Verveling op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:04

Mijn paard heeft sinds vandaag een blessure waarbij ze 6-8 week op stal moet staan. Ze mag ook niet wandelen etc. Nu ben ik erg bang dat ze zich gaat vervelen. Weet iemand leuke speeltjes/ tips dat echt werkt?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:08

Van het krachtvoer af, alleen een mineralenbrok geven en eventueel wat bietenpulp (bij een paard van 500kg kan je tot 2kg droog gewogen, maar geweekt gevoerde, bietenpulp bijvoeren zonder dat het een probleem geeft met de Ca:P-verhouding), maar voornamelijk onbeperkt hooi.

Wordt ze op onbeperkt ruwvoer met alleen een mineralenbrok te dik, gebruik dan slowfeeder netten, 3x3cm bijvoorbeeld.

Heeft ze een maatje waarmee ze graag kroelt? Dan zou je die via de staldeur kunnen laten kroelen, mits dat bij jouw paard gaat.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:13

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:18

Ja ze gaat al van het ruwvoer af en er komt iedere dag een ander maatje naast haar staan zodat ze zich niet alleen voelt. Anders breekt ze de boel af haha

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:19

Ruwvoer zou ik haar niet afhalen, slecht voor de maag!

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:22

Nee! Niet stoppen met ruwvoer!!!

Stop met Brokken, muesli, haver, granen !

Geef een liksteen met mineralen.
Laat een maatje met haar kroelen.
Veel poetsen.
Blijft ze braaf? Dan lekker grazen aan de hand in de herfstzon.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:49

Goh wat vervelend voor je, en het paard natuurlijk, ik zou inderdaad, als dat kan, een lief maatje voor dr zoeken

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:52

Mijn reactie was nogal bot. Sorry.
Inderdaad erg vervelend voor jou en je paard. Maar stoppen met ruwvoer moet je echt niet doen. Ruwvoer is een essentieel onderdeel voor de gezondheid van je paard. En het gaat prima verveling tegen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:00

Uhm, denken jullie niet dat TS krachtvoer bedoelde en zich gewoon vertypt heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:07

Ik denk ook dat ze zich gewoon vergist heeft hoor :')

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:24

Ibbel schreef:
Uhm, denken jullie niet dat TS krachtvoer bedoelde en zich gewoon vertypt heeft?

Ja. Daarom heb ik ook mijn excuses aangeboden.
Maar ook even verduidelijking gegeven van mijn kort-door/-de-bocht reactie.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:28

Wat super vervelend zeg. Mijn paard heeft afgelopen zomer ook wegens een blessure veel op stal moeten staan. Wij hebben een wortel bal van de epplejeck aangeschaft. Mijn paard vond het super leuk, is er uren mee bezig geweest en is het nog nooit gelukt om alle wortels er helemaal uit te halen.
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/carrot ... 17211.html

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:53

Ja haha sorry ik bedoelde krachtvoer. Ik het haar zeker weten niet van het ruwvoer af. Sorryy

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:55

Chinas schreef:
Wat super vervelend zeg. Mijn paard heeft afgelopen zomer ook wegens een blessure veel op stal moeten staan. Wij hebben een wortel bal van de epplejeck aangeschaft. Mijn paard vond het super leuk, is er uren mee bezig geweest en is het nog nooit gelukt om alle wortels er helemaal uit te halen.
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/carrot ... 17211.html


Oh goed idee zeg! Zeker iets om aan te schaffen! Bedankt

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:31

Mijn haflinger heeft ook door een blessure 6 weken op stal gestaan .
Hij kreeg 2x per dag handje muesli en een slowfeeder met ruwvoer die altijd gevuld werd als die leeg was.
Elke dag een lekkere poetsbeurt en natuurlijk een schone stal .
En vooral veel regelmaat en rust .
Als ik op stal was wist hij dat of hij kreeg eten of een poetsbeurt maar altijd aandacht van mij.
Mijn shetlander die naast hem staat ging altijd op de zelfde tijd naar buiten om te longeren of op de wei en met de staldeur open kon hij die zien .
In die 6 weken heeft hij zich keurig gedragen ondanks dat hij normaal een drukte schopper is op stal ,en het lijkt wel of ze hier zich snel in berusten .
Nu scheelt het wel dat hij aan huis staat

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:52

maresie schreef:
Mijn haflinger heeft ook door een blessure 6 weken op stal gestaan .
Hij kreeg 2x per dag handje muesli en een slowfeeder met ruwvoer die altijd gevuld werd als die leeg was.
Elke dag een lekkere poetsbeurt en natuurlijk een schone stal .
En vooral veel regelmaat en rust .
Als ik op stal was wist hij dat of hij kreeg eten of een poetsbeurt maar altijd aandacht van mij.
Mijn shetlander die naast hem staat ging altijd op de zelfde tijd naar buiten om te longeren of op de wei en met de staldeur open kon hij die zien .
In die 6 weken heeft hij zich keurig gedragen ondanks dat hij normaal een drukte schopper is op stal ,en het lijkt wel of ze hier zich snel in berusten .
Nu scheelt het wel dat hij aan huis staat


Mijn pony is ook zo’n druktemaker op stal. Ik denk wel dat ze zich rustig houd maar ik hoop gewoon niet dat ze verveeld raakt ondanks dat er een maatje naast staan en ze onbeperkt ruwvoer krijgt

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:53

Zo lang op stal? Heeft je paard een been gebroken o.i.d.? Ik wens je heel veel sterkte in ieder geval. Beterschap voor je paard.
Mijn paard heeft een peesblessure. Staat daarmee gewoon op het land overdag. In de avond gaan alle paarden naar binnen. Het geneest goed, op stal zetten zou ik niet snel doen. Dan breekt paardlief niet alleen de stal af, het genezingsproces gaat ook niet lekker. Geen doorstroming, zeg maar.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:57

Ben jij dierenarts Jetta?

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:59

On topic: maatje, ruwvoer, voor de afwisseling een verse berkentak, voerbal, poetsen. Scheelt ook als er op stal wat levendigheid is, als er wat te zien is.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:02

Punz schreef:
Ben jij dierenarts Jetta?

Dat beweert ze toch ook niet?
Heel veel dierenartsen adviseren bij blessures zoals een peesblessure nog steeds boxrust terwijl dat niet persee nodig is. Sterker nog beter van niet.

Ik lees uit het bericht van Jetta een onderliggende vraag ipv veroordeling.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:08

Er bestaan wel paardenspeeltjes, maar een beetje goed uitzicht en een kleine uitloop zijn denk ik fijner.
STal dik instrooien en elke dag een paar keer wat wortels onder het stro verstoppen. Natuurlijk geregeld op ziekenbezoek, als er een maatje bij kan is dat het allermooist... en natuurlijk een grote box met veel ruimte.

Mijn paard moest ook 3 maanden op stal toen hij nog maar 3 was. Was moeilijk voor hem. We hebben voor zoveel mogelijk afleiding gezorgd.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:18


MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 13:44


MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 13:46

Jetta schreef:
Zo lang op stal? Heeft je paard een been gebroken o.i.d.? Ik wens je heel veel sterkte in ieder geval. Beterschap voor je paard.
Mijn paard heeft een peesblessure. Staat daarmee gewoon op het land overdag. In de avond gaan alle paarden naar binnen. Het geneest goed, op stal zetten zou ik niet snel doen. Dan breekt paardlief niet alleen de stal af, het genezingsproces gaat ook niet lekker. Geen doorstroming, zeg maar.


Mijn pony heeft geen peesblessure. Ze is gisteren in het schrikdraad gekomen met 1 achterbeen waardoor ze nu een dikke wond daar heeft dat is gehecht. Het zit vlak bij het kogelgewricht en het moet alleen maar rust hebben anders heelt het niet.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:54

Die van mij heeft 7 weken op stal gestaan en heeft zich keurig gehouden. Ik mocht weliswaar 2x per dag stappen maar wat zijn nou (de eerste weken) 2x 5 minuten..
Hij kreeg constant ruwvoer en heeft geen gekke sprongen gemaakt terwijl ik dat na een week echt wel verwachtte. Leek er meer op dat zie zich er bij neerlegde. Bekijk het even, misschien valt het allemaal wel mee. Sterkte in ieder geval!