Verveling op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:27

alice0cullen schreef:
Je hebt deze https://www.dochorse.nl/uncle-jimmys-hangingball.html in verschillende smaken.


Dit zijn echt energiebommen, dus dat zou ik zeker niet voeren:
Volgens de producent: "Ground Corn, Sugar, Corn Syrup, Oats, Soybean Meal, Soybean Hulls, Wheat Middlings, Vegetable Oil Refinery Lipid, Corn Germ Meal, Molasses Products, Calcium Carbonate, Calcium Phosphate, Salt, Brewers"

De eerste 4 ingrediënten zijn maismeel, suiker, suiker en haver. Daarna zijn de ingrediënten best acceptabel, maar ingrediënten staan op volgorde van hoeveelheid.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:14

Mijn fjord heeft na zijn koliekoperatie ook ruim 7 weken op stal gestaan (advies was 3 maanden, maar na 7a8 weken heb ik hem op terug op de paddock gezet). Hij had gelukkig zijn shetlander vriendin en een hele ruime box om het herstel zo comfortabel mogelijk te maken. De stal waar hij in stond was een open, ruime strobox van 5x10.

Een vriendje erbij/ernaast is wel fijn voor ze, kunnen ze ook kroelen en neuzen over de stalwand heen? Of zit er tralies tussen?

Ik stapte minimaal 2x per dag met hem, maakte veel tijd voor kroelen en poetsen, ... Verder had hij altijd ruwvoer, in een hooinet, dat houdt wat beter bezig. Je kan ook takken (wilg, berk, hazelaar, populier, tamme kastanje, ...) bijvoeren om de verveling wat te doorbreken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:18

MyraEmy schreef:
Jetta schreef:
Zo lang op stal? Heeft je paard een been gebroken o.i.d.? Ik wens je heel veel sterkte in ieder geval. Beterschap voor je paard.
Mijn paard heeft een peesblessure. Staat daarmee gewoon op het land overdag. In de avond gaan alle paarden naar binnen. Het geneest goed, op stal zetten zou ik niet snel doen. Dan breekt paardlief niet alleen de stal af, het genezingsproces gaat ook niet lekker. Geen doorstroming, zeg maar.


Mijn pony heeft geen peesblessure. Ze is gisteren in het schrikdraad gekomen met 1 achterbeen waardoor ze nu een dikke wond daar heeft dat is gehecht. Het zit vlak bij het kogelgewricht en het moet alleen maar rust hebben anders heelt het niet.


Dan zou ik toch eens een andere arts om advies vragen, want stal rust zou ik dan juist niet doen.

Mijn merrie lag open en de veearts kreeg de huid amper nog bij elkaar. Het is met nietjes zo kwaad als het kon vast gemaakt en daarna druk verband.
Hij gaf ons weinig kans dat het netjes zou genezen.
Onze paarden staan 24/7 buiten en heb haar gewoon laten lopen. Na 3 dagen kwam de veearts checken en zat alles nog vast. Hij was verbaasd, maar we waren er happy mee.
We hebben drukverband om de 3 dgn gewisseld en ab erop gespoten.
Na 2 weken hebben we haar nog zonder drukverband laten lopen en daarna zijn de nietjes verwijdert.

Haar hele onderbeen lag open, dus veel beweging daar.

Juist door het bewegen is het been niet dik geworden, heeft ze geen zwellingen gekregen.
Juist door bewegen is de bloedsomloop en daardoor genezing optimaal. Dat hoort een veearts echt te weten.

Je ziet bij haar niet eens meer waar het zat. Geen wild vlees, geen litteken weefsel, geen litteken, helemaal niks.

Van stil zetten en zoveel weken boxrust krijgen paarden echt last en dat heeft een negatieve werking op het lijf en de genezing. Daarom duurt het dan ook zo vreselijk lang.

Ik zet ze echt nooit op boxrust. Mijn ene ruin met flinke peesblessures loopt daardoor nog. Ooit 1x met een peesblessure kleine paddock afgezet en daar littekenweefsel gekregen. Dank je wel veearts voor dat advies.

Het bewegen is echt zoveel belangrijker voor het algehele paard, dan dat kleine risico dat het weer open zou gaan.

Je zegt het zelf al; verveling op stal. Omdat een paard daar niet hoort en ze juist daar zich kapot draaien.

Heb het vaak meegemaakt; paarden met ernstige blessures op stal die maanden en maanden stonden en compleet gek werden. Is echt niet gek dat het met dat draaien en hupsen dan zo vreselijk lang duurt en soms ook niks helpt.

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:48

MerleSimone schreef:
Die van mij heeft 7 weken op stal gestaan en heeft zich keurig gehouden. Ik mocht weliswaar 2x per dag stappen maar wat zijn nou (de eerste weken) 2x 5 minuten..
Hij kreeg constant ruwvoer en heeft geen gekke sprongen gemaakt terwijl ik dat na een week echt wel verwachtte. Leek er meer op dat zie zich er bij neerlegde. Bekijk het even, misschien valt het allemaal wel mee. Sterkte in ieder geval!


Dankjewel! Tot nu toe lijkt her rustig

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:55

Ach dat is vervelend. Mijn jonkie heeft 2 jaar geleden twee keer 6 weken op stal moeten staan (eerste keer navelbreukoperatie, tweede keer koliekoperatie). Ik had zo'n lickit bal, maar dat vond ze niets.

Je kan grote (dikke) wilgentakken ophangen. Alleen uitkijken dat die niet te snel gegeten worden. Voldoende ruwvoer inderdaad, en desnoods een deel in een slowfeeder? Ze hebben wel speeltjes, maar ik weet niet in hoeverre dat leuk gevodnen wordt.

Sterkte in ieder geval, hopelijk vliegen de weken voorbij

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:00

Ik zou lekker veel wilgentakken in de stal gooien elke dag. Vinden ze heerlijk. De jonge dunne takjes eten ze zo op en de dikkere knagen ze af. Momenteel zit er nog blad aan ook dus dat is helemaal super lekker voor ze

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:46

Ik zou voeren met een voer bal of slowfeeder.
een speelbal ophangen aan een kettinkje waar ze ook met het losse eind kan spelen.

en denk ook eens aan rubber ronde ringen van kong honden speelgoed, over een afgezaagde tak of paal die je aan de stalwand bevestigd. dan kan hij er op bijten mee schuiven en likken. dat kun je ook gebruiken als vrijhijdsdressuur in opdracht.

de shet van mijn dochter had ook zo een geplukte rubber kip met pieper van de hond gepikt en heeft daar veel mee gepeeld!

En ook veel vrijheids dressuur meegedaan gewoon rustige dingen.

en mijn dochter maakte van een oude kindertamboerijn ook een speeltje gewoon aan een touw tussen 2 palen/ of tussen de spijlen van je box daar heeft hij ook veel mee gerammeld. ( echt ik dacht dat haal ik er straks uit maar was het vergeten, en het beest zag er echt de lol van in!)

een lege frisdrank fles met bruinebonen en dat gewoon in de stal gooien, daar speelde hij ook veel mee

wel af en toe afwisselen dat iets ook weer nieuw is, en even uit zijn omgeving. ;)

en idd wel gecontroleerd blijven bewegen, wandelen etc dat houd ze ook fitter en hun bolletje wat vrolijker!

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:21

s_v schreef:
Mijn fjord heeft na zijn koliekoperatie ook ruim 7 weken op stal gestaan (advies was 3 maanden, maar na 7a8 weken heb ik hem op terug op de paddock gezet). Hij had gelukkig zijn shetlander vriendin en een hele ruime box om het herstel zo comfortabel mogelijk te maken. De stal waar hij in stond was een open, ruime strobox van 5x10.

Een vriendje erbij/ernaast is wel fijn voor ze, kunnen ze ook kroelen en neuzen over de stalwand heen? Of zit er tralies tussen?

Ik stapte minimaal 2x per dag met hem, maakte veel tijd voor kroelen en poetsen, ... Verder had hij altijd ruwvoer, in een hooinet, dat houdt wat beter bezig. Je kan ook takken (wilg, berk, hazelaar, populier, tamme kastanje, ...) bijvoeren om de verveling wat te doorbreken.


Nee ze kunnen helaas niet neuzen. Ze kunnen elkaar wel gewoon zien. Takken zijn idd ook een goede optie