Paard bang voor verlichting binnenbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 21:40

Hoi allemaal,


Ik wil graag jullie ervaringen horen over het volgende;
Mijn paard is redelijk knuffelig en vooral als hij mijn hand likt, raakt hij in een soort trance en is hij erg content. Dit is overdag.
Maar er is iets geks aan de hand. Als ik in de avond op stal kom is hij het tegenovergestelde. Gespannen, schrikkerig en met alles bezig behalve met mij.

Want dan komen we in de bak en daar is hij mega gespannen, schrikt van van alles en ik lijk hem niet gerust te kunnen stellen. Aan de longe is hij alleen maar aan het rennen en knijpt ertussen uit, met rijden spring hij soms weg maar is in ieder geval zeer gespannen en een tikkeltje onvoorspelbaar.

Dus als ik niet reken op gekke sprongen dan lig ik ernaast, reken ik er wel op dan ben ik gespannen en dan is hij helemaal niet te houden. En dan de bak uit lopen als we klaar zijn is ook moeilijk. Meestal springt hij eruit en probeert daarna heel hard door te lopen/rennen.
Maar dit is alleen in de avond! Overdag is er geen vuiltje aan de lucht en is hij in alles het paard zoals ik hem ken; chill en lief en aanhalig. Ik heb hem in maart gekocht dus dit is mijn eerste winter met hem. Waar hij vandaan komt was geen binnenbak aanwezig.

Ik snap er niets van... kan mijn lieve stoere ruin bang zijn in het donker of van de binnenbakverlichting?? En wat kan ik eraan doen?

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:51

Hoe is zijn zicht?

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 21:53

Tot zover de laatste keer bekeken goed. Maar ik zal de dierenarts weer eens laten komen.. ook de osteopaat test zijn zicht en daarin is haar niets opgevallen.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:54

Aannemende dat het "probleem" best veroorzaakt kan worden door de stalverlichting/bakverlichting. Hoe is die? Egaal, of hier en daar een lamp met daardoor veel (veranderende) schaduwen?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:55

vertel eens iets meer over hoe jouw paard gehouden word?
hoe veel staat het buiten , is dat alleen of met andere paarden ...
hoeveel ruwvoer en krachtvoer krijgt het?


dat rennen kan natuurlijk ook gewoon geklier zijn en een kwestie van opvoeden?
hoe oud is hij, wat is zijn trainingsnivo?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:58

Klinkt als bodemschuw. Zou erop stappen als het nog licht is en doorrijden tot het donker is.

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 22:05

Baltimore is 12 jaar, M-springen, staat op stro en krijgt driemaal daags goed hooi. Hij krijgt tweemaal daags brok en pavo eplus en iberogast (momenteel aangeraden door de osteo). Hij heeft dus altijd iets te knabbelen.
Hij staat op stal met 15 andere paarden en is in de ochtend buiten of in de binnenbak. Hij kan uren buiten gezet worden maar hij begint heel snel te klooien en te etteren met de andere paarden waardoor hij heel raar en wild kan doen. Hij vindt buiten zijn gewoon echt heel onprettig met dit weer.
Hij luistert normaliter heel erg goed. Ik longeer hem regelmatig zonder ook maar een halster en dat doet hij geweldig!
Hij kan ook enorm drammen. Zo geef ik hem geen snoepjes meer voordat hij helemaal klaar is want als ik het ervoor doe, wordt hij venijnig als hij niets meer krijgt. Als hij bang of onzeker is kan hij overdag heel goed steun vragen bij mij en dan kan ik hem dat ook goed geven.

De verlichting is egaal, geen knipperende lampen of willekeurig opgehangen.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:45

Is het tl-verlichting? Zo ja, dan kan het zijn dat de frequentie te laag is. Tl knippert. Dusdanig snel dat wij het niet waar kunnen nemen, maar paarden kunnen het knipperen (als het in te lage frequentie is) wel waarnemen.

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 22:49

Dobbelicious schreef:
Is het tl-verlichting? Zo ja, dan kan het zijn dat de frequentie te laag is. Tl knippert. Dusdanig snel dat wij het niet waar kunnen nemen, maar paarden kunnen het knipperen (als het in te lage frequentie is) wel waarnemen.


Het is TL, ja.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:58

Zijn er meer paarden die savonds anders zijn dan overdag?

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:48

Kan inderdaad dat je paard het spannend vindt. Mijn paard moest er ook erg aan wennen.

Tip, houd het simpel.
Ga bijvoorbeeld buiten longeren/rijden en neem je paard dan nog even mee naar de binnenbak voor wat stapwerk/grondwerk.
Zorg dat je paard op jouw let en let zelf goed op je ademhaling.

Als je paard na een paar keer ontspannen is, dan zou ik het werk weer oppakken.
En dan lekker bezig houden, zelf rustig blijven en positief gedrag belonen.

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 23:59

Dobbelicious schreef:
Zijn er meer paarden die savonds anders zijn dan overdag?


Nee..

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 00:01

boemel schreef:
Kan inderdaad dat je paard het spannend vindt. Mijn paard moest er ook erg aan wennen.

Tip, houd het simpel.
Ga bijvoorbeeld buiten longeren/rijden en neem je paard dan nog even mee naar de binnenbak voor wat stapwerk/grondwerk.
Zorg dat je paard op jouw let en let zelf goed op je ademhaling.

Als je paard na een paar keer ontspannen is, dan zou ik het werk weer oppakken.
En dan lekker bezig houden, zelf rustig blijven en positief gedrag belonen.



Dat had ik absoluut gedaan als dat kon! Onze buitenbak is niet te rijden in deze tijd (natte leemgrond dus super glad). Ik ben dus echt aangewezen op de binnenbak.
Mijn interne spanning is ook een puntje, ja.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 01:46

Tesss84 schreef:
boemel schreef:
Kan inderdaad dat je paard het spannend vindt. Mijn paard moest er ook erg aan wennen.

Tip, houd het simpel.
Ga bijvoorbeeld buiten longeren/rijden en neem je paard dan nog even mee naar de binnenbak voor wat stapwerk/grondwerk.
Zorg dat je paard op jouw let en let zelf goed op je ademhaling.

Als je paard na een paar keer ontspannen is, dan zou ik het werk weer oppakken.
En dan lekker bezig houden, zelf rustig blijven en positief gedrag belonen.



Dat had ik absoluut gedaan als dat kon! Onze buitenbak is niet te rijden in deze tijd (natte leemgrond dus super glad). Ik ben dus echt aangewezen op de binnenbak.
Mijn interne spanning is ook een puntje, ja.


Ai, dat is lastig.
Vraag iemand erbij die je kan helpen met grondwerk. Als je paard dat braaf doen, dan zal je er profijt van hebben (rust, wederzijds vertrouwen)

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 07:58

Das wel balen dat hij nu het zo snel donker word zoveel stress heeft . Kan je niet eens kijken bij een andere binnenbak in de buurt hoe hij daar reageert dan kan wel of niet uitsluiten of het iets os wat bij jullie opstal speelt .

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:40

Als je overdag de lampen aan doet, gebeurt het dan ook?

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:54

Volgens mij zijn er een aantal dingen die met elkaar dit gedrag veroorzaken. In de eerste plaats zijn veel paarden als het winter wordt wat rilleriger/frisser, dan staat hij minder buiten en krijgt hij volgens mij ook nog eens best veel krachtvoer voor wat jij er mee doet. Dat allemaal in combinatie met de verlichting en jouw spanning kan een en ander verklaren. Als hij dik genoeg eens wissel dan eens naar een vitaminebrokje of anders Havens Coolmix evt met wat magnesium. Verder zou hij er bij mij maar aan moeten wennen dat hij in ook in de regen buiten staat. Als hij gaat lopen rennen is hij in elk geval zijn overtollige energie kwijt.

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:59

Sinds wij een nieuwe binnenbak hebben op stal is mijn paard ook heel gespannen. Vaak weg schieten en niet willen ontspannen. Dit ging ik weer overnemen waardoor we elkaar gek maakten van de spanning.
Ik kwam op het idee om een radio in de engste hoek te zetten en die heb ik altijd flink hard aan.
Als hij of ik nu spanning opbouwen ga ik gewoon even meezingen of neuriƫn met de muziek, dan zijn we in no time de spanning weer kwijt.

Een heel andere insteek, maar misschien werkt het voor jullie ook.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:02

Mijn pony is met rijden in het donker en de baklichten aan ook heel schrikkerig. Ze is veel meer gespannen en springt soms opzij voor haar schaduw. Overdag is ze bomproof en super makkelijk en braaf.

Ik hoop dat het beter wordt met vaker rijden in het donker met verlichting, dat ze wat gewend raakt.

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 10:17

Overdag de lampen aandoen ga ik straks proberen. Goeie!!

Blue-sky: hij is inderdaad frisser dan wanneer het warmer is. Maar dat verklaart, met dezelfde temperatuur, het verschil tussen avond en dag niet. Mijn spanning is inderdaad een ding. Ik kan dat overdag ook wel eens hebben maar dan reageert hij daar echt niet zo sterk op.

Waar hij mega lief is aan de hand in de bak overdag, is hij in de avond niet te houden en als ik dan maar een vleugje extra duidelijkheid geef dan wordt hij daar alleen maar heter van. Het is echt sneu voor hem want hij lijkt oprecht bang! Staart omhoog, snuiven en grommen en ik kan er tot op heden niets aan doen. Misschien vertrouwd hij me nog niet genoeg.

En rennen in de regen is het probleem niet, maar hij gaat vlak bij het hek staan donderjagen naar de andere paarden wat wel een veiligheidsrisico met zich meebrengt. Daar trek ik dan de grens.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:20

en als je m gewoon een aantal keer savonds eerst even loslaat in de bak en daarna gaat longeren of rijden

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 11:13

Arlette; goeie! Ik zal mijn Bluetooth speaker eens meenemen!!

Okdoei; dat doe ik geregeld en dan is het alleen maar spanning. Hem eruit halen, opzadelen en dan opnieuw erin maakt het vast niet beter.

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 20:05

Nou.. vandaag heb ik de helft van de verlichting aangedaan en zen.. veeeeeel relaxter! Dus ik ga zijn ogen na laten kijken en anders koop ik voor hem een zonnebril gekkigheid, maar dit lijkt dus een stuk beter! Dit blijven we proberen!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard bang voor verlichting binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:11

Sommige lampen maken iets geluid dat wij niet horen maar paarden wel. Soort hondefluitje. Kan zijn dat je paard dat hoort.
Mijn paard had dat met de lampen en geluidsinstallatie op onze ponyclub.