Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:44

-O-

Geen leuk onderwerp maar misschien fijn om ervaringen te delen.

Ik zal beginnen: mijn merrie is 15 geworden begin dit jaar en ik heb altijd gekscherend gezegd dat dit er 1 was die nooit sloom zou worden.

Nu merk ik dit jaar toch echt dat ze ‘rustiger’ wordt... dwz dat ze met rijden aan begint te voelen als een normaal paard waar ze vroeger extreem voorwaarts was. Ff wennen dus en zet me wel met beide benen op de grond; er komt een dag dat ze er niet meer is.... van mij mag het nog 100 jaar duren maar ja...


nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:47

Dan zou ik eerder denken dat er wat mis is.. 15 is echt niet oud.. Dat is de bloei van hun leven...

<3 Sneakers <3

ninne1
Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:53

Die van mij is nu 20, soms vraag ik me af of ze het allemaal nog wel goed aankan. Maar ze denkt zelf nog dat ze 10 is. Ze is in top conditie, zit super goed in haar spieren en kan nog steeds ontzettend heet zijn.
Ik train ook bewust geregeld met hartslagmeter, en daaruit blijkt dat ze echt super fit is :D

Juut
Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:53

Die van mij heb ik paar weken terug plotseling in moeten laten slapen, op 24 jarige leeftijd. Hij heeft de jaarlijkse 'gooi Juut eraf' actie gemist dit jaar en afgelopen jaar. Afgelopen jaar kon ik het nog ontkennen, maar juist begin deze maand viel me toch op dat hij serieus grijs begon te worden boven zijn bles...
Verder wat lopen betreft: hij is ook wat meer gaan normaliseren in de afgelopen jaren, maar liep nog steeds fluitend 25 klm door heuvelgebied, om op het eind nog een galopje te trekken naar stal. Tussen zn oren nooit ouder geworden dan 8 :')

Als een 15 jarige binnen een jaar echt ander gedrag laat zien als in stuk rustiger, zou ik voor de zekerheid toch even bloed laten trekken. Mijn haf ging op die leeftijd nog steeds als een idioot door de wei...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Molfre
Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:58

Ik zou denken dat er iets mis is dan. Mijn IJslander is net 28 geworden en ik metk pas sinds zijn 26e dat hij echt aan het ouder worden is. Nou is dat misschien wel een uitzondering, maar 15... Nee echt niet, mijn andere paarden zijn ouder dan dat en mijn voormalige paarden ook. Dat heeft allemaal minstens tot de 20e geduurd.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Sanet
Berichten: 7846
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:01

Mijn 22 jarige is ook nog zo ontzettend fris. 15 is echt niet oud.

Ik ben benieuwd naar wat je nog meer ziet en merkt aan je paard. Normaal zijn ze met 15 in de bloei van hun leven.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:03

Robijntjah schreef:
-O-

Geen leuk onderwerp maar misschien fijn om ervaringen te delen.

Ik zal beginnen: mijn merrie is 15 geworden begin dit jaar en ik heb altijd gekscherend gezegd dat dit er 1 was die nooit sloom zou worden.

Nu merk ik dit jaar toch echt dat ze ‘rustiger’ wordt... dwz dat ze met rijden aan begint te voelen als een normaal paard waar ze vroeger extreem voorwaarts was. Ff wennen dus en zet me wel met beide benen op de grond; er komt een dag dat ze er niet meer is.... van mij mag het nog 100 jaar duren maar ja...

15 is een topleeftijd..
Ik zou zeker denken dat er dan iets niet goed is, maar dat heeft niets met ouderdom te maken.

Anoniem

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:09

Ik vraag het me af...

Paard is bekend met extreme angsten en lijkt juist een stuk meer op haar gemak, heeft sinds dit jaar echt een maatje gevonden in mijn jonge merrie waar ze vanmiddag nog lekker mee aan het spelen was. Is ook naar vreemden toe een stuk makkelijker geworden en over het algemeen gewoon een stuk opener.


We rijden alsnog redelijk makkelijk 8 km per uur maar bijvoorbeeld 3 jaar geleden was dat makkelijk 12 km per uur.

Wel rijd ik een stuk meer alleen, zonder andere paarden die mee gaan.

Ze eet goed, ligt sinds ze aan huis staan zelfs (deed ze op pension niet of nauwelijks omdat ze niet op haar gemak was) dus eigenlijk alleen maar positief.

Misschien moet ik er zelf aan wennen dat ze ‘gewoon’ relaxed is :=

lies_sparkle
Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:14

Mijn opa van toen 23 was altijd super enthousiast voor de sulky.
Zijn vriend was overleden, hij verhuisd, nieuw vriendje gekregen en na een tijdje had ik hem weer voor de sulky gezet met een stapritje.
En hij had geen zin meer, hij deed t braaf maar de oortjes zaten er niet meer strak op.
Hij was altijd bizar druk en nu is het een lieve knuffelkont.
Hij staat nu lekker aan huis te genieten van wandelingetjes, knuffels en speciaal eten :)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:19

Mijn 24-jarige begint sinds vorig jaar eindelijk een fatsoenlijke wintervacht te krijgen, verder merk ik er nog steeds niks aan qua ouderdom.
Mijn vorige pony is maar 20 geworden, maar die bloeide tot hij ziek werd op zijn 18e nog steeds.
Ik dacht bij het lezen van je OP eigenlijk meteen aan geestelijke rust, hopelijk is dat inderdaad wat er aan de hand is TS!

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:20

15 zou ik inderdaad niet als oud bestempelen.
Mijn haf begon rond haar 23e wat stijver te worden, met name in de winter. Toen gestart met glucosamine, maar nog gewoon doorgereden tot haar 28e. Vanaf 25 ongeveer merkte ik wel dat ze aangaf langer te willen instappen, en dat ze de drafjes en galop minder lang kon volhouden. Ze kwam vorig jaar met een pijnlijke pees van de wei, en dit is nooit meer voldoende hersteld om te blijven rijden. Dus nu, op haar 29e, met pensioen en wekelijks een wandelingetje.

Conditie en leeftijd verschilt natuurlijk per paard/ ras, maar 15 vind ik echt niet oud. Misschien is ze gewoon echt op haar gemak bij je thuis :-)
Laatst bijgewerkt door Mloes op 31-10-19 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CoRiNa1983
Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:21

Als ik jou eerste post lees zou ik ook denken er is iets mis en ik zou eens een keertje bloed laten controleren. Maar na jou laatste post denk ik dat jou paard nu meer op haar plek is aan huis. De leefomgeving is rustiger geen mensen die in en uit liepen om hun paarden te gaan doen ed. Meer 1 op 1 aandacht en alleen rijden geeft ook rust ze wordt nu niet gedreven door andere bij het rijden.

Voor mij is dit herkenbaar ik ben ook van een pensionstal naar eigen beheer verhuist en mijn paard is ook in veel opzichten veranderd, is liever en rustiger in omgang. De verhuizing is nu inmiddels 12 jaar geleden voor ons en ze is nu 19 maar op de pensionstal had ze veel minder rust in haar koppie en kon soms de drukte van mensen en paarden die daar rondliepen niet goed verwerken.

Wel merk ik dat ze ouder werd nadat ze 18 is geworden, ze heeft een zwakke plek in haar rug en achterhand en dat speelt nu sneller op als voorheen vooral als ik even niet rijd dan verliest ze sneller haar bespiering als voorheen. Maar zolang ik haar lekker bezig houdt merk ik niet veel van echt ouder worden.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

November108
Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:39

Ik merkte het sinds einde weideseizoen echt bij mijn merrie, ze werd steeds slechter.
Dinsdag kreupelheidsonderzoek gehad en daar kwam uit artrose rechtsachter, in de heupen en een beschadigde tussenwervel.
Opeens zijn de 17 jaren dan flink af te zien -O- gelukkig nu de behandeling gestart.
Als je twijfelt gewoon na laten kijken, kan nooit kwaad. Desnoods voor je eigen gemoedsrust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:40

Hmmmm stof tot nadenken.

Wie weet ga ik om mezelf gerust te stellen toch even bloed laten trekken maar nu ik er zo over nadenk is ze inderdaad veel meer op haar gemak.

Ik ben zelf ook nog eens heel veel veranderd (ook meer innerlijke rust) en dat zou ook nog wel eens zijn effect op haar kunnen hebben :+

[ img ]

Het gaat om de witte dame, hier in beeld met haar vriendin.

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:46

waar ik het bij mijn beide paarden aan merk is dat ze geen zin meer in “gedoe” hebben.
en dan dus als andere paarden gek doen of willen stoeien.
dan houden ze zich wat afzijdig..
mijn ruin was vroeger altijd een baasje,wilde echt wat merries om zich heen hebben en ging dan ook wel het gevecht aan met nieuwe ruinen.
rond zijn 22e werd dat anders, hij liet zich dan juist wel wat wegjagen.
ging niet meteen naar nieuwe paarden toe...
ze houden van hun rust zeg maar.
mijn paarden zijn 26 en 27

esje01
Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:48

Misschien zit ze eindelijk wel goed in haar vel
Mijn oudje is nog altijd reuze ondeugend, heeft nog dagelijks zijn gekke momenten in de kudde.
Maar het gaat wel wat stroever dan vroeger.
Maar ach meneer is bijna 27 dus dat mag dan ook wel

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:50

Meestal blijven ze fit totdat ze iets krijgen,bijv. Cushing. Dan begint de ellende van kwalen en kwaaltjes die niet meer genezen. 15 is daar veel te jong voor al verschilt dat natuurlijk per paard.Mijn ervaring is dat vanaf 28 jaar ze wel oud beginnen te worden.In principe kan een paard wel 40 worden maar dat komt niet zoveel voor.

Saul
Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:17

Wat vervelend Jolijn! -O-


Mijn merrie is bijna 21 en ik zou willen dat ze onderhand wat rustiger werd >;)
Ik merk aan haar ondanks al haar kwaaltjes echt nog helemaal niks.
Zie haar grijze haren... Maar verder.

Suzanne_J
Berichten: 1459
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:20

Mijn paard is 22 en zondag starten we weer M2-dressuur. Hij is nog steeds topfit en hij heeft bergen energie, maar waar hij vroeger alleen nog maar in een passage door de ring wou gaan, kan hij nu zijn energie beter laten afvloeien. Mijn paard wordt dus alleen maar fijner des te ouder hij wordt :D

L'est en faisant n'importe quoi, qu'on devient n'importe qui

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:29

Wat jij beschrijft als ouder kan in principe ook "volwassener" genoemd worden voor het grootste gedeelte.
Ansich niet meer dan logisch dat verschil in stalling ook meer rust/ontspanning bij het paard brengt.
Ik vraag me dan af waar het verschil tussen 12 en 8 km per uur vandaan komt. Liep ze voorheen op een "te hoog" tempo? Of trekt ze harder echt niet meer?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Bernoe
Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:54

Ik herken t wel een beetje wat je zegt. Mijne had ook altijd peper in dr kont. Voordat ze 8 a 9 was dacht ik: ach das de jongheid, gaat er wel af als ze de 9 jaar gepasseerd is. Maar nee. Nu ze 16 is geworden merk ik dat ze rustiger wordt. En dan niet qua energielevel, maar wijzer, volwassener.
Icm wat je beschrijft met dat ze een geschikte plek heeft nu denk ik eerder dat dit bij jou paard ook aan de hand is :)
Of heeft ze echt minder uithoudingsvermogen of sneller kwaaltjes?

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:54

Mijne vanaf dr 24e, ineens afvallen terwijl ze altijd te dik was. 15 vind ik nog niet onder de noemer oud

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:35

Mijn merrie is dit jaar 16 geworden. Altijd een draak van een paard. Altijd hier thuis gestaan, en altijd in de kudde. Ze is al 6 jaar met pensioen, dus rijden is niet meer. Maar ook ik merk sinds dit jaar dat ze ineens wat "gemoedelijker" is geworden. Ze legt nog steeds de oren plat als iemand denkt aan haar hooibak te gaan, maar daar waar ze vroeger er achteraan zou zijn gevlogen zijn het nu 2 stappen als het dr echt te gek wordt (lees als ze dan geen pas terug zetten). En heel uitzonderlijk, en geheel tegen verwachting in, er is vorig jaar een Shet bij gekomen, en die mag alles van dr. Het is net alsof ze nu met hem erbij rust heeft gevonden. Beetje haar kind. Ze verdedigd hem ook :D
Lichamelijk mankeert ze van alles, ze is niet voor niks met pensioen, maar niks waarvoor ik een DA zou moeten laten komen. dit is echt puur een innerlijke rust vinden. Mss heeft jou merrie dat ook gewoon TS.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:37

Bij die van mij pas op zijn 26ste. Tot zijn dood op 30 jarige leeftijd is hij een druk baasje gebleven, alleen zijn lichaam werd oud en raakte op....

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 01:15

Die van ons is nu 13. De smid had “moeite met die drie jarige hengst”.
Grapje uiteraard, hij kent t dier al jaren. En hij is al jaren stout.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers