Help mijn paard loopt niet mee..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 13:48

Hoi mensen,

Wie heeft de gouden tip? Mijn paard loopt erg slecht mee aan het touw.
Als hij echt zijn bui niet goed heeft loopt hij meer achteruit als vooruit.

Hij doet het bijvoorbeeld met uit de wei halen en naar de wei brengen, hij doet het zelfs als ik klaar ben met longeren en ik wil hem dus uit de longeerbak meenemen..

Met iemand erachter gaat hij wel, hij krijg ik dit er nu in zodat ik me alleen red? Meestal is er wel iemand op stal die me kan helpen.. maar ik wil me gewoon zelf redden.

Naar links of rechts drukken helpt niks, en als hij dus stilstaat en ik voer iets druk uit gaat hij al achteruit terwijl ik nog met m’n rug naar hem toe sta.

Zodra iemand erachter staat is ie top braaf.

Wie o wie..


JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:03

Dressuurzweepje mee? Dan kun je "achter hem" even wapperen, misschien is dat al genoeg... Of had je dat al geprobeerd?

juval
Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:09

belonen (evt met snoepje) als hij wel braaf mee loopt.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:10

Als hij zo graag achteruit loopt, dan zou ik hem achterwaarts meenemen. En net iets langer achterwaarts laten lopen dat hij zelf wil en dan weer vooruit. Niet meelopen? Achterwaarts. Is hij waarschijnlijk gauw zat ;)

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:13

Ps ik heb dat gedaan bij een van mijn paarden die altijd net een stap achteruit zette als ik wilde opstappen. Paar dagen en toen was het over (uiteraard ook nog de variant van opzij en voorwaarts in die paar dagen. Stilstaan vond hij uiteindelijk toch te verkiezen boven een halve bal achteruit moeten lopen. :) )

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 14:20

JorineV schreef:
Dressuurzweepje mee? Dan kun je "achter hem" even wapperen, misschien is dat al genoeg... Of had je dat al geprobeerd?



Heb ik nog niet geprobeerd, als hij meeloopt loopt hij ook nooit naast me.. altijd achter me en mega sloom.
Als ik dus opzij van hem probeer te gaan gaat hij gelijk al achteruit. Als ik hem dus zou aantikken ben ik bang dat hij naar voren springt en dus kan hij op mij komen

juval
Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:24

hij hoort wel naast je te lopen. zijn hoofd moet naast je zijn, alleen zo kan je hem goed sturen. Ik zou inderdaad proberen wat grondwerk te doen. terug naar de basis opvoeding. Naast je lopen, stilstaan, stapje terug. linksaf rechtsaf.. dat soort dingen. gewoon een paar dagen achter elkaar doen, het kwartje zal heus gaan vallen.
veel succes

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:26

Oh dan zal dat inderdaad (in dit stadium) niet gaan werken nee... Oplossing van Rapaz1 proberen? Verder ben ik het met juval eens.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 14:28

juval schreef:
hij hoort wel naast je te lopen. zijn hoofd moet naast je zijn, alleen zo kan je hem goed sturen. Ik zou inderdaad proberen wat grondwerk te doen. terug naar de basis opvoeding. Naast je lopen, stilstaan, stapje terug. linksaf rechtsaf.. dat soort dingen. gewoon een paar dagen achter elkaar doen, het kwartje zal heus gaan vallen.
veel succes


Ja dat snap ik dat hij dat wel moet. Maar voor mijn gevoel is dit puur uitproberen. Hij pakt ook het touw in z’n mond als hij er flauw van is.

Als hij wel zn bui goed heeft loopt hij wel goed mee en ook gewoon naast me. Grondwerk in de bak is er niks mee aan de hand, het is puur het meelopen als hij geen zin meer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:41

Rapaz1 schreef:
Als hij zo graag achteruit loopt, dan zou ik hem achterwaarts meenemen. En net iets langer achterwaarts laten lopen dat hij zelf wil en dan weer vooruit. Niet meelopen? Achterwaarts. Is hij waarschijnlijk gauw zat ;)


Ik zou exact hetzelfde doen!
Werkt perfect

Janneke2
Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:44

Welke hulp geef jij met het halstertouw...?

Ik heb een 'extreem' paard meegemaakt waarbij het recept was:
touw hangt in boogje, een klein hulpje plus lichaamstaal "deze kant op graag" en 2 seconden geduld (= touw weer in boogje).
Dan had je een heel braaf dier dat keurig volgde.

Langer of harder trekken: 4 benen in de grond, hoofd omhoog "nee".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kinke
Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:47

juval schreef:
hij hoort wel naast je te lopen. zijn hoofd moet naast je zijn, alleen zo kan je hem goed sturen. Ik zou inderdaad proberen wat grondwerk te doen. terug naar de basis opvoeding. Naast je lopen, stilstaan, stapje terug. linksaf rechtsaf.. dat soort dingen. gewoon een paar dagen achter elkaar doen, het kwartje zal heus gaan vallen.
veel succes


Ik wil mijn paard juist niet naast mij, ik wil gewoon met een loshangend touw lopen, paard niet in mijn persoonlijke ruimte. Mocht er een schrikreactie komen dan word ik tenminste niet direct onder de voet gelopen. Sturen hoeft niet, paard volgt mijn richting

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 14:53

Janneke2 schreef:
Welke hulp geef jij met het halstertouw...?

Ik heb een 'extreem' paard meegemaakt waarbij het recept was:
touw hangt in boogje, een klein hulpje plus lichaamstaal "deze kant op graag" en 2 seconden geduld (= touw weer in boogje).
Dan had je een heel braaf dier dat keurig volgde.

Langer of harder trekken: 4 benen in de grond, hoofd omhoog "nee".



Ik trek nooit. Ik ga met me rug naar haar toe en begin zelf te lopen, touw iets op spanning. De eerste paar stapjes loopt ze vrijwel altijd mee. Na 10 stappen gaat ze ineens stilstaan. Ik probeer zelf door te lopen omdat ik niet wil dat ze denkt: ik sta stil dus jij ook. Het touw houdt dan een keer op dus geef ik weer ietsjes druk net zoals de eerste keer, en dan gaat ze dus in de achteruit met precies dezelfde hulpen als in het begin.. ze kijkt ook de hele tijd om zich heen wat er gebeurd dus totaal geen focus op mij..

juval
Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:09

met trekken win je het nooit. dan zal ze altijd sterker zijn.

@ kinke, persoonlijke ruimte hou ik ook erg van :) .. daar mogen ze niet in komen. Maar als je paard achter je loopt heb je geen controle en weet je niet wat hij/zij doet.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

RianneH
Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:21

Grondwerk is naar mijn mening al het werk dat je op de grond doet, dat hoeft niet specifiek in een bak te zijn. Dus bedenk eens wat je zou doen als hij dit in de bak zou doen of in de longeercircel, hoe zou je het dan aanpakken?

En heb je grondwerkles? Nodig die persoon dan eens uit voor een lesje hierin :)

"Een draver, is gaver" :D

kydaula
Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:37

Ja dit klinkt erg herkenbaar..
Wat bij mij goed hielp was zodra ze stil ging staan , het touw zacht vastpakken en door mijn handen laten glijden en dan steeds doorpakken. Dus met je linkerhand boven je rechterhand en dan je rechterhand boven je linkerhand plaatsen en het touw door laten glijden als je begrijpt wat ik bedoel ? :') alsof je haar "binnenhaalt" _O-

Dit nodigt mijn paard veel meer uit dan trekken of echte druk op het touw.

Ky Daula (Bretton woods x Wy Daula)

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:02

Wat hier werkt is doen als of je een andere kant op gaat, vaak lopen ze dan wel mee. En dan weer recht uit lopen.

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:12

Mijn paard doet dit ook. Vanmorgen liep ik met haar naar de buitenbak en omdat ze het spannend vindt gaat ze om de 5 -6 passen even staan. Zij zag van alles en zodra ik druk geef, gaat ze achteruit. Ik geef haar even de kans om te kijken, laat haar kijken en dan vraag ik zachtjes of ze weer mee loopt. En zo kwamen we waar we wezen moeten. Je doet er iets langer over, maar uiteindelijk doet ze het wel. Misschien niet helemaal te vergelijken met jouw paard, maar ik hoef geen druk te geven. Ook opzij "trekken " heeft ook geen zin. Ik moet haar even de kans geven om te kijken en dan loopt ze wel weer door.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:15

Eerst wat mondelinge commando's, en als hij dan nog stil blijft staan een tikje met het eind van het halstertouw tegen de schouder.Als je een dressuurzweep bij je hebt, tikje tegen de achterhand.

Anoniem

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:08

Naast je paard gaan staan, ongeveer net achter zijn schouder. Het handigst is om een leadrope te gebruiken. Met je linkerhand wijzen waar je paard heen moet. Bij geen reactie iets druk van achter geven door met je rechterhand, waar de rest vd leadrope in zit, iets te zwaaien. Bij geen reactie iets harder zwaaien etc. Tot je paard 1 stap zet. En dan belonen.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:14

Woon je in Odoorn? Ik in Borger, geef grondwerkles, Wat RianneH zegt, grondwerk betekend in mijn ogen álles wat je op de grond doet, dat begint al op het moment dat je het paard pakt(of bijvoorbeeld probeert te pakken), op de poetsplaats zet als je paard iets spannend vind onderweg, of als je zijn hoeven op moet tillen. Alles wat niet onder zadel is=grondwerk! Je kan het zo fancy maken als je zelf wilt, maar uiteindelijk is het allemaal opgebouwd uit basics
Mocht je interesse hebben mag je wel PB sturen!

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:32

Longe mee, chambriere mee. Zodra hij stopt pak je 'm aan de longe en drijf je 'm met de chambriere voorwaarts. Of je 'm nou uit de wei haalt of net klaar bent met longeren. Longeren kan ook op een rechte lijn.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:16

Gewoon je longeer zweep meenemen.. bij langzamer gaan lopen geef je tijdens het lopen een klein tikje oo de achterhand.

Wat doe je zelf als zij dit gedrag vertoont?

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Re: Help mijn paard loopt niet mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 22:45

Het gaat al een stuk beter nadat we 1x geheel achterwaarts terug zijn gelopen. Iedereen bedankt en ga de adviezen zeker meenemen.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:02

Ibbel schreef:
Longe mee, chambriere mee. Zodra hij stopt pak je 'm aan de longe en drijf je 'm met de chambriere voorwaarts. Of je 'm nou uit de wei haalt of net klaar bent met longeren. Longeren kan ook op een rechte lijn.


:j

Mijn standaard uitrusting als ik jonge dieren uit de wei haal of ga wandelen. Gewoon domweg naar voren longeren voorkomt een hoop ergernis en spannende situaties. Zelfs als ze besluiten om te stijgeren of naar je uit te halen heb je genoeg reserve lijn om ze toch in de gewenste richting te krijgen.
Dat valt voor mij onder de basis van ‚voorwaarts oplossen‘.

Ik vermoed dat dit paard een stukje basis opvoeding gemist heeft. Waarschijnlijk laat hij zich ook niet goed (zonder hulp) aan de hand op een rechte lijn draven?
Daar zou ik zeker mee aan het werk gaan met lichaam en stem commando‘s.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers