Merrie wordt wild zonder haar maat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Merrie wordt wild zonder haar maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:38

Goedemiddag, ik heb even jullie advies nodig!

Ik heb sinds de zomer een eigen pony (bijna 4 jaar) met veulen gekocht, ze staan bij ons aan huis. Inmiddels is het veulen al eventjes op de opfok en stond mn pony alleen.. ik vin dat paarden niet alleen mogen staan dus heb ik ongeveer 2 a 3 weken geleden een super lief shetlander ruintje erbij gekocht van 14 jaar.

Nu heb ik dus het probleem dat; als ik met mijn merrie alleen wil wandelen (ze is nog niet beleerd) dan wordt ze aardig opgefokt.. (denk aan draven.. alleen maar hinneke en terug rennen naar de shetlander) ik vin dit best gevaarlijk aangezien ze totaal geen respect meer voor mij heeft en ze niet te stoppen is.

En als ik met mijn shetlander alleen op stap ga dan flipt ze hem.in de stal haha. De shetlander blijft wel rustig tijdens het wandelen.

Mijn vraag; weet iemand hoe ik dit moet oplossen? Of kan iemand mij hiermee helpen ? Of iemand die mij hier training op locatie lan geven?

Want ik wil mijn merrie na de winter inrijden maar dat gaat niet als mn shetlander er constant bij moet zijn.. (het inrijden kan absoluut wachten tot ik rustig met haar alleen op pad kan!!)


Groetjes Nienke
Locatie; Giessenburg
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-11-19 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfouten uit de titel verwijderd

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie word wilt zonder haar maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:48

Angst om weer alleen te staan krijg je er niet makkelijk meer uit.
Zeker met het van te voren weten dat ze ivm naar de opfok gaan van het veulen alleen zou komen te staan, had er veel beter toen al ruilen (nieuwe pony trailer uit en veulen trailer in naar opfok) of tijdje 3 paarden geweest. Nu zit je met een terecht (volgens de merrie) aangeleerde verlatingsangst.
Behandel de merrie net als bij aanleren scheiden van veulen en merrie. Kort uit het zicht (in/achter de stal bv) en meteen weer terug in zicht als ze rustig is. In het begin is dat dus voordat ze begint te panieken (kan best seconde werk zijn dus). Dat vertrouwen dat shet terug komt en dat zij terug komt bij shet ontbreekt nu geheel en dat opnieuw opbouwen kost veel tijd en zal mogelijk nooit zo sterk zijn als zonder de ervaring dat een kuddegenootje permanent kan verdwijnen als ze het hek uit lopen.

Je hebt het jezelf onbedoeld erg moeilijk gemaakt.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:53

Héél rustig opbouwen, ze moet weer vertrouwen krijgen. En dat gaat heel lastig worden. De laatste keer dat ze haar veulen even uit het oog verloor, kwam ie niet meer terug en stond ze alleen.
Dat is behoorlijk traumatisch.
Dus vooral niet te grote stappen willen nemen. Heel kort uit zicht en meteen weer terug. En dan nog. Best kans dat het moeilijk blijft.
Laatst bijgewerkt door J_emma op 22-11-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Merrie word wilt zonder haar maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:57

Ohjee.. dat was inderdaad nooit mijn bedoeling geweest! Bedankt voor de tips!

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Merrie wordt wild zonder haar maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:36

Kan zeker wat aan gedaan worden met veel geduld.

https://youtu.be/cM95aSqz_vE

Weet niet van waar je bent maar er zijn zeker mensen die je daarmee kunnen helpen.
Monique in bovenstaand filmpje is een top madam.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:39

Rustig opbouwen...en ja...veel blijven het niet leuk vinden en blijven roepen naar het andere paard.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 20:41

Esterke schreef:
Kan zeker wat aan gedaan worden met veel geduld.

https://youtu.be/cM95aSqz_vE

Weet niet van waar je bent maar er zijn zeker mensen die je daarmee kunnen helpen.
Monique in bovenstaand filmpje is een top madam.



Giessenburg

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Merrie wordt wild zonder haar maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 20:54

Ik wou even update! Ik ben inderdaad kleine stapjes aan het ondernemen.. vandaag ging het super goed! Ik ben een klein stukje van de stal vandaan gelopen (de shetlander uit het zicht) ze begon wel iets draven maar ze werd al snel rustig.. ze ging zelfs super rustig grazen en daarna liep ze heel rustig terug naar stal! Ben echt wel trots!

Mochten er mensen zijn die mij hier in kunnen helpen en/of mensen weten die hierin trainen
hoor ik dat graag!
Locatie: Giessenburg - zuidholland

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Merrie wordt wild zonder haar maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:31

Je kunt altijd eens contact opnemen met haar, mss dat ze het wel ziet zitten of iemand kan aanraden die dichter bij je woont.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 21:44

Esterke schreef:
Je kunt altijd eens contact opnemen met haar, mss dat ze het wel ziet zitten of iemand kan aanraden die dichter bij je woont.


Ga ik doen dankjewel!