat van vertrouwen in de box tot aan ontspanning buiten. Zie iedere stap die je met hem neemt als training, hoe meer vertrouwen hij in zichzelf, zijn lichaam en jou krijgt, hoe groter de volgende stap gaat worden. Daarin kan gynastiseren aan de hand ook helpen, dan moet ie zijn lijf bewust gebruiken zonder ruitergewicht en wordt ie toch sterker waarna rijden weer gemakkelijker is.

Je weet verder niets van zijn geschiedenis?

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:59

Brainless schreef:
Dit paard is juist niet dominant of "de baas", maar is angst agressief.

Hij denkt, ik pak jou voordat jij mijn pijn doet en neemt de leiding (die ze niet aan kunnen door hun angst) als ze niet de leiding krijgen.
Zo'n paard is juist gebaat bij duidelijk structuur en in het begin geen rare onverwachte dingen doen.
Zodra hij gestrest raakt (door spanning) dan komt zijn..angst naar boven en "ik vecht maar" te voorschijn.

Dit zijn paarden die super zijn als ze je eenmaal 100% vertrouwen maar in het begin echt rustig aan doen en een duidelijk structuur aanbieden.


Dit is precies mijn gedachte over dit probleem.
Ik verbaas me er ook over dat je met zo’n paard het bos in gaat. Zo lang jullie relatie niet bevestigd is, en hij niet in zichzelf gelooft, is dat imo levensgevaarlijk.
Ik heb zelf ook zo’n type paard; super lief en fijn dier maar je moet simpelweg samen blijven investeren aan vertrouwen (in zichzelf én in jou) en de onderlinge relatie. Dus veel grondwerk en dan ook écht kijken en snappen wat er gebeurt. Dat is niet makkelijk en het duurt tijden voor je dit kunt. (Zelf ook nog steeds druk aan het leren!) Zoek een echt goede instructrice die je vooral dit lezen leren kan.
Heel veel succes! Komt vast goed. :(:)

In elk geval mooi om te zien dat je zo eerlijk kijkt en oplossingen probeert te vinden!!

Edit: typo’s
Laatst bijgewerkt door Kyno op 26-12-19 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:12

Mijn instructrice vertelde eens: "er is altijd wel iets waar je paard banger voor is dan het vertrouwen dat hij in jou heeft. Je moet hem dus niet leren jou of de dingen te vertrouwen, maar om vertrouwen in zichzelf te hebben."

Leer dit paard mbv grondwerk hoe hij zichzelf kan ontspannen in lastige situaties. En ja, dat is een veel langere route, maar levert je uiteindelijk wel het meest op. En je paard ook.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:31

Wij hebben ook dit soort paarden getraind. En dat was vaak gewoon 'niet leuk' , ik denk allereerst dat je jezelf moet afvragen of het trainen van een paard als deze jou wel plezier opleverd.
Ten tweede moet jij je bedenken of het trainen van een paard als deze voor jou haalbaar is, of je dit kan.

Als het antwoord op 1 van deze 2 vragen nee is, overweeg dan eens of dit paard wel bij jou past.

Wat ik vind in jouw verhaal: Jij bent teveel bezig met het verleden, met het zoeken naar verklaringen, met het goed praten van zijn gedrag.

Ik denk dat dat het trainen van een paard als dit in de weg staat. Een paard met een enorm verleden heeft zichzelf vaak patronen aangeleerd. Dit kan uit angst, vroeger wel pijn gehad te hebben of nog 100 andere oorzaken zijn.

Je zoekt uit of hij medisch in orde is, en als dat zo is ga je blanco met een paard trainen. Niet meer denken aan het verleden dus :)

Een paard heeft in het hier en nu een vervanging van dat patroon nodig. Je moet hem leren wat hij wel mag doen.

En dan maakt het niet meer uit waarom het in het verleden wel of niet oke was wat hij deed: Wat hij nu doet is niet oke.

Gericht slaan, compleet stuurloos aan de kletter gaan, steigeren: Niet oke.

Onafhankelijk van zijn verleden moet je hem vertellen wat wel goed is.

De grootste tip die ik je hierbij wil geven is: train kort. Stop als het goed gaat en doorbreek daarmee het patroon. Beloon hem met het weghalen van wat hij lastig vind. En ga niet verder met onder druk zetten.

In basis betekend dat dus dat je niet gaat rijden totdat hij stil en ontspannen(dus niet bijten) staat met opzadelen. Want waarom zou je verder gaan als dat nog niet in orde is?

En als dat lukt, als je dat kan zien . Dan word het trainen van een paard als dit prachtig, omdat je ze zelfvertrouwen geeft en ziet groeien en het hele grote successen op hele kleine vlakken zijn :)

athos
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:22

Hoi, heb je hem op pssm laten testen? De symptomen kunnen heel divers zijn, maar agressie is bijna altijd veroorzaakt door pijn. Paarden met pssm hebben vaak constant pijn, zeker bij belasting. En het hoeft zich niet persé te uiten in op slot gaan, kan ook erg gevoelig voor aanraking zijn en veel andere symptomen, afhankelijk van de variant.
Heb je laten testen / controleren op maagzweren? Dat geeft ook pijn en gevoeligheid. En zou dit gedrag ook kunnen verklaren.

Heel veel sterkte!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:33

Met zo een dier zou ik herbeginnen. Resetten (niet dat er een daadwerkelijke resetknop zit), maar ik zou een dier met dergelijke problemen en dergelijke geschiedenis behandelen als een veulen. En dan ook echt starten met halstermak maken. Aanpakken zoals je met een veulen zou doen. Voetjes optillen, overal aanraken zonder weg te deinzen, wijken voor druk,... Alles, alles, alles, gewoon van bij het begin. En dan heel kort, bij een veulen ben je ook vaak maar 5 minuten of zelfs nog niet bezig en als het dan goed gaat, beloon je en zet je hem weer de wei op tot de volgende dag.

Dit moet je uiteraard wel willen en er de tijd voor vrij maken. De eerstkomende tijd zou ik rijden en longeren en alle grotepaardendingen heel ver weg stoppen, dat komt wel weer aan bod wanneer die absolute basis helemaal goed zit.

Op zich lijkt me dit wel een mooi project dat heus wel goed kan komen, maar je moet er wel zin en tijd in hebben. En niet na 2 maanden denken: nou, is het wel goed geweest en dat zadel erop zwieren omdat je al 2 maanden niet gereden hebt. Zet het paard op de eerste plaats, want zo te lezen heeft hij die plaats in zijn hele leven nog niet gehad.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:35

Ik wil eigenlijk alleen zeggen dat je niet erg in balans zit. Dat is ook lastig, want het zadel en je bips/ benen zijn niet goed passend voor elkaar.
Je lijkt wat balans uit je handen te halen, hij kijkt daar ook niet bepaald gelukkig bij. Het is geen ontspannen beeld. Steeds uit balans raken is best beangstigend voor een paard.

Ik zou meer onbelast met hem gaan doen, weinig op tempo, alles op rust, balans, van voren veel meer ruimte. Verdiep je eens in bijvoorbeeld Karin Leibrandt.
Kijk ook eens of je een wat ruimer zadel kunt vinden voor je zelf, of zelf kunt werken aan het iets beter in je zadel passen.

Hij is wel leuk om te zien. Wens je veel sterkte en wijsheid!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:46

Ik zou met zo'n paard een keer naar een holist gaan. Bijvoorbeeld naar Eric Laarakker of Charlotte Willekens. Ik vind de klachten wat vaag (luchtwegen, spieren, gedrag ...) en het kan met je rijderij te maken hebben, maar ook met je paard zelf. Hoewel ik mezelf absoluut niet beschouw als zweverig type heb ik goede ervaringen met de holistische aanpak. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar ik heb een aantal keren meegemaakt dat er een andere oorzaak was die het reguliere circuit niet heeft opgemerkt.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 26-12-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:47

Maagzweren kunnen ook een rol spelen. Daar hebben veel paarden in de winter meer last van dan in de zomer als ze op de wei staan. Misschien een optie om te kijken of het voeren van Gastro+ of een maagsupplement zoals mastic Horse iets doet?

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:39

Het klinkt (leest) alsof je vooral bezig bent met wat je paard voor jou kan doen. Jij wil rijden, jij wil longeren, dus je wilt een paard wat dat kan en dat normaal doet. Dat is helemaal begrijpelijk, laat ik dat voorop stellen, maar niet helemaal eerlijk naar je paard. Jij hebt hem gekocht, hij jou niet. Hij moest gewoon volgen waar het touwtje hem naartoe leidde en hij heeft daar geen keuze in gehad. Want zo gaat dat nou eenmaal bij paarden. Maar naar mijn mening ben je hem dan wel verschuldigd om te kijken naar wat híj nodig heeft, niet jij. Hij heeft een stabiele leider nodig, en een punt van vertrouwen. Zolang jij dat niet kan zijn omdat je hem niet begrijpt, zal de samenwerking nooit soepel worden. Het gros van de paardenwereld vraagt zich af wat hun paard kan doen voor hen. Terwijl de eigenlijke vraag moet zijn, in alles: wat kan ik doen voor mijn paard? Wat kan ik doen voor mijn paard, zodat hij zich dusdanig op zijn gemak voelt en van daaruit voor mij wílt werken - in plaats van moeten.

Ik lees dat je les hebt van iemand die grand prix rijdt. Op zich klinkt dat heel goed natuurlijk. Maar bij zo'n beschadigd paard wat eigenlijk helemaal vanaf nul moet beginnen, is het een beetje hetzelfde als je eerste autorijles krijgen van Max Verstappen. Top chauffeur, maar je krijgt veel te veel technische dingen mee die je eigenlijk nog helemaal niet moet weten.

In welke regio zit je, als ik vragen mag? Ik ken namelijk een aantal mensen in verschillende regio's die je - naar mijn idee - ontzettend goed zouden kunnen helpen met het begrijpen van je paard. Niet door een reading of door puur medische dingen, maar door echt naar het gedrag van je paard te kijken. Proberen kan altijd, toch? : )

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:43

Even ervan uit gaan dat hij fysiek echt gezond is (eventueel naar een holistische dierenarts gaan is ook wel een goede tip) zou ik kijken of je iemand kan vinden die een beetje dezelfde werkwijze heeft als Yvette van Featherlight horsemanship. Het paard leren dat hij oké is en hem zelf de tools geven zodat hij zelf ten alle tijden zijn eigen ontspanning kan zoeken en dat hij leert dat jij er enkel bent om hem te helpen met de wereld te begrijpen. Want grote kans dat het idd puur angst/onzekerheid is die hij uit in agressie.

Uit welke omgeving kom je? Misschien weet iemand uit dit topic wel iemand in de buurt die jullie verder kan helpen.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:08

athos schreef:
Hoi, heb je hem op pssm laten testen? De symptomen kunnen heel divers zijn, maar agressie is bijna altijd veroorzaakt door pijn. Paarden met pssm hebben vaak constant pijn, zeker bij belasting. En het hoeft zich niet persé te uiten in op slot gaan, kan ook erg gevoelig voor aanraking zijn en veel andere symptomen, afhankelijk van de variant.
Heb je laten testen / controleren op maagzweren? Dat geeft ook pijn en gevoeligheid. En zou dit gedrag ook kunnen verklaren.

Heel veel sterkte!


Precies, ik lees de problemen en strak in de spieren, tel dat bij elkaar op en je leest PSSM!

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Help! Dominant paard maar toch erg gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:27

Dominantie en stress is een heel vervelende combinatie. Ik heb er ook zo eentje. Niet agressief maar ze volgt haar eigen wil en loopt graag door je heen. Ook niet tot door te dringen bij angst of stress. Bij jouw paard zou er inderdaad een lichamelijke oorzaak kunnen zijn. Misschien toch nog wat verder laten doorlichten. Bij die van mij is dat niet het geval. Hier is het een combi van een verleden, gebrek aan opvoeding en karakter. Plus een hoge inteeltcoëfficient.