Paard bang voor verkeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:09

Toch denk ik dat je zelf niet de rust kan overbrengen die je paard nodig heeft. Ook al vind jij de auto niet eng.
Ik neem aan dat je een binnenbak ook niet eng vindt, maar toch heb je een oortje nodig waar iemand in praat om je niet continue te laten denken: oh hier gaat ie van schrikken.
Als je dat al bij een binnenbak hebt, waar praktisch niks kan gebeuren, wil ik niet weten hoe onzeker je zelf bent als je je in het verkeer moet begeven met een angstig paard.
En dat is net waar je paard niks mee kan en nog sneller over de zeik zal gaan.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:14

Amado7 schreef:
Auto in de bak ? Iemand rond laten rijden als je aan het longeren bent.


In de bak vind hij het niet eng, en in de longeerkraal als er een auto die kant op rijd ook niet. In de bak staat vaak een auto/vrachtwagen van de staleigenaresse maar dat is niet eng de bak is ook wel zijn ‘veilige’ omgeving dus zo spooky is hij niet dan. Op het terrein zelf gaat het nog wel goed als er een auto door de poort komt of trailer gaat het goed. Maar zodra het terrein af gaan is het weer heel anders. Ik ga vandaag eens vragen of de stal eigenaresse met de auto over het terrein kan rijden, misschien dat dat helpt? Maar op het terrein zelf is zijn schrikreactie ook niet heftig even met zn hoofd omhoog en pasje opzij eigenlijk laat hij dan alles wel toe en als auto’s over het terrein rijden is het ook oke.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:15

Yellowbird schreef:
Toch denk ik dat je zelf niet de rust kan overbrengen die je paard nodig heeft. Ook al vind jij de auto niet eng.
Ik neem aan dat je een binnenbak ook niet eng vindt, maar toch heb je een oortje nodig waar iemand in praat om je niet continue te laten denken: oh hier gaat ie van schrikken.
Als je dat al bij een binnenbak hebt, waar praktisch niks kan gebeuren, wil ik niet weten hoe onzeker je zelf bent als je je in het verkeer moet begeven met een angstig paard.
En dat is net waar je paard niks mee kan en nog sneller over de zeik zal gaan.


Huh? Hoezo oortje? Ik heb binnen nergens het probleem dat ik denk dat hij van gaat schrikken?

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:17

Wat ik nu zie en lees is een paard dat een zekere ruiter met ruime ervaring nodig heeft die hem zijn vertrouwen terug geeft en ik zie een eigenaar die niet naar hem luisterd omdat ze het per se zelf wilt doen.

Breng hem gewoon naar een trainingsstal, niet alles kun je zelf doen en dat is zeker niet erg. Wat wel erg is, is als jij en je paard straks onder een vrachtwagen liggen omdat jij geen hulp voor hem hebt gehaald
Laatst bijgewerkt door Amado op 11-11-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:17

Yellowbird schreef:
Toch denk ik dat je zelf niet de rust kan overbrengen die je paard nodig heeft. Ook al vind jij de auto niet eng.
Ik neem aan dat je een binnenbak ook niet eng vindt, maar toch heb je een oortje nodig waar iemand in praat om je niet continue te laten denken: oh hier gaat ie van schrikken.
Als je dat al bij een binnenbak hebt, waar praktisch niks kan gebeuren, wil ik niet weten hoe onzeker je zelf bent als je je in het verkeer moet begeven met een angstig paard.
En dat is net waar je paard niks mee kan en nog sneller over de zeik zal gaan.


Ik zie nu dat je het over een ander topic hebt waar ik op heb gereageerd alleen da gaat over vroeger toen ik nog actief wedstrijden reed met een pony. Ik heb nu al een lange tijd niks meer gereden qua wedstrijden. Staat alleen zo gek verwoord zie ik nu, moest in de verleden tijd zijn. Want met dit paard is het laatste wat ik denk: oh hij schrikt ervan.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:18

Amado schreef:
Wat ik nu zie en lees is een paard dat een zekere ruiter met ruime ervaring nodig heeft die hem zijn vertrouwen terug geeft en een eigenaar die niet naar hem luisterd omdat ze het per se zelf wilt doen.

Breng hem gewoon naar een trainingsstal, niet alles kun je zelf doen en dat is zeker niet erg. Wat wel erg is, is als jij en je paard straks onder een vrachtwagen liggen omdat jij geen hulp voor hem hebt gehaald


Hier is geen trainingsstal in de buurt die echt oefenen daarmee? Dus per se zelf doen is echt niet waar. Er staat toch onder als iemand weet wie er kan helpen hoor ik het graag maar er is niks in de buurt die verkeersmak maken doet omdat ze vaak afgelegen liggen.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:24

Wat je niet zoekt zul je niet vinden. Zijn genoeg stallen waar dit kan, daar ben ik zeker van. Want je bent niet de enige met dit probleem

En waarom zou het in de buurt moeten zijn?

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:25

Amado schreef:
Wat je niet zoekt zul je niet vinden. Zijn genoeg stallen waar dit kan, daar ben ik zeker van. Want je bent niet de enige met dit probleem


Ik heb gekeken hoor, k vind dat je echt snel oordeelt. Ik kan namelijk niks vinden wat redelijk in de buurt is. De stallen die hier zitten doen het niet, trainingstallen doen het ook niet. Had ik al voor gemaild etc.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:26

Amado schreef:
Wat je niet zoekt zul je niet vinden. Zijn genoeg stallen waar dit kan, daar ben ik zeker van. Want je bent niet de enige met dit probleem

En waarom zou het in de buurt moeten zijn?

Ik hoef hem niet aan de andere kant van nederland te hebben als het kan. Ik wil dat hij nog een soort van in de buurt staat voor als ik daarna met de trainer dit ga oefenen dat ik niet uren onderweg ben.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:29


Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:29

Ok, je bent 16....
En je vraagt om raad en wil het niet horen wat anderen zeggen.

Wat zeggen je ouders er van?

Ik zou mijn zeer ervaren dochter van 23 op haar sodemieter geven als ze zoiets op zou pakken omdat ze hier geen ervaring mee heeft.
En vervolgens zou het paard in de leer gaan bij iemand met verstand van zaken...en dat zou ik dan voor haar betalen.
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 11-11-19 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:30


Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:32

Rakkie123 schreef:
Ok, je bent 16....
En je vraagt om raad en wil het niet horen wat anderen zeggen.

Wat zeggen je ouders er van?


Mijn ouders zeggen dat ik het op moet lossen met mensen op stal. Helaas gaan de mensen op stal niet meer naar buiten omdat ze die drukke weg niet over durven, vandaar dat ik daar mee in de knoei zit want mijn instructrice wilt best mee aan de hand oefenen maar die verwijst weer naar mensen door op stal.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:34

Lookout28 schreef:
Amado schreef:
Tja, wat is een paar km met de auto rijden op een leven vol plezier met je
Genoeg stallen te vinden

http://stalderonde.nl/training
http://erveluttikhedde.nl/africhting


Ik heb zelf geen auto, dus ik ben dan afhankelijk van iemand anders. Daarom kan ik niet enorm ver en is alleen maar onhandig.


Waar een wil is, is een weg

De eerste paar weken hoef je helemaal niks met de training te maken te hebben en zodra het tijd is om daar samen met jou te werken kun je vast wel iemand vinden die af en toe met je daarheen wilt. Misschien is het ov nog een optie etc etc

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:35

Lookout28 schreef:
Rakkie123 schreef:
Ok, je bent 16....
En je vraagt om raad en wil het niet horen wat anderen zeggen.

Wat zeggen je ouders er van?


Mijn ouders zeggen dat ik het op moet lossen met mensen op stal. Helaas gaan de mensen op stal niet meer naar buiten omdat ze die drukke weg niet over durven, vandaar dat ik daar mee in de knoei zit want mijn instructrice wilt best mee aan de hand oefenen maar die verwijst weer naar mensen door op stal.


Dan heb je kennelijk verstandige stalgenoten.

Maar vraag je ouders eens of ze mee willen denken, als mijn stalgenoten niet willen en ik kan het niet alleen, hoe zou ik het dan op moeten lossen, ik heb hulp nodig.
Vraag gewoon of ze meedenken.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:38

Spoiler:
o

Rakkie123 schreef:
Ok, je bent 16....
En je vraagt om raad en wil het niet horen wat anderen zeggen.

Wat zeggen je ouders er van?


Mijn ouders zeggen dat ik het op moet lossen met mensen op stal. Helaas gaan de mensen op stal niet meer naar buiten omdat ze die drukke weg niet over durven, vandaar dat ik daar mee in de knoei zit want mijn instructrice wilt best mee aan de hand oefenen maar die verwijst weer naar mensen door op stal.[/quote]

Dan heb je kennelijk verstandige stalgenoten.

Maar vraag je ouders eens of ze mee willen denken, als mijn stalgenoten niet willen en ik kan het niet alleen, hoe zou ik het dan op moeten lossen, ik heb hulp nodig.
Vraag gewoon of ze meedenken.[/quote]

Ja lessen, maar wordt door de ene instructrice daar naar toe gestuurd, en dan naar die etc.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:41

Eens net amado. Soms moet je accepteren dat je het niet zelf kan.
Dingen slecht aangeleerd zijn erg lastig om af te leren, het kan beter in een keer goed gaan. Daarom ook mijn advies om er niet zelf mee aan te modderen, maar iemand die hier echt veel ervaring mee heeft (dus niet zomaar een stalgenoot, of een instructeur die ook niet eerder met dit bijltje gehakt heeft ) dit op te laten lossen.
Soms kan je dit soort dingen wel zelf doen maar kost het onwijs veel tijd. Soms blijkt na veel tijd dat het toch niks wordt. En dan ben je al veel verder van huis dan als je al veel eerder had ingegrepen.

En met vroeg ingrijpen is echt niks mis. Het is niet falen, het is accepteren dat jij niet alles kan. Ik zou het ook zeker met je ouders overleggen. Een goede basis is het allerbelangrijkste waf je voor een paard kan doen. En dat heeft dit van jou nu niet.

En ik ken zeker wel trainingsstallen die met de paarden naar buiten gaan. Rechtuit op de bospaden is erg goed voor jonge paarden.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:43

LoveBodin schreef:
Eens net amado. Soms moet je accepteren dat je het niet zelf kan.
Dingen slecht aangeleerd zijn erg lastig om af te leren, het kan beter in een keer goed gaan. Daarom ook mijn advies om er niet zelf mee aan te modderen, maar iemand die hier echt veel ervaring mee heeft (dus niet zomaar een stalgenoot, of een instructeur die ook niet eerder met dit bijltje gehakt heeft ) dit op te laten lossen.
Soms kan je dit soort dingen wel zelf doen maar kost het onwijs veel tijd. Soms blijkt na veel tijd dat het toch niks wordt. En dan ben je al veel verder van huis dan als je al veel eerder had ingegrepen.

En met vroeg ingrijpen is echt niks mis. Het is niet falen, het is accepteren dat jij niet alles kan. Ik zou het ook zeker met je ouders overleggen. Een goede basis is het allerbelangrijkste waf je voor een paard kan doen. En dat heeft dit van jou nu niet.

En ik ken zeker wel trainingsstallen die met de paarden naar buiten gaan. Rechtuit op de bospaden is erg goed voor jonge paarden.


Hij is al wel eens meegeweest naar het bos dat is geen probleem. Het gaat niet om het ‘naar buiten gaan’ bijv bos. Want daar is hij enorm braaf. Gaat puur om de weg, ik ken geen enkele trainingsstal in de buurt die dit doet. Ik wil het ook niet alleen doen, maar wil hem ook niet weg laten brengen en al helemaal niet ver weg.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:46

Dan doe je hem weg en koop je een zelfverzekerd paardje of ga je gewoon niet meer naar buiten

Sommige dingen kun je niet zelf oplossen en moet je er ff wat moeite in stoppen met hulp zoeken etc. Hoe ver weg dat dan ook mag zijn

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:49

Amado schreef:
Dan doe je hem weg en koop je een zelfverzekerd paardje of ga je gewoon niet meer naar buiten

Sommige dingen kun je niet zelf oplossen en moet je er ff wat moeite in stoppen met hulp zoeken etc. Hoe ver weg dat dan ook mag zijn

Ik heb gwn liever wat aan huis of dichtbij huis

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:49

Een andere instructeur bij jou aan huis laten komen dan. Eentje die verstand heeft van grondwerk en obstakeltraining.
In welke regio zit je? Misschien kan iemand een instructeur aanraden.

Oh, en je geeft aan dat je het zelf langs de weg niet eng vind, en dat je andere paarden wel buiten langs de weg rijdt. Maar... je hebt meegemaakt dat je huidige paard werd aangereden en gezien dat hij verkeer spannend vindt. Ook al heb je het zelf niet door (of wil je heel graag dat het niet zo is), hoogstwaarschijnlijk heb je onbewust toch spanning.
Mijn paard is op een bepaalde plek in het bos een keer vreselijk geschrokken en ik ben ernaast gedoken de bosjes in. Als ik met een ander paard daar langs kom heb ik nergens last van. Als ik wandelend daar langs kom (met of zonder paard) heb ik nergens last van. Maar kom ik op mijn paard op dat stuk, dan heb ik onbewust (inmiddels bewust) toch spanning en vindt mijn paard het ook spannender (met een andere ruiter of met mij lopend er naast heeft hij nergens last van, dus het ligt echt aan mij op zijn rug).

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:51

Lookout28 schreef:
Ja lessen, maar wordt door de ene instructrice daar naar toe gestuurd, en dan naar die etc.


Dat is lastig, dat snap ik.
Misschien is dat een idee, om te vragen hier op bokt, welke persoon er bij jou in de buurt geschikt is om dit op te lossen.

Zo heb je misschien een wat bredere blik.
En dan kun je je ouders vragen of ze jou willen helpen zoeken naar de voor jullie geschikte persoon.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:54

Maar als dat geen optie is, zul je verder moeten zoeken.
Of een andere stal zoeken die direct aan het bos ligt.
Of je doelen bijstellen als je niks wilt investeren.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:55

Hilary schreef:
Een andere instructeur bij jou aan huis laten komen dan. Eentje die verstand heeft van grondwerk en obstakeltraining.
In welke regio zit je? Misschien kan iemand een instructeur aanraden.

Oh, en je geeft aan dat je het zelf langs de weg niet eng vind, en dat je andere paarden wel buiten langs de weg rijdt. Maar... je hebt meegemaakt dat je huidige paard werd aangereden en gezien dat hij verkeer spannend vindt. Ook al heb je het zelf niet door (of wil je heel graag dat het niet zo is), hoogstwaarschijnlijk heb je onbewust toch spanning.
Mijn paard is op een bepaalde plek in het bos een keer vreselijk geschrokken en ik ben ernaast gedoken de bosjes in. Als ik met een ander paard daar langs kom heb ik nergens last van. Als ik wandelend daar langs kom (met of zonder paard) heb ik nergens last van. Maar kom ik op mijn paard op dat stuk, dan heb ik onbewust (inmiddels bewust) toch spanning en vindt mijn paard het ook spannender (met een andere ruiter of met mij lopend er naast heeft hij nergens last van, dus het ligt echt aan mij op zijn rug).


Ik ga eens kijken voor een grondwerk instructrice!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:57

Rakkie123 schreef:
Lookout28 schreef:
Ja lessen, maar wordt door de ene instructrice daar naar toe gestuurd, en dan naar die etc.


Dat is lastig, dat snap ik.
Misschien is dat een idee, om te vragen hier op bokt, welke persoon er bij jou in de buurt geschikt is om dit op te lossen.

Zo heb je misschien een wat bredere blik.
En dan kun je je ouders vragen of ze jou willen helpen zoeken naar de voor jullie geschikte persoon.

Ik ga eerst een zelf zoeken, vind ik niks vraag ik het