HELP! Paard trekt zich los!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lara_1903
Berichten: 32
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: België - West-Vlaanderen

HELP! Paard trekt zich los!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 18:10

Goeiedag,
ik heb dus een bijrijpaard (11 jarige ruin) en dit paard staat aan huis bij een mevrouw op een weide 24/7 en soms ook op stal. Nu, hij staat niet alleen, hij heeft een vriendinnetje (5-6 jarige merrie van 1m25-1m30).
Dit is een kleine welsh pony en mijn bijrijpaard is een groot paard van 1m75-80cm groot. Als we thuis rijden en als ze elkaar zien kan ik alles doen met het paard maar vanaf hij de pony niet meer ziet maakt hij zich sterk, en groot en trekt hij zich los als ik heb aan het halster heb om terug te kunnen rennen naar de pony. Ook roepen ze elkaar door en door. Ik besloot dus onlangs eens om naar de manege te gaan met het paard omdat de dochter van de mevrouw les had met de pony dus ik dacht oh oke dan zal ik wel in de buitenbak rijden terwijl zij les heeft in de binnenbak.

Ik kon het paard NIET vastbinden omdat hij zich gegarandeerd los zou trekken dus heb in hem snel opgezadeld terwijl de mevrouw haar man hem vast had en terwijl de pony erbij stond. Het apart rijden ging goed. Maar in had 10 minuten vroeger gedaan met rijden dus dacht ik nou oke ik zadel hem al af en zet hem op de camion zodat hij daar kan wachten op de pony. Hij draaide zo kort op de koer omdat hij naar de pony wou dat hij uitgleed en viel en toen we hem op de camion kregen, besloot hij om er weer af ge springen en rende hij met de man nog aan het touw naar de buitenbak waar hij de pony dus het laatst had gezien. (Omdat je er zicht op hebt in de binnenbak).

Thuis staat hij lekker in slaap te vallen als ik opzadel en hem verzorg maar in de manege kon dat ECHT NIET. Hij was precies een onhandelbare hengst! Nu dit gedrag kan ik echt niet meer aanzien omdat ik volgende week wedstrijd heb met hem en de pony ook dus de pony en paard zal weer samen naar stal gaan.. hoe kan ik het gedrag vermijden zodat het wat vlekkenlozer gaat de volgende keren? Ik zat te denken aan een hengstenketting maar dat zou blijkbaar het los trek gedrag versterken.

Hopelijk krijg ik wat tips. Foto’s vind u hieronder. :)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: HELP! Paard trekt zich los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:17

Dit gaat niet opgelost worden met een hengstenketting... Waarschijnlijk wapper je gewoon achter de hengstenketting aan. Probleem is dus dat hij niet zonder zijn normale gezelschap kan. Herkenbaar probleem. In dat soort gevallen bouw ik het langzaam op. Dus steeds iets langer weg bij zijn normale vriendjes/vriendinnetjes. Ook stapsgewijs langer uit zicht. Kost veel tijd en geduld, maar werkt wel. Een kort door de bocht oplossing is er volgens mij niet, behalve als het paard definitief verhuisd wordt naar een andere omgeving zonder zijn normale gezelschap, maar dat is hier niet aan de orde lijkt mij.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: HELP! Paard trekt zich los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:12

Je paard raakt in paniek als hij zijn vaste maatje niet ziet of moet verlaten. Dat is eigenlijk gewoon kuddegedrag. Bij je kudde ben je veilig. Dus moet je je paard leren, dat hij bij jou ook veilig is. Dat is een langdurig en intensief proces. Ik weet waar ik het over heb, want mijn paard is ook zo. Hij is door een ijzeren hek gebroken, hij was niet te bereiken, helemaal in paniek. Het gaat steeds wat beter om hem mee te nemen uit zijn kudde, steeds wat langer. Gebruik geen hengstenketting, maar neem een eenvoudig touwhalster. Beloon je paard veel. Je moet je bedenken, dat het echte paniek is, angst om de kudde te verliezen. Straffen helpt niet. Als het niet lukt, haal je er een goede natural horsemanshiptrainer bij.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:35

En, hoe heb je het nu aangepakt?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: HELP! Paard trekt zich los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:03

Mijn ervaring is dat het paard dat alleen op verplaatsing is, het allemaal wel aanvaardt.

Maar als het maatje mee op de trailer is, zijn er wel veel die problemen maken: de hele tijd roepen naar elkaar, onrustig gedrag tot zelfs toestanden zoals jij beschrijft.

Ik bouw het scheiden langzaam op. Ik breng ze standaard 1 voor 1 naar de weide, ( is maar 100 m) waar ze dan weer samen lopen. Toen ik er eens eentje had die met mij dacht rond te lopen, heb ik wel tijdelijk een hengstenketting gebruikt en ja, ik heb ze nog een paar keer door zijn mond moeten leggen ook. Na een paar weken liep hij gewoon braafjes aan het touw mee.
Verder blijft er altijd eentje in de stal terwijl ik de andere werk, ook buitenritten. Hoe minder ze de andere kunnen horen, hoe minder problemen ik ervaar.