Paard bang voor verkeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 13:11

bigone schreef:
Lookout28 schreef:


Ik laat hem niet 2 uur op buitenrit of 1 uur lang actief springen nee. Toen hij 2 was begonnen we met wandelen, basis grondwerk etc. Echt trainen was dat zeker niet


Lees , dat bedoel ik niet, je geeft aan dat het een ouder paard is, zegt dat je hem vanaf zijn tweede wat trainde terwijl je zestien bent. Ik ken geen ouders die een vier of zesjarige een volwassen jong paard laten trainen. Dus ik heb mijn twijfels bij je hele verhaal of het allemaal wel zo is. Je zal problemen hebben, zeker maar het word alleen steeds wat ongeloofwaardiger.


Ik denk dat je zelf moet lezen, ik heb hem toen hij 2 jaar was, hij is nu bijna 4.


MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:11

Bigone, dier is 3,5, dus nog erg jong.

Ben benieuwd wat er vanmiddag wordt gezegd. Maar TS, een 3.5 jarige die al prima bevestigd is in de bak? Ga je niet te snel?
Beestje moet het ook kunnen verwerken allemaal. Eerst maar eens samen kilometers maken en vertrouwen krijgen en dan dit aanpakken zou mijn advies zijn.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 13:12

Serenity350 schreef:
bigone schreef:
Lees , dat bedoel ik niet, je geeft aan dat het een ouder paard is, zegt dat je hem vanaf zijn tweede wat trainde terwijl je zestien bent. Ik ken geen ouders die een vier of zesjarige een volwassen jong paard laten trainen. Dus ik heb mijn twijfels bij je hele verhaal of het allemaal wel zo is. Je zal problemen hebben, zeker maar het word alleen steeds wat ongeloofwaardiger.

Even los van alles (viel mij ook op namelijk), maar ik bedacht me dat het natuurlijk ook kan dat hij nog niet alles kan omdat hij nog jong is en sommige dingen dus nog te onbekend zijn om zomaar aan mee te doen tijdens een ponykamp. Dan is het ook ivm leeftijd, maar dus omgekeerd: te jong ipv te oud.

Ik weet het antwoord natuurlijk ook niet, maar wou deze "andere kijk" erop toch even delen.


Klopt je hebt gelijk!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 13:16

MarliesV schreef:
Bigone, dier is 3,5, dus nog erg jong.

Ben benieuwd wat er vanmiddag wordt gezegd. Maar TS, een 3.5 jarige die al prima bevestigd is in de bak? Ga je niet te snel?
Beestje moet het ook kunnen verwerken allemaal. Eerst maar eens samen kilometers maken en vertrouwen krijgen en dan dit aanpakken zou mijn advies zijn.

Ik vraag hem naast 30 min per week niks qua rijden. Hij volgt netjes de hulpen kan ontspannen zijn rondje doen. Hij staat 4-5 dagen vrij, 1 dag rijden en een dag longeren. Hij is erg leergierig vandaar erg fijn om mee te werken, hij staat lekker met een kudde buiten zo kan hij bijna de hele tijd spelen met de andere baby’s.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:24

Lookout28 schreef:
Gini schreef:
Ik snap eigenlijk het probleem niet. Geen enkel paard wordt verkeersmak geboren, daar moet je tijd, geduld en opvoeding in steken. En nee, een drukke weg is dan niet het ideale beginpunt. En nee, dit gaat ook niet na 2 keer oefenen in orde zijn.


Hij was verkeersmak kon netjes naast de weg tot dat ongeluk


Was het paard echt verkeersmak of was het paard toevallig braaf op de weg omdat er tot dan toe niets spannends gebeurd was?
Als ik met een pasgeboren veulen 10 minuten op de weg ga lopen waarbij we amper of geen verkeer tegenkomen, denk je dan dat ik bij terugkomst kan zeggen dat het veulen verkeersmak is? Of hebben we gewoon een eerste stap gezet?
Ik vraag me ook af hoe het kan dat een bus vanuit stilstand vol tegen het achterbeen van het paard reed. Weet je dat zeker of denk je dat omdat het paard ineens schrok?

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 13:30

Gini schreef:
Lookout28 schreef:

Hij was verkeersmak kon netjes naast de weg tot dat ongeluk


Was het paard echt verkeersmak of was het paard toevallig braaf op de weg omdat er tot dan toe niets spannends gebeurd was?
Als ik met een pasgeboren veulen 10 minuten op de weg ga lopen waarbij we amper of geen verkeer tegenkomen, denk je dan dat ik bij terugkomst kan zeggen dat het veulen verkeersmak is? Of hebben we gewoon een eerste stap gezet?
Ik vraag me ook af hoe het kan dat een bus vanuit stilstand vol tegen het achterbeen van het paard reed. Weet je dat zeker of denk je dat omdat het paard ineens schrok?


Nee auto’s en busjes die toen voorbij kwamen geen probleem, zelfs tractors was niet eng. Wij konden heerlijk gaan wandelen toen, van het bos en terug maar wij moesten eerst 10 min over de weg. Dat was geen probleem, elk verkeer was toen goed te doen. Nee de bus stond stil toen ik overstak, toen reed hij ineens door niet heel hard tegen zn been aangereden gelukkig maar mijn paard vloog de bosjes in.

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:31

Lookout28 schreef:
MarliesV schreef:
Bigone, dier is 3,5, dus nog erg jong.

Ben benieuwd wat er vanmiddag wordt gezegd. Maar TS, een 3.5 jarige die al prima bevestigd is in de bak? Ga je niet te snel?
Beestje moet het ook kunnen verwerken allemaal. Eerst maar eens samen kilometers maken en vertrouwen krijgen en dan dit aanpakken zou mijn advies zijn.

Ik vraag hem naast 30 min per week niks qua rijden. Hij volgt netjes de hulpen kan ontspannen zijn rondje doen. Hij staat 4-5 dagen vrij, 1 dag rijden en een dag longeren. Hij is erg leergierig vandaar erg fijn om mee te werken, hij staat lekker met een kudde buiten zo kan hij bijna de hele tijd spelen met de andere baby’s.


Maar als je er 1x per week maar wat mee doet, krijg je geen ritme.
Daarnaast geef je aan dat je 'vanalles' geprobeerd hebt, hij prima luistert naar alle commando's in de bak en hij ook al buiten rijden kent.

Dat redt je nooit bevestigd te krijgen bij zo'n jong paard met maar 30 minuten per week.

Daarom geef ik aan: ga eerst kilometers maken in de bak samen, vanaf de grond aan het werk voor leiderschap en vertrouwen en dan op pad.

Mooie vuistregel die ik al jaren hanteer: 3 jaar= 3xpw 30 minuten, 4 jaar= 4x pw 40 minuten enz.
Dan overbelast je ze niet snel, mits je afwisselend werk aanbied en niet alleen maar in de krul door de bak zeg maar.

Dit paard meenemen op kamp, met maar 1x per week training, is trouwens vragen om problemen in mijn ogen. Dan moet je er nog wel een heel ander schema op na gaan houden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 13:41

Het is niet dat hij helemaal niet loopt maar omdat hij net zadelmak is vind ik dat hij wel ‘vakantie’ heeft verdient. Ik doe er wel meer een maar ik heb echt geen vast schema, ik ben nu ook idd aan de hand bezig. 3pw beweging komt hij wel aan, rijden is voor hem niet echt mentale uitdaging meer eigenlijk oefenen we merendeels vanaf de grond zoals rechtrichten etc. Ik wil zeker vanaf januari weer meer op gaan pakken maar nu heeft hij het eigenlijk al top gedaan voor zijn doen, ik wil hem niet teveel vragen of overbelasten vandaar dat ik nu nog vrij voorzichtig ben. Vanaf januari heb ik een heel ander schema opgesteld met de instructrice

LadyUrsy
Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:57

Snap dat je een eventueel probleem met je paard opgelost wilt hebben. Maar is de weg voor jullie stal niet het probleem? Als er geen een ruiter over deze weg wil rijden met zijn of haar paard, dan is het wellicht verstandiger voor jou om hier ook niet over heen te willen. Sommige wegen moet je gewoon vermijden als het enigzins kan. Better safe than sorry!!

Mirre1415
Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:03

LadyUrsy schreef:
Snap dat je een eventueel probleem met je paard opgelost wilt hebben. Maar is de weg voor jullie stal niet het probleem? Als er geen een ruiter over deze weg wil rijden met zijn of haar paard, dan is het wellicht verstandiger voor jou om hier ook niet over heen te willen. Sommige wegen moet je gewoon vermijden als het enigzins kan. Better safe than sorry!!


Dat denk ik ook... wel vervelend dat het dan zo gaat :(:)

Regenboog!
*pum* :O

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:15

Mijn paard (quarter) had veel schrik voor verkeer van achter. Ik ben wel gewoon gaan rijden, op het moment van wegschieten de rem erop. Hij MAG NIET rennen. Zijn stuur is heel scherp en ik kon altijd voorkomen dat hij echt heftig van de plek ging. UIteraard is dit voor niet iedereen vanzelf sprekend. Nu verschiet hij ooit maar het blijft met een lange teugel bij een paar dribbelpasjes. Dit is hoe IK het gedaan heb en voor ONS werkte dit. Hij is waanzinnig braaf en we rijden heel dikwijls buiten.

Verder zou ik zeggen. Als je de stress wilt mijden en verder geen oplossing ziet, verhuis naar een stal aan het bos, of ga niet naar buiten. Er worden meer dan genoeg goede tips gegeven maar lees eiglk voornamelijk dat je het meeste niet wil doen. Dus ik zou dan toch nog is goed na gaan denken wat je precies wil, en hoe graag je dit wil. :)

Allerbeste vriendinnetje valentijn
IJslandsavontuur Stjeky
Quarter Horse Faith

De enige die jou beslissingen kan nemen.. Ben jijzelf

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 14:17

LadyUrsy schreef:
Snap dat je een eventueel probleem met je paard opgelost wilt hebben. Maar is de weg voor jullie stal niet het probleem? Als er geen een ruiter over deze weg wil rijden met zijn of haar paard, dan is het wellicht verstandiger voor jou om hier ook niet over heen te willen. Sommige wegen moet je gewoon vermijden als het enigzins kan. Better safe than sorry!!

Ja precies maar deze weg is een ‘knooppunt’ om naar het bos/wei of trailerparkeerplaats te gaan. Je moet eerst een stuk die weg over

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 14:18

TijnnFaith schreef:
Mijn paard (quarter) had veel schrik voor verkeer van achter. Ik ben wel gewoon gaan rijden, op het moment van wegschieten de rem erop. Hij MAG NIET rennen. Zijn stuur is heel scherp en ik kon altijd voorkomen dat hij echt heftig van de plek ging. UIteraard is dit voor niet iedereen vanzelf sprekend. Nu verschiet hij ooit maar het blijft met een lange teugel bij een paar dribbelpasjes. Dit is hoe IK het gedaan heb en voor ONS werkte dit. Hij is waanzinnig braaf en we rijden heel dikwijls buiten.

Verder zou ik zeggen. Als je de stress wilt mijden en verder geen oplossing ziet, verhuis naar een stal aan het bos, of ga niet naar buiten. Er worden meer dan genoeg goede tips gegeven maar lees eiglk voornamelijk dat je het meeste niet wil doen. Dus ik zou dan toch nog is goed na gaan denken wat je precies wil, en hoe graag je dit wil. :)

Stallen aan het bos zijn best ver, dat wil ik pas als ik evt vervoer heb met de auto

Yess
Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:51

Ik leer de paarden en pony hier altijd aan dat ze controle kunnen hebben over het verkeer. Dat klinkt misschien een beetje raar maar het werkt elke keer. Als ik begin met oefenen laat ik het paard kijken naar het verkeer en zodra het dan langsrijd draaf ik er hard achteraan. Het paard denkt dan dat hij de auto weg jaagt, dat hij er controle over heeft en er dus niet bang voor hoeft te zijn. Probeer deze gedachte mee te nemen in je trainingen met je instructeur samen. Ga voorlopig niet alleen met je paard de weg op want samen heb je net wat meer overzicht. Succes en veel plezier!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 17:07

Yess schreef:
Ik leer de paarden en pony hier altijd aan dat ze controle kunnen hebben over het verkeer. Dat klinkt misschien een beetje raar maar het werkt elke keer. Als ik begin met oefenen laat ik het paard kijken naar het verkeer en zodra het dan langsrijd draaf ik er hard achteraan. Het paard denkt dan dat hij de auto weg jaagt, dat hij er controle over heeft en er dus niet bang voor hoeft te zijn. Probeer deze gedachte mee te nemen in je trainingen met je instructeur samen. Ga voorlopig niet alleen met je paard de weg op want samen heb je net wat meer overzicht. Succes en veel plezier!

Ik ga eens horen bij mn instructeur, super!

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:34

Amado7 schreef:
Auto in de bak ? Iemand rond laten rijden als je aan het longeren bent.


zo heb ik de mijne het ook geleerd :)

There is only one way : forward.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers