Oude pony blijft maar ijsberen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Oude pony blijft maar ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 11:03

Hi Bokkers,

Hopelijk hebben jullie tips voor mijn, of eigenlijk Daisy’s probleem:

Sinds een week staat mijn 26jarige merrie aan huis. Samen met 2 Shetlander ruinen, deze waren er al een week eerder. De merrie en ruintjes kennen elkaar niet.

De eerste dag was Daisy kalm, vrolijk, maar sinds zondag is ze vooral buiten in de bak/paddock nerveus. Daarin staat ze alleen, de Shetlanders staan dichtbij in het zicht. Dit uit zich vooral in ijsberen, soms uren achter elkaar langs de lange zijde. Hierdoor staat ze ook regelmatig met bezwete borst onder haar regendeken. Terwijl ze dit doet lijkt ze bijna in trance, komt niet naar me toe, luistert niet en moet echt ‘gevangen’ worden voordat ze haar aandacht verlegd van het wandelen. Als ik met haar bezig ben is ze vrolijk en lief, gewoon haarzelf.

Af en toe neemt ze wel rust van het wandelen en staat ze te slapen, maar het begint altijd opnieuw. In de begindagen dat ze zo nerveus was heb ik Bach bloesem Rescue gebruikt, om nervositeit op stal te verminderen. Dat is de inmiddels ook niet meer.

Ik vermoed dat ze haar vriendin van haar vorige stal mist, dat was de eerste keer in haar leven dat ze een beste vriendje had gemaakt. Daarvoor had ze nooit echt vriendjes, merrie is ‘normaal’ enorm op zichzelf. Daarom had ik ook gedacht dat 2 pony’s in het zicht, en eventueel erbij als ze dat zou willen voldoende zou zijn.

- Ze heeft hooi en water, eet ze niet van als ze wandelt. Af en toe drinken doet ze wel.
- Introductie met de liefste shetlander probeer ik dagelijks, die negeert ze en komt niet naar hem toe. Als hij naar haar toekomt wordt ze enorm nijdig, onveilig voor de shet.
- Ze is in een week al flink afgevallen, ze was te dik en nu al veel beter op gewicht. Maar dit was niet de bedoeling... -O-
- Ze hinnikt ook veel, altijd in dezelfde richting.
‘Normaal’ is ze niet zo vocaal.

Met haar leeftijd ben ik ook een beetje huiverig voor overbelasting, de hoeveelheden beweging die ze zichzelf nu geeft is ze niet gewend. :o
Ik ben vrijwel alles bereid te doen, heb ook al overwogen een ander oud paardje als gezelschap te kopen. Maar als ze die dan niet aardig vind, wat gezien haar geschiedenis zonder vriendjes aannemelijk is, dan zit ik met dat paard.. Haar vriendin van de vorige stal kopen is geen optie. Indien ze thuis niet gelukkig wordt gaat ze terug naar haar vorige stal, maar ik wil graag alles geprobeerd hebben om haar hier blij te maken.

Hebben jullie tips? Moet ik het gewoon meer tijd geven? :)


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:05

Staat ze gewoon op het land ? Of in een zandpaddock ?
Kan je ze niet samen met de shetjes zetten ?

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:06

En gewoon samen zetten? Zal in het begin even strijd zijn om wie de baas is, dat is sowieso. Denk dat ze zich alleen voelt.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 11:13

Pandora2 schreef:
Staat ze gewoon op het land ? Of in een zandpaddock ?
Kan je ze niet samen met de shetjes zetten ?

Ze staat in een zandpaddock, land is hier niet meer begaanbaar door alle regen.

Ik wil haar graag samen met de shetjes zetten, maar dat wel graag gecontroleerd doen. Vandaar dat ik nu dagelijks introductie doe/probeer. Dat zet ik ook door, maar ondertussen ben ik ook op zoek naar andere tips :)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:14

Pandora2 schreef:
Staat ze gewoon op het land ? Of in een zandpaddock ?
Kan je ze niet samen met de shetjes zetten ?

Ts zegt toch dat ze dan gemeen wordt naar de shetlander,wat gevaarlijk voor hem kan zijn. Ik denk als ze niet gaat wennen dat ze beter terugkan naar haar vorige stal+vriendin.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:16

anjali schreef:
Pandora2 schreef:
Staat ze gewoon op het land ? Of in een zandpaddock ?
Kan je ze niet samen met de shetjes zetten ?

Ts zegt toch dat ze dan gemeen wordt naar de shetlander,wat gevaarlijk voor hem kan zijn. Ik denk als ze niet gaat wennen dat ze beter terugkan naar haar vorige stal+vriendin.


Mijn paard kan ook pittig gemeen zijn tegen mijn kleine pony's als ik ze heel dicht bij elkaar in de buurt heb. Maar wanneer ze samen op de paddock/wei staan is er niks aan de hand hoor.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:24

hoe ver is ze van haar oude plek vandaan?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Oude pony blijft maar ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:28

Kan je de paddock zo inrichten dat de shetjes naar het naastgelegen stukje kunnen, onder het draad door, maar je merrie niet? Als ze ze dan lastig valt, kunnen de shetjes "ontsnappen".

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:28

Vind het gedrag van je merrie niet zo raar, ze is net verhuisd, staat alleen..

Soms moeten ze het gewoon even uitzoeken met elkaar, zou ze gewoon met de shetjes erbij in zetten en ja dan is er een keer een hap of een trap, zolang het maar beperkt blijft en niet echt agressief word redden ze zich prima.
En de shetjes zijn al aan elkaar gewend dus die staan iets sterker samen.

Het is of dat, even er doorheen of afwachten tot je merrie misschien wel teveel van haar lijf vraagt met eventuele blessures van dien.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 11:34

mystery1980 schreef:
hoe ver is ze van haar oude plek vandaan?

Ongeveer 25 kilometer, ze kan haar oude vriendin niet meer zien of horen. De kant waar ze steeds naar hinnikt, is ook topografisch gezien de verkeerde kant.

Maflinger_S schreef:
Kan je de paddock zo inrichten dat de shetjes naar het naastgelegen stukje kunnen, onder het draad door, maar je merrie niet? Als ze ze dan lastig valt, kunnen de shetjes "ontsnappen".

Wat een goed idee, dankjewel! De paddock is gewoon te splitsen, dus dat kan ik zeker doen. :)

Romy1234 schreef:
Vind het gedrag van je merrie niet zo raar, ze is net verhuisd, staat alleen..

Soms moeten ze het gewoon even uitzoeken met elkaar, zou ze gewoon met de shetjes erbij in zetten en ja dan is er een keer een hap of een trap, zolang het maar beperkt blijft en niet echt agressief word redden ze zich prima.
En de shetjes zijn al aan elkaar gewend dus die staan iets sterker samen.

Het is of dat, even er doorheen of afwachten tot je merrie misschien wel teveel van haar lijf vraagt met eventuele blessures van dien.


Ik vind haar gedrag ook niet zozeer raar, wil het juist graag oplossen :) Het idee van Maflinger om de Shetlanders veilig te kunnen houden als ze te agressief wordt, is iets wat ik zeker ga doen.

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:38

ohw ja die mist haar oude plekje.
wat je kunt proberen om haar en de shetten sneller te laten wennen aan elkaar is samen te gaan wandelen of ze samen even aan het werk te zetten in een bak.
dat legt de verhoudingen vaak net even anders...
succes,hopelijk komt het snel goed!

MirandaMalik
Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Oude pony blijft maar ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:07

Ze mist denk ik niet zozeer haar oude plekje, maar haar vriendin.
Als ze moeilijk vriendschap sluit is dat wel lastig.
Je zou misschien een afspraak kunnen maken met een opvang waar ze (oudere) paarden ter adoptie hebben, dat je een aantal paardjes kunt proberen voor de juiste match?

Verder zou ik in ieder geval de kleintjes erbij laten met een stukje waar ze kunnen vluchten idd, zo heb ik het hier ook. :j

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Oude pony blijft maar ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:19

Gewoon samen, paars is een kuddedier en dat pak je nu af, vandaar dit gedrag. Geef de shetjes een draadje waar ze onderdoor kunnen rennen als je paard gevaarlijk wordt. Dit is erg sneu voor je paard en hier gaat ze niet blij van worden. Met een beetje pech komen er blessures of ziekte achter aan.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 12:36

ellepel schreef:
ohw ja die mist haar oude plekje.
wat je kunt proberen om haar en de shetten sneller te laten wennen aan elkaar is samen te gaan wandelen of ze samen even aan het werk te zetten in een bak.
dat legt de verhoudingen vaak net even anders...
succes,hopelijk komt het snel goed!

Dankjewel voor de tip, ook dit ga ik proberen!

MirandaFuego schreef:
Ze mist denk ik niet zozeer haar oude plekje, maar haar vriendin.
Als ze moeilijk vriendschap sluit is dat wel lastig.
Je zou misschien een afspraak kunnen maken met een opvang waar ze (oudere) paarden ter adoptie hebben, dat je een aantal paardjes kunt proberen voor de juiste match?

Verder zou ik in ieder geval de kleintjes erbij laten met een stukje waar ze kunnen vluchten idd, zo heb ik het hier ook. :j


Dit zou inderdaad ideaal zijn. Fijn voor mijn merrie en voor het geadopteerde paardje.
Ken je toevallig een betrouwbare opvang die zoiets zou doen? :) Ik ken Paardenopvang Achterhoek, maar die heeft op dit moment alleen grote ruinen staan, waar ze sowieso niet mee overweg kan en bijv. Paard zoekt baas heeft niet mijn voorkeur.

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:39

zou het kunnen dat er in de richting die ze hinnikt een paardje staat wat zou kunnen klikken?
Anders eens die kant op wandelen met haar en zien wat daar is, wie weet kun je met een buurvrouw een leuke deal sluiten en heb je gelijk haar zelf uitgezochte vriendinnetje?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 12:45

mystery1980 schreef:
zou het kunnen dat er in de richting die ze hinnikt een paardje staat wat zou kunnen klikken?
Anders eens die kant op wandelen met haar en zien wat daar is, wie weet kun je met een buurvrouw een leuke deal sluiten en heb je gelijk haar zelf uitgezochte vriendinnetje?

Ik rij elke dag over de weg waarheen ze heen hinnikt, maar behalve schapen staat er niets. Er komt ook geen hinnikje terug. Anders was dit écht een heel fijn idee geweest :j

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:46

En het maatje erbij halen op de huidige plek? Ik ken dieren die door het gemis bijna dood gingen, weigeren te eten enzenz, in twee gevallen heeft de oude eigenaar uit pure wanhoop de verkochte teruggekocht. Of je zet haar weer op de oude plek neer .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 12:49

bigone schreef:
En het maatje erbij halen op de huidige plek? Ik ken dieren die door het gemis bijna dood gingen, weigeren te eten enzenz, in twee gevallen heeft de oude eigenaar uit pure wanhoop de verkochte teruggekocht. Of je zet haar weer op de oude plek neer .

Als ze verder achteruit gaan in mentale of fysieke toestand, gaat ze terug naar haar vorige plekje. :j Die afspraak is al gemaakt. Maar ik wil wel graag alles geprobeerd hebben voordat ik dat doe, een weekje is misschien ook wat te kort om dat al te beslissen.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oude pony blijft maar ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:50

Na een week of twee moet het echt over zijn. Anders actie ondernemen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:52

bigone schreef:
En het maatje erbij halen op de huidige plek? Ik ken dieren die door het gemis bijna dood gingen, weigeren te eten enzenz, in twee gevallen heeft de oude eigenaar uit pure wanhoop de verkochte teruggekocht. Of je zet haar weer op de oude plek neer .


TO zegt dat dat geen optie is.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.


pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Oude pony blijft maar ijsberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:17

weet je zeker dat ze dit op de vorige plek niet deed. Ik heb ook een oude merrie gehad die dit begon te doen. De hele dag langs de draad lopen sjouwen terwijl ze gewoon bij de anderen in wei stond. Het werd uiteindelijk zo modderig dat ze er te over de kogels doorging en maar doorlopen. Ik werd er zelf ook krankjorum van. Laten onderzoeken en toen bleek ze een baarmoeder vol kystes en hele opgezette eierstokken te hebben. Ze had dus de hormonen op de rol. Inslapen was de enige oplossing.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers