Uitproberen of bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Uitproberen of bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 17:58

Hoi allemaal, sinds kort ben ik de bijrijder van een Arabier!
Ik ben laatst van hem afgevallen omdat hij schrok van een hoek (waar hij eerst niet schrok), daarna blijft hij schrikken in dezelfde hoek. Laatst had ik het er met de eigenaar over en die denkt dat het uitproberen is, aangezien hij al 7 jaar op stal staat en het een en ander gewend is.

Zou dit uitproberen zijn of niet? En hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Mvg

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Uitproberen of bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:27

Ik kan je geen antwoord geven op de vraag hoe het op te lossen, ik ken het paard niet, jou niet, situatie niet, eigenaar niet.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Uitproberen of bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:31

Ga dan eens met het paard aan de hand door die hoek.Kijk of hij dan ook schrikt.Met rijden kun je die hoek misschien even overslaan totdat jullie beter op elkaar ingespeeld zijn?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:35

Jij bent wss ook (onbewust) onzeker geworden in die hoek. Dus elke keer als je daar naartoe rijdt, breng je je onzekerheid over op je paard en dan gaat je paard denken dat er vast iets moet zijn in die hoek, waardoor hij er niet door wil...
Ik zou dus eens beginnen met jezelf proberen af te leiden.
Als je op de grond zekerder bent, kan je proberen eerst er naast een paar x door die hoek te lopen.
Je kan ook een keer iemand meenemen die jou afleidt en kijken of het dan beter gaat. Of een keer een lesje boeken bij een instructeur die jou hier doorheen kan helpen.

Anoniem

Re: Uitproberen of bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:38

Je bouwt bij die hoek zelf ook spanning op, dat voelt het paard. Die bouwt ook spanning op en kun je een schrikreactie krijgen. Probeer jezelf er over heen te zetten, desnoods voor die hoek voltes rijden etc.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:40

Wat ik met mijn eerdere commentaar bedoelde is dit: je stelt in wezen twee vragen. Wat is er aan de hand, en hoe los ik dit op.

Maar omdat ik je paard niet heb gezien, kan ik niet beoordelen wat de stemming was op dat moment, want geen lichaamstaal, en om iets op te kunnen lossen moet ik eerst weten waarom het gebeurt.

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:41

Ik denk dat bang of uitproberen niet echt uitmaakt, je aanpak wel.

Wat heeft die val met jou gedaan? Voel jij spanning in die hoek?
Let op je ademhaling en spanning in je lijf, want je paard voelt dat.

Probeer met wat extra binnenstelling of schoudervoor erlangs te stappen.
En houd je paard met zijn aandacht bij jou.
Niet boos worden, wel rustig en consequent blijven.
Gaat je paard er goed langs, dan draaf je aan na de enge hoek.
Ruim voor de enge hoek weer even terug naar stap en bovenstaande herhalen.
Rust, vertrouwen en controle, dan komt t vast snel goed.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 20:53

Ik denk inderdaad dat het uitproberen is, en niet omdat hij eigenwijs wil zijn maar omdat hij wil weten of je hem kan beschermen als er écht iets aan de hand is. Ik zou vanaf de grond gaan werken in die hoek, en dan niet afstraffen als hij weg springt maar zelf rustig blijven en hem er weer naartoe leiden. Let op, leiden, niet trekken! Zou er sowieso een instructrice/instructeur bij halen, in welke regio zit je?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Uitproberen of bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:13

Gewoon laten kijken en er verder niet op reageren. Buitenhand binnenbeen, vooral binnenbeen en gewoon laten kijken

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:15

Wat meestal het beste werkt, is niet afwachten tot het gebeurd maar hem bezig houden, doe allerlei oefeningen en neem de leiding.
Kleinere voltes maken juist in de hoek waar hij schrikt en vaak belonen als het goed gaat, ook goed opletten wanneer hij ontspannen is, dan pas weg uit die hoek.
Desnoods probeer je het even eerst met iemand erbij die je er doorheen praat.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Uitproberen of bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:07

Als je bang bent om weer te vallen.. dan los het aan de longeerlijn op. Gewoon tijdens het longeren lanfzaam aan richting de moeilijke hoek gaan. Pas verder gaan steeds als hij zich ontspant.. vergeet het ook niet op beide handen te doen.

Of gewoon langzaam naar de enge hoek begeleiden aan de hand. Niet in 1 keer.. maar lanfzaam steeds meer dichterbiu de enge plek komen... steeds pas een stapje verder gaan als hij ontspant. Als je uiteindelijk in de hoek bent dan laat je hem daar ook wat hooi eten. Hoofd omlaag ontspant en hij gaat de hoek dan associeren met iets positiefs

Andere optie is om met een ander paard in de bak te gaan rijden en deze dan voor je te laten rijden.. laat her andere paard de enge hoek in rijden en volg met je eigen paard