Normaal kuddegedrag of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-19 11:23

Hoi, ik heb 3 paarden. Een oude laag in rang ruin, een 13 jarige dominante merrie en een jonge speelse ruin die er tussen in zit qua rangorde. Baas over de oude, maar ondergeschikt aan de merrie.
De merrie en de oude ruin heb ik al lang en dat is echt een 2-1 heid. De jonge ruin kan zich nog niet echt settelen want de merrie vreet hem op en de oude wil niet met hem spelen.
In de zomer in de wei redt het zich wel, maar nu staan ze in 2 paddocks. Vorig jaar toennik het jonge paard net had, heeft hij alleen gestaan en de anderen samen.
Maar omdat de oude alleen hooi mag en de andere 2 op voordroog staan wilde ik de merrie en de jonge ruin samen hebben.

De oude alleen vindt dat prima, dan wordt hij niet zo opgejaagd door de merrie. Zij bepaald alles en laat hem rondjes lopen.

Nu de vraag: de merrie is ook erg dominant naar de jonge ruin, telkens wegjagen bij het eten, het water en de uitgang. Ze zoeken elkaar ook niet echt op om te groomen ofzo. Is dit normaal kuddegedrag en voelen ze zich hier goed bij?
Ik kan geen paard bijkopen voor 2 koppels. Maar vindt het wat sneu voor het jonkie. Zou het beter zijn ze alle drie apart te zetten, wel neuzen, niet jagen?


Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:27

Dat zou ik niet doen, dit is gewoon normaal kudde gedrag en de merrie staat hoger in de rangorde. Ook paarden die laag in de rangorde staan voelen zich prima omdat ze hun "plek" weten. Ik zou wel verschillende etensplekken maken zodat hij wel gewoon ook kan eten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:31

Ik zou ze inderdaad ook samen laten staan, die 2, maar wel voor meerdere voerplekken zorgen zodat de ruin ook gewoon kan eten

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:02

Voor normaal kuddegedrag zijn kleine paddocks en weitjes niet geschikt vind ik,en een wilde kudde bestaat ook uit veel meer paarden.In het algemeen kunnen wij onze paarden in deze maatschappij zoiets niet bieden. Men moet het dus doen met de mogelijkheden die er wel zijn. Ik zou paarden die vechten of elkaar lastig vallen wel uit elkaar houden. Je zou zelf toch ook geen kamer willen delen met iemand die je voortdurend op je huid zit?Maar goed,dat is mijn opvatting hierover.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:39

Is vrij normaal idd. Maar zorg dan wel dat de ruimte groot genoeg is en voor 3 voerplekken en meerdere waterplekken. Dat de onderdanige wel altijd kan eten en drinken.

MirandaMalik
Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:21

Jaagt de merrie hem constant weg of laat ze zien dat hij naar haar moet luisteren en laat ze hem wel eten als zij het toe staat?
Hier gaat dat nl zo, de laagste in rang wordt door de middelste in rang weg gestuurd, maar na tien minuutjes staat hij er gewoon bij.
Hij is klein dus ik heb voor hem makkelijk een aparte vluchtplek kunnen maken, maar daar hoeft hij niet constant te staan, ze laten hem wel gewoon erbij.

Wordt jouwe echt constant belaagd en heeft hij geen kans om te eten en drinken vindt hij het vast niet prettig.
Maar het kost soms best wat tijd voordat er wat rust is, het kan zijn dat de merrie minder fanatiek wordt als hij zich goed gedraagt.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-19 15:00

ze jaagt hem niet constant weg. Vooral aan het begin van de dag.
We hebben zo’n groen rond ding waar een ronde kuilbaal in past met 4 eetgaten. Hij wordt steeds naar een andere kant gedreven. Hij komt op zich wel aan zijn trekken, maar ik had ze liever ‘samen in de mand’ gezien.
Zal wel weer een mensendingetje van mij zijn.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:28

Gewoon even de tijd geven , moet van twee kanten wennen , zolang ze hem niet echt fysiek aanpakt is het niet zo’n probleem. Nadeel van merries is dat ze vaak met een jaar of zeven niet meer spelen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:37

SilvanoN schreef:
ze jaagt hem niet constant weg. Vooral aan het begin van de dag.
We hebben zo’n groen rond ding waar een ronde kuilbaal in past met 4 eetgaten. Hij wordt steeds naar een andere kant gedreven. Hij komt op zich wel aan zijn trekken, maar ik had ze liever ‘samen in de mand’ gezien.
Zal wel weer een mensendingetje van mij zijn.

Beetje, maar is ook wel logisch hoor. Niemand die twee paarden in de wei zet en graag ziet dat ze de hele tijd bekvechten. ;)

Maar ik lees vooral ook gewoon een vrij normale verstandshouding van een dominante en een onderdanige die beide hun plek bevestigen. En zolang het geen excessen betreft dag in dag uit (continu corneren, achterna zitten, verjagen, etc) die maken dat de onderdanige steeds op de loop moet en de dominante haar energie volledig kwijt is aan het "dominant" zijn (waardoor ze beide niet aan eten toekomen bijvoorbeeld) zou ik me geen zorgen maken.

Mijn twee kerels zijn twee handen op 1 buik, maar ook bij mij komt het wel eens voor dat bij het neerleggen van het hooi de grote in de eerste instantie wat nijdig is naar de kleine. Hij heeft dan overduidelijk wat trek en is wat gepikeerder. Of soms is het zo dat de kleine vergat wat zijn "plaats" is en dus even weer "op zn plek gezet wordt". Maar dat duurt nooit lang en daarna staan ze dik prima tevreden beide lekker te kauwen. In de eerste weken samen maakte ik ook meerdere bultjes, omdat het toen nog wat vaker voorkwam. Nu staan ze al een dikke 10 maanden samen en doe ik dat eigenlijk bijna nooit meer.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:05

Maak een extra voerplek erbij zodat ook al wordt er eentje weggejaagd er altijd nog een andere optie is. Door de voerplek te concentreren op 1 plaats creëer je een probleem wat er niet hoeft te zijn. Beste is om meerdere voerplaatsen te hebben, tenzij ze het goed kunnen vinden samen, dan is het geen probleem om er minder te hebben mits ze er gewoon allemaal bij kunnen. Ik heb voor 4 pony's twee hooiplaatsen. Mijn ruin laat ze allemaal wel toe maar 1 merrie niet. Die jaagt de twee onderdanige weg.

Over de IJssel

MirandaMalik
Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:15

Ik denk dat het dan allemaal wel mee valt.
Meestal wordt het ook nog wel rustiger.

Twee plaatsen voor voer hoeft echt niet veel uit te maken, dan kan de merrie er ook constant achteraan gaan.

Wel blijven observeren, of het niet slechter gaat.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:33

Tuurlijk maken meer voerplaatsen wel uit. In een groepshuisvesting is het juist van belang dat er meer dan 1 voerplaats is, afhankelijk van de stabiliteit en grootte van de kudde. Je moet ze niet te dicht bij elkaar hebben, anders heeft het geen enkele zin. Voor drie paarden is twee plaatsen normaal gesproken voldoende maar het kan zijn dat er zelfs 3 hooiplekken of meer nodig zijn om ze, inclusief de onderdanige, rustig te laten eten.
Verder is het gedrag gewoon kuddegedrag, en zeker niet abnormaal dat jonge, onderdanige dieren minder kans krijgen om te eten of van de beste plekken verjaagd worden. Echter zodra wij ze gaan beperken in ruimte, weidegang, of voerplaatsen wordt dat gedrag versterkt. Bij genoeg ruimte of voer is dat gedrag niet nodig.

Over de IJssel

MirandaMalik
Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:55

Ze zijn maar met z'n tweeën.

Hier maakt het echt niks uit, de onderdanige mag gewoon niet als eerste eten, als hij ergens anders gaat eten wordt hij daar ook weggestuurd, zodra de leider ziet dat hij ergens anders heen gaat gaat hij er direct op af en stuurt hem weg.
Binnen tien minuten mag hij gewoon meedoen en staan ze naast elkaar.
Als de merrie de boel wil beheersen zal ze waarschijnlijk hetzelfde doen, ze eten daar ook aan verschillende kanten..

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Hutcherson
Berichten: 7333
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Normaal kuddegedrag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:43

Tja, normaal gedrag. Het gebeurt vaak. Dat er een dominant paard is dat jaagt op anderen. Heel eerlijk vind ik het irritant als eigenaar. Want een dominante jager heeft geen idee hoe hij/zij de kudde moet leiden. Door gewoon lomp en chaggerijnig te doen verkrijgen ze hun rang. Maar feitelijk doen ze maar wat.
Ik hou er niet van.
Ik zou geen enkel paard alleen houden maar zorgen voor een stabiele kudde.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 24 bezoekers