Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 19:50

ruitje schreef:
Kuggur schreef:
Daar ben ik het op zich niet mee eens. Een paard is geen puppie. Het idee dat jonge veulens van alles zouden moeten leren is er bv hier in IJsland niet. Vele paarden zijn onaangeraakt tot de leeftijd waarop ze in worden gereden, geen probleem, integendeel, dieren waarmee op jonge leeftijd teveel mee gepunnikt is zijn soms gevaarlijk brutaal naar mensen.


Ho ho. Gepunnikt is iets anders dan een kleine basisopvoeding. Gaan die ijslanders ook naar de smid en de dierenarts? En hoe dan?

Eens dat de meeste mensen teveel rotzooien met een veulen, maar hem niet aan mensen laten wennen is het andere uiterste.

Ts: Ik heb het idee dat je allang weet hoe je het wil doen en dat je ook geen aanpassingen kan maken in je stalmanagement. Dus dan kun je het denk ik maar beter gewoon op je eigen manier doen ipv advies te vragen toch :)


Mijn manier is niet dwingen
Ik kan genoeg tips krijgen denk ik van mensen die net als mij werken op buur basis van vertrouwen opbouwen in plaats van vangen en dwingen
Dat bedoel ik eigenlijk met mijn manier


Amber812
Berichten: 80
Geregistreerd: 19-06-19
Woonplaats: ————-

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:14


Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:26

"Horsefulness"... _O-

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:37

geduld!
komt allemaal goed.veulens moet wennen, daar gaat nou eenmaal tijd in zitten.
je bent prima bezig dacht ik zo.
laat je nog weten hoe het verder gaat?

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 20:45

ellepel schreef:
geduld!
komt allemaal goed.veulens moet wennen, daar gaat nou eenmaal tijd in zitten.
je bent prima bezig dacht ik zo.
laat je nog weten hoe het verder gaat?


Doe ik
[ img ]

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 20:46

Dit is hem
Balthazar samen met de andere van 6 maanden


[ img ]

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:49

wat een leukerd!

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 02:08

Wat een droppie!
Geduld hebben, dan komt het wel goed.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:57

Wat een schatje,gewoon een massa geduld dan komt het goed en niet over vragen het is nog zo'n kleine baby.
Je kan er niks aan doen,maar het is hartverscheurend dat zo'n jonge gup al bij zijn moeder vandaan gehaald word en zo mee gereisd word.

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 08:58

Pas allesinds op voor wormen.
Kleintje komt van Engeland, hier, weg van mams,...en dan veel te vroeg en vlak voor de winter. Veel kans dat hij straks een enorme dip krijgt...

VanHuisUit
Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:58

Wat een schatje <3

Let op dat het halster niet te strak gaat zitten je staat er soms versteld van hoe snel dat jonge grut groeit.
Nou als je er al vrij relaxed zo dicht bij kan staan en een foto maken vind ik het nogal meevallen eerlijk gezegd :)
Die van mij was door anderen niet op een straal van een meter of 10 te benaderen :')

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 19:11

VanHuisUit schreef:
Wat een schatje <3

Let op dat het halster niet te strak gaat zitten je staat er soms versteld van hoe snel dat jonge grut groeit.
Nou als je er al vrij relaxed zo dicht bij kan staan en een foto maken vind ik het nogal meevallen eerlijk gezegd :)
Die van mij was door anderen niet op een straal van een meter of 10 te benaderen :')


Ja het gaat ook beter
Eerst kon ik ook niet inde buurt komen
Halster houd ik in de gaten dagelijks
Wat ze groeien snel gaat dat te strak zitten moet ik wel vangen helemaal als er veel regen valt

VanHuisUit
Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:44

Is ook altijd best lastig als ze met halster aan op de wei staan, snap je overwegingen. Als je het losser doet heb je kans dat het eraf getrokken wordt of dat hij ergens achter blijft hangen dat wil je al helemaal niet.

Die van mij heeft ook in het begin met halster om gelopen hoor (toen we die er eenmaal omheen hadden gekregen hebben we het maar even zo gelaten := ).

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:56

Gody schreef:
Dit is hem
Balthazar samen met de andere van 6 maanden


[ [url=m/LF5hbE.jpg]Afbeelding[/url] ]


In je andere topic zeg je dat het andere veulen 4/5 maanden oud is, en dat het veulen dat raar met zn hoofd doet 3.5 maand is aangekocht is door je vriendin en niet bij jou is, hoe zit het nou?

Begrijp ik het goed dat beide veulens dus wel van jou zijn, de ene 3,5 maand oud is en niet tam is en dat de ander 4 maand oud is en problemen met het hoofd heeft en zwalkt?

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 05:23

Gooiske schreef:
Gody schreef:
Dit is hem
Balthazar samen met de andere van 6 maanden


[ [url=m/LF5hbE.jpg]Afbeelding[/url] ]


In je andere topic zeg je dat het andere veulen 4/5 maanden oud is, en dat het veulen dat raar met zn hoofd doet 3.5 maand is aangekocht is door je vriendin en niet bij jou is, hoe zit het nou?

Begrijp ik het goed dat beide veulens dus wel van jou zijn, de ene 3,5 maand oud is en niet tam is en dat de ander 4 maand oud is en problemen met het hoofd heeft en zwalkt?



Veulen wat raar met ze hoofd doet is bijna 6 maand oud
de 4,5 maand klopte niet want in ze paspoort staat geboren 21 april
Dus denk dat die man het met de leeftijd van een ander veulen door de war heeft gehaald
Veulen 2 die niet tam is is een maand of 3,5 door mij zelf gekocht
Maar mijn vriendin kocht bij die zelfde persoon ook een veulen .
Zo ben ik aan dit veulen gekomen omdat zei vertelde dat er nog web veulen te koop stond

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:17

Rust, tijd en geduld, dat is alles wat nodig is op dit moment. Die arme baby heeft binnen een zeer korte periode meerdere heel stressvolle momenten doorstaan. Laat hem lekker tot rust komen met de andere paarden en dan zul je zien dat het echt wel goedkomt. Hij ziet aan de andere paarden dat jij niet eng/gevaarlijk bent en ervaart dat jij iets positiefs (eten!) brengt. Vertrouwen opbouwen kost tijd, maar komt echt wel goed.

Don't dream your life, live your dreams!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers